Det lilla huset på den lilla ön

Sätt upp en takränna där på baksidan så regnvattnet inte droppar direkt på verandan (även på framsidan om det saknas) då det är orsaken till att brädorna ruttnat och slagit sig. Måla sedan med träolja varje vår och höst så har ni bra veranda så länge ni bor i huset.
Det var det första sambons pappa sa när han såg foton på huset, varför är det ingen ränna på framsidan? :laugh:

Baksidan har ränna över den utbyggda veranda- delen men taket går inte ända ut 🤦‍♀️ samt avrinningen från rännan går in under huset och inte ut på sidan av det doohh.

Jag skulle vilja ha en tank någonstans för regnvatten då vi ibland har vattenbrist och stränga restriktioner på att vattna under torrperioden av året.

Är helt säker på att vi kommer förlänga ut taket över hela verandan när vi gör om (och gör rätt)

Tack, mottager alla tips!

Sambons pappa är byggare och vill komma hit och se huset och hjälpa till med planering, tips och bygge. Han har tyvärr inte hälsa nog att bygga själv längre men med hans erfarenhet av de små viktiga detaljerna kommer vara till stor hjälp!

Vår stats gränser är dock fortfarande stängda så han kan inte resa hit än
 
Det var det första sambons pappa sa när han såg foton på huset, varför är det ingen ränna på framsidan? :laugh:

Baksidan har ränna över den utbyggda veranda- delen men taket går inte ända ut 🤦‍♀️ samt avrinningen från rännan går in under huset och inte ut på sidan av det doohh.

Jag skulle vilja ha en tank någonstans för regnvatten då vi ibland har vattenbrist och stränga restriktioner på att vattna under torrperioden av året.

Är helt säker på att vi kommer förlänga ut taket över hela verandan när vi gör om (och gör rätt)

Tack, mottager alla tips!

Sambons pappa är byggare och vill komma hit och se huset och hjälpa till med planering, tips och bygge. Han har tyvärr inte hälsa nog att bygga själv längre men med hans erfarenhet av de små viktiga detaljerna kommer vara till stor hjälp!

Vår stats gränser är dock fortfarande stängda så han kan inte resa hit än

Beroende på regnmängder, så är ju takrännor perfekta, en eller 2 1000 liters IBC på varje sida om huset där stuprören kommer ner så får ni bra tillskott av bevattnings vatten. Se bara till att nedre delen av stuprören (i form av en kapad brandslang?) kan flyttas mellan IBCerna så att ni kan flytta över när den ena är full.

Bygg gärna en "plattform" till dem så att du lätt kan få tex en vattenkanna under avtappningen i botten.
 
Så spännande att följa! Har ni bott i Australien länge? Vad jobbar ni med? Så spännande att få ta del av hur det är på andra sidan jorden. 🙏
Sambon är Australienare. Jag kom hit på working holiday visum november 2014.
Vi träffades november 2016.

Förlovade sedan November 2020.

Husköp November 2021

Han är utbildad kock och har jobbat som det i 15 år men sedan 2 år tillbaka inget mer kock-jobb. För otacksamt.
Nu jobbar han i en allt-i-allo järnhandel. Typ som Jula fast mindre och privatägt.

Jag har jobbat på hästranch här på ön 2015-2020 när de la ner pga hårdare försäkringsvillkor och sen covid på det. Jag jobbar nu på en kombinerad bensinmack och biluthyrning.
Drömmer om att starta eget, måste bara hitta en bra affärsidé..

I Sverige jobbade jag inom elektronik (tillverkning) och export av våra varor (inriktat kärnkraftverk internationellt)

:)

Foto från mitt hästjobb, saknar ibland :love:
20200317_202319.jpg
 
Tack, ja vi tänker också något i stil med "it was ment to".

Vad menar du med logistik? :)
Det var kommunikationerna med fastlandet, för det vardagliga livet och med tanke på kommande renoveringar, som jag var nyfiken på och det har du ju svarat på i tråden nu :) .
Det är så häftigt i alla fall, som en dröm. Jag hoppas att du fortsätter hålla oss uppdaterade om projektet 😍 .
 
Air conditioner levereras i morgon till oss. När själva installationen görs vet vi inte än men förhoppningsvis denna vecka.

Regnperioden har börjat så smått så det är ganska "muggigt" när solen ligger på mellan regnet.
Vi skulle klara oss länge på takfläktarna vi har men med hög luftfuktighet ökar risken för mögel och främst därför är vi desperata på aircon.

2019 var de värsta översvämningarna här på decennier och vi körde aircon 24/7 även när vi inte var hemma. Och vårtdåvarande hus jämfört med hus som intehade aircon var som natt och dag! Mögel klättrade på vänners väggar och dörrkarmar!

Även beställt 5 nya takplåtar som behöver bytas ut asap. Det sker nästa vecka.

Sedan är pengarna slut för tillfället men det betyder i alla fall inget mögel och inga läckor tills vidare :p
 
Huset är 3 sovrum, 2 badrum, öppen planlösning på kök och vardagsrum.
Veranda på både framsida och mer utbyggd på baksidan med "mountain views" om man vill ;)

På baksidan är det hästranchens gamla paddock där det förut gick ett 20-tal hästar. Denna mark kan inte säljas vad jag vet, men det vet man ju aldrig egentligen. Men för nu är det hektar efter hektar av öppen mark, inga grannar åt det hållet.

Närmsta grannen har baksidan av sitt hus mot sidan av vårt hus. Hög häck mellan.
På andra sidan är det en 20 meter bred driveway tillhörande ranchen och sedan nästa granne. Framsidan går vägen. Vi är väldigt nöjda med läget. Vår tomt är 744m3 och huset är 140m3.

Alltså läget låter ju helt oslagbart, till och med min sommarhatande ådra blir lite lätt avis av tanken på öppna vyer och berg utanför fönstret :p Husets planlösning känns också väldigt härlig av det som går att se på bilderna!
 
En sak jag saknar här i Aus när man tittar på husannonser på hemsidor hos mäklare, är att det är INTE standard att ha med en planlösnings-bild :eek:

Men jag har ritat en enkel egen nu :D

20211116_202133.jpg


Just nu sover vi i vardagsrummet tills aircon blivit installerat, då det är som mest takfläktar där (4st )

Vi planerar att sätta upp sängen i sovrum 3 tills master bed blivit renoverat, vi pratar efter nyår i tidsram.

Vill slå ut vägg mellan master bed och craft room. Slå ut walk in wardrobe för att göra det badrummet större.
Eventuellt sätta upp en ny vägg för en ny walk in.mellan master bed och badrum...

Men ja, det är långt tills dess, vi behöver spara och visa banken att vi är duktiga :cautious: så de kan ge oss ett reno-lån.
Och fortsätta spara!
Vinna på lotto vore ju kul med
 
En sak jag saknar här i Aus när man tittar på husannonser på hemsidor hos mäklare, är att det är INTE standard att ha med en planlösnings-bild :eek:

Men jag har ritat en enkel egen nu :D

Visa bifogad fil 79670

Just nu sover vi i vardagsrummet tills aircon blivit installerat, då det är som mest takfläktar där (4st )

Vi planerar att sätta upp sängen i sovrum 3 tills master bed blivit renoverat, vi pratar efter nyår i tidsram.

Vill slå ut vägg mellan master bed och craft room. Slå ut walk in wardrobe för att göra det badrummet större.
Eventuellt sätta upp en ny vägg för en ny walk in.mellan master bed och badrum...

Men ja, det är långt tills dess, vi behöver spara och visa banken att vi är duktiga :cautious: så de kan ge oss ett reno-lån.
Och fortsätta spara!
Vinna på lotto vore ju kul med
Vad betyder craft room?
Har funderat vid flera inlägg, tittat på bilderna men fattar inte :confused::D
 
Vanligtvis betyder det hobbyrum, syrum, kontor eller typ så...
Tack! Precis så! Jag hade problem att hitta ett svenskt ord för det :laugh:

Foto taget från framsida veranda. Fönsterluckorna uppfällda. Går man in är det en till glasdörr till master bed.

Just nu använder vi det som skjul/förråd. Men vi vill i framtiden bygga ett förråd för verktyg, gräsklippare mm

20211117_070855.jpg
 
Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet.

Sambon och jag har köpt hus här i Far North Queensland, Magnetic island, Australien.

Long story short:

Huset var till salu i April 2021 och vi och en till bjöd på huset.
Säljaren ångrade sig och tog tillbaka huset innan något kontrakt var signat.
(Vi vet nu att det var pga att han inte kom överens med den mäklaren)

Sambon och jag tittade på 4 andra hus till salu efter det, mellan Maj-Oktober, men fann alltid nåt fel på antingen hus, trädgård eller grannar.
Utbudet är inte så stort i vår prisklass och med skenande priser pga Covid.
Dessutom här på ön behöver man 20% kontantinsats non negotiable pga att det är en ö i cyklondrabbat/risk för, område.

Jag skickade ett e-mail till säljaren en månad efter att allt runnit ut i sanden. Inget svar.
För två månader sedan skickade jag ett till på vinst och förlust.
Han svarade och sa att huset snart kommer upp på marknaden igen men att han ska ge våra kontaktuppgifter till den nya mäklaren och vi kommer få lägga ett första bud på huset.

Två veckor senare blev vi kontaktade av mäklaren, vi la ett bud, säljaren accepterade och bollen var i rullning.

5 veckor av mäklare, bank och advokat hit och dit (alla parter inkl säljare har gjort något fel under dessa veckor som borde varit 4 men som blev 5 veckor. Inget som inte gått att fixa men som varit väldigt stressande för oss).

Aldrig trodde jag det skulle vara så svårt att köpa ett litet hus på en liten ö! Men nu är allt klart. Vi är officiellt ägare och vi har flyttat in!

Massor att göra på huset inside and out men det mest akuta (aircon och 5 takplåtar som behöver bytas ut) är beställt och görs nästa vecka!
Grattis 🥂 Har bara roliga minnen från Magnetic Island 😜 Var där 1986 😅
 
Palmerna som växer där, är det kokospalmer?
Nej inte de sorterna vi har på tomten. Men de flesta palmerna runt stränderna är det. Vi hade kokospalmer och mango-träd på ranchen.

En dag vill jag anlägga en utomhus-frukt-trädgård med typ fikon, lime, avokado mm. Den måste dock vara helt inhägnad med typ hönsnät för att inte fåglar (vi har en mängd olika papegojor här), wallabies (små kängurur) och flying foxes ska kunna komma åt och förstöra :rage::D

FB_IMG_1637098741938.jpg
 
Nej inte de sorterna vi har på tomten. Men de flesta palmerna runt stränderna är det. Vi hade kokospalmer och mango-träd på ranchen.

En dag vill jag anlägga en utomhus-frukt-trädgård med typ fikon, lime, avokado mm. Den måste dock vara helt inhägnad med typ hönsnät för att inte fåglar (vi har en mängd olika papegojor här), wallabies (små kängurur) och flying foxes ska kunna komma åt och förstöra :rage::D

Visa bifogad fil 79709
Snacka om annorlunda mot Sverige! Tycker det är otroligt intressant att läsa om :D (så för min del får du gärna skriva om allt möjligt relaterat till att bo i Australien i den här tråden..)
 
Nej inte de sorterna vi har på tomten. Men de flesta palmerna runt stränderna är det. Vi hade kokospalmer och mango-träd på ranchen.

En dag vill jag anlägga en utomhus-frukt-trädgård med typ fikon, lime, avokado mm. Den måste dock vara helt inhägnad med typ hönsnät för att inte fåglar (vi har en mängd olika papegojor här), wallabies (små kängurur) och flying foxes ska kunna komma åt och förstöra :rage::D

Visa bifogad fil 79709
Inte fikon :eek: De ar de "Messigaste" trad som finns. Inte nog att de faller hundratals frukter, vissa redan overmogna nar de ramlar ner, juices fran frukter ... de avger ocksa en vit gummi aratd vatska som ar latex. HIGHLY allergenic.

/hastflicka som ALSKAR farska fikon ... men aldrig tanker skaffa ett/
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare. Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre. Enligt mäklaren tycker...
Svar
9
· Visningar
1 534
Senast: Seabaz
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 756
Hemmet Sambons hus ligger ute för försäljning. Innan det hamnade hos mäklaren så fanns det 3 privata spekulanter som prutade en hel del, sista...
Svar
18
· Visningar
4 806
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp