Det kan väl ändå inte vara någon näring i gräset nu!!???

M

moondance

Hörde av en idag att hon hade dragit ner på hömängden nu, då det har varit sol ute flera dagar, snön har smällt bort & gräset har börjat titta fram!! Okej, det är ju sysselsättning att dom har lite gräs att bete av nu. Men jag kan ju inte tänka mej att man kan räkna med att det är någon näring alls i gräset som växer upp nu!!!?? :confused: Hästen i fråga är en ca 500 kg & har fått endast 7 kg hö nu i vinter & nu har ägaren dragit ner till 6 kg, :eek: just för att det växer ju gräs & i början påstår hon att det är näringsrikt = 'farligt' enligt henne!!!! :confused: Men det kan väl inte stämma??? När kan man räkna att det finns näring i gräset egentligen??? Blev så förvirrad.. :(
 
Sv: Det kan väl ändå inte vara någon näring i gräset nu!!???

Här har inte ens all snö försvunnit ännu.
Även om det har kommit fram en del gräs, så borde det ju inte vara tillräckligt på långa vägar än. Vi ger hö ända fram i maj om hästarna vill ha det.
 
Sv: Det kan väl ändå inte vara någon näring i gräset nu!!???

Det är ju när det kommer upp nytt som det innehåller som allra mest näring!! Det korta strået innehåller all den näring som strået behöver för att växa och bli långt.
 
Sv: Det kan väl ändå inte vara någon näring i gräset nu!!???

Ja, men frågan är väl snarare om de få första stråna ger ett tillskott som motsvarar det där kilot med hö hon tog bort ur foderstaten?

Svårt att säga när ingen vet hur hagen ser ut eller hur mycket grässtrån det handlar om!
 
Sv: Det kan väl ändå inte vara någon näring i gräset nu!!???

hästmyran skrev:
Ja, men frågan är väl snarare om de få första stråna ger ett tillskott som motsvarar det där kilot med hö hon tog bort ur foderstaten?

Svårt att säga när ingen vet hur hagen ser ut eller hur mycket grässtrån det handlar om!

Ja, det har du ju rätt i. Våra hagar är stora och ger MYCKET gräs även om det är superkort, andra kanske har mindre hagar förstås.
 
Sv: Det kan väl ändå inte vara någon näring i gräset nu!!???

Så då kan man räkna med att det är mycket näring i det gräset som börjar växa upp nu???

Jag vet inte riktigt hur den hästens hage se ut. Men det är ett litet fält med en liten skogdunge, uppsatta det till ett halvt hektar (ögonmått) kanske. Det går 2 stycken 500 kg hästar där. Det ser ganska så grönt ut iallafall, men jag kan inte tänka mej att grässtråna är direkt långa & att det är mycket. Men det kan väl inte täcka 1 kg hö iallafall??? Eller gör det kanske det näringsmässigt??? Vad tror/vet ni???
 
Sv: Det kan väl ändå inte vara någon näring i gräset nu!!???

Jag skulle inte dra ner än. Om inte annat så behövs ju höts struktur mot det späda gräset.
 
Sv: Det kan väl ändå inte vara någon näring i gräset nu!!???

Jag lånar denna tråd för en fråga, hoppas det är ok!

Hur långt in på sommaren brukar ni ge proteintillskott (om ni ger sånt)?
Visst gör man väl uppehåll med tex soja under sommartid och när det finns bete?
 
Sv: Det kan väl ändå inte vara någon näring i gräset nu!!???

Har hästen gräs behövs ingen soja. Tar bort proteintillskottet så fort hästen börjar äta lite större mängd gräs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 632
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 297
Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 466
Senast: Buck
·
L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 422
Senast: CiderGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp