Det här med vila

Nahar

Trådstartare
Jag har svårt för att vila. Är rastlös till min natur och det går väldigt upp och ner - perioder när jag jobbar 10-14 timmar om dagen varvas med sängliggande i några dagar. Det är ju inte särskilt sunt eller hållbart. Men hur mycket ska en vila varje dag? Vad gör en när en vilar? Och hur lyckas en stänga av?

Jag kan ju lägga mig i badet, eller ta en promenad i skogen, men det är sällan det blir avslappning av det om jag har någon deadline framför mig. Då vill jag mest stressa igenom vilan och fortsätta jobba för att krascha efter deadline istället. Så hur gör ni? Lyckas ni vila? Hur mycket? När?
 
Sova på natten. 7-8 timmar helt utan störning. Sen funkar vakentiden i full aktion. Blir det störning i nattsömnen håller det inte så länge.

”Vilar” inte på andra sätt än att i de stunder man njuter fullt är det en slags vila.
 
Jag lyckas inte ett dugg. Ser mkt fram emot svaren i denna tråd :o

Jag kör allt i 180 knyck. Jag kan aldrig vila för dagen innan alla göromål är gjorda, knappt ens då. Vila för mig är att sitta i soffan och se på teve eller surfa på datorn (då jag ändå oftast tar tag i nåt projekt medan jag rent fysiskt sitter stilla) innan jag går och lägger mig. Har även först nu insett att jag har ganska många göromål, om en jämför med många andra. Jag har alltid känt mig lite lat...

Jag vilar ganska bra på jobbet förvisso. Inte för att jag är sysslolös utan för då är jag hindrad att hålla på med andra projekt såsom stall, träning, köra/åka långtradare, hälsa på folk, städa/tvätta/laga storkok eller vad annat som är på privat agenda.
 
Jag har svårt att vila, men avslappning för att koppla av är mycket lättare. Kan vara att jag sitter med mobilen och pillar eller läser en bok.
Bara det är tyst då jag konstant är omgiven av ljud, på jobbet och när sambon är hemma. Älskar mina förmiddagar där jag är ensam hemma. :love:
 
Kör också alltid i 180 km/h. För stunden är jag ensamstående på halvtid, pluggar heltid (skriver studentarbete), jobbar 70%, gymmar, tränar hund och föreningsaktiv (ordförande). Och dejtar.

Sköter jag inte sömnen på snitt 7 h så kraschar jag. Klarar mig på 6,5 h men måste få sova ut nån natt i veckan då. I övrigt så funkar det bra, men slarvar jag med sömnen är det märkbart FORT.
 
Yoga, matlagning, skönlitteratur, guidad meditation, hantverk, skådespeleri.

Jag är rätt bra på att sitta rakt upp och ner och stirra i väggen men det ger ingen vidare bra återhämtning - hjärnan fortsätter processa det jag stressar över och återhämtningen uteblir. Ovanstående aktiviteter ger avledning och möjlighet till annat fokus (eller till och med "flow"/fullständig närvaro; vilket är otroligt avslappnande).

Och så givetvis nattsömn.
 
Yoga, matlagning, skönlitteratur, guidad meditation, hantverk, skådespeleri.

Jag är rätt bra på att sitta rakt upp och ner och stirra i väggen men det ger ingen vidare bra återhämtning - hjärnan fortsätter processa det jag stressar över och återhämtningen uteblir. Ovanstående aktiviteter ger avledning och möjlighet till annat fokus (eller till och med "flow"/fullständig närvaro; vilket är otroligt avslappnande).

Och så givetvis nattsömn.
Jag får flow när jag jobbar, älskar det, men tycker inte det är avslappnande precis. Kanske i stunden, men känner mig inte utvilad efter att jag jobbat. Stressen är kanske inte lika hög men jag är inte precis lugn.

Idag tror jag att jag fick vila en stund. Var ute med min bror och fällde ett par träd. Tror att jag är en sån som vilar bäst med bra människor runt mig, så det kanske är därför jag inte känner mig utvilad alls nu i covidtider🤔
 
Jag får flow när jag jobbar, älskar det, men tycker inte det är avslappnande precis. Kanske i stunden, men känner mig inte utvilad efter att jag jobbat. Stressen är kanske inte lika hög men jag är inte precis lugn.

Idag tror jag att jag fick vila en stund. Var ute med min bror och fällde ett par träd. Tror att jag är en sån som vilar bäst med bra människor runt mig, så det kanske är därför jag inte känner mig utvilad alls nu i covidtider🤔

Intressant! Nu när du skriver det så har jag nog olika typer av flow. Alla innebär, för mig, vila i stunden, men reaktionen efteråt kan variera. Ibland blir jag skönt mentalt "blank" men jag kan nog också få det du beskriver, med hög positiv energi (i motsats till negativ stress).
 
Jag har upptäckt att jag måste matcha upp mental aktivitet med fysisk urladdning. Det är ju inte kroppen som behöver vila om det mest är hjärnan som varit uppe i varv. För mig funkar det bäst med utomhusaktiviteter i ensamhet så att inte hjärnan fortsätter att tanka nya intryck. Då blir jag trött på riktigt och vilan får bättre kvalitet.
 
Intressant! Nu när du skriver det så har jag nog olika typer av flow. Alla innebär, för mig, vila i stunden, men reaktionen efteråt kan variera. Ibland blir jag skönt mentalt "blank" men jag kan nog också få det du beskriver, med hög positiv energi (i motsats till negativ stress).
Jag har upptäckt att jag måste matcha upp mental aktivitet med fysisk urladdning. Det är ju inte kroppen som behöver vila om det mest är hjärnan som varit uppe i varv. För mig funkar det bäst med utomhusaktiviteter i ensamhet så att inte hjärnan fortsätter att tanka nya intryck. Då blir jag trött på riktigt och vilan får bättre kvalitet.
Ni är nog inne på något jag måste bli bättre på, balansen mellan det mentala och fysiska. Är så mentalt slut efter en arbetsdag att jag knappt kan tänka men kroppen är igång. Till slut får jag svårt att sova och så börjar det en trötthetsspiral.

Känns svårt att hinna med både mitt jobb som jag älskar, men som är stillasittande vid datorn, och lagom fysisk aktivitet under dagen. Det blir antingen eller, för det mesta.
 
För mig är det hård fysisk träning som gör att jag kan vila bra. Dvs, om jag inte regelbundet tränar rejält, så är det också omöjligt att få till en riktigt bra vila. Jobb, promenader, "vardagsträning" räcker inte för det. Så några gånger i veckan behöver jag träna tills jag är riktigt slut i kroppen, då kan jag också känna riktig avslappning när jag är inaktiv sen hemmavid.

Förstås så klarar jag av att leva ändå, men aldrig riktigt få riktig ro.
 
För mig sliter fysisk träning enormt mentalt också, så det är lagom aktivitet som gäller. Att bränna ut fysiskt är också mentalt. Människor är lite olika.

Men framförallt sömn på natten, utan uppvaknanden och andra störningar. 7-8h helt sammanhängande sömn så är varje ny dag något man tar sig an med glädje. Pigg, utvilad och med glädje.

(Eftersom jag hade sömnproblem i runt 15 år blev det som ett nytt liv när det vändes 100%)
 
Jag har svårt för att vila. Är rastlös till min natur och det går väldigt upp och ner - perioder när jag jobbar 10-14 timmar om dagen varvas med sängliggande i några dagar. Det är ju inte särskilt sunt eller hållbart. Men hur mycket ska en vila varje dag? Vad gör en när en vilar? Och hur lyckas en stänga av?

Jag kan ju lägga mig i badet, eller ta en promenad i skogen, men det är sällan det blir avslappning av det om jag har någon deadline framför mig. Då vill jag mest stressa igenom vilan och fortsätta jobba för att krascha efter deadline istället. Så hur gör ni? Lyckas ni vila? Hur mycket? När?
Jag är inte superbra på det själv, men försöker jobba på att få in mer avslappnande pauser.
För mig måste det vara låg tröskel.
Har börjat läsa en bok som heter förändra ditt liv 5 minuter i taget. Man ska göra något 5 minuter 3 ggr om dagen. För avslappning kan det vara mindfulness, yoga, men även bygga pussel.
Är man uppvarvad tycker jag att tröskeln för att lyssna på avslappningsmusik och göra yoga känns ganska hög. Men att bygga pussel några minuter och bara fokusera på det, fungerar för mig.

Men annars som flera skrivit träning och speciellt dans för mig gör att min hjärna får fokusera på annat och inte har tid att fundera på vad jag ska göra på jobbet dagen efter.
 
Är också jättedålig på det! Det är liksom som att hjärnan måste koncentrera sig på att koppla av/vila och om jag då är trött i huvudet så orkar jag typ inte vila? O_o Vet inte hur jag ska förklara det...

Jag måste också ha fysisk aktivitet för att orka vila. Samtidigt tycker jag det är jobbigt att ha många grejer på gång under en dag, samt svårstartad, så det är verkligen en kamp att komma iväg på nån fysisk aktivitet.

Vila för mig är soffan och Netflix. Men jag inser ju att det också är input för hjärnan.
Är SÄMST på att vila ensam för jag är så rastlös. Men det går bättre tillsammans med min partner som är en riktig slöfock :D (in a good way!).

Började meditera och skriva dagbok för ett tag sedan men tappade det när jag skadade mig. Kanske ska börja med det igen, upplevde att hjärnan var piggare på nåt sätt.

Måste såklart sova bra också. Hade sömnproblem i femton år pga ångest, men det gick över första natten med tyngdtäcke! Nu kan jag ha en dålig natt lite då och då utan att det gör nåt.
Märker också att hjärnan mår bättre nu när jag äter mer och bättre.
 
Jag tror att det iaf till viss del är en vanesak. Håller man igång vänjer sig ju kroppen vid det och kan ha svårt att gå ner i varv när vila erbjuds. Dessutom har många en hel del tankar om att man behöver vara produktiv, fånga dagen, inte ligga och slöa osv.
Men övning ger färdighet. Ju mer man övar på att vila/göra ingenting desto bättre går det.

Sen är man såklart olika. Jag är något av en mästare på att ligga i soffan 😉
Jag behöver det verkligen. Måste ha många timmars vila i soffan på helgerna och gärna någon kväll i veckan också. Märker direkt på mitt mående annars.
Jag gillr att titta på film och serier. Det är jättebra vila för mig även om jag fokuserar på tvn.
Annars finns det ju många andra lugna aktiviteter som inte kräver jättemycket av en. Tex lägga pussel, måla mandalamålarbok, sticka, virka osv.
 
Är man uppvarvad tycker jag att tröskeln för att lyssna på avslappningsmusik och göra yoga känns ganska hög. Men att bygga pussel några minuter och bara fokusera på det, fungerar för mig.

Håller med. Kom nu faktiskt på att jag la en hel del pussel när jag var inlagd på sjukhus, och löste korsord. Det dödar tid och är avslappnande. Kanske skulle börja med det igen :)
 
Jag är rastlös och de gjorde till slut att jag kraschade rejält. Jag insåg väl inte då att när man har ett stressigt jobb och hobby som tar mycket tid att sover man då inte som folk kommer man till slut krascha. Tog säkert över 1 år innan jag var på banan igen, men under den här tiden fick jag prata med en människa som sa åt mig att ta 20 minuter varje dag och släpp allt. Man behöver inte sova eller så men man ska sitta/ligga ned och inte göra någonting under den här tiden. Lyssnade på avslappningsövningar bland annat. Försöker göra samma sak nu fast oftast dricker jag kaffe eller liknande den där stunden men iaf. Ingen telefon/dator/tv osv bara lugnt och tyst. De är viktigt och livet kan inte eller bör inte gå i 180 hela tiden.
 
Det bästa sättet för mig att koppla av mentalt är genom att göra något som "kräver" här-och-nu, t ex att ta en promenad med hunden, mocka en lösdrift, lägga pussel. Att titta på TV gör mig antingen rastlös eller så somnar jag. Däremot kan jag sitta i soffan och klappa hund, läsa bok, skriva, dagdrömma typ hur länge som helst utan att bli rastlös.

Tidigare blev jag irriterad på mig själv om jag inte "tog tillvara på" dagen genom att göra så mycket som möjligt. Nu kan jag tycka att bästa sättet att ta tillvara dagen är att göra så lite nyttigt som möjligt 😍🐎🐕
 
Jag är sämst på att vila. Jag har ADHD och har oftast tusen järn i elden. Är också egenföretagare som är i uppstartsfas med vissa verksamheter. Så det går liksom inte att vara ledig på normalt vis just nu.

Jag har kroniska sömnbesvär IOM både ADHD och whiplash. Har även kronisk värk som stjäl energi.
Iom detta har jag inte så mkt energi att spela med.

Jag har fått ställa om mitt liv en del för att funka. Jag bor numer avsides och störs inte av grannar tex. Jag jobbar också på ett sätt som stjäl mindre energi än vad tex ett vanligt kontorsjobb med kontorstider skulle göra.

För mig handlar det om att balansera upp långa arbetsdagar med att tillföra rätt energi. Om jag jobbar med ngt jag brinner för kostar det inte lika mkt energi som ngt tristare kan göra på kortare tid. Jag kan också känna sekunder av vilsamhet om jag kikar ut på en flock hjortar eller snusar på en häst mer än om jag glor ut över ett kontorslandskap eller en parkering bland höghus. Jag kan också känna vilsamhet när jag klappar hunden 5 min på kontoret.

Men riktig vilivila är nog mest möjligt vid massage för mig. Då kan jag slappna av helt mentalt och fysiskt.
Har också någon gammal meditations-cd som min fd psykolog läst in som funkar fint för att lugna mig.
Bada i bubbelpool, ligga på en strand i varmt land funkar också hyfsat.
Men massage är min drog! Tur jag lever med kiro som också är grym på massage, och tålmodig. 😂
 
Jag har perioder då jag inte kan slappna av varvat med perioder då jag inte kan göra annat än att sova. men med diagnos Utmattningssyndrom och svår depression är det inte så mycket annat man kan vänta sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 236
Senast: MML
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 807
Senast: Rugge
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp