Det har med att det ar Hundens promenad

Jag har ju bara en, men han går nästintill alltid i långlina-15m- så jag håller längst ut och har resterande släpande. Så han går ju alltid lite som han vill, bortsett vid möte då kortar jag in lite. Men när jag är hundvakt till svärmors så går vi i kort koppel då hon har typ nada och niente koppelvett, det ska dras tills hon stryper sig själv.
 
Jag har två hundar + en daghund vissa dagar. Kortare rundor brukar de få gå någorlunda som de vill och ja, ibland står jag där med armarna utsträckta åt varsitt håll. Men jag brukar sällan vänta på att unghunden ska bli klar när han sugs in i en extra god fläck, då säger jag "nu går vi" och då har han lärt sig att det är bäst att skynda sig att kissa över fläcken innan man blir meddragen. Det är också alltid jag som bestämmer runda.

På längre promenader vill jag ha lite mer ordning, annars tar det ju en evighet att komma någonstans. Vi bor i stan så mina går rätt mycket kopplade.
Låter som hos oss ;)
 
Normalt sa gar jag ut genom en grind i staketet bakom huset och hamnar da i en park. Lillen har sele och slapar da en sparlina. Medan rottisarna kopplade tills vi vet om nagon ar dar redan. Vi bor sa att jag ser valdigt val om nagon kommer in i parken sa jag slapper dem nar ingen annan ar dar och ropar in om nagon kommer (och lagger dem ner, och lyfter upp lillen som ar osaker och skaller annars, tills den/de som kom har passerat).
 
Min hund är ju en jakthund så hennes nos är konstant i backen.
Men det är naturligt för henne så helt ok.
Men tempot är rätt högt ändå.
När hon löper är hon förbannat jobbig att gå med och tappar både hörsel och annat vett haha men annars är det rätt ok.
Hon saknar en del grundlydnad men är en omplacering som jag fick när hon skulle fylla 8 och hon är 10 i år.
I början var hon så jäkla rädd för allt så att lydnad var inte dt första vi prioriterade då.
Nu lever hon på lånad tid så nu bråka jag inte med henne heller.
Hade godis funkat som träningssak kanske men hon skiter fullständigt i sånt.
Jag vill att mina hundar ska nosa och lukta då det är naturligt men kanske hade varit skönt med nåt mellanting mellan en som aldrig nosar och den jag har nu :)
 
Går med en hund. Han får nosa och kissa inom kopplets radie. Den enda gången jag stannar för hans skull är om han ska bajsa, och den första kissen när vi kommer ut och han tömmer blåsan ordentligt, då står man ju tills han är klar. I annat fall så går jag på i valfri takt och när jag går förbi och kopplet tar slut, då är det slutsniffat, slutpinkat och så får man hänga med. Orkar inte med att stanna varannan meter för att hunden ska sniffa och pissa på varje buske och ska stå 2-3 minuter och slicka och slafsa i tikpölar. Är han lös i rastgården får han sniffa och pinka så mycket han orkar.
 
Jag hade kanske varit mer på hundens villkor om inte mina hundar varit så intensiva. Och om de inte hade fått springa lösa varje dag och sköta sig lite mer själva hade jag antagligen också tänkt annorlunda.
Men jag har också sett att det är lättare att följa hunden om den är något lugnare, inte äter allt som går att stoppa i munnen, inte jagar allt etc
Ska jag vara lite fördomsfull och gå lite på erfarenhet upplever jag att tex en bishon eller IG är lättare att följa än en bruksschäfer.
 
Jag skulle aldrig komma hem om jag följde mina hundar nämligen. Dessutom svårt när alla vill gå åt olika håll.. :D

Men det är ju inte hans tur hela tiden, bara ibland. :)

Det var en lite svår omställning för mig (är det fortfarande ibland :o), men ofta på promenad så ska vi ju ingenstans. Om han vill gå åt något annat håll så kan han ju få det också. Monster stannar alltid i korsningar om han är lös och frågar mig vart vi ska, så det känns faktiskt trevligare på något sätt nu att jag även gör detsamma ibland.

Om alla vill åt olika håll så får de väl turas om att ha "sin" promenad, helt enkelt? :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 735
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 266
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 939
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Min lilla skrutta tycks ha hittat sin rost i dag. :p Jag har sagt att jag har hunden som inte alls skaller. Hon gnaller och det har...
Svar
0
· Visningar
715
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp