Det här med mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äta bör man annars dör man. (Och äter gör man och ändå dör man :cautious:.)

Hur som helst har jag ganska dålig matlust. När jag måste äta så får det bli det som jag är minst osugen på och som går snabbt och lätt att fixa. Jag har vid det här laget fått gott om övning i att göra i ordning något ätbart på väldigt kort tid. Att jag skulle planera riktig matlagning och när jag ska äta, tycks inte finnas på kartan. Jag är helt enkelt för oinspirerad.

Egentligen skulle jag vilja äta bättre och godare, men jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mig till det. Ibland kollar jag på nya recept och det kan t.o.m. hända att jag gör något av recepten, men någon rutin att laga mat på riktigt blir det inte. T.o.m. en färssås, där jag bara behöver hacka löken och i övrigt bara lägga ner resten av ingredienserna, känns ofta som för jobbigt. Ibland händer det att jag skalar och skär upp potatis och morot som jag kastar in i ugnen, men även det drar jag mig för. Det är tråkigt att laga mat själv och tråkigt att äta själv.

Äh, jag skulle behöva en kock. Hur fixar man det?
 

En kock kanske inte är så lätt att fixa (jag skulle också älska att ha det; jag älskar mat men avskyr att laga :meh:) men har du funderat på att testa matkasse?

Då slipper du själv att planera så mycket, vare sig VAD du ska handla eller ATT handla över huvud taget (beroende på var du bor kan du få kassen hem till dörren, annars kan man hämta färdiga kassar på plats i en del butiker, en del basvaror förväntas man väl redan ha hemma dock) samtidigt som du får varierande rätter att laga och äta. Det finns kassar med massa olika inriktningar, t.ex. vegetariskt, eko eller snabblagat.
 
En kock kanske inte är så lätt att fixa (jag skulle också älska att ha det; jag älskar mat men avskyr att laga :meh:) men har du funderat på att testa matkasse?

Då slipper du själv att planera så mycket, vare sig VAD du ska handla eller ATT handla över huvud taget (beroende på var du bor kan du få kassen hem till dörren, annars kan man hämta färdiga kassar på plats i en del butiker, en del basvaror förväntas man väl redan ha hemma dock) samtidigt som du får varierande rätter att laga och äta. Det finns kassar med massa olika inriktningar, t.ex. vegetariskt, eko eller snabblagat.
Nej, jag har inte tänkt tanken. Min fördom är att jag då måste stå en massa i köket och skära grönsaker. Det kanske inte ens blir gjort för att jag är för lat?

Jag bor en timme från närmaste storstad och mitt emellan två mindre hålor så jag är lite tveksam till om sånt finns här. Men en kasse med kombinationen vego, eko och snabblagat vore något. Jag har lite svårt att prioritera bland dem. Alla är lika viktiga. Rött kött äter jag inte ens och det finns några grönsaker/rotsaker jag inte vill kompromissa med så de måste vara eko.
 
Hör av dig om du löser ekvationen ... :meh:

Jag är urdålig på att laga mat, kan inte, och tycker det är aptråkigt. Däremot gillar jag verkligen att äta god mat så jag sörjer att jag inte kan känna den där lusten för matlagning som så många gör.

Det som gör att jag får i mig något överhuvudtaget är att det finns recept. Det blir visserligen sällan särskilt gott, för jag vet aldrig hur jag borde gjort för att det skulle bli bättre.

Dessutom käkar jag oftast nåt slags diet, just nu Viktväktarna, så då har jag recept att hålla mig till och måste planera både handling och matlagning. Men jag är förfärligt lat, helst hade jag velat att någon bara ställde fram vällagad mat till mig.
 
Senast ändrad:
Hör av dig om du löser ekvationen ... :meh:

Jag är urdålig på att laga mat, kan inte, och tycker det är aptråkigt. Däremot gillar jag verkligen att äta god mat så jag sörjer att jag inte kan känna den där lusten för matlagning som så många gör.

Det som gör att jag får i mig något överhuvudtaget är att det finns recept. Det blir visserligen sällan särskilt gott, för jag vet aldrig hur jag borde gjort för att det skulle bli bättre.

Dessutom käkar jag oftast nåt slags diet, just nu Viktväktarna, så då har jag recept att hålla mig till och måste planera både handling och matlagning. Men jag är förfärligt lat, helst hade jag velat att någon bara ställde fram vällagad mat till mig.
Jag är visst inte ensam. Alltid en tröst. :cautious:

Om jag har recept att följa så reder jag ut det. Maten blir helt okej. Men det där med att improvisera ihop något är inte en talang jag har.

Jag skulle också vilja gilla att laga mat. Så mycket roligare livet skulle bli då.
 
Nej, jag har inte tänkt tanken. Min fördom är att jag då måste stå en massa i köket och skära grönsaker. Det kanske inte ens blir gjort för att jag är för lat?

Ja, maten lagar ju inte sig självt tyvärr men jag har haft matkasse i perioder och det sporrade mig att faktiskt laga maten. När jag ändå har maten på plats i kylskåpet, liksom, och slipper att tänka själv vad jag ska göra med den. För min del brukar det annars fallera redan på att jag inte ens har lust att tänka ut vad jag ska göra (både handla och laga) men med matkasse har ju någon annan åtminstone redan tänkt åt mig. Det är mycket tacksamt.

Sen kunde jag känna ibland att det blev för mycket, ibland orkar jag faktiskt inte mer än att röra ihop lite havregrynsgröt, men man behöver ju inte ha matkasse varje vecka. Eller göra som en kompis till mig som har kasse för fyra personer (men bor ensam) men bara för två-tre dagar/vecka och då gör mer ”storkok” för resterande dagar.

Jag bor en timme från närmaste storstad och mitt emellan två mindre hålor så jag är lite tveksam till om sånt finns här. Men en kasse med kombinationen vego, eko och snabblagat vore något. Jag har lite svårt att prioritera bland dem. Alla är lika viktiga. Rött kött äter jag inte ens och det finns några grönsaker/rotsaker jag inte vill kompromissa med så de måste vara eko.

Det kanske kan vara svårt att hitta en kasse som har precis allt du önskar, men det finns ju verkligen en hel uppsjö av olika kassar. Du kan ju åtminstone kolla upp om det finns något matkasseföretag/butik med matkasse i närheten av dig. :)
 
Nej, jag har inte tänkt tanken. Min fördom är att jag då måste stå en massa i köket och skära grönsaker. Det kanske inte ens blir gjort för att jag är för lat?

Jag bor en timme från närmaste storstad och mitt emellan två mindre hålor så jag är lite tveksam till om sånt finns här. Men en kasse med kombinationen vego, eko och snabblagat vore något. Jag har lite svårt att prioritera bland dem. Alla är lika viktiga. Rött kött äter jag inte ens och det finns några grönsaker/rotsaker jag inte vill kompromissa med så de måste vara eko.
Matkasse och sen en såndär slice and dice - vi har en hemma. Går svinfort att "hacka" grönskaer då :)
 
Ensam, dålig ork, måste hålla budget...
Jag har inte heller hittat det gyllene svaret.

Mitt koncept är mycket grytaktiga saker. Kräver inte att man klarar tidstajming mellan moment. Blir ingen skillnad på att de sparas/fryses/värms. Laga mat en gång och du har mat sju dagar. Skillnaden att skiva två eller fem morötter märks inte så mycket.

Men blir också häll kokande vatten på bulgur och frysta ärtor. :down:
Stektäggmackor är nästan ett lagat mål. :up:

Om du måste äta men har liten lust att få i dig ens om det står på bordet framför dig så brukar jag använda spagetti med olivolja alt. ost. Det vet jag att jag alltid kan få ner och ger energi.

Eftersom du jobbar hemma hade jag hängt upp måltider på det. På lunchen SKA det ätas. Inte lagas för att få rasten, men vara bestämt redan dagen innan vad och ingen ursäkt finns som är godtagbar för att skippa ätandet. Så där inte finns något utrymme för val/beslut i situationen, bara göra.
 
Senast ändrad:
Äta bör man annars dör man. (Och äter gör man och ändå dör man :cautious:.)

Hur som helst har jag ganska dålig matlust. När jag måste äta så får det bli det som jag är minst osugen på och som går snabbt och lätt att fixa. Jag har vid det här laget fått gott om övning i att göra i ordning något ätbart på väldigt kort tid. Att jag skulle planera riktig matlagning och när jag ska äta, tycks inte finnas på kartan. Jag är helt enkelt för oinspirerad.

Egentligen skulle jag vilja äta bättre och godare, men jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mig till det. Ibland kollar jag på nya recept och det kan t.o.m. hända att jag gör något av recepten, men någon rutin att laga mat på riktigt blir det inte. T.o.m. en färssås, där jag bara behöver hacka löken och i övrigt bara lägga ner resten av ingredienserna, känns ofta som för jobbigt. Ibland händer det att jag skalar och skär upp potatis och morot som jag kastar in i ugnen, men även det drar jag mig för. Det är tråkigt att laga mat själv och tråkigt att äta själv.

Äh, jag skulle behöva en kock. Hur fixar man det?
Vi har två små barn och när det är dags att laga middag är dessa ofta trötta. Mao kan vi inte lägga alltför mycket tid på maten. Eller kan kan vi men psyket klarar inte det med två barn hängandes, skrikandes, i byxbenen.

Vi har hittat en del recept som tar minimalt med tid för oss. Gemensamt är att de alla lagas i ugnen. Utöver det så lagar vi alltid minst 8 portioner (oftast 12) och fryser in. Inte bara till luncher utan så att vi slipper laga mat helt två kvällar i veckan. Har en hel frys fylld med matlådor så det finns mycket att välja mellan.
 
Jag är visst inte ensam. Alltid en tröst. :cautious:

Om jag har recept att följa så reder jag ut det. Maten blir helt okej. Men det där med att improvisera ihop något är inte en talang jag har.

Jag skulle också vilja gilla att laga mat. Så mycket roligare livet skulle bli då.
Ja precis. Livet skulle bli roligare.

Och svänga ihop något av vad jag har i skåpen kan inte jag heller. Verkligen inte.

Matkasse skulle inte vara någon lösning för mig, för om ett recept verkade krångligt eller inte gott skulle jag inte laga det. Det skulle bli ännu mer svinn än jag redan har.
 
Ja precis. Livet skulle bli roligare.

Och svänga ihop något av vad jag har i skåpen kan inte jag heller. Verkligen inte.

Matkasse skulle inte vara någon lösning för mig, för om ett recept verkade krångligt eller inte gott skulle jag inte laga det. Det skulle bli ännu mer svinn än jag redan har.
Den risken finns här också. Ska jag stå en timme och laga mat så lär det inte hända. Jag brukar förvisso göra ett recept som gott och väl tar en timme att laga, men den kan göras i etapper så det blir inte så betungande.

Men jag får väl ändå ta och kolla lite på matkassarna om det kan vara en lösning som underlättar. Det vet jag ju inte än.
 
Ja det är ju inte den roligaste sysslan att laga mat. Visst vore det lyxigt med hemlagad mat varje dag bådelunch och middag men i praktiken går det inte. Om en av dessa blir lagade känns det helt ok.
Men annars så göra mycket mat och göra matlådor av det som blir över tycker jag är vettigt. Men måste ju stå och laga mat några gånger i veckan iaf. Men tycker det är bättre än att köpa redan färdiga maträtter.

Tveksamt om matkasse underlättar. Om det är rätt ingredienser är det säkert bra. Men annars kanske det snarare blir en stress att hinna laga alla recepten
 
Jag får nu reklam för City Gross matkasse, men jag har redan konstaterat att de inte levererar hem till mig. Det förvånar mig inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 437
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 447
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag valde att starta ett nytt, mer anonymt konto för att kunna starta den här tråden. Om någon vet vem jag är så snälla håll det...
Svar
4
· Visningar
1 358
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp