Det mest oväntade er hund lärt sig?

Tiger tok

Trådstartare
Vad är det mest oväntade er hund lärt sig, utan att ni faktiskt tränat på det?

Menar inte "min hund har alltid gått fint i koppel fast vi inte tränat på det", för då ser jag det mer som att hunden aldrig haft anlag till att dra i koppel, jag vill veta sånt som hunden faktiskt har snappat upp fast ni inte har haft syftet att lära hunden.

Kan dra ett exempel från min egen:

Han är uppvuxen på gård med alla tänkbara djur, däribland hästar. Och har därmed åkt med i vagnen när vi kör hästarna sedan han var typ 8 veckor gammal. Han har alltså inte sprungit bredvid utan suttit stilla i vagnen.

När jag sedan skulle cykla med honom för första gången (och han travar bredvid) så smackade jag av ren vana för att han skulle öka farten, vilket han då gjorde. Dessutom förstod han galopp-kommandot och sakta av-kommandot.

Så, vad har ni för exempel?:)
 
Milla, vår första labbe, iakttog att föräldrar, kusiner, farmor, alla krattade upp tång från vattnet för att vi barn skulle kunna bada utan det, speciellt med tanke på att jag har fobi för sjögräs.
Hon lärde sig själv att simma ut, hämta tång, lägga på stranden, och så ut igen. När det inte fanns tång nära ytan så dök hon, ibland så djupt att man inte ens såg hennes svans, kom upp med tång, och la det på stranden. Det gjorde hon i hela sitt liv. Även hämta större stenar, för det hade hon också lärt sig genom att titta på familjen när de staplade sten för en brygga. Vi var mindre glada i det, för hennes tänders skull.

Tinja vet att om hon tigger så får hon inget, så hon har lärt sig att om man tittar bort, då kan man få gotta. Så nu när hon vill något, då sätter hon sig vid mig, och tittar demonstrativt bort, även om jag inte märker det :rofl:
När hon var kanske 6 månader så ville hon inte komma tillbaka med bollar, så då lärde jag henne att jag bara kastar om hon lägger den i handen på mig. Detta har hon utvecklat till att "om jag trycker fast en leksak på matte, då måste hon kasta" :p
 
Om man dunkar svansen i garderoben klockan fem på morgonen så lyfter husse/matte upp mig i sängen för att få tyst på mig.

Varför hunden valt att göra just så istället för att ljuda och hur han lärt sig klockan (han kommer alltid vid femsnåret) det vet jag inte.
 
När vi bodde på gård med vägen rakt igenom gårdstunet så sa vi ju -titta det kom en bil.
Hunden rusade till dörren och när vi öppnade for han glatt förbi den som stod utanför och hade knackat. Han sprang till bilen.

Han var också en mästare på att fölvaka. Vi hade kamera och en TV sovrummet. Den stod på när det var nära. Hunden ignorerade. Ända tills fölningen var nära. Då joggade han upp och ner i trappan. När fölningen satte igång och vi gick ut följde han med.
Ett av stona ville inte ha honom där så de gångerna fick han stanna inne. På morgonen travade han in i stallet, ställde sig på bakbenen och tittade in i fölstonas boxar. Tills han hittade boxen med det nya fölet.
Vi hade 12 platser i stallet men han kollade bara av fölstona. När vi ledde in de högdräktiga stona nosade han på deras juver. Han hade koll! :love:
 
Om man dunkar svansen i garderoben klockan fem på morgonen så lyfter husse/matte upp mig i sängen för att få tyst på mig.

Varför hunden valt att göra just så istället för att ljuda och hur han lärt sig klockan (han kommer alltid vid femsnåret) det vet jag inte.
Min papp kan också klockan.
07.30 väcker han mig. :meh:
 
Min pappas hund har lärt sig att genom att titta på siffrorna i hissen veta vilken sida av hissens dörrar kommer öppnas. Vissa plan går man ut åt ena sidan och andra plan åt motsatt håll.
Hon stor och tittar på siffrorna och vänder sig rätt innan ngt låter eller syns.

En av mina var klart nr 2 vad gäller bestämma mellan mina 2 hundar. Den andra tog plats och tog för sig. Lilla 2:an hade dock lärt sig att när vi kastade leksaker till nr 1 var hon så fokuserad på det att hon inte brydde sig om att säga ifrån. Nr 2 lärde sig i exakt vilken vinkel hon skulle hugga tag i och rycka i svansen på andra hunden när den sprang förbi för att hon skulle ramla omkull.
Hon var blixtsnabb och i exakt vinkel. Jag fick hålla koll på henne för att hon inte skulle välta sin ”kompis”. :cautious:
 
Mina föräldrars hund brukade skälla på klockan på köksväggen vid nio.

Det var det klockslag de gjorde en kvällsrunda i ladugården för att kolla att allt var ok innan de la sig. De behövde inte hålla koll på tiden, det gjorde hunden.
 
Unghunden vet när det är ok att komma och "störa" på hemmakontoret. Hon skiljer på jobb-jobba vid datorn och göra annat vid datorn och kommer alltid så fort jag gör något som inte är jobb 🐶

Hon har också lärt sig att kläder som ligger på golvet ska till tvättkorgen 👍
 
Ynglingen här hemma har lärt sig att det är spännande att trycka igång dammsugaren (överlycklig om sladden då är i elkontakten..), trycka igång lampknappar och nu även öppnar hon micron så dörren går upp, kan ju finnas mat där 🙄
Drygast är att hon vet vart man startar PS4 så att det kommer ut en skiva. Det som jag knappt vet hur man gör.. Och jodå, hon aktiveras mentalt i övrigt.
 
Min ena hund har artros i armbågarna, så vi har köpt en väska att bära henne i. Efter några ggr så lärde sig hennes syster att hon var tvungen att snurra runt, backa ner i hålet och sätta sig ner. Hon gjorde det helt själv, helt spontant efter bara några gånger där jag hade stoppat ner henne i väskan. Den med artros var såklart mer skeptisk till väskan, men i helgen så gjorde hon samma sak! Så duktiga!


Jag har även haft en hund som spårade upp en förrymd häst i 1,5 timme. Aldrig spårat i sitt liv, men hon visste precis vad hon skulle göra. Hon sa även till när potatisen eller riset var färdigkokat så det var lite problematiskt när hon inte fanns mer. Jag trodde ju att jag var duktig på att bara känna på mig när det var klart. Men det blev väldigt tydligt att hon faktiskt hade sagt till mig när hon försvann. För då kunde jag inte koka potatis och ris utan att det blev bränt eller att potatisen kokade sönder totalt XD
 
Jag har lärt båda min hundar att "tack tack" är ett kommando som betyder att det ska vara tysta och att man då får en gotta om man är duktig och tystnar (slutar skälla). Den äldsta hunden har nu kommit på att om man är godissugen så skäller man. Då kommer husse (jag) automatiskt springande och säger "tack tack" och man får gotta :meh:

Samma hund har även kommit på att om man vill lukta lite extra länge på en spännande fläck så kan man låtsas att man kissar genom att lyfta på benet samtidigt som man nosar. Tog ett tag innan jag noterade att det faktiskt inte kom nåt kiss. Och blåsan är inte tom eftersom han kissar senare på promenaden.

Slutligen så har samma hund lärt sig att förstå när det är helg. Han vill då gärna komma in i sovrummet runt 5-tiden på morgonen. Men bara på helger, aldrig vardagar. Mycket märkligt O_o
 
Fejk-kissa/bajsa :cautious: Det innebär alltså att han vill stå och lukta på ett ställe, och när jag vill gå där ifrån så rör han sig som om han skulle göra sina behov så att jag slutar ropa eller dra i honom. Men han gör aldrig någonting utan han fortsätter bara stå och nosa. Först trodde jag att han faktiskt skulle göra något behov, men blev avbruten av sitt nosande. Nu händer det så ofta att jag börjar bli mer och mer säker på att han lärt sig att dessa rörelser innebär att han lämnas ifred och får nosa några sekunder till.
 
Just ja, sen har han lärt sig hur han ska få uppmärksamhet också. Han hittar liksom på konstiga saker som gör att man uppmärksammar honom, och då får han som han vill. Han har exempelvis gått och satt sig inne i badrummet som är nedsläckt, när jag efter ett tag gick och kollade vad han höll på med så for han ut i köket och ställde sig nedanför diskbänken för där fanns det nystekta pannkakor. Att bara sätta sig nedanför diskbänken skulle såklart inte fungera eftersom jag enbart ignorerar honom då. Han har även krupit in under soffan, och när man krupit efter sprungit ut och tiggt mat. Samt sätter sig på hallmattan ibland så att jag tror att han behöver då ut och kissa, så när jag följer efter och frågar om han vill gå ut så springer han in i köket och tigger :meh: Med andra ord, att tigga från början väcker ingen uppmärksamhet, men gör man det med en twist så får man uppmärksamhet :D
 
Fejk-kissa/bajsa :cautious: Det innebär alltså att han vill stå och lukta på ett ställe, och när jag vill gå där ifrån så rör han sig som om han skulle göra sina behov så att jag slutar ropa eller dra i honom. Men han gör aldrig någonting utan han fortsätter bara stå och nosa. Först trodde jag att han faktiskt skulle göra något behov, men blev avbruten av sitt nosande. Nu händer det så ofta att jag börjar bli mer och mer säker på att han lärt sig att dessa rörelser innebär att han lämnas ifred och får nosa några sekunder till.
Verkar vara samma som min hund :D
 
Min hund har lärt sig hur många ord som helst utan någon som helst träning, och förstår dem även i en mening och med neutralt tonfall. Såhär var min förra collie också, de liksom lyssnar på vad människor pratar om, ser vad som händer och drar sina egna slutsatser om vad orden betyder. Jag vet inte om andra hundraser också gör såhär men det är fascinerande. Exempelvis vet han vem "mormor" är trots att vi alltid säger hennes namn till honom (exempelvis "gå till x"), så när jag pratar med min dotter om att hennes mormor snart ska komma med bilen så blir hunden heltokig, springer runt, gnäller och viftar på svansen och tittar mot ytterdörren.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 388
Senast: s957
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har tänkt börja cykla lite med min hund. Och har då tidigare haft henne i nosgrimma och hållt henne i handen. Men har nu tänkt att...
Svar
14
· Visningar
3 141
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp