Det roligaste med hund

Tiger tok

Trådstartare
Bara nyfiken, vad tycker ni är roligast/härligast med hunderiet?

Bara ligga hemma i soffan och mysa, långa skogspromenader, tävla, utföra färdiga moment, nyinlärning, pälsvård etc etc.
Samt varför ni tycker det.

Jag tycker att nyinlärning (alla typer av trick eller moment till olika grenar) är så kul, när man verkligen ser att kugghjulen snurrar i huvudet och glädjen när hunden förstår. Men även planeringen inför hur man sks lära in något (target, shaping, do as i do, lek osv), kursande är oxå beroendeframkallande iom att det ofta ingår nyinlärning i viss mån.

Tävlande är också kul, helheten av det man tränat, stoltheten för att man kommit dit man är. Men med måtta, jag har inte hunden som tävlingsmaskin.

Slutligen är det ju inte mycket som slår en lugn, harmonisk promenad med hunden lös i naturen.
 
Långa, underbara promenader ut i intigheten - bara jag och hundarna! :heart Det kanske inte är Roligast med versal, men det är min livsglädje. Även att sova tillsammans och kommunicera i vardagen.
Jag tycker om att träna också, men det är inte därför jag har hund.
 
Det är så många olika delar som gör att det är roligt att ha hund, jag älskar att ligga i soffan med Ville tätt intill, men jag älskar också att vara ute i skogen och se honom jobba i sitt rätt element. Trickträning är superkul när vi leker fram ett resultat tillsammans, en härligt långpromenad i lagom väder ger mig massor av energi. Titta på Ville när han efter att ha få jobbat sover som en stock och är så där supernöjd rakt igenom.

Det är liksom livet med hund som gör att jag har hund, nej det är inte superkul att ha hund när regnet vräker ner för tredje veckan i rad och hela huset blir lerigt efter en kort rastning. Men de gångerna glömmer jag lika fort. ;)
 
Det är så många olika delar som gör att det är roligt att ha hund, jag älskar att ligga i soffan med Ville tätt intill, men jag älskar också att vara ute i skogen och se honom jobba i sitt rätt element. Trickträning är superkul när vi leker fram ett resultat tillsammans, en härligt långpromenad i lagom väder ger mig massor av energi. Titta på Ville när han efter att ha få jobbat sover som en stock och är så där supernöjd rakt igenom.

Det är liksom livet med hund som gör att jag har hund, nej det är inte superkul att ha hund när regnet vräker ner för tredje veckan i rad och hela huset blir lerigt efter en kort rastning. Men de gångerna glömmer jag lika fort. ;)

Håller med, det är ju alltihop som gör att livet med hund är så underbart! Håller verkligen med om att en trött men nöjd sovande hund är så harmoniskt.
 
Det absolut roligaste tycker jag är träning i sök och rapport. Att vara en trevlig grupp som hjälps åt gemensamt med allas hundar och se dem utvecklas är mycket givande.
 
Det är så många olika delar som gör att det är roligt att ha hund, jag älskar att ligga i soffan med Ville tätt intill, men jag älskar också att vara ute i skogen och se honom jobba i sitt rätt element. Trickträning är superkul när vi leker fram ett resultat tillsammans, en härligt långpromenad i lagom väder ger mig massor av energi. Titta på Ville när han efter att ha få jobbat sover som en stock och är så där supernöjd rakt igenom.

Det är liksom livet med hund som gör att jag har hund, nej det är inte superkul att ha hund när regnet vräker ner för tredje veckan i rad och hela huset blir lerigt efter en kort rastning. Men de gångerna glömmer jag lika fort. ;)

Håller med! Blir genuint glad av att se min hund arbeta, hur hela hon utstrålar glädje över att få använda kroppen, nosen och hjärnan. Får också en glädjekick av moment-träning, då hon gör allt hon kan för att förstå vad jag menar och lyckas med det. Kan skratta högt när vi leker tillsammans, känna lugn och förnöjsamhet när hon snurrar ihop sig bredvid mig när jag sitter i soffan och jobbar, eller lägger sig vid mina fötter när jag sitter vid skrivbordet. Njuter av våra härliga skogspromenader då hon kan röra sig fritt runt mig för att vi har ett bra samarbete och jag litar på att hon kommer när jag ber henne.

Att ha hund (djur) är livsglädje, livskvalitet och massa kärlek för mig, toppat med stunder glädje och humor. Även om det finns både tråkiga och sorgliga delar med att ha djur så överväger det positiva :love:
 
Jag har fått omvärdera massor i det jag tycker är roligast.

Mina tidigare hundar har varit tillgivna och tillgängliga. Gillade att bli kliade och gosade och att man tagit på dem. Varit goda kompisar på promenader och i det vardagliga jobbet på gården. De har varit "mina" hundar.

Nuvarande papillon är inte bekväm med kroppskontakt och söker inte mitt sällskap. Jag tror att han bara ser mig som en möbel i sitt hus :D Han är lika glad i andra. Gillar avkommans sambo mer än mig....

Det jag uppskattar nu är att ha en levande varelse i huset i karantäntider. Någon att prata med och bry sig om. Ett sällskap på promenaderna.
 
Jag blir som varmast i hela kroppen när hon ligger och sover gott efter en lång promenad i skogen eller ett arbetspass av något slag. När hon ser nöjt utslagen ut, typ.
Jag blir genuint glad när hon leker med husse eller med någon annan hund och hela hon bara utstrålar iver och glädje.
Jag tycker det är superhärligt att få komma ut på långa skogspromenader och se henne springa fritt och rejsa och sen komma som ett skott när vi ropar.
Jag tycker det är obeskrivligt mysigt när hon kommer vaggandes med sina gosedjur som är lika stora som hon själv och hoppar upp i soffan eller sängen och vill ta en tupplur tätt intill.
Jag blir imponerad och tycker det är ashäftigt när något bara klickar i huvudet när vi tränar in nya tricks och rörelser. Och det är nog det jag får klassa som det allra roligaste.
 
Jag har nog alltid tyckt att promenader tillsammans är det bästa, och helst på ödsliga ställen eller på natten så man får vara i fred, och även matte får tid att titta sig omkring eller låta tankarna flyga. Sen tyckte jag länge att träning var väldigt roligt, både med egen och andras hundar, och det blev lite tävlande. Numera har jag tappat intresset för tävling, och vill bara "leka" med mina hundar, även om en hel del av lekarna är ungefär samma som när vi "tränade".
Jag tycker om att bara vara med dem, och titta på vad de hittar på. Lära mig mer om varelsen hund, finliret i kommunikationen, dem emellan men också med oss människor och med omvärlden.
 
Vet faktiskt inte vad jag tycker är roligast, det skiftar så mycket beroende på vilket humör och vad jag och hund har lust med. Annars är väl alltid det roligaste för mig iallafall när hunden är harmonisk och nöjd med tillvaron, det betyder att man gör någonting rätt iallafall.
 
Det bästa med att ha hund tycker jag är att varje dag efter jobbet, oavsett hur min dag har varit, så möts jag av två glada hundar med viftande svansar som är superglada över att se mig. Jag trivs att dela min vardag med två hundar. Jag kommer ut och får motion tillsammans med hundarna och det gör att jag mår bättre.

Gällande hundaktiviteter så trivs jag bäst med dagsturer i skog och mark. Packa en stor ryggsäck med fika och vandra i terräng i fler timmar :love: Nosework är också roligt att träna tycker jag. Det är häftigt att se hundarna gå in så i något och deras reaktion när de får beröm för att de hittat doften.

Tråkigast är alla former av inlärningsträning. Både hundarna och jag har kort tålamod.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Att se hunden arbeta med nos, kropp och knopp och få vara en del i det. Att samarbeta för att lösa uppgifter. Att få hunden att växa i självförtroende och lära sig nya uppgifter.
 
Jag älskar både att ha en liten kompis med mig dygnet runt. En kompis som vill vara nära, stalkar en överallt och helst skulle krypa in under huden på en om det gick. Sambon skojar om att hon inte är min hund utan en kroppsdel. 😂
Jag älskar att hon alltid är så glad och clownig.
Vi umgås, snackar, leker, gosar.. Det blir många skratt per dag!

Träning, ut i skogen etc är underbart det med. Har man en liten polare som måste ut släpas man ju ut då man annars kanske stannat inne. Och i stort sett alltid är det ju ändåhärligt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 461
Senast: fejko
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 005
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 372
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp