Det mest oväntade er hund lärt sig?

Åt frukost i soffan idag och Nano (som jag inte lyckats lära apport pga ovilja att greppa föremål) kommer med sin tomma matskål och ställer ner bredvid mig. Hon får en liten bit i matskålen för att uppmuntra att hon faktiskt hämtat nåt, efter en stund går hon och hämtar Nikes matskål och ställer ner bredvid mig 😁. Kan ju säga att jag var väldigt glad! Nu ska jag bara komma på hur jag ska få henne att greppa en apport och komma med..
 
Vi hade en väldigt personlig PON när jag var liten. Han var en egensinnig en som vaktade gården och bara älskade familjen. När han låg och sov kunde brorsan och jag smyga fram och viska i hans öra ”Kommer det nån?” Och han FLÖG upp i raseri och skällde som en tok vid ytterdörren.
Sen nappade han väldigt på ”Vart är kissen?” Då sprang han som en galning och letade efter katten. Och ”Ska vi åka bil?” För då sprang han ut till bilen som han älskade. Vi brukade ha bilen parkerad med bakluckan öppen så låg han där när vi grejade i trädgården.

Vi har en golden nu, hon är i princip lobotomerad om man jämför med honom. Hon har inga direkta skills. :laugh:
 
Vad är det mest oväntade er hund lärt sig, utan att ni faktiskt tränat på det?

Menar inte "min hund har alltid gått fint i koppel fast vi inte tränat på det", för då ser jag det mer som att hunden aldrig haft anlag till att dra i koppel, jag vill veta sånt som hunden faktiskt har snappat upp fast ni inte har haft syftet att lära hunden.

Kan dra ett exempel från min egen:

Han är uppvuxen på gård med alla tänkbara djur, däribland hästar. Och har därmed åkt med i vagnen när vi kör hästarna sedan han var typ 8 veckor gammal. Han har alltså inte sprungit bredvid utan suttit stilla i vagnen.

När jag sedan skulle cykla med honom för första gången (och han travar bredvid) så smackade jag av ren vana för att han skulle öka farten, vilket han då gjorde. Dessutom förstod han galopp-kommandot och sakta av-kommandot.

Så, vad har ni för exempel?:)
Min hund brukade dricka vatten ur kranen ovanför handfatet. Rinnande vatten (och vattnet i toan) är godare än det i en skål. Jag stod bredvid och väntade på att han skulle bli klar och då stängde jag kranen. Plötsligt en gång stängde han själv! Det fortsatte han med så jag behövde inte passa. Glömde han nån gång så kunde jag ropa STÄNG KRAN! så stängde han.
 
Jag hade två shih tzu killar förr. Min Douglas var en matglad liten kille och satte i sig maten fortare än min Elvis. Han satte då in ett system (tills vi noterade och bröt det) att skälla och börja springa mot ytterdörren som om det kom någon. Det gjorde att Elvis lämnade maten som var kvar och sprang mot ytterdörren istället. När han gjorde det så sprang Douglas snabbt som attan till matskålarna och åt upp den Elvis mat som fanns kvar.
Så gjorde min förra heeler. Om han och den andra hunden (irländsk setter, inte skarpaste kniven i lådan) hade ben lurade han alltid av kompisen benet genom att göra utfall mot dörren tills kompisen hakade på och sedan blixtattack tillbaka och sno benet för den stackar settern :devil:
 
Alltid när jag rastade valpen ute på gården i början så plockade jag upp korvarna med en blomspade och kastade in i en buske. Efter ett tag tycks hon ha noterat det för nu springer hon alltid ut på ängen och gör nummer två istället, där det kan få ligga kvar. Och om vi är ute och går någonstans så går hon av stigen och upp i skogen och uträttar sitt ärende. Väldigt praktiskt.
 
När vi till en början fick hunden höll jag igång betydligt mer aktivt med hästen och var bl.a. ute och körde intervaller eller bara fram och tillbaka några gånger på samma raksträcka där det gick att öka på lite. Hunden snappade fort upp och satte sig sonika i början av sträckan och väntade på oss istället för att springa med.

Sen jag fick barn så tränar jag inte alls så mycket på det viset längre, går det bara att skritta resten av vägen kan det lika gärna få bli mest skritt den turen liksom. Men likväl, när vi kommer till de där raksträckorna och jag börjar trava, så sätter sig hunden ned och tycker att jag borde komma tillbaka snart :laugh: Får verkligen aktivt berätta för henne varje gång att vi ska vidare efter raksträckan.
 
Scdhäferkorsningen fick följa med lös när jag skrittade fram hästen. Jag brukade skritta till en lada en halv km bort och tillbaka.
De gånger jag inte skrittade fram på vägen så kunde han ta den vändan själv. Han joggade helt enkelt bort till ladan och vände sedan hem igen.
Eftersom det inte var någon bebyggelse längs byvägen dit så lät jag honom göra det. Han var så målmedveten. Det var liksom ett jobb som skulle göras. ;)
 
Insåg idag att en mindre bra grej som Ville har lärt sig är att om jag pratar i telefon under promenaden så har jag mindre fokus på om han drar eller inte och pratar jag länge blir han väldigt dryg att gå med. :cautious: Normalt har han full koll på att sträckt koppel betyder vänd tillbaka eller stanna upp, men icke när jag pratar telefon, då fortsätter han hänga sig framåt. :meh:
 
Insåg idag att en mindre bra grej som Ville har lärt sig är att om jag pratar i telefon under promenaden så har jag mindre fokus på om han drar eller inte och pratar jag länge blir han väldigt dryg att gå med. :cautious: Normalt har han full koll på att sträckt koppel betyder vänd tillbaka eller stanna upp, men icke när jag pratar telefon, då fortsätter han hänga sig framåt. :meh:
Han uppfostrar matte... :p
 
Min blev en fenomenal kantarellsök-hund, helt genom att inse att JAG älskar kantareller och alltså måste de vara värdefulla. Han hittade varenda kantarell i närheten, även de minimala som satt under löven. Enda kruxet var att han gärna åt upp dem själv.....
 
Insåg idag att en mindre bra grej som Ville har lärt sig är att om jag pratar i telefon under promenaden så har jag mindre fokus på om han drar eller inte och pratar jag länge blir han väldigt dryg att gå med. :cautious: Normalt har han full koll på att sträckt koppel betyder vänd tillbaka eller stanna upp, men icke när jag pratar telefon, då fortsätter han hänga sig framåt. :meh:
Haha samma här! Min börjar dryga sig såfort jag ens plockar upp mobilen för att bara kolla klockan:angel:
 
Haha samma här! Min börjar dryga sig såfort jag ens plockar upp mobilen för att bara kolla klockan:angel:
Haha om jag sitter i soffan eller ligger i sängen och håller på med mobilen kan Ascot hoppa upp och ta/föröska ta mobilen :rofl:. Mobilen är tråkig enligt Ascot. Han blir även ofta disträ, skulle jag kalla det, om jag pratar i mobilen på promenaden. Lite "jaha du fokuserar inte på mig, nämen då fokuserar jag inte heller på dig" :p
 
Min hund har också "lärt sig" att zoom-möten är ett möte mellan honom och några okända i min dator, som han inte ser men hör. Oklart vad han tycker att min roll är... så fort jag sätter på mig hörlurarna och slår igång min webcam så slänger han sig upp i mitt knä och ska trycka nosen mot datorn och lägga örat mot mina hörlurar. :meh:
 
Min har lärt sig att moppen är ett redskap som används för att ta fram leksaker som åkt in under sängen... "Ska vi hämta moppen?" är alltid följt av att han visar först var moppen är och sen var den saknade leksaken finns.
 
Använde ofta klicker när jag tränade när jag hade lagotton. Det här lärde hon sig fort och när hon tyckte det var dags för träning hämtade hon helt enkelt klickern och kom med den, om den låg tillgänglig (hade den i ett nyckelband så jag kunde ha den runt halsen) :D.


Skulle också lära henne att ställa upp sin matskål på diskbänken. Hon insåg ju att det gav belöning, så fortsättningsvis kom hon och gav den till mig (hon nådde inte riktigt upp själv) - och sen plockade hon gärna upp även kompisens (tomma) skål och ville ha belöning när de ätit klart.


En gång lärde jag henne att lägga tassen över nosen när jag kliade mig på näsan. Det gick lite för bra för en period kunde ingen i familjen klia sig i ansiktet utan att hon slängde upp tassen på nosen och väntade på belöning.
Note: man kliar sig i ansiktet oftare än man tror :p
Vi lyckades vänja henne av vid det så hon bara gjorde det vid träning igen.
 
Senast ändrad:
En av mina labbar nu tar skor och gömmer och har fattat att hon måste gömma svårare för att vi inte ska hitta dom, så nu har en sko varit borta ett halvår...:cautious:
Jaha, det är dit det leder. Min nappar åt sig en sko när vi skall ut och lämnar den på altanen på vägen över. Eller också tar hon med dom upp i soffan om hon har tråkigt, och ligger och gnager på dom.
 
Jaha, det är dit det leder. Min nappar åt sig en sko när vi skall ut och lämnar den på altanen på vägen över. Eller också tar hon med dom upp i soffan om hon har tråkigt, och ligger och gnager på dom.
Hundar ska ju inte ha den typen av konsekvenstänk?? Hon tar de skorna som tydligen är bäst att bära i munnen, så vinterkängorna har hon låtit bli, men alla skor i tyg, elelr lågskor i skinn är mumma. DEt är på den nivån att hon gömmer dem bakom kuddarna i soffan, lägger skon bakom och lägger tillbaka kudden framför... :cautious:
Vi har hittat skor bakom kökssoffan, i sängen, under sängen, under mattan, under byrån, under badkaret, bakom köksdörren, under TV bänken etc :meh::meh:
 
När min äldre hund gick bort förra våren så slutade den yngre att äta sin mat, och vi förstod verkligen inte varför. Alltid hungrig, svansade runt som vanligt när vi fixade maten och satt fint när vi ställde ner den men sen... nä. Dessutom en retriever, så när hon inte ville äta blev vi ganska oroliga, började fundera på depression efter äldre tikens bortgång osv. Vi fick truga i henne maten, äta ur handen var ok, men inte ur skålen.

Efter ett par veckor insåg vi att hela hennes liv har de varit två, och hon har varit yngst. Så när hon har suttit och väntat på maten så har vi först sagt "Varsågod" och gjort en gest åt höger för den äldre, därefter "Varsågod" - gest till vänster för henne. Nu sa vi ju bara varsågod en gång och viftade åt fel håll. Det måste ju betyda att man inte får äta, eller? Storasyster måste ju få sitt ok först! Snacka om att mattehjärtat gick i tusen bitar.

Nu gör vi Sitt - Varsågod - gest åt höger - Varsågod - gest åt vänster och hon kastar sig över maten retrieverstyle.
Men åh 😭 ❤️
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 175
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 424
Senast: s957
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 268
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har tänkt börja cykla lite med min hund. Och har då tidigare haft henne i nosgrimma och hållt henne i handen. Men har nu tänkt att...
Svar
14
· Visningar
3 145
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp