Det knäppaste ni varit med om

KAROLIJNAH

Trådstartare
Hej! Hittade ingen tråd som passade in på ämnet och som nyligen var uppdaterad. Då tänkte jag att jag startar en ny tråd :)

Temat är om ni råkat ut för konstiga eller knäppa saker som har med hästar att göra.

Jag kan börja med min historia från en ridskola och detta inträffade för ca 15 år sedan. Ridskolan fick låna en ponny av grövre modell under ett halvår. Ponnyn var ganska stor när hon kom och alla trodde att hon blev större för att hon åt allt hö i hagen. Så hon reds som alla andra hästar och verkade må bra. Hör och häpna - två månader efter att hästen kom hem till ägarna igen får hon ett föl O_o ägarna hade inte nämnt något om betäckning eller att hon var dräktig. De hade aktivt sökt upp ridskolan själva för att erbjuda sin häst för deras verksamhet. Än idag är detta bland det underligaste jag har hört och jag tycker synd om hästen:cry:

Det är mitt bidrag. Kom gärna med egna historier :)
 
Hej! Hittade ingen tråd som passade in på ämnet och som nyligen var uppdaterad. Då tänkte jag att jag startar en ny tråd :)

Temat är om ni råkat ut för konstiga eller knäppa saker som har med hästar att göra.

Jag kan börja med min historia från en ridskola och detta inträffade för ca 15 år sedan. Ridskolan fick låna en ponny av grövre modell under ett halvår. Ponnyn var ganska stor när hon kom och alla trodde att hon blev större för att hon åt allt hö i hagen. Så hon reds som alla andra hästar och verkade må bra. Hör och häpna - två månader efter att hästen kom hem till ägarna igen får hon ett föl O_o ägarna hade inte nämnt något om betäckning eller att hon var dräktig. De hade aktivt sökt upp ridskolan själva för att erbjuda sin häst för deras verksamhet. Än idag är detta bland det underligaste jag har hört och jag tycker synd om hästen:cry:

Det är mitt bidrag. Kom gärna med egna historier :)
Min ridskola har råkat ut för tre såna fölungar under min uppväxt. 🤷‍♀️
 
Hej! Hittade ingen tråd som passade in på ämnet och som nyligen var uppdaterad. Då tänkte jag att jag startar en ny tråd :)

Temat är om ni råkat ut för konstiga eller knäppa saker som har med hästar att göra.

Jag kan börja med min historia från en ridskola och detta inträffade för ca 15 år sedan. Ridskolan fick låna en ponny av grövre modell under ett halvår. Ponnyn var ganska stor när hon kom och alla trodde att hon blev större för att hon åt allt hö i hagen. Så hon reds som alla andra hästar och verkade må bra. Hör och häpna - två månader efter att hästen kom hem till ägarna igen får hon ett föl O_o ägarna hade inte nämnt något om betäckning eller att hon var dräktig. De hade aktivt sökt upp ridskolan själva för att erbjuda sin häst för deras verksamhet. Än idag är detta bland det underligaste jag har hört och jag tycker synd om hästen:cry:

Det är mitt bidrag. Kom gärna med egna historier :)
Att ston som ridskolor köper in är dräktiga utan att någon vet om det (kanske säljaren vet men nämner inget) händer lite då och då. Kan tänka mig att det främst handlar om lite billigare hästar utomlands ifrån. Man kan läsa lite nu och då om att det plötsligt stod ett föl i boxen en morgon hos ”den nya hästen”.
 
Hej! Hittade ingen tråd som passade in på ämnet och som nyligen var uppdaterad. Då tänkte jag att jag startar en ny tråd :)

Temat är om ni råkat ut för konstiga eller knäppa saker som har med hästar att göra.

Jag kan börja med min historia från en ridskola och detta inträffade för ca 15 år sedan. Ridskolan fick låna en ponny av grövre modell under ett halvår. Ponnyn var ganska stor när hon kom och alla trodde att hon blev större för att hon åt allt hö i hagen. Så hon reds som alla andra hästar och verkade må bra. Hör och häpna - två månader efter att hästen kom hem till ägarna igen får hon ett föl O_o ägarna hade inte nämnt något om betäckning eller att hon var dräktig. De hade aktivt sökt upp ridskolan själva för att erbjuda sin häst för deras verksamhet. Än idag är detta bland det underligaste jag har hört och jag tycker synd om hästen:cry:

Det är mitt bidrag. Kom gärna med egna historier :)
Min kompis köpte ett sto som ganska nyligen hade importerats från Holland. En eftermiddag var dom på hoppträning och lite senare på kvällen fölade hästen... :nailbiting:🙈:D
 
Min kompis köpte ett sto som ganska nyligen hade importerats från Holland. En eftermiddag var dom på hoppträning och lite senare på kvällen fölade hästen... :nailbiting:🙈:D
Detta är jag lite rädd för! Har nyligen importerat ett sto som i mitt tycke var lite bukig, men med mer eller mindre synliga revben när hon kom. Har försökt att ge henne en balanserad foderstat, men buken tycks växa:crazy:. Hon rids visserligen inte utan endast markarbete i skritt vid handen. Men jag vet ju att hon innan hon kom till säljaren har gått hos en mindre nogräknad bonde. Vem vet om de hade en hingst i flocken? Hoppas verkligen inte att det kommer ett föl!
 
Detta är jag lite rädd för! Har nyligen importerat ett sto som i mitt tycke var lite bukig, men med mer eller mindre synliga revben när hon kom. Har försökt att ge henne en balanserad foderstat, men buken tycks växa:crazy:. Hon rids visserligen inte utan endast markarbete i skritt vid handen. Men jag vet ju att hon innan hon kom till säljaren har gått hos en mindre nogräknad bonde. Vem vet om de hade en hingst i flocken? Hoppas verkligen inte att det kommer ett föl!
Ring en veterinär och undersök om hästen är dräktig.
 
Detta är jag lite rädd för! Har nyligen importerat ett sto som i mitt tycke var lite bukig, men med mer eller mindre synliga revben när hon kom. Har försökt att ge henne en balanserad foderstat, men buken tycks växa:crazy:. Hon rids visserligen inte utan endast markarbete i skritt vid handen. Men jag vet ju att hon innan hon kom till säljaren har gått hos en mindre nogräknad bonde. Vem vet om de hade en hingst i flocken? Hoppas verkligen inte att det kommer ett föl!
Dräktighetundersök hästen då.

Inte riktat specifikt mot dig men jag blir så irriterad på folk som ”ojsan hoppsan jag tror mitt sto är dräktigt men jag kollar inte upp det och ojjj det stod visst ett föl i boxen på kvällen”. Det kan gå illa för både sto+föl och man har ett ansvar att övervaka och ev ingripa vid fölningen.
 
Dräktighetundersök hästen då.

Inte riktat specifikt mot dig men jag blir så irriterad på folk som ”ojsan hoppsan jag tror mitt sto är dräktigt men jag kollar inte upp det och ojjj det stod visst ett föl i boxen på kvällen”. Det kan gå illa för både sto+föl och man har ett ansvar att övervaka och ev ingripa vid fölningen.
Speciellt när man misstänker det... Och väljer att inte kolla upp det!
 
Dräktighetundersök hästen då.

Inte riktat specifikt mot dig men jag blir så irriterad på folk som ”ojsan hoppsan jag tror mitt sto är dräktigt men jag kollar inte upp det och ojjj det stod visst ett föl i boxen på kvällen”. Det kan gå illa för både sto+föl och man har ett ansvar att övervaka och ev ingripa vid fölningen.
Jag har väl inte sagt att jag tror eller misstänker dräktighet. Det var väl snarare att det vore en skräck och mardröm, inte att jag faktiskt tror det.
 
Jag var väl lite otydlig. Nej, borde jag misstänka det för att hon är importerad och lite bukig?
Min holländska import som köptes för träning och tävling hade gått med föl på sidan av och var rätt tunn när hon kom till mig via en hästhandlare, så hon sattes på en noga uträknad foderstat med bl a 16 kg hösilage + kraftfoder och det var tur! Närmare årsskiftet hade hon lagt på sig och byggt upp sig men vi tog ändå ut veterinär för dräktighetsundersökning och jo, hon var dräktig.

Jag kunde spåra fd ägare i Holland via KWPN och hon hade sålts med språngsedel, något som "försvann" under transporten. 🤬
 
Med tanke på hur vanligt det är på importer så ja, jag hade definitivt misstänkt och kollat upp det men även avmaskat om det inte redan är gjort. Exakt alla mina importer har haft ganska så stora mängder mask.
Självklart kommer jag avmaska om proverna visar på att det bör göras. Men hur vanligt menar du att det är att importerade ston är oväntat dräktiga? Man hör väl om något fall nu och då, men det måste ju vara mängder med importerade ston som inte är dräktiga.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 686
Senast: Anders
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 290
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 292
Senast: help_me
·
Hästmänniskan Hej! ( om tråden ligger fel kan väl moderator vara snäll att flytta den?) Nu har jag velat länge om huruvida jag skulle skriva en tråd...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 264
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp