Det här med tåg...

Status
Stängd för vidare inlägg.
En färsk forumtråd handlar om alternativ till att flyga på semesterresor. Litet inspirerad av den började jag fundera på en liten cykelsemester på Rügen i sommar, en långhelg bara. Det går att ta sig dit utan att köra bil, med tåg till Trelleborg och sedan är man ju framme med båten på Rügen fyra timmar senare.

Båtbiljetten t/r för två personer med varsin cykel kostar sammanlagt 396 kr. Båten eldar upp åtminstone 10-15 ton olja på den trippen och det jobbar uppskattningsvis ett tjugotal personer ombord.

Tågresan ner från mitten av Halland till Trelleborg t/r kostar 998 kr. Tåget konsumerar i storleksordningen 4000 kWh potentiellt miljövänlig el, och sysselsätter typiskt 3-4 personer under färd.

Jag kan köra min bekväma personbil samma sträcka, och på kortare tid, med cyklarna på cykelställ för uppskattningsvis 700 kr inklusive allt (diesel, däck, service, värdeminskning mm).

Det känns litet tråkigt, ur miljösynpunkt.
 

Jag gillar att åka tåg, tom katterna accepterar det. Men det är dyrt, tor till min hemstad kostar mer än om vi lånar bil och kör samma sträcka.
Sambon är inte lika förtjust i att åka tåg, han gillar bil för att man inte blir låst med tidspassning(vilket jag inte har problem med) :)
 
Vi åker tåg hem till Norrland. Men det hade varit enklare att flyga om jag inte haft hundarna, nu är det inget alternativ och det känns för jobbigt att ta bilen.

Annars blir det tyvärr mycket bil. Som träningen idag, tar 1 h och 40 min med pendeln och kostar 101 kr. Med bil tar det 40 min tur och retar och kostar 50 kr i bensin. Sen tillkommer att jag har en fast månadskostnad på bilen men den har jag oavsett hur mycket jag kör om det inte är trängselskatt.
 
Med bil tar det 40 min tur och retar och kostar 50 kr i bensin. Sen tillkommer att jag har en fast månadskostnad på bilen men den har jag oavsett hur mycket jag kör om det inte är trängselskatt.
Har du någon form av privatleasing, där bensinen är enda rörliga kostnaden?
 
Jag kan köra min bekväma personbil samma sträcka, och på kortare tid, med cyklarna på cykelställ för uppskattningsvis 700 kr inklusive allt (diesel, däck, service, värdeminskning mm).

Det känns litet tråkigt, ur miljösynpunkt.

Jag hade nog åkt tåg i lite större utsträckning om det var lite mer pålitligt, nu hör man ju mest om förseningar, samt om jag hade närmare till närmsta tågstation. Nu får jag köra 13 mil för att kliva på tåget och då kan jag lika gärna ta flyget (som det är lika långt till) eller köra bil hela vägen. Vi har ny järnväg som passerar kanske en halv kilometer hemifrån men det går ingen persontrafik alls här. Hade det gjort det hade jag nog åkt betydligt mer tåg.
 
I helgen skulle jag och några vänner åkt tåg. Men ett var inställt (för få vagnar) och nästa försenat så vi tog bilen för annars hade vi kommit försent. Trist att det ska vara så...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp