Det här med vardagsekonomi.. hur ser det ut för dig?

En nära besläktad fråga...
Hur mycket koll har ni på konton och räkningar?

Funderar på om jag är ovanlig. Jag har björnkoll. Checkar av saldot ofta ofta (enkelt för jag kan bara svepa i appen) och jag flyttar pengar rätt frekvent. Ska jag handla lite mer så för jag över pengar innan jag åker till affären.

Vill ha småsummor på kortet, och allt som är över för jag till ett sparkonto eller till min buffert.

Jag har bara 2 konton så :p.
Och 2 räkningar jag betalar manuellt varje månad (hyra & el). Internet på autogiro (för det blev lite billigare). Har kontantkort.

Jag har en old school-pärm där jag fyller i ALLA utgifter och inkomster med papper och penna.

Gör också som du, för över pengar på kortet när jag ska handla.
 
Jag är strax över 30 har ett bra jobb och får ut runt 30000 kr varje månad. Jag studerade en masterutbildning och klarade mig utan studielån genom att bo hemma under studietiden och sommarjobba från terminslut till terminstart. Fick sedan upp min lön genom att byta jobb och acceptera en längre pendlingstid (har 9 mil enkel resa till jobbet idag). Jag reser väldigt mycket inom Europa genom jobbet så när jag är ledig så vill jag mest vara hemma. Kör en äldre bil från -06 och tar med matlåda till jobbet varje dag.

Jag har haft tur och fick köpa mitt hus till fördelaktigt pris av min pappa och fick låna handpenningen rätefritt av honom så jag hade råd att investera i ett nytt uppvärmningssytem i huset. Jag har idag betalat igen pengarna till min pappa men har kvar topplån hos banken. Det finns stall på gården så jag har mina två hästar hemma och slipper betala någon stallhyra. Min farbror har bondgård i närheten så jag byter arbetskraft mot hö och ved och kan på så vis hålla nere kostnaderna ytterligare. Jag åker aldrig på träningar så hästarna kostar mig i princip bara i försäkring och veterinärkostnad vid tandraspning och vaccination.

Jag räknar med att husets driftkostnad ligger på runt 7000kr i månaden inklusive amortering, skulle jag vara tvungen att köpa in ved så skulle kostnaden gå upp. Nu har jag även min mamma och halvbror som inneboende sedan drygt 2 år. De bor extremt billigt och betalar mig 2700 kr i månaden tillsammans vilket hjälpligt täcker halva driftkostnaden för huset exklusive amortering. Min förhoppning var att min mamma skulle kunna passa på att spara undan pengar och köpa sig en egen bostad men hon verkar fullkomligt nöjd med att bo kvar hos mig och resa istället :banghead:. Visst är jag tacksam över hjälp med hästarna när jag är bortrest men det ger extra slitage på huset. Min lillebror har t.ex. tejpat upp saker på väggarna i sitt rum och när tejpen tas bort försvinner en del av tapeten också :cry:.

Jag sparar 800 kr i pension varje månad och 1000 kr in på ett bufferkonto. Jag kan en bra månad lägga undan ca 10000-15000 kr av min lön till renoveringar och andra större inköp. Jag har bland annat i 2 år hållit på och renovera min tvättstuga och det är snart dags att kosta på rörmokare så att jag äntligen kan börja tvätta inomhus igen och slippa gå ut i garaget. Då är även planen att värdera om huset så att jag kanske kan låna lite mer pengar till takbyte. Huset är stort och kräver löpande underhåll så det finns alltid hål att stoppa pengarna i.

Jag skulle säkert vinna på att ha bättre koll på min ekonomi än vad jag har men som det är nu så fungerar det ändå.
 
Har hyfsad privatekonomi, om än inga stora marginaler i grunden. Låga boendekostnader och förhållandevis billig (well...) hästhållning, hyfsad lön om än en rejäl bit under jämngamla med jämförbara jobb i privata sektorn. En stor fördel är att jag har goda möjligheter till bra extrainkomster utöver heltidsjobbet. Dock långtidssparar jag bara helt marginellt.
 
Jag klarar mig bra tack vare låga utgifter och sen jag hade häst är jag drillad att vara ekonomisk och inte köpa onödiga saker. Jag har nog en rätt normal lön, men klarar inte att jobba heltid så det blir lite mindre pga det. Men jag har relativt låg boendekostnad (trots att jag bor själv), inga djur, ingen bil, inga barn, har i princip inga vänner som jag umgås med nämnvärt i sammanhang som kostar pengar, föredrar hemmalagad mat framför snabbmat och krogen och har matlåda nästan varje dag. När jag var yngre hade jag stenkoll på budget och konto, men det hade en negativ inverkan på mitt liv i form av stress för varje inköp jag gjorde, så idag har jag ingen koll på kontot alls, men så som mitt liv ser ut funkar det ändå. Tycker jag ”unnar” mig massor, reser en del osv och kan spara en bra slant varje månad.
 
Jag jobbar heltid, 5-skift 7 av 12 mån så det drar upp snittlönen mkt. Bor ensam i hyresrätt med min hund av liten ras, har en häst med klippkort på kliniken sedan några år. Jag sparar 1100 i ISK-fonder varje månad men utöver det har jag inget planerat sparande utan det blir vad som blir över sas. Vissa månader går jag back och andra plus. Ska tackolov på banken nästa vecka och diskutera just sparande så denna tråd passade ju fint ;)

Äter billigt, bor halvbilligt (tvåa mitt i småstad 5500 kr/mån), har bil + hästsläp. Förutom djuren och deras tillbehör unnar jag mig inget direkt lyxliv men jag räknar heller inte varenda krona. På den tiden jag hade två hästar och bostadsrätt däremot gick jag +-0 varje månad och räknade noggrannare på allt jag gjorde. Jämfört med två hästar som är trasiga samtidigt kan jag tycka att jag har enorma summor att röra mig med nuförtiden, trots att hästen är racklig så lägger jag ju inga pengar på träning och tävling så jag har henne nog ändå billigare än om hon vore fullt frisk... Men ja, iochmed att jag har häst, hund och ändå gör sånt jag tycker att jag behöver göra så skulle jag säga att min ekonomi är god.
 
Jag har väldigt bra koll på ekonomin, är en sån som loggar in på bankappen minst en gång om dagen, för att ha koll så det inte dykt upp nån e-faktura, föra över lite pengar mellan de olika kontona eller annat.

Vi (jag och min man, bägge heltidsarbetande) har helt gemensam ekonomi. Vid varje löning dras det automatiskt överföringar till sparkonto och lånekonto (hus+bil), samt att jag lägger alla fakturor att betalas då med (förutom de som går på autogiro, typ försäkringar, a-kassa, de dras runt den siste/förste i månaden). Vi har hus, 2 bilar, 6 hundar och en katt som genererar kostnader varje månad.

Efter att allt är betalt så är resterande pengar fria att spendera under månaden på mat, hushållsvaror, kläder, hobbyrelaterade prylar osv. De pengar som finns kvar dagen innan nästa lön, för jag över på sparkontot. Det finns alltså ingen budget eller liknande, utan vissa månader tar ”alla” pengar slut, vissa månader så blir det extra in på sparandet.

Funkar riktigt bra för oss :). Det enda jag börjar fundera på nu är om man skulle starta någon lite mer riktad form av pensionssparande...
 
Jag känner mitt sparande börjat gå lite överstyr ;) Inte så att jag lever snålt, men jag fick en tankeställare för något år sedan och ser till att inte ha alla ägg i samma korg. Jag sparar både i fonder, aktier, sparkonto i olika banker.

Jag älskar verkligen aktier och speciellt de med utdelning ;)
 
Jag är sjukskriven på heltid men arbetstränar och får ut drygt 11 000 från försäkringskassan. Lever själv och bor i hyresrätt. Är konstant stressad över min ekonomi, och har därför stenkoll. Sparar:
500 kr till pension via ISK
500 kr till buffertspar
700 kr till behandlingar/sjukvård/mediciner

Jag har 2400 att leva på (mat, hygien, nöjen) när jag betalt räkningarna och lagt undan till sparande. Ibland blir det lite mer över och då går det till sparande, samma sak om det blir pengar över i slutet av månaden.

Har en okej buffert men vet av erfarenhet hur snabbt pengarna kan ta slut om FK börjar krångla, därav min oro.

Min största "onödiga" utgift är att jag rider lektion en gång i veckan. Men det är det enda som får mig att må riktigt bra.
 
En nära besläktad fråga...
Hur mycket koll har ni på konton och räkningar?

Funderar på om jag är ovanlig. Jag har björnkoll. Checkar av saldot ofta ofta (enkelt för jag kan bara svepa i appen) och jag flyttar pengar rätt frekvent. Ska jag handla lite mer så för jag över pengar innan jag åker till affären.

Vill ha småsummor på kortet, och allt som är över för jag till ett sparkonto eller till min buffert.
Väldigt lite koll. Har en tendens att inte kunna hantera papper och brev. Så blir ofta sen med fakturor och allt strular för mig. Försöker bättra mig men det fungerar inte för mig.
Har sällan koll på hur mycket pengar jag har eller hur mycket jag ska få i lön.
Jag är duktig på att ignorera allt som har med postlådan att göra och låtsas att den inte finns.
Jag dör inombords av pappersarbete och klarar inte av att hantera det utan panikångest trots att jag har pengar.
Önskar att jag hade en revisor som kunde hålla koll på min privatekonomi. (Är ironiskt nog revisor själv i studentkåren..)

Har helt enkelt väldigt kass koll på min ekonomi. Skyller på min ADHD. Men har boendestöd som finns där och hjälper mig om jag ber om det. Bara det att jag inte ber om det så ofta för det ger ångest..
 
Jaha får väl i klassisk Buke-anda inleda med att "jag är väl priviligierad" för att inte tråden ska urarta :p
Jag är inte rik, jag har inte mycket pengar men jag är ganska fri. Jag har hyfsad koll på min ekonomi på det sättet att jag vet vad mina fasta utgifter är, det mesta ligger på autogiro. Ibland köper jag ngt på faktura och lägger då in det direkt fakturan kommer i min bank-app.
Jag brukar spara runt 10 k i månaden, men det händer också att jag skiter i det och reser nånstans, renoverar hemma eller gör ngt kul för de pengarna.
Jag har ett litet och billigt boende, inget hus, ingen bil, inga barn, ingen häst, egentligen inget som kostar massa pengar förutom mig själv. Jag unnar mig rätt mkt guldkant i tillvaron, men försöker att inte dum-shoppa grejer jag verkligen inte behöver.
 
Jag har lagom koll på min ekonomi,kollar kontot 1 gång i mån när jag betalar räkningarna eller när jag vet att jag ska köpa något dyrare så inte kortet säger baaaaap,då för jag över från ett annat konto innan.
Har hus,2 bilar,1 trailer och 4-7 hundar, inga lån eller avbetalningar, snålar inte varken på mig själv eller hundarna,vad gäller hundarna så är det nog som med mina hästar, jag köper massa saker jag tycker är fina/nya modellen/villhöver mm (senaste besöket på Arkens zoo gick loss på ca 12 000 räknade jag ut efteråt :o )
Nuvarande huset har jag haft i 5 år och det har ju kostat en del att uppdatera, nu har jag kommit så långt så jag börjat om från början .
Spara gör jag hur mycket vet jag inte då jag pytsar över lite pengar då o då, på hundkontot sitter just nu ca 100.000kr
 
Jaha får väl i klassisk Buke-anda inleda med att "jag är väl priviligierad" för att inte tråden ska urarta :p
Jag är inte rik, jag har inte mycket pengar men jag är ganska fri. Jag har hyfsad koll på min ekonomi på det sättet att jag vet vad mina fasta utgifter är, det mesta ligger på autogiro. Ibland köper jag ngt på faktura och lägger då in det direkt fakturan kommer i min bank-app.
Jag brukar spara runt 10 k i månaden, men det händer också att jag skiter i det och reser nånstans, renoverar hemma eller gör ngt kul för de pengarna.
Jag har ett litet och billigt boende, inget hus, ingen bil, inga barn, ingen häst, egentligen inget som kostar massa pengar förutom mig själv. Jag unnar mig rätt mkt guldkant i tillvaron, men försöker att inte dum-shoppa grejer jag verkligen inte behöver.
Fast alltså... Om man kan spara 10 000 kr i månaden ensam utan vidare och dessutom unna sig mycket guldkant i vardagen tycker jag nog ändå att det måste räknas som att man har mycket pengar? Åtminstone i min värld, men det beror ju på vilket perspektiv man ser det ur och vem man jämför med så klart! Låter väldigt skönt att ha det så, oavsett :)
 
Jag har snittat mina utgifter till ca 15,500/månad, då är det huslån, amortering, värme, pellets, el, försäkringar, tv/bredband, Mob, fack/a-kassa, fritids, parkering på jobbet, bensin, stallhyra, hovslagare, spån, hundmat, ja, allt i princip. Jag sätter då undan dessa 15500kr på ett konto där jag sen betalar allt ifrån. Jag spar sen 3000kr på kortet som går till mat/hygien, och allt utöver dessa 18500kr åker in på spar.

Jag får ut mellan 22-24.000kr i månaden inkl barnbidrag.
 
Vi gör budget var månad, men någonstans falerar det alltid på vägen.
Vi har helt okej inkomst båda två, men huslån, billån och ett blancolån sedan tidigare som hjälpte oss med handpenningen. Vi försöker att jobba ned våra utgifter så gott vi kan, genom huslået krävde banken pensionsspar så vi lägger båda undan 300:-/månad i fonder. Vilket faktiskt känns väldigt bra.

Vi går +-0 var månad och är dåliga på att spara, sparkontot gick åt till inköp av nya vitvaror då vi flyttade in. Kylen som stod luktade död osv.
vi kommer behöva byta ut kök och badrum. Men vi väntar så länge vi kan med köket, badrummet måste ske inom något år. Då tidigare ägare har borrat i våttapeten i duschen och det håller inte hur många år som, även om det är tätat.

Vi har höga utgifter som vi jobbar på att sänka, då vi vill få till ett spar. Jag har lagt hästarna på hyllan men har istället hund, som även den kostar i mat, rastvakt och försäkring var månad.
 
Fast alltså... Om man kan spara 10 000 kr i månaden ensam utan vidare och dessutom unna sig mycket guldkant i vardagen tycker jag nog ändå att det måste räknas som att man har mycket pengar? Åtminstone i min värld, men det beror ju på vilket perspektiv man ser det ur och vem man jämför med så klart! Låter väldigt skönt att ha det så, oavsett :)

Alternativt låga fasta omkostnader?
Hade jag haft häst tex eller en annan dyr hobby eller ett hus och bil hade det aldrig gått.
 
Jag skulle kunna spara betydligt mer än jag gör, men är lite för intresserad av mat (både att laga och äta ute), klänningar, någon resa här och där samt diverse kulturevenemang ;) Men jag pensionssparar varje månad, och har dessutom ett bröllop att spara till för tillfället så jag stoppar undan det jag kan. Jag har en bra lön och ganska låga månatliga kostnader, ungefär 30% av det jag får ut efter skatt - men dessa månatliga kostnader innefattar såväl nödvändigheter såsom hyra, el, CSN och försäkringar, som mindre nödvändiga saker såsom välgörenhetsdonationer, prenumerationer och liknande. Mitt boende är billigt och likaså tillhörande utgifter.

Hantering av ekonomin, tja. Det mesta är på autogiro eller e-faktura, så det tänker jag inte så mycket på. Ibland handlar jag något på faktura på nätet för enkelhets skull, men betalar alltid på en gång. Nu har jag satt igång en serie behandlingar hos tandläkaren och då är det såklart skönt att ha lite buffert till dessa.

Efter flera år på näst intill existensminimum är jag glad att ha kommit i ordning och ha en stabil ekonomi. Jag är dock även glad att jag har haft mina "svåra år", det har jag lärt mig massor av.

När bröllopet är ur världen vill jag börja spara lite mer långsiktigt, även om jag egentligen inte vill köpa något boende då jag är otroligt bekväm med att hyra så kan det ju komma en tid då det skulle bli intressant. (Nu låter det som om vi ska ha något gigantiskt pangbröllop och det ska vi inte, men det är lika bra att spara för mycket tänker denna planeringsjunkie. Eller ja - ett riktigt pangbröllop hoppas jag att det blir, förstås, men inte i någon hysterisk skala.)
 
Fast alltså... Om man kan spara 10 000 kr i månaden ensam utan vidare och dessutom unna sig mycket guldkant i vardagen tycker jag nog ändå att det måste räknas som att man har mycket pengar? Åtminstone i min värld, men det beror ju på vilket perspektiv man ser det ur och vem man jämför med så klart! Låter väldigt skönt att ha det så, oavsett :)

Jag har billigt boende men skulle inte kunna lägga undan 10.000kr/mån ens om jag skalade bort barn, ponnyer och bil.
 
Fast alltså... Om man kan spara 10 000 kr i månaden ensam utan vidare och dessutom unna sig mycket guldkant i vardagen tycker jag nog ändå att det måste räknas som att man har mycket pengar? Åtminstone i min värld, men det beror ju på vilket perspektiv man ser det ur och vem man jämför med så klart! Låter väldigt skönt att ha det så, oavsett :)

Jag tycker inte det är så iögonfallande.
Hade absolut kunnat spara 10 k varje månad om jag inte hade haft hästen och min bil.
Är ett hyfsat vanligt sparande bland mina vänner och vi är inte höginkomsttagare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har man husdjur så tycker jag det är underliga människor som klagar på dålig ekonomi. Djur är väldigt dyra och tär väldigt på ens...
Svar
12
· Visningar
543
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 603
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 131
Senast: Red_Chili
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 755
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp