"Det nerviga (engelska) fullblodet..."

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Ursäkta om jag lagt tråden fel -

Satt och funderade på det där med nerviga fullblod. Har själv inte sådär jättemycket erfarenhet av rena xx, bara 2-3 st. Däremot desto mer av sådana med 25-62,5% xx (alltså från en morfar/farfar/mormor/farmor som var xx, till mamma ren xx + pappans morfar xx). Och min erfarenhet, om man ska vara lite krass och objektiv, är enbart dålig. De rena xx har varit rent överj-vliga, och totala psykbryt hela bunten. I min mening knappt ridbara öht. Den som är 62,5% xx är väl ridbar inom 4 staket/väggar i 95% av fallen, men ute ett nervvrak. Är också ganska nervig från marken också, och blir väldigt tittig/spänd i det vardagliga som att gå ner till ridbanan, gå in i spolspiltan m.m. Men även hos de som bara varit 25-50% xx i olika konstellationer tycker jag att just xx-nerverna slagit igenom väldigt mycket, de har ofta varit väldigt tittiga, spända och allmänt nerviga.

Samtidigt hör jag så mycket här på forumet om folk som har div. fullblodskorsningar, som inte alls är minsta tillstymmelse till nervvrak...

Hur kommer detta sig, tror ni? Finns det helt olika "grenar" av xx-aveln (tydligare än vad det finns inom halvblodsditon)? Eller är det helt enkelt så att jag råkat på en bunt "skräckexemplar"?
 
för mig är det självklart att det finns blodslinjer som har mer eller mindre av heta eller känsliga egenskaper.
Hysteriska fullblod har även jag hört talas om. Jag har själv haft två fullblod - mor och dotter - och de har absolut haft mycket energi och krut, men nerverna har de behållit på insidan.
Dottern är ju uppvuxen här och möjligen är hon väl miljötränad här. Men mamman var liksom likadan och hon var då ändå 12 år när hon kom hit.
 
Först var alla importer du ridit urkassa, sen var det nästan alla ridskolehästar och nu fullbloden. Du har aldrig funderat på din egen roll i det hela?

Jag har ridit många hästar under de åren jag red, både ridskolehästar, mina egna och andras (med allt från tjuriga ponnyer, varm- och kallblodstravare, halvblod både tävlingshästar, unghästar och en hingst) och jag kan inte påstå någon av dom var urkassa eller galna. Och jag är långt ifrån någon superryttare. Ibland var väl kombinationen av ekipaget inte den bästa men då utgick jag alltid ifrån att det nog var hos mig det brast och inte hos hästen.
 
Ibland är det så att man inte funkar med en viss typ av häst. Stör mig väldigt mycket på att du så definitivt dömer ut hästar som skit enbart på grund utav att du inte kan rida de. Jag jag ungefär 15 år med aktiv ridning och kanske stött på en som inte haft alla tomtar på loftet. Har även ridit fullblod som gått på banan, de har vart helt normala men med nerv. Tycker inte det var något fel på de mer än att de satte högre krav på lugn, tydlig och harmonisk ryttare som var väl balanserad.

"möter man mer än tre idioter per dag är man antagligen en själv"
 
Senast ändrad:
Den snällaste och mest stabila häst (men med nerv i ridningen) som jag har haft förmånen att känna hade en hög andel fullblod.
Skulle inte döma alla med fullblodsstam efter honom dock.

Fullblodet vi har i stallet idag är nog en av de tryggaste hästar jag stött på, en verklig klippa för mig och min unghäst.

Hästar på/från banan har ofta varit pigga/heta men är å andra sidan vana vid intensiv, explosiv träning som inte är precis som vanlig ridning.

Som någon sa är det ofta känsliga och det kan kräva mer av ryttaren.
 
Jag har ridit tossiga araber och arabkorsningar och även de som varit väldigt lugna (min första häst när jag var 11 var en nsv/arabkorsning, en perfekt nybörjarhäst och ingen kan ju påstå att de raserna är kända för att vara sävliga).

En kompis har haft rena xx och arabkorsningar (bla angloaraber). Alla hennes hästar har varit sansade och de flesta har man kunnat släppa upp nybörjare på.

De flesta xx har ju varit galopptränade, dvs de har fått vänja sig vid en massa saker som hobbyhästar aldrig träffar på (ultimat miljöträning).

De fladdrigaste hästarna jag har ridit har varit SWB fast de har inte varit så gräsliga heller. Jag tror mycket beror på uppfostran och hur man rider själv (och jag är verkligen ingen superryttare).
 
Antingen har du råkat ut för skräckexempel eller så är det något som brister i din hantering. Rätt hanterade är fullbloden som vilken normal, känslig häst som helst. Fel hanterade blir vilken häst som helst tråkig. Är det då hästen det är fel på? Det är ytterst sällan jag stöter på en häst som jag inte tycker om, och när det händer så kan jag nästan alltid se bakomliggande orsaker som inte beror på hästen. Att du skulle ha stött på så många fall där det är fel på hästen har jag svårt att tro.

Kan ju också lägga till att även i mitt fall är 4-åringen med xx långt tillbaka i stammen den som har mest griller i sitt huvud. Är det då fullblodet som slår igenom, eller är det helt enkelt så att hon är en helt vanlig, pigg unghäst vars matte arbetat alldeles för lite miljöträning med henne? Skulden ligger helt på mig i detta fallet, inte hos hästens blodslinjer.
 
Den enda som pratar om nerviga fullblod på detta forum är du. Vi andra känner inte alls igen det du beskriver. Om du inte kan rida fullblod så måste du nog gå till dig själv och inte döma ut hästen.

Jag har tillbringat större delen av mitt hästliv i närheten av Täby galopp och träffat många hästar som gått på banan. Flera har varit ridskolehästar.

Just nu finns det 17 hästar i stallet där mina hästar bor. Sex stycken är xx som varit i träning, några har även startat. Den som för stunden visar mest nerv är min femåriga SWB som är kanske 40 % xx. Hon är inte nervig för att hon har fullblodsinslag utan för att hon inte har sett så mycket av världen. Som med de allra flesta andra hästar så blir hon i mycket det jag gör henne till. Allteftersom hon utbildas och får mer erfarenheter så får hon mindre nerver.

xx är vakna, framåt, snabba i huvudet och arbetsvilliga. Det gäller bara att veta hur man bemöter dem för att få fram det bästa ur dem. Om du kan hitta någon som lär dig hur man bemöter dem så kanske du slutar uppleva dem som nerviga.
 
Man gillar olika typer av hästar. Det du upplever som nervigt/tittigt kanske är önskvärt hos någon annan? Alla vill inte ha hästar som man kan släppa en bomb bredvid utan att de ens vickar på ett öra. Jag kan aldrig tänka mig att alla Fullblod/fullblodskorsningar är nerviga psykbryt. Jag har träffat/ridit mängder av hästar med Fullblod i sig plus att vi har ett par rena Fullblod som kommer från banan i stallet och de är som vilka hästar som helst. :)
 
Tycker fullblod mycket lättare än andra reagerar på ryttarens sinnes stämning.

Tar Min första häst som exempel som var 50% fullblod och under 15 år tittade hon till 3 gånger så nervös nej.
 
Jag har två fullblod, och en hel del hbl. Bägge fullbloden kan i princip vem som helst sitta upp och rida med ut på, dom är snälla och mkt förlåtande mot ryttaren. Visst kan dom reagera på saker, oftast mkt snabbare än vad halvbloden gör. Men dom stannar och tittar och klappar man dom lite och driver framåt så tar dom sig alltid förbi oavsett hur obehagligt dom tycker att det är. Två av hbl här är inte i närheten så okomplicerade, utan springer hellre hem än ens stannar och funderar på om det är farligt eller inte.
Visst finns det nerviga fullbod, men tror det snarare är "skador" från dålig hantering och ridning än att fullbodet är en nervig ras.

Kan ju tillägga att våra fullblod gått på banan, och fortfarande är i träning även om jag är amatörtränare.
 
Har varit medryttare på ett sto som var 50% fullblod, en mycket trevlig och förståndig dam. Inte nervösare eller stirrigare än de flesta andra hästar jag träffat på.
 
De fullblod jag har ridit och träffat har varit som vilka hästar som helst, bussiga och roliga att rida. Både ute och inne. Min instruktör brukar rekommendera folk att köpa fullblod/häst med mycket fullblod i eftersom hon tycker att de generellt tänker mer framåt och är mer arbetsvilliga än halvbloden.
 
- Ursäkta om jag lagt tråden fel -

Satt och funderade på det där med nerviga fullblod. Har själv inte sådär jättemycket erfarenhet av rena xx, bara 2-3 st. Däremot desto mer av sådana med 25-62,5% xx (alltså från en morfar/farfar/mormor/farmor som var xx, till mamma ren xx + pappans morfar xx). Och min erfarenhet, om man ska vara lite krass och objektiv, är enbart dålig. De rena xx har varit rent överj-vliga, och totala psykbryt hela bunten. I min mening knappt ridbara öht. Den som är 62,5% xx är väl ridbar inom 4 staket/väggar i 95% av fallen, men ute ett nervvrak. Är också ganska nervig från marken också, och blir väldigt tittig/spänd i det vardagliga som att gå ner till ridbanan, gå in i spolspiltan m.m. Men även hos de som bara varit 25-50% xx i olika konstellationer tycker jag att just xx-nerverna slagit igenom väldigt mycket, de har ofta varit väldigt tittiga, spända och allmänt nerviga.

Samtidigt hör jag så mycket här på forumet om folk som har div. fullblodskorsningar, som inte alls är minsta tillstymmelse till nervvrak...

Hur kommer detta sig, tror ni? Finns det helt olika "grenar" av xx-aveln (tydligare än vad det finns inom halvblodsditon)? Eller är det helt enkelt så att jag råkat på en bunt "skräckexemplar"?
Du är ung och har inte sett mycket av hästvärlden och världen och verkar dra snabba slutsatser om allt och allting. Innan du drar slutsatser och luftar dem offentligt här på forumet så ta en paus och tänk lite och ta reda på lite mer.

Vad används fullblod till? Jo de används mycket i halvblodsaveln, som galopphästar, fritidshästar, fälttävlans och hopphästar. På många ridskolor finns det hästar med varierande mängd fullblod i blodet.

Så när du undersökt vad rasen används till, jämför det med dina egna erfarenheter. Är det sannolikt att fritidsryttare och fälttävlansryttare rider helgalna överjävliga hästar och att de dessutom med framgång tävlar högt i klasserna internationellt? Är det rimligt att man gärna har fullblodsinslag i halvbloden ( som har fullblod i sin avelsbas) redan från början? Är det sannolikt att ridskolor köper in hästar som är överjävliga och slänger upp nybörjare på dem? Nej inte så troligt va?

När du forskat lite och jämför din egen subjektiva ( ja räkna krasst med att ditt eget omdöme alltid är subjektivt ) bedömning med vad du fått fram och det skiljer sig markant från det fåtal hästar du stött på så kan du lungt utgå från att du behöver mer erfarenhet för att göra en rimlig bedömning.
 
- Ursäkta om jag lagt tråden fel -

Satt och funderade på det där med nerviga fullblod. Har själv inte sådär jättemycket erfarenhet av rena xx, bara 2-3 st. Däremot desto mer av sådana med 25-62,5% xx (alltså från en morfar/farfar/mormor/farmor som var xx, till mamma ren xx + pappans morfar xx). Och min erfarenhet, om man ska vara lite krass och objektiv, är enbart dålig. De rena xx har varit rent överj-vliga, och totala psykbryt hela bunten. I min mening knappt ridbara öht. Den som är 62,5% xx är väl ridbar inom 4 staket/väggar i 95% av fallen, men ute ett nervvrak. Är också ganska nervig från marken också, och blir väldigt tittig/spänd i det vardagliga som att gå ner till ridbanan, gå in i spolspiltan m.m. Men även hos de som bara varit 25-50% xx i olika konstellationer tycker jag att just xx-nerverna slagit igenom väldigt mycket, de har ofta varit väldigt tittiga, spända och allmänt nerviga.

Samtidigt hör jag så mycket här på forumet om folk som har div. fullblodskorsningar, som inte alls är minsta tillstymmelse till nervvrak...

Hur kommer detta sig, tror ni? Finns det helt olika "grenar" av xx-aveln (tydligare än vad det finns inom halvblodsditon)? Eller är det helt enkelt så att jag råkat på en bunt "skräckexemplar"?

Jag tror det beror på vad man är van vid. Om man t ex själv har en ardenner, som inte reagerar eller hetsar upp sig i första läget, eller för den delen hittar på särskilt mycket, så kan man ju vänja sig vid det. Och då kan en mer reaktiv häst framstå som hispig, därför att den reagerar på en massa saker man inte ens tänker på att man gör (för att man inte behöver tänka på det med ardennern). Hästen är inte ett nervvrak, men den kan såklart bli det om man härjar med den, eftersom den är uppmärksam och har mycket energi.

Jag har ridit en del fullblod, rena och halvblod med mycket fullblod i, och jag tycker inte de alls är mer tittiga än halvblod. Några har varit lite tuffare mentalt än kanske halvblod är genomsnittligt. Det gemensamma är snarare att de är känsliga, så man behöver inte skrika åt dem (bildligt talat, med hjälper eller kroppsspråk) för att de ska höra. Sitta still och rida med små hjälper, snarare.
 
De fullblod jag har ridit och träffat har varit som vilka hästar som helst, bussiga och roliga att rida. Både ute och inne. Min instruktör brukar rekommendera folk att köpa fullblod/häst med mycket fullblod i eftersom hon tycker att de generellt tänker mer framåt och är mer arbetsvilliga än halvbloden.

Deras arbetsvilja är verkligen fantastisk! De jag träffat VILL verkligen jobba och göra rätt (gäller de flesta xx, ox och x jag stött på). Att deras förmåga sedan varierar är ju inte konstigt men jobba vill de. Min kompis gamla ox/SWB-sto var otrolig. Hon var så ambitiös och ville verkligen förstå piloten. Att jag kanske inte lyckades ge rätt signal jämt var ju inte hennes fel (och hon var rätt förlåtande tur nog!).

Man behöver inte skrika sas åt dem heller, små hjälper/signaler räcker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp