Det lilla huset på den lilla ön

Seabaz

Trådstartare
Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet.

Sambon och jag har köpt hus här i Far North Queensland, Magnetic island, Australien.

Long story short:

Huset var till salu i April 2021 och vi och en till bjöd på huset.
Säljaren ångrade sig och tog tillbaka huset innan något kontrakt var signat.
(Vi vet nu att det var pga att han inte kom överens med den mäklaren)

Sambon och jag tittade på 4 andra hus till salu efter det, mellan Maj-Oktober, men fann alltid nåt fel på antingen hus, trädgård eller grannar.
Utbudet är inte så stort i vår prisklass och med skenande priser pga Covid.
Dessutom här på ön behöver man 20% kontantinsats non negotiable pga att det är en ö i cyklondrabbat/risk för, område.

Jag skickade ett e-mail till säljaren en månad efter att allt runnit ut i sanden. Inget svar.
För två månader sedan skickade jag ett till på vinst och förlust.
Han svarade och sa att huset snart kommer upp på marknaden igen men att han ska ge våra kontaktuppgifter till den nya mäklaren och vi kommer få lägga ett första bud på huset.

Två veckor senare blev vi kontaktade av mäklaren, vi la ett bud, säljaren accepterade och bollen var i rullning.

5 veckor av mäklare, bank och advokat hit och dit (alla parter inkl säljare har gjort något fel under dessa veckor som borde varit 4 men som blev 5 veckor. Inget som inte gått att fixa men som varit väldigt stressande för oss).

Aldrig trodde jag det skulle vara så svårt att köpa ett litet hus på en liten ö! Men nu är allt klart. Vi är officiellt ägare och vi har flyttat in!

Massor att göra på huset inside and out men det mest akuta (aircon och 5 takplåtar som behöver bytas ut) är beställt och görs nästa vecka!
 

Bifogade filer

  • Resized_20211107_151808_563.jpeg
    Resized_20211107_151808_563.jpeg
    418,9 KB · Visningar: 867
Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet.

Sambon och jag har köpt hus här i Far North Queensland, Magnetic island, Australien.

Long story short:

Huset var till salu i April 2021 och vi och en till bjöd på huset.
Säljaren ångrade sig och tog tillbaka huset innan något kontrakt var signat.
(Vi vet nu att det var pga att han inte kom överens med den mäklaren)

Sambon och jag tittade på 4 andra hus till salu efter det, mellan Maj-Oktober, men fann alltid nåt fel på antingen hus, trädgård eller grannar.
Utbudet är inte så stort i vår prisklass och med skenande priser pga Covid.
Dessutom här på ön behöver man 20% kontantinsats non negotiable pga att det är en ö i cyklondrabbat/risk för, område.

Jag skickade ett e-mail till säljaren en månad efter att allt runnit ut i sanden. Inget svar.
För två månader sedan skickade jag ett till på vinst och förlust.
Han svarade och sa att huset snart kommer upp på marknaden igen men att han ska ge våra kontaktuppgifter till den nya mäklaren och vi kommer få lägga ett första bud på huset.

Två veckor senare blev vi kontaktade av mäklaren, vi la ett bud, säljaren accepterade och bollen var i rullning.

5 veckor av mäklare, bank och advokat hit och dit (alla parter inkl säljare har gjort något fel under dessa veckor som borde varit 4 men som blev 5 veckor. Inget som inte gått att fixa men som varit väldigt stressande för oss).

Aldrig trodde jag det skulle vara så svårt att köpa ett litet hus på en liten ö! Men nu är allt klart. Vi är officiellt ägare och vi har flyttat in!

Massor att göra på huset inside and out men det mest akuta (aircon och 5 takplåtar som behöver bytas ut) är beställt och görs nästa vecka!
Grattis! Vad kul! Det ser otroligt mysigt ut! 😍
 
Grattis! Vad häftigt. Då var det det huset ni skulle ha, helt enkelt. Vad härligt att allt föll på plats och det ser verkligen jättemysigt ut 😍 😍 .
Hur ligger det till rent logistiskt sett, med tanke på att det är beläget på en mindre ö alltså?
 
Grattis! Vad häftigt. Då var det det huset ni skulle ha, helt enkelt. Vad härligt att allt föll på plats och det ser verkligen jättemysigt ut 😍 😍 .
Hur ligger det till rent logistiskt sett, med tanke på att det är beläget på en mindre ö alltså?
Tack, ja vi tänker också något i stil med "it was ment to".

Vad menar du med logistik? :)

Renoveringsvis betyder det att vi betalar mer för material i delivery costs med färja och allt. Samtidigt är det brist på både material och arbetare. Just nu är det ca 2 års väntetid för att bygga ett nytt hus på ön. Materialkostnad är 25% högre än för 2 år sedan (tack covid) pga arbetsbrist, gränser för leveranser mm

Huset vi har köpt är helt ok stomme, tak, el mm och vi har byggvänner här på ön som är villiga att hjälpa oss och kan klämma in "småjobb" för oss. Vi är lyckligt lottade :)
 
Huset är 3 sovrum, 2 badrum, öppen planlösning på kök och vardagsrum.
Veranda på både framsida och mer utbyggd på baksidan med "mountain views" om man vill ;)

På baksidan är det hästranchens gamla paddock där det förut gick ett 20-tal hästar. Denna mark kan inte säljas vad jag vet, men det vet man ju aldrig egentligen. Men för nu är det hektar efter hektar av öppen mark, inga grannar åt det hållet.

Närmsta grannen har baksidan av sitt hus mot sidan av vårt hus. Hög häck mellan.
På andra sidan är det en 20 meter bred driveway tillhörande ranchen och sedan nästa granne. Framsidan går vägen. Vi är väldigt nöjda med läget. Vår tomt är 744m3 och huset är 140m3.

Master bedroom med tillhörande ensuit måste renoveras totalt.
Det finns även i anslutning ett "craft room" som vi vill riva väggen mellan och bygga ut det sovrummet.
Samt riva den gamla walk-in-closet för att göra mer nytt utrymme i badrummet.

Det lilla fungerande badrummet vill ve med göra om men inte förrän det nya är klart.

Den lilla hallen med tvättmaskin och städskrubb behöver nytt golv och en del i väggen behöver ett hål fixat.

Köket är rent och funktionellt men gammalt och ska också göras om så småningom.

De två andra sovrummen är helt okej. Vi vill riva walk in closet i ett av dom för att göra rummet större och måla det andra rummet.

Ja som sagt, det är mycket att fixa men allt är fungerande för oss 2 att bo i under tiden.

Vi måste spara mer pengar och visa banken att vi är duktiga så förhoppningsvis kan vi ta ett renoverings-lån om 6 månader för att kickstarta med master bed och badrum.

Oh, just ja, vi behöver måla huset utvändigt, verandan på baksidan behöver delvis nytt golv samt vi vill bygga staket runt tomten :laugh:
 
Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet.

Sambon och jag har köpt hus här i Far North Queensland, Magnetic island, Australien.

Long story short:

Huset var till salu i April 2021 och vi och en till bjöd på huset.
Säljaren ångrade sig och tog tillbaka huset innan något kontrakt var signat.
(Vi vet nu att det var pga att han inte kom överens med den mäklaren)

Sambon och jag tittade på 4 andra hus till salu efter det, mellan Maj-Oktober, men fann alltid nåt fel på antingen hus, trädgård eller grannar.
Utbudet är inte så stort i vår prisklass och med skenande priser pga Covid.
Dessutom här på ön behöver man 20% kontantinsats non negotiable pga att det är en ö i cyklondrabbat/risk för, område.

Jag skickade ett e-mail till säljaren en månad efter att allt runnit ut i sanden. Inget svar.
För två månader sedan skickade jag ett till på vinst och förlust.
Han svarade och sa att huset snart kommer upp på marknaden igen men att han ska ge våra kontaktuppgifter till den nya mäklaren och vi kommer få lägga ett första bud på huset.

Två veckor senare blev vi kontaktade av mäklaren, vi la ett bud, säljaren accepterade och bollen var i rullning.

5 veckor av mäklare, bank och advokat hit och dit (alla parter inkl säljare har gjort något fel under dessa veckor som borde varit 4 men som blev 5 veckor. Inget som inte gått att fixa men som varit väldigt stressande för oss).

Aldrig trodde jag det skulle vara så svårt att köpa ett litet hus på en liten ö! Men nu är allt klart. Vi är officiellt ägare och vi har flyttat in!

Massor att göra på huset inside and out men det mest akuta (aircon och 5 takplåtar som behöver bytas ut) är beställt och görs nästa vecka!
Lite skillnad i klimat mot här :)

Varför är huset byggt på pålar? Är det för att klara regnperioden eller som skydd mot krokodilerna (såg precis filmen Crockodile dundee)?
 
Lite skillnad i klimat mot här :)

Varför är huset byggt på pålar? Är det för att klara regnperioden eller som skydd mot krokodilerna (såg precis filmen Crockodile dundee)?
Vi har faktiskt påhälsning av krokodiler ibland här på ön. Dom simmar över sundet från fastlandet men mest på västra sidan av ön och de stannar aldrig länge.

Men huset är byggt på stålpålar för att skydda mot översvämning samt mot olika sorters pest typ termites, white ants etc :)
 
Visa bifogad fil 79591
Baksidan av huset. De gröna bilderna är gamla bilder från April

Sätt upp en takränna där på baksidan så regnvattnet inte droppar direkt på verandan (även på framsidan om det saknas) då det är orsaken till att brädorna ruttnat och slagit sig. Måla sedan brädorna med träolja varje vår och höst efter ni bytt dem, så har ni bra veranda så länge ni bor i huset.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare. Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre. Enligt mäklaren tycker...
Svar
9
· Visningar
1 516
Senast: Seabaz
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 298
Hemmet Sambons hus ligger ute för försäljning. Innan det hamnade hos mäklaren så fanns det 3 privata spekulanter som prutade en hel del, sista...
Svar
18
· Visningar
4 799
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp