Det juridiska angående hund

KisseNova

Trådstartare
Det är ju många som har sina hundar på avbetalning, och det har fått mig att undra hur det skulle fungera om en hund tvingas avlivas pga sjukdom innan hunden är betald ?

Vem är ägaren, är det personen som levt med hunden eller är det uppfödaren som inte fått alla pengar ?

Vem ska ha livförsäkringen om denna betalas ut ?

Vem ska betala veterinären ?


Vart kan man läsa om det juridiska om det gäller en hund med stamtavla, jämfört med en hund som är utan stamtavla ? Ingen vill nog tänka på det när man köper sin hund på avbetalning men jag är nyfiken eftersom jag har en åsikt om detta och vill veta om jag är inne på rätt spår. Och ja, jag vet flera uppfödare som kör med avbetalningssystem, så det är inget ovanligt alls :grin:
 
Sv: Det juridiska angående hund

Livsförsäkringen betalas ut till den som står på försäkringen har jag för mig.

Jag vet vem detta med största sannolikhet handlar om, och jag tycker att h*n inte ska gräva vidare i det, och hålla på och krångla då hunden faktiskt inte är fullbetald. DVS skulle några pengar tillfalla uppfödaren så borde de få den del som fattas för att hunden ska vara fullbetald.
 
Sv: Det juridiska angående hund

Jag vet vem detta med största sannolikhet handlar om, och jag tycker att h*n inte ska gräva vidare i det, och hålla på och krångla då hunden faktiskt inte är fullbetald. DVS skulle några pengar tillfalla uppfödaren så borde de få den del som fattas för att hunden ska vara fullbetald.

Tyvärr ett helt onödigt inlägg då detta inte handlar om någon person utan om situationen i sig.
 
Sv: Det juridiska angående hund

Okej!

Men iallafall det är den som står som ägare på hunden som får livsbeloppet, detta kollade jag upp då jag skulle ta en bassettik på foder. Uppfödaren fick själv ta en försäkring om hon vela ha ut livsbeloppet, kan inte säga helt hundra men har för mig att det var så skk sa.

Uppfödaren lär väl inte kunna begäara några pengar om det inte finns papper på det, och ang vem som ska betala vetrinären så lär det automatiskt bli den som står på försäkringen.
 
Sv: Det juridiska angående hund

Ja, det är ungefär så som jag anser blir rätt med.

Att försäkringstagare betalar veterinären , jag har nämligen hört att det blir uppfödare om avlivningen beror på dolt fel.
 
Sv: Det juridiska angående hund

Det törs jag inte svara på hurvida uppfödaren ska betala om det är ett dolt fel. Men som uppfödare kan du välja att teckna dolda felförsäkring som gäller i tre år, det gjorde jag när jag tog en kull valpar, och då får jag som uppfödare betala vad hunden kostade minus 5 tusen, så om hunden kostade 8.000 betalar jag då tillbaka 3 tusen. Som jag förstod det iallafall.

Har uppfödaren inte tecknat dolda fel, tror jag den blir skyldig att betala tillbaka hela loppet, och jag tror man måste teckna dolda fel försäkring på sin kull, men är inte säker.


ÄR hunden tagen på avbetalning och inte fulld betald när den avlivas, tror jag inte man har rätt att få några pengar från uppfödaren.
 
Sv: Det juridiska angående hund

Allt regleras precis som om hunden var till fullo betald, med det tillägget att uppfödaren fortfarande ska ha regleringen för obetald del.

Dvs: Om hunden kostade 10.000:- och ägaren har betalat 5.000:- innan avlivning, så ska fortfarande uppfödaren ha 5.000:- till. Ägaren betalar alla övriga räkningar i samband med hunden också, och får sedan tillbaka från försäkringar, och ev. uppfödaren, enligt gängse regler.
 
Sv: Det juridiska angående hund

Doldafelförsäkringen är uppfödarens egen försäkring mot att slippa stora kostnader vid dolda fel. Oavsett om man har försäkring eller inte är man skyldig att ersätta valpköpare i samband med dolda fel - allt enligt konsumentköplagen. Även sådant som försäkringen inte gäller för, t.ex bettfel som måste åtgärdas av veterinär, måste uppfödaren antingen betala eller köpa tillbaka hunden för. Som uppfödare kan man inte bli ersättningsskyldig för mer än valpens ursprungspris, även om vet. behandling för att åtgärda felet överstiger den summan.
 
Sv: Det juridiska angående hund

Doldafelförsäkringen är uppfödarens egen försäkring mot att slippa stora kostnader vid dolda fel. Oavsett om man har försäkring eller inte är man skyldig att ersätta valpköpare i samband med dolda fel - allt enligt konsumentköplagen. Även sådant som försäkringen inte gäller för, t.ex bettfel som måste åtgärdas av veterinär, måste uppfödaren antingen betala eller köpa tillbaka hunden för. Som uppfödare kan man inte bli ersättningsskyldig för mer än valpens ursprungspris, även om vet. behandling för att åtgärda felet överstiger den summan.

Finns det ngn åldersgräns för dolda fel, eller gäller den hela hundens liv?
 
Sv: Det juridiska angående hund

Jahha, okej! Tack för svaret!
 
Sv: Det juridiska angående hund

Jag o hundens ägare (en kennel som importerat hunden) delar på livbeloppet om hunden skulle dö.
Jag står för försäkring o alla kostnader för hunden, utom parningsbiten.

mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 212
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 057
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 239
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 868
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp