Det knäppaste ni varit med om

Självklart kommer jag avmaska om proverna visar på att det bör göras. Men hur vanligt menar du att det är att importerade ston är oväntat dräktiga? Man hör väl om något fall nu och då, men det måste ju vara mängder med importerade ston som inte är dräktiga.
Självklart är inte alla importerade ston dräktiga men det är inte alla som beskriver sina ston som bukiga heller. Kan på rak arm räkna upp 10-11 st i min närhet som på de senaste 2(!) åren fått surprise föl efter ha fått hem bland annat irländska ston, både ponnys och storhästar.
 
Självklart är inte alla importerade ston dräktiga men det är inte alla som beskriver sina ston som bukiga heller. Kan på rak arm räkna upp 10-11 st i min närhet som på de senaste 2(!) åren fått surprise föl efter ha fått hem bland annat irländska ston, både ponnys och storhästar.
Ja, det lät ju onekligen som många. Men det beror ju också på hur många du har i din närhet som importerat ston som inte varit dräktiga.
Men mitt sto är inte från Irland, och det är nog inte så konstigt med lite buk på en 4-åring som gått på bete ett tag.
 
Ja, det lät ju onekligen som många. Men det beror ju också på hur många du har i din närhet som importerat ston som inte varit dräktiga.
Men mitt sto är inte från Irland, och det är nog inte så konstigt med lite buk på en 4-åring som gått på bete ett tag.
Jag har imponerat ett sto från Belgien. Bara enbart genom att hon var importerad hade gjort att jag misstänkte dräktighet. Det var dock i fölningstider och hon var väldigt sportig i kroppen. Men vid minsta misstanke/bukighet hade jag kollat för eventuell dräktighet.
 
Ja, det lät ju onekligen som många. Men det beror ju också på hur många du har i din närhet som importerat ston som inte varit dräktiga.
Men mitt sto är inte från Irland, och det är nog inte så konstigt med lite buk på en 4-åring som gått på bete ett tag.
Du får väl återkomma. :cool:

Om hon får föl, så får vi på Buke rösta om namn. Det lär ju bli Bukefalos egna föl i så fall.

Jösses vilket engagemang från oss alla! :D
 
Du får väl återkomma. :cool:

Om hon får föl, så får vi på Buke rösta om namn. Det lär ju bli Bukefalos egna föl i så fall.

Jösses vilket engagemang från oss alla! :D
Tror inte på föl ändå.
 

Bifogade filer

  • 6038FC93-616E-44EB-B903-1C174120D33E.jpeg
    6038FC93-616E-44EB-B903-1C174120D33E.jpeg
    175,3 KB · Visningar: 92
Jag har sålt ett gäng ston som visat sig varit dräktiga. Det händer ibland när man köper och säljer hästar. Själv har jag en 2-åring hemma efter att jag köpte ett Connemara-sto från en av Irlands mest renommerade uppfödare. Han hade blivit sjuk och behövde sälja av ett gäng ponnyer. Skickade dit exet som köpte ett 5-årigt oniridet sto som inte haft föl sedan tidigare. Hon kom hem till honom på min födelsedag 5 maj. Han red in henne under sommaren och hon kom till mig i september. Jag red henne, gick någon hoppträning etc. En familj inte jättelångt från mig kom och kollade och älskade henne, men ville att jag skulle rida till henne någon månad då hon var grön, vilket inte alls var konstigt. Så jag red henne nästan varje dag i en månads tid och 22 oktober (kommer aldrig glömma dagen) tyckte jag att hon var så himla seg och bara hade blivit segare och segare i en veckas tid. Så jag hoppar av henne och sätter på longerlinan för att kolla om jag ser någon hälta. Där med sadeln på såg jag magen! Ringer veterinären helt hysterisk som kommer ut och tar blodprov. Hon totalsågar mig och säger att jag alltid ska mata mina hästar för mycket och att hon bara är fet, men nej, serru, så pass är jag med i matchen att jag såg att hon var dräktig. Blodprovet kommer tillbaka 3-4 dagar senare - DRÄKTIG! Det blev ingen försäljning utan jag fick ha kvar henne ett år till. Fölet kom 4 april, dvs exakt 11 månader efter att vi hämtat hem henne.

Det visade sig att för att underlätta utfodring hade hela uppfödarens flock gått ihop, inkl okastrerade 1- och 2-åringar, som han inte tagit tag i att kastrera pga sjukdomen. Så nu har jag en skitfin Connemara hemma med endast mamma i papperna. SUCK.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 699
Senast: Anders
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 340
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 316
Senast: help_me
·
Hästmänniskan Hej! ( om tråden ligger fel kan väl moderator vara snäll att flytta den?) Nu har jag velat länge om huruvida jag skulle skriva en tråd...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 277
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp