Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Sophia_

Trådstartare
Mardrömmen slog in. Idag skulle min älskade trotjänare få sluta sina dagar på hemmaplan.

Avlivningen var sedan länge planerad och det enda rätta beslutet. (Läs min tråd Ni som varit med vid avlivning.)

Jag var nervös för att slaktgubben skulle vara burdus eller stressad så att det skulle kännas pressat eller så att hästen skulle bli upprörd.
Men gubben verkade vettig när han slutligen kom, försenad men ändå.

Han går fram till hästen, min kompis håller i och jag står bredvid, klappar henne någon minut och höjer sedan bultpistolen. Då tittar jag undan.
Precis när han trycker av rycker hon upp huvudet. Bulten missar.
Bulten träffar ytligt ovanför ögat och river upp ett sår. Hästen kommer lös och springer hem mot stallet.

När jag ser henne springa inser jag hur fel allt gått. Medan jag springer efter henne snurrar tankarna i mitt huvud och jag ser framför mig att halva huvudet är borta ungefär.

Till slut stannar hon och väntar på mig.
Såret blöder ganska rejält och till slut är ena ansiktshalvan täckt med blod som droppar från hennes ögonfransar.
Stegen tillbaka mot slaktbilen känns så fruktansvärt plågsamma och orättvisa. Mitt hjärta slår som en slaghammare och min älskade häst som skulle få en lugn och fridfull avlivning hemma, är förstås nervös och orolig.
Jag överlämnar genast grimskaftet till min kompis eftersom jag nu inte längre kan hålla varken tårar eller skakningar tillbaka.

Hästen är nu förstås livrädd för slaktaren och vägrar stå still. Han frågar om inte jag kan stå och hålla för ögonen på henne när han skjuter, vilket jag vägrar.
Jag klarade bara inte av att vara med nu.

Men det går inte att bulta längre, utan slaktgubben börjar fråga om vi känner någon med ett gevär.
Det slutar med att jag och slaktgubben åker byn runt och frågar efter ett gevär i gårdarna. Nu har det gått iaf en timme sen han sköt med bulten.

Min kompis ringer tillslut polisen som genast skickar en viltvårdare/eftersöksjägare.
Han anländer tack och lov ganska omgående, och verkar upprörd över situationen. Jag förstår honom.

Jag som inte ville något annat än att finnas bredvid min älskling till sista andetaget, klarar inte att se på när han tar fram geväret, utan slaktgubben och jägaren får gå iväg ensamma bakom lastbilen. Jag och kompisen går iväg och håller för öronen.

Efter vad som kändes som en fruktansvärd evighet hörs två skott och då är det som att allting rinner av mig. En stor lättnad blandad med sorg. Vi går fram och jag sätter mig bredvid min fina älskade häst, som slaktgubben nu avblodat och det rinner blod ur ett stort hål i halsen, ur hålet i huvudet och det fullkomligt bubblar fram blod ur näsan.

Min vackra älskade häst.
Min sista gåva till henne skulle vara en fin och oväntad död, helt utan smärta, stress eller rädsla.
Så slutar det så fruktansvärt fel.

En och en halv timme efter att slaktbilen anlänt åker vi därifrån medan slaktgubben drar in kroppen i containern.

Jag mår så fruktansvärt dåligt över att hennes sista stund i livet skulle bli så här. Det är så orättvist. Jag som ville ta mitt ansvar ända in i slutet och som alltid sett det som en självklarhet att hon skulle få dö hemma, med mig intill.

Min fina underbara häst...
 
Senast ändrad:
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Hemskt, men man kan inte förutse allt som händer.

Hoppas att du återhämtar dig från detta och kommer ihåg
din pärla som hon vill att du ska komma ihåg henne!

Kram på dig!

/ L
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

*gråter*

Usch vilken hemsk upplevelse för alla inblandade. Jag kan knappt föreställa mig de känslor som du måste upplevt, och givetvis fortfarande upplever. Kan inte tänka mig något värre scenario... Men detta var GIVETVIS inte ditt fel.

Tänker på dig.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Stackars dej :cry:

Tänker på dej och din sorg. *tröstkram*
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Vilken fruktansvärd upplevelse, jag hittar inte riktigt ord..........

*Kramar om*
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Gråter, stackars dig, fyy vad hemskt.
Vet inte hur jag skulle klara något sådant, jo det hade jag nog gjort man måste göra det som måste göras, så är det bara.
Gråta får man göra efteråt...
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

OMG. jag som alltid sagt bult i stället för spruta...
Kram
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Här sitter jag o stört gråter!!Stackars stackars din fina häst och dig förståss!!! Tiden läker alla sår till slut!!
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

jag lider verkligen med dig :cry: själv har jag aldrig upplevt något sådant med bult (det "värsta" har varit att den klickat, och det har hänt några ggr.) men jag kan föreställa mig din smärta och hästens rädsla i en såhär makaber situatuion :cry:

jag har bara varit med om misslyckade avlivningar med spruta, ingen hitt det heller :(.

gardera sig kan man ju aldrig, det är bara så sorgligt när det händer :(

*kramar om*
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Jag lider verkligen med dig! Kan inte tänka mig hur det måste ha känts och hur du fortfarande känner dig. Hoppas du snart kan tänka tillbaka på din fina häst, som hon var.

Styrkekramar!
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Nej usch fy vad hemkst!!!! Sådant får bara inte hända, även om det tyävrr gör det ibland.

Du kanske minns att jag frågade om man inte brukade eller kunde ge lugnande till hästar som avlivas med bult.
Ska min häst göra det så måste hon få lugnande. Nu vet jag det ännu mer efter att ha läst detta.
Hon kan oxå oberäknligen rycka upp huvudet då hon är rädd för höga händer! Jag vet inte hur det var med din häst ang. det.

Usch.... Jag är som sagt verkligen ledsen över det inträffade.

Hoppas att du kan bearbeta det på något vis!

Kram!
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

av princip gråter jag aldrig ( jag är ju man, o en ibland envis sådan),
men, den här tråden väcker minnen. jag tror att det är bra att vara
med på bultningen men inte på avblodningen. framförallt inte med när dom vinschar upp i ev container. har erf av 2 st avlivingar där vi löst allt tillsammans (ägare(flickvän), jag, avlivare o transportör)
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Oj oj oj . Du har varit med om det man inte önskar sin värsta ovän .

Jag hoppas att du kan plocka fram de positiva minnen med din vän.

*Kramar om dig hårt * och hoppas att dessa dåliga minnen bleknar fort .


Kram Mia
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Fy så obehagligt, jättetråkigt att det hände.

Själv var jag med när en shire avlivades på klinik med bult, dock ej min egen häst. Hästen fick lugnande innan så den var lugn, bara det att det behövdes flera bultar innan den var helt bedövad. Den föll ihop efter första bulten, avbloding påbörjades, men den rosslade och skakade så att man fick ta till två bultar till innan den slutade, det kändes som en evighet, men det var ca 10 minuter. De som gjorde detta var utbildade och vana vid avlivningar, ändå fungerade det ej optimalt.

Man kan inte förutse vad som ska hända, tyvärr blir det fel ibland trots att man försöker göra så rätt som möjligt. Du försökte ändå göra det bästa för din häst ända in i slutet, mer kunde du inte ha gjort.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

*tårarna rinner*

Lider med dig! Men du har inte gjort nåt fel, försök att komma ihåg din fina vän på ett vackert sätt istället för detta.

Sänder många tröstkramar
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

kl

åh vännen då, jag lider med dej och beundrar din styrka.
visst kommer denna bild sitta kvar , men efter ett tag så kommer du ändå inse att hon slapp lukten av slakteri, transporten mm

du gjorde allt du kunde, men ibland så vill det sig inte helt, men jag önskar fler ville göra det hemma av respekt för kärleken till djuret

kramar om o låter dej gråta ut
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Stackars, stackars, stackars dig!!! Den värsta mardrömmen! .

Ångrar du att du var med nu i efterhand?
Eller är du glad att du vet vad som hände, trots att det hände?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 640
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 458
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 269
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 636
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp