Det har med lopband for hundar

hastflicka

Trådstartare
Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa perioder (tank er osregn helt utan uppehall i tre dagar i strack:banghead:) och ar for varmt i vissa perioder (30*+ C i ett par veckors tid, med nattemperaturer en bra bit over 20 sa det inte blir svalt nog for en hund att motionera forran nagra timmar efter midnatt).

Just nu ar det varmt ... och jag blev diagnosticerad med RA (Rheumatoid arthritis) vilket satter sig framfor allt i hander och fotter ... och fot och handleder. Jag KAN helt enkelt inte ga ett par timmar om dagen som jag brukade. Nu kan jag inte ga en halvtimma i strack utan att fa riktigt ont, sa jag har lagt om traning och hund hallande helt.:)

De tva som behover motion springer pa bandet varannan dag, eller minst tre ganger i veckan, nu ar de uppe i 3 - 3.5 km och forutom det springs det med bollar, vi tranar med massor av positiv reward och allmant kul. De foljer nastan alltid med ut och vi gar i affarer dagligen for att fa lite ombyte. Den "lille" haller jag pa att trana till service dog dessutom. Jag kan stotta mig pa honom da han ar hog nog, och han kan bara saker at mig. Sa smaningom ska han ocksa fa lara sig att dra en karra.

Jag kan alltsa ha kvar mina tre hundar tack vare lopbandet. Behover jag saga hur mycket jag alskar det?:cool:

SA ... jag undrar vad ni som inte gillar lopband till hundar har for erfarenheter utav det? Varfor gillar ni det inte?
 
Kan bara inte låta bli att minnas filmsnutten som valsade runt ett tag med lillhunden som sprang runt och satte sig på bandet i överänden och åkte till andra änden och sprang runt igen - gång på gång. Vart ju motion det med, även om det inte var som det var tänkt!
Någon kanske är flink att hitta på den och länka!
 
Jag använder också löpband och tycker det är en bra grej. Jag kan förstå om man är emot det om det är det enda hunden får göra förutom att göra sina behov i trädgården. Men som ett komplement och sådär tycker jag det är bra.

Mina blir dessutom mycket tröttare fysiskt på det än vad de blir av högre tempo ute. Sen är det perfekt för skritträning då jag inte har tålamodet att gå ut och skritta mina små hundar :D

Dock är nog schäfern för stor. Men har inte testat pga inte varit hemma + att schäfern bara är 9,5 månad.
 
Jag ser inte vitsen med det men bor man som du och det är 30 grader i flera veckor kan det nog vara ett bra komplement :). Men bor man i Norden har vi inte riktigt det problemet. Det skulle vara om det var storm isåfall men det brukar ju gå över inom rimlig tid.
 
Jag ser inte vitsen med det men bor man som du och det är 30 grader i flera veckor kan det nog vara ett bra komplement :). Men bor man i Norden har vi inte riktigt det problemet. Det skulle vara om det var storm isåfall men det brukar ju gå över inom rimlig tid.

Om man blir sjuk och inte kan ga ut pa langa promenader ... utan far hobbla sakta fram kortare strackor och via mycket ar det ocksa mycket bra da hundarna fortfarande kan fa motion och sedan vara ute och se sig om pa annat satt an nar man motionerar.
 
Tycker det låter kanonbra :)
Jag har ett gåband (fast för människa) som jag har skritt-tränat mina hundar på under Pollys rehab i vintras/våras och unghunden älskade det så även han fick knata där. Dock bara skritt och inte trav då det är en Treadmill för människa - vet inte hur bra dom är för tassarna för en hund och här har skritt varit det viktigaste för träning :)
Men med artros i ett knä och där jag inom någorlunda snar framtid måste operera mig (byta knä inom ett år eller två max)) så kommer nog ett löpband vara till stor nytta för pigga kortbeingar under dom alla veckor matte inte kommer kunna gå mer än korta svängar.
 
Bandet ar faktiskt battre for bade Diva och Tate an att ga med mig pa promenad. De bada vill garna ga i passgang om de maste halla min normal takt (och jag gor vanligtvis FORT), jag maste springa ganska fort for att de ska trava. Pa bandet satter jag farten tillracklig for att de ska fa en vagvinnande takt i travet och trava rent.
Jag har inte tankt pa det faktiskt, men det ar lange sedan jag sag nagon av dem i passgang sa kanske det satter ett "muscle memory" att trava ordentligt.
 
Bandet ar faktiskt battre for bade Diva och Tate an att ga med mig pa promenad. De bada vill garna ga i passgang om de maste halla min normal takt (och jag gor vanligtvis FORT), jag maste springa ganska fort for att de ska trava. Pa bandet satter jag farten tillracklig for att de ska fa en vagvinnande takt i travet och trava rent.
Jag har inte tankt pa det faktiskt, men det ar lange sedan jag sag nagon av dem i passgang sa kanske det satter ett "muscle memory" att trava ordentligt.
Lite min tanke med att bandet gör nytta. En liten heeler är tex svår att få att skritta. Dom är små och har korta ben, men skritt är nyttigt. Skalmsn skrittae med långa fina steg ute om jag går lite långsammare vilket jag tror beror mycket på att han skritt-tränade en hel del på bandet mellan han var 7 månader till året.
 
Jag ser inte gångband som djävulens påfund. Har aldrig hört om det i Sverige däremot, men det kanske finns någon någonstans som har?

Mycket av grejen med hunderiet att komma ut och att vara med hunden... Vi har iofs haft arbetande hundar som varit med på jobbet och varit med i vardagen hela tiden. Det är inte så att de ligger hemma och väntar på sin promenad på kvällen. Eller att människa och hund kommer hem och hunden då ska ställas på ett band i en timme. Behovet har liksom aldrig uppstått.

- men javisst, det finns säkert poänger för ex reumatiker eller om det är 30-35 grader varmt dygnet om. Då behöver jag också en gåband inne.


:D
 
Om man blir sjuk och inte kan ga ut pa langa promenader ... utan far hobbla sakta fram kortare strackor och via mycket ar det ocksa mycket bra da hundarna fortfarande kan fa motion och sedan vara ute och se sig om pa annat satt an nar man motionerar.
Jovisst men jag tänker att då får man skaffa hjälp så hundarna får komma ut på promenader iaf. Kanske löpband kan vara ett komplement om man är sjuk men att hunden fortfarande får komma ut och gå lite längre sträckor. Alltså inte bara på tomten och löpbandet.
 
Jovisst men jag tänker att då får man skaffa hjälp så hundarna får komma ut på promenader iaf. Kanske löpband kan vara ett komplement om man är sjuk men att hunden fortfarande får komma ut och gå lite längre sträckor. Alltså inte bara på tomten och löpbandet.


Visst är det så. Om löpbandet inte är komplement till den vanliga träningen/promenaden, utan istället för. Rörelsen är statisk, och ger ingen mental stimulans.

Har som sagt aldrig mött det i Sverige, utom på rehab hos Vet där de har vattenband. Att köpa ett gåband att ha i hemmet känns inte helt relevant här.
 
Visst är det så. Om löpbandet inte är komplement till den vanliga träningen/promenaden, utan istället för. Rörelsen är statisk, och ger ingen mental stimulans.

Har som sagt aldrig mött det i Sverige, utom på rehab hos Vet där de har vattenband. Att köpa ett gåband att ha i hemmet känns inte helt relevant här.
Jag skulle aldrig komma på tanken att ställa en hund på ett gåband. Eller mig själv, för den delen.
 
Visst är det så. Om löpbandet inte är komplement till den vanliga träningen/promenaden, utan istället för. Rörelsen är statisk, och ger ingen mental stimulans.

Har som sagt aldrig mött det i Sverige, utom på rehab hos Vet där de har vattenband. Att köpa ett gåband att ha i hemmet känns inte helt relevant här.

Mina blir faktiskt trötta mentalt av det. De får hålla koll på var de sätter fötterna osv. Och de blir tröttare fysiskt av 30 min på bandet än av 1 h ute :p

Statisk rörelse? Man varierar ju hastigheten :)
 
Mina blir faktiskt trötta mentalt av det. De får hålla koll på var de sätter fötterna osv. Och de blir tröttare fysiskt av 30 min på bandet än av 1 h ute :p

Statisk rörelse? Man varierar ju hastigheten :)

Fast det är ju platt och rakt fram. Såklart blir det statiskt om man inte ändrar hastigheten väldigt ofta.

Jag tänker bara på ex min gamla labrador som brukar vara med på fjällvandring, sista gången var hon nio år. Om vi går 3 mil så springer hon säkert det dubbla, samt simmar i varenda fjällsjö hon kommer åt. Är vi ute en vecka så är det fasen samma ös dag 7 som dag 1. Att köra henne fysiskt och mentalt tillfredställd på ett band ser jag inte framför mig riktigt. Det är ju inomhus, platt, du stirrar på en vägg, inga luktsensationer eller annat. Hur upphetsande är det?

Sedan är jag inte emot band som komplement nödvändigtvis. Jag bara ser inte vad det skulle tillföra just oss. Det kan ju finnas andra som har nån smart metod, vad vet jag... Vet har ju vattenband som sagt, och kanske finns det gåband för rehab där också som inte jag sett.
 
Jag körde det på min fd hund en period när jag inte kunde motionera så hårt. Och jag upplevde att hon blev inte ett dugg ihållande trött och nöjd. Kunde låta henne springa en mil på löpbandet , men hon var inte alls i närheten av så trött som om vi gått en mil i skogen. Upplevde bara att hon travade helt monotomt och det hjälpte inte henne så mycket iaf :)
 
Fast det är ju platt och rakt fram. Såklart blir det statiskt om man inte ändrar hastigheten väldigt ofta.

Jag tänker bara på ex min gamla labrador som brukar vara med på fjällvandring, sista gången var hon nio år. Om vi går 3 mil så springer hon säkert det dubbla, samt simmar i varenda fjällsjö hon kommer åt. Är vi ute en vecka så är det fasen samma ös dag 7 som dag 1. Att köra henne fysiskt och mentalt tillfredställd på ett band ser jag inte framför mig riktigt. Det är ju inomhus, platt, du stirrar på en vägg, inga luktsensationer eller annat. Hur upphetsande är det?

Sedan är jag inte emot band som komplement nödvändigtvis. Jag bara ser inte vad det skulle tillföra just oss. Det kan ju finnas andra som har nån smart metod, vad vet jag... Vet har ju vattenband som sagt, och kanske finns det gåband för rehab där också som inte jag sett.

Alltså som sagt, jag tycker inte man ska ta ut hunden 15 min om dagen för att kissa och bajsa och sen låta den springa på band inomhus :D

Men har man som @hastflicka hälsoproblem som gör att rena långpromenader i rask takt är svårt men man tar ut dom i centrum för miljöombyte, tränar, kastar boll osv och sen har det som ett komplement ser jag inga problem med det.

Precis som jag inte tror att mina mår dåligt om de får trava och skritta på bandet som komplement till all annan aktivitet dom får.

Jag har dessutom märkt att framförallt hanen får en mycket bättre skritt och trav när han faktiskt får skritta mer regelbundet. Samt att han utomhus bara travar långsamt alternativt galopperar. På gåbandet kan han öka traven på ett helt annat sätt och jag tror det är bra som träning.
 
Alltså som sagt, jag tycker inte man ska ta ut hunden 15 min om dagen för att kissa och bajsa och sen låta den springa på band inomhus :D

Men har man som @hastflicka hälsoproblem som gör att rena långpromenader i rask takt är svårt men man tar ut dom i centrum för miljöombyte, tränar, kastar boll osv och sen har det som ett komplement ser jag inga problem med det.

Precis som jag inte tror att mina mår dåligt om de får trava och skritta på bandet som komplement till all annan aktivitet dom får.

Jag har dessutom märkt att framförallt hanen får en mycket bättre skritt och trav när han faktiskt får skritta mer regelbundet. Samt att han utomhus bara travar långsamt alternativt galopperar. På gåbandet kan han öka traven på ett helt annat sätt och jag tror det är bra som träning.


Jag höll med om att det knappt funkar med utomhusaktiviteter om det är 35 grader Celsius en månad, då blir man ju däckad inomhus. Av samma orsak som jag själv köper tid på gym under vintern istället för att flåsa runt i snö och is.

Skador kan vi alla få. Tror däremot det är svårt att ha högaktiva bruksraser om du själv pga ex konstanta smärtor inte alls kan aktivera dem av fysiska skäl, då räcker inte ett band. Men som komplement, eller under en kortare period, visst.

Tänker att det är samma problem resp positiva sidor som för människor. Statiskt (även med lutning) och kan ge skador om det används fel, men såklart bättre än att bara ligga i soffan. Kan säkert användas för rehab, eller för att komplettera vissa moment om det inte funkar ute.

Min hade säkert gått med på att skritta/trava på band, jag tror inte hon skadats av det... men tja, det är roligare att gå ut. :)
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 226
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 905
Senast: Sel
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 920
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp