Det lilla huset på den lilla ön

Jamen precis... jag har förklarat förmin sambo att i Sverige skulle det ALDRIG inträffa med separat toa.... men så är vi ju inte i Sverige heller haha.

_________
Allmännt svar___

Dessutom när vi får vårt master bedroom med badrum så kommer vi ha ett "normalt" allt i ett badrum. Plus då detta badrum + toa-del....
Det finns ju ingen regel att inte vem som helst kan använda vilket badrum de vill liksom.... om min mamma är på besök från sverige är det väl klart kon kan duscha och eller gå på toa i "vårt" badrum hahha


Detär ju dessutom det billigaste alternativet men känns som det bästa just nu. Men kul att höra alla åsikter!

Tänker man skulle kunna slå ut en halv-vägg med och ha toa halvt för sig. Men det blir lite konstigt med vilken dörr att ha kvar och placering med endast ett handfat......
Enkelriktat så det inte blir krock i dörrhålet när det är brått för kön!
 
Mitt knäppaste toabesök var vid korsvägen GBG i stor lägenhet på 90 talet.
Var på fest där och toan utan handfat var i en garderob. Tyvärr gick det inte att stänga dörren när man satt på toan, då blev det för trångt.
Just vad man önskar, att inte kunnna stänga dörren vid toalettbesök :rofl:.
 
Fondväggens vara eller inte vara?

Håller på och måla om ett sovrum... det är det varmaste rummet i hela huset när det kommer till temperatur.

Kommer måla det i en kall vit färg men nu funderar jag på att addera till en mörkare kall blå också på en vägg...

Jag gillar ju fondväggar så oavsett om det blivit omodernt i Sverige nu kommer jag göra det :p

However, vilken vägg?

Väggen bakom sängen? Väggen med ett fönster i mitten som går från golv till tak? (Där solen ligger på största delen av dagen). Väggen runt skjut-glasdörren som går ut mot verandan? Mitt emot där sängen lär stå?
Eller väggen runt de inbyggda garderoberna/de vita dörrarna..


Hmmm....

Först väggen jag nämnde är enda väggen utan fönster eller nåt annat på...
 
20220221_150023.jpg
 
Fondväggens vara eller inte vara?

Håller på och måla om ett sovrum... det är det varmaste rummet i hela huset när det kommer till temperatur.

Kommer måla det i en kall vit färg men nu funderar jag på att addera till en mörkare kall blå också på en vägg...

Jag gillar ju fondväggar så oavsett om det blivit omodernt i Sverige nu kommer jag göra det :p

However, vilken vägg?

Väggen bakom sängen? Väggen med ett fönster i mitten som går från golv till tak? (Där solen ligger på största delen av dagen). Väggen runt skjut-glasdörren som går ut mot verandan? Mitt emot där sängen lär stå?
Eller väggen runt de inbyggda garderoberna/de vita dörrarna..


Hmmm....

Först väggen jag nämnde är enda väggen utan fönster eller nåt annat på...

Hade tagit en vägg utan annat, d v s en vägg som saknar dörrar, garderober etc.
 
Fondväggens vara eller inte vara?

Håller på och måla om ett sovrum... det är det varmaste rummet i hela huset när det kommer till temperatur.

Kommer måla det i en kall vit färg men nu funderar jag på att addera till en mörkare kall blå också på en vägg...
Jag kastar in en helt annan, om än oombedd, tanke... :)

Vårt sovrum har vi optimerat för just så goda sömnförutsättningar som möjligt. Och jag sover bättre när det är mörkt än ljust i rummet. I ett vitt eller ljust rum räcker det med bara pyttelitet ströljus för att det skall bli störande, därför har vi valt mörkt latte-mellangrå färg på alla väggar i sovrummet utom en. Sista väggen utgörs av ett sammetsdraperi i ljusgrått och varmbrunt som täcker en bred garderobsnisch med kläder på öppna hyllor - alltså dels mörkt och icke-reflekterande och dels påtagligt ljudabsorberande.

Rummet blir inte grottmurrigt eftersom det dels har bra fönsteryta (med tät mörkläggningsgardin) och dels har en tilltalande ljussättning med punktljuskällor. Just belysning är väldigt mycket enklare att göra intressant och kreativt i en mörkare miljö än med vita väggar.

För mig (oss) är den färgsättningen ett tydligt vinnande koncept. 👍
 
Jag kastar in en helt annan, om än oombedd, tanke... :)

Vårt sovrum har vi optimerat för just så goda sömnförutsättningar som möjligt. Och jag sover bättre när det är mörkt än ljust i rummet. I ett vitt eller ljust rum räcker det med bara pyttelitet ströljus för att det skall bli störande, därför har vi valt mörkt latte-mellangrå färg på alla väggar i sovrummet utom en. Sista väggen utgörs av ett sammetsdraperi i ljusgrått och varmbrunt som täcker en bred garderobsnisch med kläder på öppna hyllor - alltså dels mörkt och icke-reflekterande och dels påtagligt ljudabsorberande.

Rummet blir inte grottmurrigt eftersom det dels har bra fönsteryta (med tät mörkläggningsgardin) och dels har en tilltalande ljussättning med punktljuskällor. Just belysning är väldigt mycket enklare att göra intressant och kreativt i en mörkare miljö än med vita väggar.

För mig (oss) är den färgsättningen ett tydligt vinnande koncept. 👍
Jag håller med om mörka väggar i ett sovrum. Hade förut en nästan vit tapet med ljust mönster på. Nu har vi en mörkblå tapet med mörkare mönster. Sovrummet känns mycket mer ombonat och sovvänligt nu :up: !
 
Hade antingen målat den väggen bakom sängen eller alla väggar och målat in garderoberna i samma färg.

Vi har en ganska mörk gråblå i sovrummet och vitt tak, tycker det är mysigt utan att vara för mörkt och bra för när man sover med lite dämpad färg :)
 
En liten uppdatering mitt i allt elände... är det inte Cvid är det krig, gränserna har äntligen öppnat till Australien men då översvämmas stora delar av queensland och new sout wales, samtidigt har vi en heatwave här i norr med runt 40 grader, vi är väl på 10e dagen nu....

Men.

Jag har börjat måla och först nu blir hela rummet vitt med två lager grundfärg (tre lager på det gröna).
Samt måla lister vita.
Denna färg var lämnad här när vi köpte huset så det passar bra att börja med då.vi har knapert med sparpengar över just nu.

Har även fått golv av en vän gratis så vi har lagt det i "uterummet" mer 'bara för att'. Ser mycket bättre ut!

Har även äntligen fått tv-antenn och idag har jag satt upp teven på väggen.

En gemensam vän håller på att renovera ranch-huset vi bodde i så han har hjälp till med att låna ut lite verktyg osv....

Sakta men säkert går det framåt :)
 
En liten uppdatering mitt i allt elände... är det inte Cvid är det krig, gränserna har äntligen öppnat till Australien men då översvämmas stora delar av queensland och new sout wales, samtidigt har vi en heatwave här i norr med runt 40 grader, vi är väl på 10e dagen nu...
Har tänkt på er den senaste tiden och undrat hur ni har det.
 
Har tänkt på er den senaste tiden och undrat hur ni har det.
Varmt :rolleyes:

Men i alla fall bättre än översvämningar...
Såå tragiskt att se alla foton och filmer på all förstörelse (googla tex Lismore och Ballina).

Ballina var en stad vi tänkte flytta till för 2 år sedan "om inte cvid hade hänt"

Min sambo har en släkting i Lismore men han är ok. Hans hus ligger på en höjd. Han öppnade grindarna till gården och erbjöd folk att parkera sina bilar där. Nu är han ute och hjälper folk från morgon till kväll att få ur skrot och lera ur husen...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare. Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre. Enligt mäklaren tycker...
Svar
9
· Visningar
1 534
Senast: Seabaz
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 741
Hemmet Sambons hus ligger ute för försäljning. Innan det hamnade hos mäklaren så fanns det 3 privata spekulanter som prutade en hel del, sista...
Svar
18
· Visningar
4 806
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp