Det känns hopplöst

Varje gång något stort i världen hänt, så har människan också utvecklat samhället och sina vanor. Jag tycker att vi har en spännande framtid framför oss.
Jag uppskattar ditt försök till att sprida lite positivitet, men som historiker måste jag ändå reagera på det här. Utveckling är inte alltid positiv. Många kriser har fått övervägande negativa konsekvenser, både på kort och lång sikt.

Jag är så himla trött på narrativet att vi är inne i någonslags icke-hejdbar, automatisk framgångssaga där allt blir bättre hela tiden oavsett vad vi människor gör för val. Blev itutad detta under hela min uppväxt, av både skola och familj och andra vuxna, och det är så naivt. I min mening ger det bara folk en ursäkt för att sätta på sig skygglapparna när saker går dåligt, och sätta någon slags irrationell tilltro till evig tillväxt och förbättring, som om vi inte aktivt måste jobba för att saker skall bli bättre, eller ens jobba för att de inte skall bli sämre!

Ja, jag vet, det är inte dig som individ som jag ska hålla till svars för detta, men just denna raden i ditt inlägg fick mig att tänka på det.
 
.
Jag förringar ingenting. Det är något du lägger på. Man kan snart inte uttrycka sig utan att saker ska läggas i mun på en. Du vet inte vad jag sitter på för bakgrund eller tampas med i nuläget i mina egna känsloregister, Covid-19 påverkar även mig. Försöker komma med lite pepp och ljus trots det. Jag har mött hundratals elever med oro och framtidsångest, mycket pga. vinklad fakta och nyheter. Det är min uppgift att lägga fram fakta från olika källor och diskutera saken ur olika perspektiv och pröva olika lösningar, i teorin. Skulle jag vara pessimistisk så hade jag inte haft i skolan att göra.

Hoppas att ts och övriga kan känna lite hopp någonstans och att allt inte är nattsvart.
Framtidsångest är såklart inte bra. Däremot får man hoppas att det inte sker i skolan genom att förringa fakta.
 
Jag förringar ingenting. Det är något du lägger på. Man kan snart inte uttrycka sig utan att saker ska läggas i mun på en. Du vet inte vad jag sitter på för bakgrund eller tampas med i nuläget i mina egna känsloregister, Covid-19 påverkar även mig. Försöker komma med lite pepp och ljus trots det. Jag har mött hundratals elever med oro och framtidsångest, mycket pga. vinklad fakta och nyheter. Det är min uppgift att lägga fram fakta från olika källor och diskutera saken ur olika perspektiv och pröva olika lösningar, i teorin. Skulle jag vara pessimistisk så hade jag inte haft i skolan att göra.

Hoppas att ts och övriga kan känna lite hopp någonstans och att allt inte är nattsvart.

Jag har inte lagt något i munnen på dig alls. Jag beskrev hur det kan kännas att få bemötandet "världen går inte under" när man luftar sin oro kring omvärlden.
 

Liknande trådar

O
  • Låst
Övr. Barn För några månader sedan fick anhöriga till oss ett sent missfall (v. 16 tror jag) fostret hade varit dött i några veckor innan det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 700
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp