Det ringer på dörren

sussisus

Trådstartare
Hur reagerar era hundar då?
1 Om det är bekanta
2 Om det är främlingar

Vad gör era hundar om det är någon i familjen som kommer hem?
 
Sv: Det ringer på dörren

Okej, jag svarar på mina egna frågor.

1. Är det någon han känner sätter han sig vid dörren och viftar på svansen och gnäller kanske lite. Är det min storebror så vet Izor inte till sig av lycka.

2. Är det någon obekant så sitter Izor bara stilla och tittar på människan. Vilket får oss att undra hur han skulle reagera om det kom inbrottstjuvar på besök.

Är det någon av oss tre i familjen som kommer hem så galopperar Izor fram i full fart, gnäller, skäller och vill slicka.
Oftast sitter/ligger Izor i fönstret och när han ser t.ex. mamma och mig komma med bilen så ser man hur svansen börjar vifta (Izor viftar sällan på svansen) och sedan far han ner på golvet och ut i hallen. De senaste gångerna har han dessutom skällt för att vi ska komma in fortare.
Att träna bort detta beteende tänker vi inte (bara om det blir extremt mycket värre) eftersom det är bara vi familjemedlemar som råkar ut för det, det hade varit annorlunda om Izor hoppat och skällt på alla personer som ringer på dörren.
 
Sv: Det ringer på dörren

1. På bekanta hoppar och skuttar han, blir så glad så glad.
2. På främmande, 1 skall eller morr, för att påkalla för mig att det är någon främmande.
Sen skuttar och hoppar han direkt om den främmande anses trevlig.

Ligger vi och sover på natten och jag eller husse kommer hem sent, så är det 1 skall som gäller, men han tystnar direkt när han avvaktande sett vem som kommer in genom dörren.


När vi kommer hem skäller han inte, men blir aldeles till sig av lycka.
 
Sv: Det ringer på dörren

1 Om det är bekanta Jycken skäller för att någon är på dörren men övergår till att svansa runt av lycka när det är någon hon känner igen. Sen springer hon och hämtar en leksak och tycker att den som kom ska leka med henne.

2 Om det är främlingar Skäller, kanske morrar lite. Om man ber henne att ge sig så gör hon det och går och lägger sig.
Lite jobbig när det kommer främlingar tyvärr, men det blir bara bättre och bättre. Dock söker hon så pass mycket stöd av mig att det fungerar bra när jag är hemma, men om hon är med människor hon inte känner lika bra tycker hon att det är jobbigt med främlingar.
 
Sv: Det ringer på dörren

Han skäller ALDRIG när det ringer på dörren eller på annat sätt annonseras att nån kommer, man har tur om han kliver upp ur soffan ens! Men när han väl masat sig ur sin koma så beter han sig ungefär så här:


1)
Är det bekanta så springer han fram till dem i nån slags krabbgång, helt snedställd och så viftar han på svansen så att saker i närheten bara yr omkring honom...... Sedan ligger han vid deras fötter under hela deras besök och tycks glömma bort att han redan har en familj och inte behöver charma till sig en ny.....:angel:

2)
Främlingar bemöts med lite mer avvaktande beteende, han är inte lika lycklig, men man ser att han helst av allt vill göra dem till sina bästisar! Om han inte tillåts gå fram och hälsa så sitter han lydigt, men svansen går så hela kroppen vickar fram och tillbaka. Får han hälsa så hälsar han ganska lugnt, inga stora ovationer, men klappar de honom och säger att han är fin så är de genast med i hans stora skara av älskade vänner:) och bemöts på samma sätt som redan kända personer.....



När vi i familjen kommer hem så utbryter stora kysskalaset, han viftar på svansen, "flinar" genom att dra upp läpparna över framtänderna så mycket det går utan att visa hörntänderna, hoppar mot ansiktet om det är hussarna (inte med mig, då jag stiftade lite för närgången bekantskap med hans hårda huvud en gång, och han tyckte nog det gjorde lika ont som jag), slickar på oss och frustar som en häst. Är det jag som kommer hem så startar han på det här viset och avslutar med att rusa in i sovrummet, kasta sig ner i täcket med ansiktet först och frusta så mycket han kan, sen ska vi ringa husse och han ska ligga brevid och flåsa så högt som möjligt :love:


Och den här hunden skaffade jag för att ha som vakthund när jag bodde ensam i skogen, jag vet inte hur många gånger jag har fått DRA honom ut ur sotarens, veterinärens och andras bilar för att han klänger sig fast på dem som sitter i.....:o
 
Sv: Det ringer på dörren

När det ringer på dörren börjar det skällas, gläfsas och snurras runt i glädje. När dörren öppnas görs ingen som helst skillnad på välkända eller okända människor, husfolk eller främmande - här välkomnas alla lika mycket och det ska hälsas och nosas och gosas, och snurras runt av lycka :angel:
 
Sv: Det ringer på dörren

Skäller lite, springer runt och är jätteglad oavsett om det är någon hon känner eller inte.

Alexandra_W, vad har du för hund? Låter ju precis som min. :D
 
Sv: Det ringer på dörren

Hade en tanke om att en strävhårig vorsteh skulle vara lite mer vaktig vid dörren än en springer spaniel, ha!
Det enda som skiljer är att vorsteh är ännu gladare än spanieln.
Ett skall kommer om det är någon som knackar men det följs genast av viftande svans.
Jag vill ha en liite vaktigare jycke.
 
Sv: Det ringer på dörren

Haha, vår strävhåriga vorsteh lät som en fullfjärdad vakthund - tills de öppnade, då var det svansviftande, snurrande välkomstkommitte som gällde ;)

Vet inte hur mina nuvarande grey skulle reagera om de märkte jag var hotad, men den förra jag hade, var också sådär överdrivet vänlig vem som än kom. Men om han märkte att jag kände mig hotad då jäklar tände han. Och en 72 cm hög greyhound som reser ragg, visar tänderna och morrar låååångt nerifrån magen fungerar ganska bra som avskräckare ;)
 
Sv: Det ringer på dörren

Tillägg förresten, kan ju ta med pappas hundar i exemplet (eller hans tidigare, nioveckorsvalpen är ju inte så vaktig än direkt *s*), så de har varit vakthundar, och gett skall när någon rört dörren, och när de då sett att det var välkända så har det varit välkomstkommitte, medans det om det varit främmande har fortsatts att ge skall, nu med en varnande underton och inte bara skällande för att uppmärksamma att det kommer någon. Samtliga har dock gått att säga till att lägga ner, att det är okej, och då kört stora välkomnandet. Men utan att ha fått information från husfolket och att det är okej, och främmande besökare tar ett steg till inåt, då har det varnats på allvar (blottade tänder och morrande långt ner från magen), ännu ett steg och det har smällt. (Hänt två ggr bara, folk är ju inte dumma i huvudet så ofta tack och lov).

Tiken vi hade när jag var liten nöp dock till en egentligen välkänd person. Mamma var inne, jag låg i barnvagnen på gården, personen kom och skulle titta i barnvagnen, hunden varnade, person tyckte att 'men snälla hunden, vi har känt varandra i flera år, jag ska bara titta på babyn' och gick fram till barnvagnen. Då klippte hunden till. Ansåg dock även fortsättningsvis att personen hörde till de välkända välkomnade, så inga vidare problem. Och hade mamma varit ute hade personen fått lyfta mig ur barnvagnen och kasta runt med mig utan att hunden sagt flaska.
 
Sv: Det ringer på dörren

1 Om det är bekanta Viftar på svansen och skäller
2 Om det är främlingar -II-
(han är lite udda)

Vad gör era hundar om det är någon i familjen som kommer hem? blir skita glad
 
Sv: Det ringer på dörren

Han går sällan till dörren om det ringer på, om han ens orkar öppna ett öga om han sover:D. Men när man väl öppnat dörren eller personen kliver in så blir han såååå glad. Spelar ingen roll vem det är han älskar alla människor:love:
Är det nån i familjen så vill han gärna "hålla handen" :D
 
Sv: Det ringer på dörren

:) Svar på båda frågorna:
Hon springer till dörren och skäller¨och viftar på svansen och hon slutar inte skälla för än man har öppnat dörren och hon springer ut och att hon får se vem det är.
Spelar ingen roll vem det är. Hon springer även ner och skäller om man knackar i väggen eller det ringer på tv.
ps. hon är ingen vakt hund. Endast en liten papillon. :) :love:
 
Sv: Det ringer på dörren

1. Tjenare här ska det lekas! :bump: :bump: :bump:

2. Hej vem är du, vill du leka? :) :) :)
 
Sv: Det ringer på dörren

Min terv, salig i åminnelse, gillade bara en människa, jag, hon brydde sig aldrig om att hälsa eller gå till dörren om det kom någon.
En gång kom det en dammsugarförsäljare som var klart obehaglig och det hörde hunden på min röst. Kom nedrusande från övervåningen snodde runt mina ben och satte sig emellan mig och försäljaren och då fattade jag att jag hade en synnerligen kompetent vakthund!:eek:
Jag blev rädd själv faktiskt, hade denna försäljare gjort något annat än att sakta backa ut och kasta igen dörren hade han fått söka läkare.
Tiken var upprörd i säkert en timme efteråt, gick runt och morrade och piskade ilsket med svansen. Jag satt mest och gapade och stirrade på min hund som antagit helt andra proportioner.
 
Sv: Det ringer på dörren

1. och 2. Går/travar fram till dörren, viftar på hela baken och försöker nosa genom brevinkastet. Efter att dörren öppnats sticker han ut nosen, går ev ut och nosar på vem som hälsar på.

När sambon kommer hem brukar han gå fram lite lungt och tigga lite klappar på huvudet =o)
 
Sv: Det ringer på dörren

sussisus skrev:
Hur reagerar era hundar då?
1 Om det är bekanta
2 Om det är främlingar

Vad gör era hundar om det är någon i familjen som kommer hem?
Eftersom han inte kommer till dörr pga stängsel, vill inte ha valpen kissandes i hela lägenheten, bara halva hehe.
1 å 2. Han sitter å väntar nyfiket på att se vem det är vid stängslet. Spelar ingen roll vem det är, han blir överlycklig å vill bli hälsad på.
Fast om det är husse eller matte så blir det ännu mer lycka såklart!
 
Sv: Det ringer på dörren

1 Om det är bekanta
Om det är barnens kamrater stannar hon på bädden. Annars kliver hon lugnt upp o sträcker på sig innan hon kommer lullandes o väntar på att vi andra ska hälsa klart så det blir hennes tur. Lärde sig det när min minsta var liten. Ingen som sagt till henne utan hon kom på det alldeles själv.

2 Om det är främlingar
Skäller till o morrar sen. När hon ser att det är ok för mig är det ok för henne. Viftar på svansen o hälsar. Det kom in en främling en gång, full. Vi kände honom men inte hon. Han bara ringde på o klev in.. Hon skällde o morrade så djupt hon kunde samtidigt som hon ställde sig framför min minsta o skulle försvara henne. Slutade så fort jag sa till..

Vad gör era hundar om det är någon i familjen som kommer hem?
Om barnen varit borta länge blir hon glad. Om de varit ute en stund bara ignorerar hon dem.

Lämnar henne sällan ensam eftersom hon inte riktigt klarar det. Har ylat förut, men gnäller tyst numera. Hundpsykolog har tipsat om att inte göra så stor grej av att vi kommer hem eftersom det då endast är en bekräftelse på att det ÄR farligt att vara ensam. Därför gör hon numera inte så stor affär av att vi kommer. Förr hoppade hon o skrek av glädje men det har hon slutat med. Nöjer sig numera med att hälsa o vifta på svansen, utan skrik.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 369
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 249
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av återkommande ögoninflammation på hund? Vad var felet? Min GR tik på 15 månader har nu fått...
Svar
13
· Visningar
520
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 029
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp