Det mest oväntade er hund lärt sig?

Mina hundar lurade också varandra när de hade ben. Den som inte hade kvar sprang till dörren och skällde.

Fejkad diarré mitt i natten var också en höjdare tyckte en av hundarna. Pip och gnäll och utsläpp på tomten i fem minuter var urmysigt. Han stod och vädrade och och njöt. Tog några gånger innan jag fattade.

Lösningen på problemet var att stå på tomten med kort koppel. Var det verkligen diarré så fick han bajsa på stället så att säga och stod han bara och gjorde inget så drog jag helt sonika in honom.

Han slutade snart att väcka mig när det inte lönade sig. Men, jag var tvungen att alltid ha koppel på när det var akut även i fortsättningen. Annars hade han garanterat gått tillbaka till sina dåliga vanor.
 
Min blev en fenomenal kantarellsök-hund, helt genom att inse att JAG älskar kantareller och alltså måste de vara värdefulla. Han hittade varenda kantarell i närheten, även de minimala som satt under löven. Enda kruxet var att han gärna åt upp dem själv.....
Vår förra schäfer ställde en svampplockare i skogen, med skall (tränades i sök i vanliga fall). Också ett effektivt sätt att hitta svamp :angel:
 
Min blev en fenomenal kantarellsök-hund, helt genom att inse att JAG älskar kantareller och alltså måste de vara värdefulla. Han hittade varenda kantarell i närheten, även de minimala som satt under löven. Enda kruxet var att han gärna åt upp dem själv.....
+1, min hittar dom, och knipsar av själva hatten med tänderna, eller möjligen om jag hittat ett ställe först så glidtacklas hon så hon kanar över alla kantareller, skitnöjd :cautious:
 
Min blev en fenomenal kantarellsök-hund, helt genom att inse att JAG älskar kantareller och alltså måste de vara värdefulla. Han hittade varenda kantarell i närheten, även de minimala som satt under löven. Enda kruxet var att han gärna åt upp dem själv.....
En av taxarna var också fenomenal - första året kom jag hem med kassar av svamp när jag gick och lullade med henne i skogen... men när hon blev äldre hittade jag inte en enda svamp om hon var med.

Först hade hon lett mig till svampen för jag blev glad. Senare ledde hon mig från svampen för att det var jobbigt att vänta medan jag plockade

(Och nu vet ni hur målmedveten och bestämd jag är när jag går i skogen med hund :o)
 
Ynglingen här hemma har lärt sig att det är spännande att trycka igång dammsugaren (överlycklig om sladden då är i elkontakten..), trycka igång lampknappar och nu även öppnar hon micron så dörren går upp, kan ju finnas mat där 🙄
Drygast är att hon vet vart man startar PS4 så att det kommer ut en skiva. Det som jag knappt vet hur man gör.. Och jodå, hon aktiveras mentalt i övrigt.
Även här hemma har vi en hund som startar TV-spelet, dock Xbox. Knappen lyser och det plingar till. Ytterst roligt. Hon kan också gå och putta på ytterdörrens ringklocka så att den plingar.

Den andra hunden öppnar dörrar, för det finns saker han vill ha på andra sidan dörren.
 
En av taxarna var också fenomenal - första året kom jag hem med kassar av svamp när jag gick och lullade med henne i skogen... men när hon blev äldre hittade jag inte en enda svamp om hon var med.

Först hade hon lett mig till svampen för jag blev glad. Senare ledde hon mig från svampen för att det var jobbigt att vänta medan jag plockade

(Och nu vet ni hur målmedveten och bestämd jag är när jag går i skogen med hund :o)
Haha, roligaste jag hört :laugh: Så jäkla smart!
 
Inte jätteoväntat kanske men praktiskt. Emiron har lärt sig själv att stanna på hallmattan när man kommer in efter att ha varit ute och där står han tills man klätt av sig, tagit av hans grejer, torkat tassar osv. Ibland stannar han precis innanför dörren så ingen annan kommer in och man liksom får grensla honom för att kunna dra igen dörren bakom sig. Sambons labbe har inte lärt sig detta trots 3 års försprång, henne får man fortfarande hålla fast tills allt är avtaget annars kan hon utan vidare rusa rakt in i huset och upp i soffan med sele, reflexer och koppel släpande efter, täckt till öronen i lera.
 
Inte jätteoväntat kanske men praktiskt. Emiron har lärt sig själv att stanna på hallmattan när man kommer in efter att ha varit ute och där står han tills man klätt av sig, tagit av hans grejer, torkat tassar osv. Ibland stannar han precis innanför dörren så ingen annan kommer in och man liksom får grensla honom för att kunna dra igen dörren bakom sig. Sambons labbe har inte lärt sig detta trots 3 års försprång, henne får man fortfarande hålla fast tills allt är avtaget annars kan hon utan vidare rusa rakt in i huset och upp i soffan med sele, reflexer och koppel släpande efter, täckt till öronen i lera.

Det är för att en labbe aldrig känner sig skitig, snarare är ju det normaltillståndet. ;):D
 
Inte jätteoväntat kanske men praktiskt. Emiron har lärt sig själv att stanna på hallmattan när man kommer in efter att ha varit ute och där står han tills man klätt av sig, tagit av hans grejer, torkat tassar osv. Ibland stannar han precis innanför dörren så ingen annan kommer in och man liksom får grensla honom för att kunna dra igen dörren bakom sig. Sambons labbe har inte lärt sig detta trots 3 års försprång, henne får man fortfarande hålla fast tills allt är avtaget annars kan hon utan vidare rusa rakt in i huset och upp i soffan med sele, reflexer och koppel släpande efter, täckt till öronen i lera.
Samma med min yngsta hund. Vi har fått installera babygrind i dörren mellan hallen och vardagsrum så att han inte ska rusa in och upp i soffan :D
 
Efter en natts sömn så kom jag på en till. Mammas hund puffar försiktigt på en i sängen, för att övergå till mer o mer intensivt och hårdhänt tills man lyder henne. Hon vill att man lyfter på täcket så hon kan komma in under och lägga sig. En av mina hundar har bott sitt första år hos mamma och.. Hon gör likadant. Hon har lärt sig av mammas hund :D
 
Åt frukost i soffan idag och Nano (som jag inte lyckats lära apport pga ovilja att greppa föremål) kommer med sin tomma matskål och ställer ner bredvid mig. Hon får en liten bit i matskålen för att uppmuntra att hon faktiskt hämtat nåt, efter en stund går hon och hämtar Nikes matskål och ställer ner bredvid mig 😁. Kan ju säga att jag var väldigt glad! Nu ska jag bara komma på hur jag ska få henne att greppa en apport och komma med..

Jaha, idag tog Nano det ett snäpp upp igen. Hon vet när det är middagsdags och idag hade det dragit lite över tiden så hon går och hämtar en matskål som ligger på byrån och kommer och lämnar till oss. Väldigt tydligt att hon tyckte att det var dags att hon skulle få mat 😂.
 
Efter en natts sömn så kom jag på en till. Mammas hund puffar försiktigt på en i sängen, för att övergå till mer o mer intensivt och hårdhänt tills man lyder henne. Hon vill att man lyfter på täcket så hon kan komma in under och lägga sig. En av mina hundar har bott sitt första år hos mamma och.. Hon gör likadant. Hon har lärt sig av mammas hund :D
Det där har tre av mina tidigare hundar gjort, ena var extrem med det. Mamma som tog över henne (vi bytte helt sonika hund, lång historia....) fick vacker lära sig att
1. Om inte hon lyfte på täckte och släppte in så tog hon sig in helt själv utan krusiduller
2. Hunden sover i sängen. Punkt.

Mammas hund som inte var van vid att sova i sängen fick jag däremot inte att sova i sängen utan hon sov i en hundsäng på golvet bredvid sängen medan vi andra var I sängen. Min nuvarande sover INTE i sängen, eget val, med den pälsen förstår jag honom!

kl

Hade faktiskt en hund som lärde sig gå fot i koppel helt själv....

Annars var samma hunds hyss för att få lite roligt att köra nosen i häcken på alla människor. Så man kunde gå förbi helt oskyldigt och så gick hon upp och körde nosen i rumpan på en så man tjöt och studsade i väg, och hon viftade på svansen och såg asglad ut. Det där var verkligen något hon gjorde med glimten i ögat!

Hon kunde tigga med finess. Inte ett ljud sa hon, för det tycker inte jag om, så hon satt tyst och stilla och kikade när hon tiggde, fick hon inte så fort hon tyckte det skulle gå hoppade hon sittande lite närmare. Och lite närmare. Och lite närmare!

Hon och de andra drack ur kranen i köket och på toa, men stängde aldrig dem.

Hunden jag har nu har lärt sig klockan han ska gå ut på, men bara när barnen är hemma och det är deras rundor, mina rundor är inte lika viktiga att passa tiden på! Men stenkoll på tiden när barnen ska gå!
Samma hund kan tiden när jag kommer hem och hör mig också på långt håll. Antagligen min blindpinne i marken han känner igen, så han är mer än beredd när jag kommer.

En hund jag hade lärde sig fort att en kort vissling betydde ändra riktning och lång betydde kom hit.
 
Vi har några korgar i olika rum med hundarnas leksaker, en av de minsta har fattat att det är där man ska lägga grejer så hon städar själv. Bra att veta vart man ska leta om något saknas, det är rena fyndlådor emellanåt tack vare henne. :)
 
Min hund har stenkoll på vem som är på väg att resa nånstans och om han ska följa med, och det långt, långt innan vi packat "hans grejer" (som leksaker, spårsele, mat osv). Ingen aning om hur han vet detta men om han uppfattat att han ska med så far han runt som en yr höna och nästan knör sig förbi ut till bilen - om han däremot inte ska med så ligger han demonstrativt i något annat rum än där en packar, och ser olycklig ut.
 
"Är du en katt?" = Hunden välter ner saker från vardagsrumsbordet.
Det är väl visserligen 50 % inlärt som en tricks men var från början inte meningen att vara det, jag tror det var min reaktion på att hon puttade på saker som låg på vardagsrumsbordet typ två gånger i rad (Är du en katt, eller?) och det var tydligen nog för att hon skulle ha lärt sig det som en cue.

Annars har hon lärt sig att hon kan slicka oss i ansiktet när vi snubblar till marken för att hon har fällt oss genom att putta på knävecken på sådant där sätt att man inte har en chans att förbli upprätt. Så om hon känner sig lite ignorerad eller extra kärleksfull får man vakta sina knäveck.
 
Vad är det mest oväntade er hund lärt sig, utan att ni faktiskt tränat på det?

Menar inte "min hund har alltid gått fint i koppel fast vi inte tränat på det", för då ser jag det mer som att hunden aldrig haft anlag till att dra i koppel, jag vill veta sånt som hunden faktiskt har snappat upp fast ni inte har haft syftet att lära hunden.

Kan dra ett exempel från min egen:

Han är uppvuxen på gård med alla tänkbara djur, däribland hästar. Och har därmed åkt med i vagnen när vi kör hästarna sedan han var typ 8 veckor gammal. Han har alltså inte sprungit bredvid utan suttit stilla i vagnen.

När jag sedan skulle cykla med honom för första gången (och han travar bredvid) så smackade jag av ren vana för att han skulle öka farten, vilket han då gjorde. Dessutom förstod han galopp-kommandot och sakta av-kommandot.

Så, vad har ni för exempel?:)
Min hund plockar upp sina leksaker och lägger dem tillbaka i korgen. Det är inget som jag har försökt lära honom - det är spontant beteende.
 
Att frågande markera trattkantareller och rödgul trumpetsvamp självmant, då han bara är lärd svart trumpetsvamp :p någonstans måste dessa svampar vara släkt, för han har aldrig markerat annan svamp. Lärde sig svart trumpetsvamp som ung, men förra året hittade vi inga alls men han markerade tveksamt vid ett tillfälle och jag kikade och det var trattkantareller - så givetvis fick han beröm och efter det utvidgade han det även till rödgul trumpetsvamp. Skalman :love:
 
Min hund insåg självmant att skor och liknande kommer i par.

En dag, hon kan inte ha varit mer än 6-7 månader, kom hon in till oss i köket bärandes på en av makens foppatofflor. Maken höll fram handen och hunden levererade snällt toffeln till honom.
På skämt viftade han lite med den framför hunden och sa "jaha, men den andra då? Var är den andra?"
"Haha" sa jag, "vad kul det vore om hon förstod och faktiskt hämtade den" :p
I samma stund som jag sa det ser vi hur det glittrar till i hundens ögon, sen rusar hon iväg som en oljad blixt för att några sekunder senare komma tillbaka med den andra toffeln!

Vi blev minst sagt förvånade. Vi hade aldrig tränat på det men på nåt sätt hade hon kopplat att skodon kommer i par och att det var just den andra som maken ville ha. Och hon har kunnat detta sen dess. Funkar på alla slags skor, tofflor, sockar och även vantar. Tar hon inte båda i munnen samtidigt så springer hon direkt och hämtar den andra också, och om inte så frågar man bara "var är den andra?" så får man den.
 
Höger och vänster. Har aldrig tränat in det men antar att jag pratat med honom på våra promenader i stil med "Här tar vi höger". Mycket användbart, då han går framför mig och vi ska svänga av behöver jag bara berätta åt honom vart han ska. Enstaka gånger "glömmer" han, verkar konstigt nog sammanfalla med att det finns intressantare lukter åt ett annat håll än dit jag vill :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 311
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har tänkt börja cykla lite med min hund. Och har då tidigare haft henne i nosgrimma och hållt henne i handen. Men har nu tänkt att...
Svar
14
· Visningar
3 146
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp