Det kommer hest fra Spania!!

MimmiNO

Trådstartare
Hei,
Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen form for karantene eller isolasjon. Hun som har kjøpt den hadde ikke en gang tenkt på at den kunne ta med seg smitte inn i stallen.

Jeg lurer på hva som er de vanligste sykdommene en import hest kan ta med seg? Tenker Kverke, Equine Herpes og Korona virus, finnes det fler?

Har planer om å ta temperaturen på stoet "mitt" hver dag når den kommer og ut inkubasjonstiden tiden på disse og evnt andre sykdommer.
Er det noen som har noen andre råd for hva jeg kan gjøre for å minske sjansen for at hun blir syk.
 
Vilket transport bolag använder hon? Jag importerar nu en från Portugal med ett väldigt känt transportbolag och där måste alla hästar vara friska och innan resa skickar säljare under på att ingen smitta få ha funnits i stallet senaste 30 dagarna.
Herpes 1, kvarke (strangles) och influenza är väl dom mest vanliga.

Mitt sto kommer dock stå i karantän och lyckades fixa allt med henne. Har ni inte någon hage som är avskilt och hästen kan stå i den i början?

Dom säger 2 till 3 veckor bör hästarna stå i isolation enligt rekommendationer.
 
Vilket transport bolag använder hon? Jag importerar nu en från Portugal med ett väldigt känt transportbolag och där måste alla hästar vara friska och innan resa skickar säljare under på att ingen smitta få ha funnits i stallet senaste 30 dagarna.
Herpes 1, kvarke (strangles) och influenza är väl dom mest vanliga.

Mitt sto kommer dock stå i karantän och lyckades fixa allt med henne. Har ni inte någon hage som är avskilt och hästen kan stå i den i början?

Dom säger 2 till 3 veckor bör hästarna stå i isolation enligt rekommendationer.
Hei,
Nei det finnes ingen hage eller boks, og de som eier hestene har ingen innvendinger.

Jeg er ikke så bekymret for at hesten ikke er frisk når den reiser. Jeg er mer bekymret for hva den plukker opp på veien. Jeg vet den bla skal stå en uke i Belgia.

Jeg vet ingenting om transportbolaget. Jeg vet bare at den kommer fra Spania, er en PRE, og at den er på vei allerede. Jeg har den ene hesten på helfor, og får ikke bestemme noen ting i stallen fordi jeg ikke eier hesten.
 
Ja men därav med vilket bolag man använder, för dom seriösa som också kostar mer gör vad dom kan så hästarna inte skall plocka upp smitta på vägen. Därav också med att man vet hästarna dom resar med inte är smittade. Jätte svår sits det där, men det bästa är nog du håller koll på henne under dom veckorna och temper henne. Tror inte man kan göra så mycket annat, kanske någon annan har bättre svar :)
 
När vi får hem importhästar (från seriösa transportföretag som tar smittkontroll på allvar) får de stå i en box som inte har kontakt med övriga boxar och gå i en grusad hage som inte har kontakt med övriga hagar i ca 4 veckor. Då hinner vi även ta träckprov och få resultat på det. Men vi har ett litet stall och vi hanterar ju alla hästarna själva, med samma kläder och så. Att tempa regelbundet är ett bra sätt att ha kontroll, liksom att alltid agera med smittskydd i åtanke - oavsett om det är ny häst i stallet, man är iväg och tränar, hälsar på i annat stall eller liknande.
 
När vi får hem importhästar (från seriösa transportföretag som tar smittkontroll på allvar) får de stå i en box som inte har kontakt med övriga boxar och gå i en grusad hage som inte har kontakt med övriga hagar i ca 4 veckor. Då hinner vi även ta träckprov och få resultat på det. Men vi har ett litet stall och vi hanterar ju alla hästarna själva, med samma kläder och så. Att tempa regelbundet är ett bra sätt att ha kontroll, liksom att alltid agera med smittskydd i åtanke - oavsett om det är ny häst i stallet, man är iväg och tränar, hälsar på i annat stall eller liknande.
Det er bare hobby hester hos oss, så ingen drar noen sted annet enn når de skal til veterinæren eller sommerbeite 🙂
Og en av dem er 30 år, og har boksen ved siden av der den nye skal stå. Jeg er bekymret for ham, og de andre 4, men eieren er veterinær så jeg håper hun vet hva hun driver med... men ingen av heste eierne ga inntrykk for at de hadde tenkt på isolasjon når jeg spurte om det...

Jeg skal hvertfall ta tempen og holde øye med "min".
 
Hei,
Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen form for karantene eller isolasjon. Hun som har kjøpt den hadde ikke en gang tenkt på at den kunne ta med seg smitte inn i stallen.

Jeg lurer på hva som er de vanligste sykdommene en import hest kan ta med seg? Tenker Kverke, Equine Herpes og Korona virus, finnes det fler?

Har planer om å ta temperaturen på stoet "mitt" hver dag når den kommer og ut inkubasjonstiden tiden på disse og evnt andre sykdommer.
Er det noen som har noen andre råd for hva jeg kan gjøre for å minske sjansen for at hun blir syk.
Vi fick in en import som släpade med sig både influensa (var vaccinerad) och falsk kvarka. Hästägaren ville inte isolera den, men den isolerades ändå. Vilket ju var klokt med facit i hand.
 
Det er bare hobby hester hos oss, så ingen drar noen sted annet enn når de skal til veterinæren eller sommerbeite 🙂
Og en av dem er 30 år, og har boksen ved siden av der den nye skal stå. Jeg er bekymret for ham, og de andre 4, men eieren er veterinær så jeg håper hun vet hva hun driver med... men ingen av heste eierne ga inntrykk for at de hadde tenkt på isolasjon når jeg spurte om det...

Jeg skal hvertfall ta tempen og holde øye med "min".
Du kan även sätta en skiva på gallret mellan hästarna under ett par veckor så de inte kan nosa på varandra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: Freazer
·
Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
577
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 002
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp