Det mest oväntade er hund lärt sig?

Sen har hunden lärt sig hur han ska träna sin matte. Dels suckar han och pustar och gnölar så fort hans frukost är mer än 5 minuter sen. Han krafsar också på saker för att visa vad han vill, exempelvis krafsar han på köksskåpet när han vill ha ben för det är där vi förvarar dem, han krafsar på mina skor när han vill gå ut och på verandadörren när han vill ut på verandan. Han har en mycket lydig matte, tydligen. :sneaky::cautious:
 
Taxarna lärde sig kissa på badrumsgallret i duschen på nedervåningen - för husse fick man inte upp på lediga dagar

Schäferhunden fick för sig att man skulle be om lov innan man gick upp i möbler. Hon kunde också åka buss (var man någonstans otrevligt kunde man alltid hoppa på en buss och åka därifrån. Hon visste också vilken busshållplats som gällde för att åka hem). Hon visste också hur man betedde sig på konsert (ljuda var OK vid handklapp, småljud var OK om folk knäppte med fingrarna).

Pysslingen vet inte så mycket. Han hittar i tunnelbanan. Han pratar med en av mina kompisar - alltså härmar melodin i mänskligt tal - för att hon ska ge honom godis eller gå ut
 
De lär sig massor av saker som man inte riktigt tänker på - hur husses bil låter, de flyger upp redan när han är i backen på väg hem, en halv minut innan bilen syns :) Eller på morgonen när jag ska gå upp och lägger ifrån mig mobil och läsglasögon, då är det dags för kissrunda. och när barnbarnet är på besök är ena hunden som klistrad vid honom, för han tycker det är jätteroligt att ge hunden nam-nam, så där kan absolut komma nån extra godbit :p
Äldsta vovven stänger alla köksskåp och luckor, men det är väl egentligen mer ett trick, som hon fick godis för som valp och råkade luta sig mot en låda som stängdes. Nu får man akta fingrarna för hon smackar in dem med bra fart :laugh: Och mellantjejen börjar pipa och pocka på uppmärksamhet framåt 16.30, hon kan ställa sig på en om man inte "ser" henne. 13 kg uppfordrande hund på bröstkorgen, om man råkar sitta/ligga i soffan. Matdags är vanligtvis vid 17. Många såna där småsaker ❤️
 
Kramas har de lärt sig själva. Eller Shiera kom på det och Alpina bara sitter där. 😂

Sjukt gulligt trix iaf 🥰

bgIFM25.jpg
 
Min hund lärde sig rätt tidigt vad det innebär att gå och lägga sig och sova. Kanske inte så spektakulärt, men jag tycker ändå det är rätt intressant hur det spelar absolut noll roll hur aktiverad, trött, pigg, whatever han är - går jag och borstar tänderna och gör mig redo att sova, då är han också redo att vara helt utslagen/däckad inom kort. Sen han var typ 4 månader gammal har han aldrig gjort nått annat än att lägga sig och sova i sovrummet när jag lägger mig.

Han lyssnar 100% perfekt på kommandot "sovrummet" då också, och pilar in dit i högsta fart och lägger sig. Sen ligger han där och väntar tills jag är färdig i badrummet och går och lägger mig, varefter han direkt somnar. Iofs får han det sista av sin mat ibland i sovrummet, men ändå.. :P

En annan sak jag ALDRIG kommer fatta är att jag kan prata hur mycket som helst i telefon, med olika människor. men om det är nån som ringer som är utanför/på väg till vår byggnad (lägenhetshus), då förstår han liksom att det är nån där ute jag pratar med. Jag tycker inte jag ger någon som helst signal om detta. Men men..
 
När min äldre hund gick bort förra våren så slutade den yngre att äta sin mat, och vi förstod verkligen inte varför. Alltid hungrig, svansade runt som vanligt när vi fixade maten och satt fint när vi ställde ner den men sen... nä. Dessutom en retriever, så när hon inte ville äta blev vi ganska oroliga, började fundera på depression efter äldre tikens bortgång osv. Vi fick truga i henne maten, äta ur handen var ok, men inte ur skålen.

Efter ett par veckor insåg vi att hela hennes liv har de varit två, och hon har varit yngst. Så när hon har suttit och väntat på maten så har vi först sagt "Varsågod" och gjort en gest åt höger för den äldre, därefter "Varsågod" - gest till vänster för henne. Nu sa vi ju bara varsågod en gång och viftade åt fel håll. Det måste ju betyda att man inte får äta, eller? Storasyster måste ju få sitt ok först! Snacka om att mattehjärtat gick i tusen bitar.

Nu gör vi Sitt - Varsågod - gest åt höger - Varsågod - gest åt vänster och hon kastar sig över maten retrieverstyle.
 
Sen har hunden lärt sig hur han ska träna sin matte. Dels suckar han och pustar och gnölar så fort hans frukost är mer än 5 minuter sen. Han krafsar också på saker för att visa vad han vill, exempelvis krafsar han på köksskåpet när han vill ha ben för det är där vi förvarar dem, han krafsar på mina skor när han vill gå ut och på verandadörren när han vill ut på verandan. Han har en mycket lydig matte, tydligen. :sneaky::cautious:

Bruce blänger ut en när han vill någon. Mycket svårt att ignorera, han kan blänga i evigheter. Fasen valpkursen som lärde en att man skulle träna hunden på ögonkontakt :arghh:

AEA64DD7-7099-4E70-9D9E-D0BB2115F9C8.jpeg
 
Min hund lärde sig rätt tidigt vad det innebär att gå och lägga sig och sova. Kanske inte så spektakulärt, men jag tycker ändå det är rätt intressant hur det spelar absolut noll roll hur aktiverad, trött, pigg, whatever han är - går jag och borstar tänderna och gör mig redo att sova, då är han också redo att vara helt utslagen/däckad inom kort. Sen han var typ 4 månader gammal har han aldrig gjort nått annat än att lägga sig och sova i sovrummet när jag lägger mig.
Ammo är inkörd på att man går och sover efter att jag hämtat honom hos hundvakt på morgonen med. (Jobbar nätter).
Han går direkt in och lägger sig när vi kommer hem och ser ibland lite irriterad ut när jag inte kommer efter direkt 😅
 
Har två nyfikna grabbar som nog provat allt men några utdrag.

Öppna ett hårt åtskruvat lock på en syltburk flertalet gånger, en sån i glas med plåtlock. Fanns Frolic i den...

Lära sig namnet på alla 10-15 mjukisdjur vi har framme av att jag pratat med honom om dom men inte tränat på det, jag kan säga t.ex, "var är bävern? " eller hämta "mumin".

Båda mina snappade upp hur man masserar. Fick massage hemma på en yoga matta två gånger, första gången hängde den ena på och trampade runt med framtassarna på min rygg men stod på golvet på baktassarna, andra gången tog den andra hunden över och gjorde samma sak. Visste inte att hundar kan massera.:D

Öppna precis allt så jag har fått hundsäkra lägenheten och stänga vissa dörrar när jag är borta, annars pågår hyss.

Skicka meddelanden på surfplattan, :eek: Han tassar runt på den med tassarna och duttar med nosen samtidigt som mig (härmar) och han skriver saker. Inget logistikt dock, sist skrev han ll,.......km .,,,,,pppp..,. :rofl:

Ena hunden har lärt sig vilken knapp man trycker på i hissen för att komma till mina föräldrars våning och pekar och nosar åt den när man ska dit,

När jag tränat med ena hunden och den andra legat i soffan har jag tänkt att han vilat sen helt plötsligt kommer han och utför dom trick och moment han bara sett

Bara några få saker, dom är påhittiga. Ena hunden frågas det alltid om vad han gjort sen sist
 
Senast ändrad:
På morgonen när mitt alarm ringer brukar jag ta upp mobilen och scrolla på den ett tag för att vakna till. Hunden sover. Jag tänder lampan och sätter mig upp i sängen, hunden sover vidare, tillsynes i djup sömn. Men så fort jag stänger av mobilen, dvs trycker på knappen på sidan, flyger han upp och trycker in sin nos under min arm och ska bli klappad. Jag fattar inte att han hör ljudet, det låter liksom ingenting! Särskilt eftersom mobilen är på ljudlös, så det är bara ett stumt klickande ljud som han då lärt sig betyder gos. Antar att klicket blivit hans väckarklocka :angel:
 
Ville är väldigt tydlig med vad han vill, exempelvis stirrar han ut mig när han tycker att det är dags för mat. Behöver han ut talar han också om det genom att buffa och "bråka" på oss.
Sen är det tydligt att han vidare utvecklar sånt som har gett bra grejer. Jag lärde honom att städa upp skräp efter sig. Alltså går han nu och plockar upp allt han hittar i huset och levererar i mitt knä/hand. Speciellt när han tycker att jag har varit tråkig länge nog när jag sitter med föreläsningar eller lektioner. Han har full koll på skillnaden mellan helg och vardag även om det blev lite rörigt när husse hade semester. När husse jobbar så kan Ville på sin höjd vifta lite på svansen åt honom när han går upp. Men går vi upp samtidigt så är det party. Oavsett tid på morgonen.
 
Jag hade två shih tzu killar förr. Min Douglas var en matglad liten kille och satte i sig maten fortare än min Elvis. Han satte då in ett system (tills vi noterade och bröt det) att skälla och börja springa mot ytterdörren som om det kom någon. Det gjorde att Elvis lämnade maten som var kvar och sprang mot ytterdörren istället. När han gjorde det så sprang Douglas snabbt som attan till matskålarna och åt upp den Elvis mat som fanns kvar.
 
Jag hade två shih tzu killar förr. Min Douglas var en matglad liten kille och satte i sig maten fortare än min Elvis. Han satte då in ett system (tills vi noterade och bröt det) att skälla och börja springa mot ytterdörren som om det kom någon. Det gjorde att Elvis lämnade maten som var kvar och sprang mot ytterdörren istället. När han gjorde det så sprang Douglas snabbt som attan till matskålarna och åt upp den Elvis mat som fanns kvar.
HAHAHAHA :D:bow:
 
Mammas hund lärde sig vilken ringsignal på telefonen som var min. Det var på den tiden det var lite "inne" att ha olika ringsignaler för olika personer.
Jag ringde ofta och bad mamma släppa ut hunden, hon skulle få följa till stallet. Hunden blev galen varje gång jag ringde. Mamma försökte byta ringsignal, men hunden lärde sig.

Flera år senare, då mamma flyttat +60mil och bytt telefon, dvs hade samma signal på alla som ringde, då gick "min signal" (en låt) igång på radion.

Hunden sprang in i vardagsrummet (där den inte fick vara) och hoppade upp med framtassarna i fönstret (vilket den aldrig gjort i hela sitt liv). Hunden hade då inte träffat mig på något år. Men kanske jag ändå skulle komma och ta med hunden till stallet!
 
På morgonen när mitt alarm ringer brukar jag ta upp mobilen och scrolla på den ett tag för att vakna till. Hunden sover. Jag tänder lampan och sätter mig upp i sängen, hunden sover vidare, tillsynes i djup sömn. Men så fort jag stänger av mobilen, dvs trycker på knappen på sidan, flyger han upp och trycker in sin nos under min arm och ska bli klappad. Jag fattar inte att han hör ljudet, det låter liksom ingenting! Särskilt eftersom mobilen är på ljudlös, så det är bara ett stumt klickande ljud som han då lärt sig betyder gos. Antar att klicket blivit hans väckarklocka :angel:

Intressant! Kom på nu att Bruce har en liknande sak, han hör när jag fäller ihop mina glasögon. Han ska alltid gosa uppe i ansiktet, stryker och gnuggar sig liksom som en katt. Så när han kommer upp i ansiktet så får jag ta av mig glasögonen och fäller ihop dem så det klickar till, så nu har han lärt sig att det ljuder betyder att man kan/får gosa. Vilket innebär att han kommer upp även om jag fäller ihop dem av annan anledning och tigger lite kärlek :D
 
Mina skägg har stenkoll på att första gången jag går upp på morgonen så har det inget med dem att göra så då kan de ligga kvar och sova. Men andra gången jag går upp är det dags för dem att vakna också :D Jag går alltså nästan alltid på toa när jag vaknar och sen lägger jag mig i sängen på min spikmatta. Den yngre reagerar på när jag tar ut laddsladden ur telefonen, då sätter han sig upp direkt 😅

Zvante hade koll på hur det lät när ett Sex and the City-avsnitt tog slut och trodde att det då var dags för mat :angel: Jag plöjer hela serien med ojämna mellanrum och kollar oftast på serie när jag äter kvällsmat. Han kom ihåg ljudet även när jag inte hade kollat på SatC på länge :laugh:
 
Mina skägg har stenkoll på att första gången jag går upp på morgonen så har det inget med dem att göra så då kan de ligga kvar och sova. Men andra gången jag går upp är det dags för dem att vakna också :D Jag går alltså nästan alltid på toa när jag vaknar och sen lägger jag mig i sängen på min spikmatta. Den yngre reagerar på när jag tar ut laddsladden ur telefonen, då sätter han sig upp direkt 😅

Zvante hade koll på hur det lät när ett Sex and the City-avsnitt tog slut och trodde att det då var dags för mat :angel: Jag plöjer hela serien med ojämna mellanrum och kollar oftast på serie när jag äter kvällsmat. Han kom ihåg ljudet även när jag inte hade kollat på SatC på länge :laugh:
LADDSLADDEN! Ja det är en extrem väckarklocka för min hund med :P Om man inte tagit bort det så gör ju telefonen ett ljud då med.
 
Har ingen hund längre men hade en golden i ganska många år. Han lärde sig hos mina föräldrar när det var kvällsfika, de kvällsfikade alltid vid samma klockslag. Han gick in och satte sig bredvid soffan först av alla och tittade uppfordrande på mina föräldrar. Såklart fick han alltid något gott då de mer eller mindre såg honom som ett extra barnbarn som skulle skämmas bort. :D

Första gången han badade så var vi på ett hundbad med brygga och stege. Han gick försiktigt ut i vattnet och när han inte bottnade längre så fick han lite panik, var ju första gången. Då kravlade han upp sig på badstegen till bryggan. Det såg jätteroligt ut, alla skrattade, sen stod han på bryggan och bara skakade en stund.

Dock lärde han sig bada med tiden och älska vatten, golden är ju trots allt vattenapporterande ras, och så fort han såg ett vattenbryn från bilen så gnällde han och trampade runt. Om han kom kvickt upp ur vattnet första gången han badade så var han nästan omöjlig att få upp ur vattnet när han väl lärt sig bada. Han var inte olydig utan kom när man kallade men däremot var han riktigt slokörad varje gång vi gick från ett badställe och kunde vända sig om och titta några gånger på vägen därifrån :):love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 388
Senast: s957
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har tänkt börja cykla lite med min hund. Och har då tidigare haft henne i nosgrimma och hållt henne i handen. Men har nu tänkt att...
Svar
14
· Visningar
3 141
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp