Det här med värme eller kyla...

nice and happy

Trådstartare
Den eviga undran vid skada vilket är bäst för just den skadan... Tänkte se vilket ni tror är bäst i vårat fall.

Hästen slog i ett gammalt överben som sitter så dumt till mitt framme på kotan, slog det igenom en boxdörr o då svullna upp o hade värme o ömhet men ingen hälta för ett par veckor sedan. Hade ute veterinär som då trodde att överbenet blev aktivt igen o skulle kyla. Sen efter ca 4v så var det bra o sen nu för några dagar sedan har han vart på dörren igen o slått upp det igen o vart öm/svullen/varm men ohalt så då åkte vi in till veterinär igen för ville röntga så röntgade men inget aktivt på överbenet utan såg ok ut men på UL så såg dem en inflammation i typ det ytte delen av området, inte benhinneinflammation. Såg inget som satte där tex tagg. Satte en kanyl på knölen för att se om det var vätska o det var det. Blir lite orolig med vätskan, blir det verkligen så på ett inflammerat område? Han ska smörjas med compagel o se hur han svarar på det. Sen sade vet att kyla är bra. Men funderar på om om det inte är bättre med värme tex bot eller magnet paddor? Eller laser eller biolight?
 
Lita på dina veterinärer. Färska skador behandlar man med kyla. Detta beror på att skador ofta orsakar inflammation. Immunförsvaret överreagerar och kyla är ett av de bästa sätten att dämpa inflammationen. Kyla dämpar inflammationen genom att blodkärlen dras samman vilket minskar risken för ödem och stryper tillflödet av vita blodkroppar och inflammatoriska cytokiner. Dessutom hämmas överföringen av smärtimpulser.

Hade du kylt skadeområdet genast hade hästen förmodligen sluppit en del av de problem som du redovisar.

Kyla är faktiskt många gånger att föredra framför att ge anti-inflammatoriska läkemedel. NSAIDs har en tendens att eliminera inflammationen helt medan man med kyla kan minska/kontrollera inflammationen. Ett visst mått av inflammation är nödvändigt för att läkningsprocessen ska komma igång.

Det är endast meningsfullt att behandla skador med kyla den första veckan. Värme kan man däremot med fördel använda på gamla skador. Ömmande muskler, senor och ligament och stelhet i leder kan må bra av värmebehandling, t.ex. att massera in liniment. Typiska exempel då värmebehandling kan hjälpa är hästar som är stela på morgonen men där stelheten släpper allteftersom hästen rör på sig liksom hästar som blir stela vid kall väderlek.
 

Liknande trådar

Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 896
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
Hästvård Nelly har ett överben en bit under framknäet fram, troligen orsakat att att hon slagit sig. Jag upptäckte det för ca 5 veckor sedan, det...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp