Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Lilla du... men tänk att hon har de bra nu....

va olyckligt att de skulle bli så här men de är över och allt är bra.

Min häst åt samtidigt som de gjorde de och de gick på två sekunder.

tur att du va med när det blev som det blev... Tänker på dig KRAM
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Herrgud...
Många många kramar till dig...
Finns liksom inte ord för det..

Många kramar åter igen..
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

det är det inte, inte med nya medlet. så sant hästen inte är så sjuk att cirkulationen är kraftigt nedsatt.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Satt bara och tänkte på de här gubbarna som bultar, har de ingen back-upp plan för sådant här??
Det måste vara ganska vanligt att hästarna rycker till ??

Borde inte bultgubbarna ha ett gevär själva med sig eller på något annat sätt kunna lösa situationenen, tex kunna ge lugnande?

Precis vad jag tänkte. Åka runt på byn och fråga vem som äger ett gevär...?? Jag skulle blivit galen av sorg och förskräckelse!

*tröstkram* till TS
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

delvis kl

kan inte veterinären bulta?? ge lugnande först sen bult. låter mkt vettigare än att nån slaktare ska hålla på..
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Så frukstansvärt! :( Skickar massor med tröstkramar!
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

tänkte på samma sak faktikst... det borde väl eg vara en självklarhet?
det händer säkert fler hästar än man vet att det blir fel... :confused:
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

delvis kl

kan inte veterinären bulta?? ge lugnande först sen bult. låter mkt vettigare än att nån slaktare ska hålla på..

Man har ju ett visst förtroende för att de som jobbar med sådant här ska veta hur man gör, och kunna utföra det bra. En slaktare (den jag anlitade jobbade för närmaste nödslakt) utför ju trots allt fler avlivningar än en veterinär någonsin skulle få möjlighet att göra.

Till alla:
Min pappa har under dagen talat både med slaktgubbensamt med hans chef, de hade diskuterat saken vid dagens slut och chefen beklagade verkligen och erbjöd oss en del av pengarna tillbaka. Vilket givetvis känns som att det har ringa betydelse i det här fallet.

Det enda jag kan säga är att jag tycker slaktgubben var väldigt snabb mellan det att han hälsade på hästen till att han tryckte av. Hade han gett det 10-15 min tror jag risken hade minskat avsevärt för att hästen skulle reagerat som hon gjorde. Men förutom det tycker jag inte att han gjorde något fel och jag klandrar som sagt var ingen.

Men som sagt, när man anlitar en yrkesman förlitar man sig ju till att de har erfoderlig kunskap och erfarenhet. Sen att de kanske inte är så mycket djurmänniskor som veterinärer, =svårare att läsa av hästarna, är en sak. Men arbetet innebär ju trots allt en hel del kontakt med hästar, även levande...
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Fruktansvärt obehagligt och jag lider med dig.

Här ser vi dock hur olämpligt det kan vara när en hästägare med stora känslor för sin häst är med i själva avlivningen och hur ägarens sinnesstämmning och frustration genom signaler sänder dom signalerna till hästen.

Jag tycker själv att det är mkt obehagligt att vara med vid avlivning på häst men gör det gärna som en extra tjänst för mina kunder. Dels därför att mina kunder känner mig och dels för att mina kunders hästar har förtroende för mig. Det stör mig inte alls om hästägaren själv vill leda sin häst och ta ett sista farväl till bestämd avlivnings plats.

Därefter när ägaren anser att tiden är kommen, lämna över grimskaftet till mig och gå därifrån innan slaktaren utför själva avlivningen. Då är det bara två personer som denna häst behöver focusera sig på och risken för att den plötsligt kommer rycka till avtar väsentligt efter som jag står passiv och inger förtroende och lugn, slaktaren har stor erfarenhet av vad han ska göra och hur olika djur kan reagera. Det krävs bara en ytterligare person som är med och på en tiondels secund ger en felaktig signal så kan det tyvärr gå så som det gick.


Det som i detta fall låter oroveckande är att denna slaktare själv inte hade gevär i bilen. Min erfarenhet är att dom som utför dena tjänst dels har lång erfarenhet av avlivning på djur med bult men även är utbildade skickliga jägare med licens och vapen innehav.

Stockholms Nödslakt har alltid utbildad lugn erfaren personal och kulvapen i bilen som används uteslutande på en huvud skyggt djur.

Jag skulle gärna vilja via pm få reda på namnet på denna nödslaktsfirma för i mina ögon så låter det som oseriöst.

Kram på dig,, det va mkt tråkigt att behöva läsa detta.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Stackars dig :cry:

Tyckte du var strong som var med trots att du tyckte det var hemskt. :bow:
Pållen din stannade ju å väntade in dig, hade hon gjort det om du inte var med? Tycker trots allt du gjorde rätt för din underbara vän!

Nästa gång kanske du skulle prova djurambulansen, dom har alternativa lösningar om olycka är framme som i ditt fall.. ett tips bara, utifrån egna erfarenheter...

Tänk nu framåt och försök gläds åt de fina minnen ni har tillsammans. :love:
 
När min häst avlivades anlitade jag sthlm nödslakt, o killen som kom ut var verkligen helt fantastisk..

han följde med mej ut i hagen o hämtade hästen, sen stod vi en lång stund uppe vid stallet o pratade o klappade o han gav godis, sen gick vi tillsammans ner till ängen där det skulle ske, o han stod även där ett tag o kliade pannan, o min häst hade fullt förtroende för han 8nu gillade han iofs dom flesta men :) ). han frågade mej.. beredd?? o sen sköt han...

allt var superproffsigt o lungt.. o jag kommer helt klart anlita dom igen om jag måste (även fast det kostade 7500kr)

jag hoppas o tror att dom flesta "slaktare" är duktiga o lugna med både djur o människor, o att TS bara hade otur med den hon fick... :(
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Fruktansvärt, sådant man aldrig tror ska hända.
Du kunde inte gjort någonting, du skötte det bra efter förutsättningarna genom att hitta en jägare så snabbt. Du ville väl men ibland räcker det bara inte till här i världen. Hon har det bra nu och lider inte längre och alla fina år ni haft tillsammans är fortfarande levande.
*Tröstkramar*
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Ju mer jag tänker på det och läser vidare i tråden, destu mer förbannad blir jag på slaktgubben!
Åka runt på byn o leta gevär??
Låter ju inte klokt! Tänk om bulten hade träffat väldigt illa men inte tillräckligt så att säga?

Jag tycker det var snällt av dig att skriva här och dela med dig, så att alla här kan förbereda sig den dagen det behövs.
Att man kan dubbelkolla med gubben om han har all utrustning som behövs tex ett gevär bland annat.

Sedan tror jag att alla hästar kan rycka till med huvudet, oavsett vem som håller i grimskaftet, det beror ju till viss del på hur hästen är i tempramentet.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

uch lider verkligen med dig! styrkekramar och ta hand om dig :crazy:
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Fyfan vad hemskt! Lider verkligen med dig :( :(
Att avliva sin häst är hemskt bara det, men under de omständigheter som du fick ta bort din under finns det inte ord för.
Tusen tröstkramar!
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

knapplån.

Domosedan (eller liknande lugnande) i rejäl dos så att hästen är riktigt sänkt och därefter bultning tycker jag personligen känns bäst. En drogad häst slänger inte upp huvudet och risken för felskott blir minimal. Liknande incidenter som den med TS häst är tyvärr inte jätte, jätteovanliga när man bultar osederade hästar.

Jag skulle inte heller vilja använda Somnulose då det faktiskt har förekommit att hästar inte har dött av det, se t ex artikel i Ridsport för några månader sedan.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Jag avlivar hästar i jobbet men far inte omkring med ett gevär.
PL


Jag menar bultgubbarna, inte veterinärerna. Ni kan ju pumpa hästen full med lugnande om hästen är orolig. Har du både bult och spruta med dig?
Skulle inte vilja att min häst blev skjuten med gevär om det inte är absolut nödfall.
Det bästa hade varit om bultgubbarna kunde ha lungnande medel med sig, men de kanske de inte får??
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

delvis kl

kan inte veterinären bulta?? ge lugnande först sen bult. låter mkt vettigare än att nån slaktare ska hålla på..

funderade på samma sak eller att vet iaf kommer o ger lungnande innan...


:confused:
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Nej jag har inte med mig avlivningsvätska så det räcker till en häst.
Visst har jag lugnande men det har jag bara behövt en gång innan bultning.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 552
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 385
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 658
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp