Det har med att det ar Hundens promenad

hastflicka

Trådstartare
Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar?
I dag tankte jag ta med alla tre pa promenad genom bostads omradet och var lilla park och just lata det bli en "nos fest" for dem och ga i deras takt. :crazy: En 10 kilos Malle valp som for at alla hall ... en 30+ kilos rottis som fick fullstandigt spel och skulle springa med valpen och en 40 kilos rottis som plotsligt blev leksjuk ocksa (Mandy!)
Miss Mandy kom snabbt tillbaka till ordningen nar jag sa till ... Princess Diva fick jag ryta till och Tate lyftes upp tills vi kom till parken da han trasslade in oss allihop. Sedan slappte jag koppel till de tva stora och de fick ga med mig i min takt losa ... och jag delvis slapade och delvis rusade efter Tate nar har for omkring som en galning.
Hur gor ni som har aktiva hundar och anser att de ska fa nosa sa mycket de vill?
 
Jag har två stora och det är inga problem för den ena är äldre.
VI går bara koppelpromenader vid behov annars går mina lösa och får lukta hur mycket de vill.
I koppel får de lukta men inte fastna.
Kan tänka mig att det blir trassligare med en vild valp inblandad !
 
Nu går jag bara med en. Ibland är det Rubens promenad, då får han lukta, sprätta och gå långsamt.
Går vi tex till stallet är det raska puckar som gäller, vill helst komma fram samma dag :p
 
Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar?
I dag tankte jag ta med alla tre pa promenad genom bostads omradet och var lilla park och just lata det bli en "nos fest" for dem och ga i deras takt. :crazy: En 10 kilos Malle valp som for at alla hall ... en 30+ kilos rottis som fick fullstandigt spel och skulle springa med valpen och en 40 kilos rottis som plotsligt blev leksjuk ocksa (Mandy!)
Miss Mandy kom snabbt tillbaka till ordningen nar jag sa till ... Princess Diva fick jag ryta till och Tate lyftes upp tills vi kom till parken da han trasslade in oss allihop. Sedan slappte jag koppel till de tva stora och de fick ga med mig i min takt losa ... och jag delvis slapade och delvis rusade efter Tate nar har for omkring som en galning.
Hur gor ni som har aktiva hundar och anser att de ska fa nosa sa mycket de vill?
Vaddå nosa säger min ena, som vill ha upp så mycket fart som möjligt på kortast tid ;)
Den andra tvärbromsar och ska pinka revir överallt - och så nu om valpen är med så lite trassla in benen i koppel då :D

Nä gå och nosa fritt och lugnt det fungerar på vägen hem från en promenad, när dom fått "rasa ur sig" värsta energin - inte så mycket före dess :p
 
Jag har bara en hund och det aldrig hennes promenad om vi går i koppel. Då skulle hon stanna var femte meter, äta gräs, pinka revir eller nosa. Jag har inte tålamod för det, så allt sånt får hon göra när hon är lös.
 
Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar?
I dag tankte jag ta med alla tre pa promenad genom bostads omradet och var lilla park och just lata det bli en "nos fest" for dem och ga i deras takt. :crazy: En 10 kilos Malle valp som for at alla hall ... en 30+ kilos rottis som fick fullstandigt spel och skulle springa med valpen och en 40 kilos rottis som plotsligt blev leksjuk ocksa (Mandy!)
Miss Mandy kom snabbt tillbaka till ordningen nar jag sa till ... Princess Diva fick jag ryta till och Tate lyftes upp tills vi kom till parken da han trasslade in oss allihop. Sedan slappte jag koppel till de tva stora och de fick ga med mig i min takt losa ... och jag delvis slapade och delvis rusade efter Tate nar har for omkring som en galning.
Hur gor ni som har aktiva hundar och anser att de ska fa nosa sa mycket de vill?

Det där har jag också undrat... Jag har en femton månaders jaktlabrador (som inte går perfekt i koppel alla gånger). Skulle han få nosa på allt han ville skulle i koppel skulle han konstant släpa omkring på mig i turbofart, tvärnita/tvärvända, växa fast vid alla luktfläckar och inte gå att rubba... sådant får han göra när han är lös.
Jag anser att det är bådas vår promenad, och då är målet att vi går tillsammans, luktar inom rimliga gränser och respekterar att man inte får dra runt på matte som en skenande elvisp och hitta på eget. Ska jag rasta mer än en hund blir det två promenader eftersom labben kräver all min uppmärksamhet och energi :angel:
 
Jag har bara en hund som är min, men jag går ibland med flera hundar. Det är definitivt inte alltid "hundens promenad"! Men när det är det så är det det, med villkoret att det funkar för alla - alltså inte sliter åt varsitt håll, inte är störiga mot varandra, inget sådant. Men jag försöker bli bättre på att ge just tid för hundens promenad någorlunda ofta (om än villkorat som sagt), även om det för mig är rätt astråkigt att vi inte kommer någon vart. Bara för att jag inte fattar vad det roliga är betyder det ju inte att det inte är roligt för dem. :D
 
Alla mina rastningsrundor (ca 3 per dag) är "hundens promenad". Det fungerar eftersom jag har Aysu i 8m flexikoppel och Ebrah i vanligt, långt läderkoppel. Ebrah vill mest röra sig framåt, framåt hela tiden, men stannar såklart ibland för att nosa lite eller kissa. Hon och jag traskar på tillsammans, så strosar Aysu runt lite som hon vill ;) Aysu gör då så att hon travar fram till någon intressant kissfläck, nosar, funderar, nosar, kissar över, travar ikapp oss och håller på sådär.

Självklart har vi regler ändå, för att det ska fungera att vara ute. De får inte dra i kopplen, de ska gå fint vid min sida om vi får möten, de får inte busa med varandra och inte "låsa fast sig" vid någon kissfläck allt för länge. Däremot om båda fastnar vid samma kissfläck eller samtidigt vill stanna och tugga på en pinne, då kan jag låta dem göra det en stund.

Under långpromenaderna så går de ofta lösa hela tiden förutom vid uppvärmning och nedvarvning, då gör de ju också "som de vill" vilket brukar innebära en hel del bus och spring. Går vi långa koppelpromenader så varierar jag att gå i "hundarnas tempo" och att traska på i lite raskare tempo där jag inte tillåter lika mycket nosande. Å andra sidan, om jag ökar tempot så gör de gärna detsamma, de gillar ju höga hastigheter ;)
 
Promenader är mina hundars tid, dom ska ha möjlighet att rasta av sig så mycket som dom behöver. Om dom bara får gå fot och rasta sig på kommando så kan jag inte vara säker på att dom fått rasta av sig ordentligt.. Sen kan vi ha transportsträckor under promenaden, tex genom bostadsområdet fram till skogen, och ja just den biten är det naturligtvis andra regler.

Däremot så betyder det ju inte att vi inte har några regler bara för att det är hundens tid. Frihet under ansvar. Så länge dom inte drar i kopplet, härjar med varandra eller fryser fast och vägrar gå så får dom göra vad dom vill. Precis som hemma, dom ligger inte plats i en korg hela tiden. Dom har frihet under ansvar där med, man får välja soffan eller golvet, men man får inte vara på bordet. Samma sak när hundarna är lösa, man får springa lös och busa men man får inte rymma, äta olämpliga saker eller jaga andra djur. Enda gången mina hundar är under kommando är i träning och då kräver jag 100% fokus, övrig tid får dom vila hjärnorna ;)
 
Jag går bara med en hund men orkar inte med en massa egna påhitt ändå. Lite nosande är ok och det är ok att kissa upprepat om det går snabbt, men mest får han gå ordentligt vid min sida i tempo som jag väljer.
Ibland sätter jag på flexi och då ör det lite friare..
 
Jag går med två hundar, varav den ena inte märks alls så henne får jag titta efter så hon är med. Hon går "fot" fast lite bakom. Min andra är ett yrväder som ska fram så snabbt som möjligt. Han fryser aldrig fast utan nosar och kissar rätt effektivt. Jag bor på landet så det är lösa koppel som gäller.
Är vi i stan och miljötränar är det jag som bestämmer, då är det kortare koppel och jag som styr mot ett träd om jag tycker vi kan stanna lite. Hunden får inte flänga runt som han vill. Min andra hund märks inte av då heller.
 
Skulle aldrig orka med att gå helt på hundens villkor (men med en hund så kanske det vore bra mental träning för mig :angel:

Sen beror det uppenbarligen på definitioner. Mina hundar behöver inte gå fot eller vänta på kommando som @isafore skriver, men man går åt mitt håll, fastnar inte i en evighet, drar inte och kissar inte på riktigt alla lyktstolpar. Sen beror det på, en rastningsrunda runt kvarteret tillåter jag betydligt mer pauser/lägre tempo än en transportsträcka under längre promenad. Nosa av sig får de främst göra när de är lösa.
 
Skulle aldrig orka med att gå helt på hundens villkor (men med en hund så kanske det vore bra mental träning för mig :angel:

Sen beror det uppenbarligen på definitioner. Mina hundar behöver inte gå fot eller vänta på kommando som @isafore skriver, men man går åt mitt håll, fastnar inte i en evighet, drar inte och kissar inte på riktigt alla lyktstolpar. Sen beror det på, en rastningsrunda runt kvarteret tillåter jag betydligt mer pauser/lägre tempo än en transportsträcka under längre promenad. Nosa av sig får de främst göra när de är lösa.
Ja det är uppenbarligen en definitionsfråga. Det du skriver tar jag för givet. Finns det verkligen folk som följer sina hundar? :eek:

Och ja, en långpromenad handlar ju lika mycket om motion som rastning. Där får mina hundar rasta av sig i början och i slutet, resten av promenaden går vi framåt, hunden får lukta/kissa så länge den hinner i kopplets längd men jag stannar inte och väntar på den. En kortare runda är rastningsrunda endast.
 
Går oftast bara med en hund, men då så ska det vara mer eller mindre ordning. När man går så går man bredvid eller strax framför. Kommer det upp ngt man måste nosa på så får man ju göra det, men tycker att ju längre promenad desto mindre nosar de.
Sen när man rastar så får de nosa hur mycket de vill så att de kissar/bajsar så snabbt som möjlig och sen kan gå vettigt :p.

Är dock sällan det är ordentliga promenader här. Bor på landet och hundarna får helst gå lösa. Men även om de är lösa så får de gå någorlunda ordentligt och vänta tills man hinner ikapp innan de rusar iväg igen :p.

Har också ofta flexi koppel på lång promenader Så att hundarna kan stanna och nosa/ springa lite före utan att jag ska börja stanna hela tiden.
 
Ja jag har bara en hund (i typ 16 timmar till, aah!) och han är mest en filbunke. Vi går alltid promenad på hans villkor, med flexikoppel ifall han vill skutta omkring lite extra och för att slippa stanna precis hela tiden. Guidar ju lite med kroppspråket vilket håll vi vill att han ska gå men vill han stanna lite extra så stannar vi och vill han framåt så går vi framåt.

Självklart stoppas han om han vill ut på en väg, mot folks uteplatser eller annat olämpligt, och vi hindrar honom från att äta saker han hittar. Men jag har ingen lust att bara trava framåt med en hund vid min sida utan det är ju för hans skull vi går ut. Vill han då ta promenaden i stanna-gå-stanna-gå-format så är det så det blir.

Ska bli spännande att se hur det blir med två hundar sen. Kanske vill de heeelt olika saker! :nailbiting:
 
Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar?
I dag tankte jag ta med alla tre pa promenad genom bostads omradet och var lilla park och just lata det bli en "nos fest" for dem och ga i deras takt. :crazy: En 10 kilos Malle valp som for at alla hall ... en 30+ kilos rottis som fick fullstandigt spel och skulle springa med valpen och en 40 kilos rottis som plotsligt blev leksjuk ocksa (Mandy!)
Miss Mandy kom snabbt tillbaka till ordningen nar jag sa till ... Princess Diva fick jag ryta till och Tate lyftes upp tills vi kom till parken da han trasslade in oss allihop. Sedan slappte jag koppel till de tva stora och de fick ga med mig i min takt losa ... och jag delvis slapade och delvis rusade efter Tate nar har for omkring som en galning.
Hur gor ni som har aktiva hundar och anser att de ska fa nosa sa mycket de vill?


Ofta ska vi ju till någon plats som är mer hundvänlig (bor mitt i stan). Så hon/de får chansen att snabbkissa ganska direkt, men sedan går vi promenaden någorlunda samlat och städat i kopplet tills de kan vara lösa, eller får "fri"-kommando kopplat. Då får de nosa runt ungefär som de vill så länge de inte tar sats och släpar mig genom buskar eller nåt.
 
Ena vovven går oftast lös och ibland blir jag vansinnig på att han liksom aldrig kommer loss från vissa fläckar . Sen vi fick tillskott av vovve 2 har han dock fått bättre fart- han vill ju inte missa de andra fläckarna...
Vovve 2 vågar jag inte släppa och mår lite dåligt över det. Ska han gå i koppel resten av sitt liv liksom? Han går i flexikoppel och har nosen konstant i marken första kvarten. Men håller högre fart än den andra så tempot är ändå ok även om det är i ryckigaste laget för mig...
Att få upp nosen på vovve 2 är inte lönt. Om jag inte vill att han ska nosa får jag gå mitt på vägen långt från alla buskar, lyktstolpar och träd. Vovve 1 hör när gränsen är nådd från mattes sida och kan faktiskt gå utan att sniffa om nöden kräver.
Om jag skulle låta hundarna bestämma hade vovve 1 aldrig kommit längre än brevlådan och vovve 2 hade jagat katten i grannens trädgård.
 
Jag har två hundar + en daghund vissa dagar. Kortare rundor brukar de få gå någorlunda som de vill och ja, ibland står jag där med armarna utsträckta åt varsitt håll. Men jag brukar sällan vänta på att unghunden ska bli klar när han sugs in i en extra god fläck, då säger jag "nu går vi" och då har han lärt sig att det är bäst att skynda sig att kissa över fläcken innan man blir meddragen. Det är också alltid jag som bestämmer runda.

På längre promenader vill jag ha lite mer ordning, annars tar det ju en evighet att komma någonstans. Vi bor i stan så mina går rätt mycket kopplade.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 758
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 961
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Min lilla skrutta tycks ha hittat sin rost i dag. :p Jag har sagt att jag har hunden som inte alls skaller. Hon gnaller och det har...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp