Det positiva med informativa rubriker och trådar om lite smalare ämnen

Gunnar

Trådstartare
Moderator
Många, jag också, anser att det är positivt med trådar som har bra informativa rubriker som gör att man snabbt och lätt hittar ämnen som intresserar en.

Jag och en hel del andra anser att det ökar aktiviteten på forumet vilket är positivt. Framförallt kan jag tänka mig att det underlättar för nya användare och de som inte orkar gå in och leta intressanta ämnen bland tusentals inlägg i en tråd.

Att bryta ut ämnen ur trådar är något som skett ända sedan funktionaliteten började finnas i forumprogramvaran.

Dock tror jag att jag först började fundera på det på ovanstående sätt i samband med en "evighetstråd" på Fälttävlansforumet.
Jag tyckte aktiviteten var tråkigt låg på fälttävlansforumet och påtalade det för moderatorerna när jag funderade på att slå ihop det med de grenar som inte har ett eget forum.

Det visade sig att aktiviteten faktiskt var högre än jag trodde men att all aktivitet pågick i enbart en tråd. Man fick då lätt intrycket att inte mycket hände.

Moderatorn påpekade då detta för användarna på forumet och jag tror även att hon kan ha brutit ut ett antal trådar, vilket faktiskt fick aktiviteten att öka och framförallt såg det forumet mera aktivt ut. Nu tror jag tyvärr att aktiviteten minskat igen. Det här hände i höstas om jag kommer ihåg rätt.

Saken togs även upp i en tråd här under våren. Där jag har för mig att jag bland annat försökte föra fram vikten av att de som skriver i "evighetstrådar" själva måste försöka hjälpa till genom att starta trådar om intressanta ämnen. Faktum är att många ämnen kan bli rätt intressanta. Om de inte är det försvinner de själva rätt snabbt eller när de är färdigdiskuterade.

"Fikarums-trådar" är trevliga och jag vill gärna behålla dem men det finns en risk att alla sitter i varsina fikarum och aktiviteten i övrigt minskar mer och mer. Det tror jag inte är bra för någon, framförallt tror jag risken är stor att nya användare på forumet inte hitter till fikarummet utan blir stående i receptionen där kanske ingen tar emot dem och efter ett tag tröttnar de och går.
 
Jag tycker det är skitbra med utbrytningen av trådar! Fikarumstrådar fyller också ett syfte, men då ska de ju hålla sig till ämnen som inte funkar som en egen tråd, dvs typ "det här gjorde jag med min häst idag" och liknande vardagsuppdateringstrådar.

Sen kan jag tycka att det kvittar om nya användare hittar till fikarummet eller inte, för även om de hittar dit så är väl risken skitstor att de är ointresserade av att läsa om 20 användares vardag i 50 sidor för att eventuellt kunna hitta ett intressant ämne där i nånstans (vilket även gäller oss onya).

Men personligen skulle jag vända i dörren om jag kom till ett forum utan trådrubriker som intresserade mig. Tycker ni gör ett kanonjobb med detta. :up:
 
Jag är också mycket positiv! Tror inte att jag skrivit så mycket i forumet på två år som jag gjort de senaste månaderna.
Det är mycket lättare att hitta ämnen.

Det har bidragit till att jag startat egna trådar också. Sedan bryr jag mig inte så mycket om de blir populära eller inte. Det kostar ingenting att fråga, helt enkelt.
 
Skål för alla nya trådstarter! Mycket mer dynamik. :)

images
 
Intressanta och tilltalande trådrubiker skapar en nyfikenhet hos mig. Läst ett x antal trådar där rubriken fångat min nyfikenhet, på det sättet har jag läst en del trådar, som jag kanske normalt sett aldrig ens hade funderat på att läsa.

Tycker själv det kan vara svårt ibland att sätta en rubrik, som sammanfattar tråden.
 
Jag är gammal här, läser snarare än skriver och är inne varje dag men är sällan inne i en evighetstråd.
så när det nu brutits ut ämnen bla från såna inser jag ju att massor intressant finns/funnits däri. 😊

Sen måste ju inte varenda litet stickspår bli en utbrytning kanske.

Är positiv!


(Tips jag läste en gång är att man skriver texten först och sätter rubriken sen ☺️ )
 
Vi på fälttävlansforumet tänkte aldrig på det utan det var mer bekvämt att ha allt i en tråd. Till skillnad från de övriga evighetstrådarna så beror det inte på att gömma några diskussioner. Vi har inget emot att de kommer upp till ytan.! Såpass att förbundsledningen har velat sätta munkavle på vissa av oss 😉 Ingen av oss är ju direkt anonyma där. De viktiga diskussionerna förs på facebook nu på ringen där eftersom man kan diskutera med de som det berör dvs domare , banbyggare , tränare, arrangörer osv..
 
Jag tror att det är lite av problemet att det är väldigt bekvämt att bara fortsätta skriva i samma tråd, men det är inte positivt för forumet så jag skulle önska att alla i alla olika forum lade ner lite möda på att skapa nya trådar om nya ämnen och i möjligaste mån lät bli att skriva i "evighetstrådar" om de inte har en väldigt specifik rubrik som exempelvis en Färgtråd, kopplad till hästavel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 268
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 766
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 707
Senast: IngelaH
·
Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp