Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Nej jag har inte med mig avlivningsvätska så det räcker till en häst.
Visst har jag lugnande men det har jag bara behövt en gång innan bultning.
PL

Finns det restriktioner eller är det av säkerhetskäl som du inte har det? En nyfiken fråga bara.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Jag har hört en hel del skräckhistorier om spruta också, och ångrar inte att jag valde att avliva med bult.

Jag håller helt med dig och du har inget att ångra utifrån ditt val. Det va inte din kompetens som gjorde att detta gick fel utan slaktarens inkompeten.

Du till skillnad från den du svarade till kanske har tagit del av detta.

Länk: http://www.bt.se/nyheter/boras/fann-avlivade-hasten-vid-liv(443336).gm

Värre än så här kan det väl knappast gå??

Det finns en tråd i ämnet och här e länken till den:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=850720 för dom vill fortsätta diskutera den biten. I denna tråd hör inte diskutionen till ämnet.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

KL.
Vi har blivit tvugna att avliva en häst med gevär en gång. Det hade tagist ca 3 timmar för vet. att komma annnars. Man skjuter alltid 2 skott. JÄMT. ALLTID. Man tar inga som helst risker. Djuret lär ändå inte märka av skott nr. 2. Dom gånger vi har bultat har det alltid gått prima. Beklagar verkligen TS för hennes hemska upplevelse.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Etersom jag föredrar bult så har jag aldrig brytt mig om att söka licens på somulose o jag har ingen lust att fara omkring med stora mängder vanlig avlivningsvätska i bilen även om det inte finns några direkta restriktioner.
PL
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Mardrömmen slog in. Idag skulle min älskade trotjänare få sluta sina dagar på hemmaplan.

Avlivningen var sedan länge planerad och det enda rätta beslutet. (Läs min tråd Ni som varit med vid avlivning.)

Jag var nervös för att slaktgubben skulle vara burdus eller stressad så att det skulle kännas pressat eller så att hästen skulle bli upprörd.
Men gubben verkade vettig när han slutligen kom, försenad men ändå.

Han går fram till hästen, min kompis håller i och jag står bredvid, klappar henne någon minut och höjer sedan bultpistolen. Då tittar jag undan.
Precis när han trycker av rycker hon upp huvudet. Bulten missar.
Bulten träffar ytligt ovanför ögat och river upp ett sår. Hästen kommer lös och springer hem mot stallet.

När jag ser henne springa inser jag hur fel allt gått. Medan jag springer efter henne snurrar tankarna i mitt huvud och jag ser framför mig att halva huvudet är borta ungefär.

Till slut stannar hon och väntar på mig.
Såret blöder ganska rejält och till slut är ena ansiktshalvan täckt med blod som droppar från hennes ögonfransar.
Stegen tillbaka mot slaktbilen känns så fruktansvärt plågsamma och orättvisa. Mitt hjärta slår som en slaghammare och min älskade häst som skulle få en lugn och fridfull avlivning hemma, är förstås nervös och orolig.
Jag överlämnar genast grimskaftet till min kompis eftersom jag nu inte längre kan hålla varken tårar eller skakningar tillbaka.

Hästen är nu förstås livrädd för slaktaren och vägrar stå still. Han frågar om inte jag kan stå och hålla för ögonen på henne när han skjuter, vilket jag vägrar.
Jag klarade bara inte av att vara med nu.

Men det går inte att bulta längre, utan slaktgubben börjar fråga om vi känner någon med ett gevär.
Det slutar med att jag och slaktgubben åker byn runt och frågar efter ett gevär i gårdarna. Nu har det gått iaf en timme sen han sköt med bulten.

Min kompis ringer tillslut polisen som genast skickar en viltvårdare/eftersöksjägare.
Han anländer tack och lov ganska omgående, och verkar upprörd över situationen. Jag förstår honom.

Jag som inte ville något annat än att finnas bredvid min älskling till sista andetaget, klarar inte att se på när han tar fram geväret, utan slaktgubben och jägaren får gå iväg ensamma bakom lastbilen. Jag och kompisen går iväg och håller för öronen.

Efter vad som kändes som en fruktansvärd evighet hörs två skott och då är det som att allting rinner av mig. En stor lättnad blandad med sorg. Vi går fram och jag sätter mig bredvid min fina älskade häst, som slaktgubben nu avblodat och det rinner blod ur ett stort hål i halsen, ur hålet i huvudet och det fullkomligt bubblar fram blod ur näsan.

Min vackra älskade häst.
Min sista gåva till henne skulle vara en fin och oväntad död, helt utan smärta, stress eller rädsla.
Så slutar det så fruktansvärt fel.

En och en halv timme efter att slaktbilen anlänt åker vi därifrån medan slaktgubben drar in kroppen i containern.

Jag mår så fruktansvärt dåligt över att hennes sista stund i livet skulle bli så här. Det är så orättvist. Jag som ville ta mitt ansvar ända in i slutet och som alltid sett det som en självklarhet att hon skulle få dö hemma, med mig intill.

Min fina underbara häst...

Mår illa då jag läser detta. Hur kunde bulten missa? Herregud. Arg blir jag.

Du var med så länge du kunde.
That is all that matters. Du hjälpte henne.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Vad jobbigt för er att det blev som det blev, både för dig, din vän, hästen och även slaktaren.

Det är inget man önskar något, men som tyvärr händer och även vid spruta kan det gå snett.

Jag har läst hela tråden, och jag vet ingenting om den här slaktaren, men mina arbetskamrater som kan bulta så har faktiskt många en relation till hästar, antingen har de hästar själv eller så håller deras fruar/flickvänner/sambos på med hästar.

Jag har sett kor med mer än 1 bulthål. Och det känns i magen när man hör bulten, hör djuret rama och få panik och sen ett bultslag till. Som tur är händer det väldigt sällan och beror mycket på vem som håller i bulten.

Att slaktaren inte hade gevär med sig som backup frågar sig många och vissa verkar bli lite arga på honom. Men för att ha ett gevär så behöver man ha en vapenlicens och det kanske inte den här kille hade?
Vi använder salongsgevär på stora djur som det är osäkert att bulten ska ta även fast det använder den största bulten.

Det finns inget fel att använda bult och inget fel att spruta. Det beror på vad min människor känner.

Jag ser inte min häst som en gullig familjemedlem och nu ska jag if sälja henne, men skulle jag ha en häst som skulle avlisas så hade jag åkt till slakteriet om det är möjligt och låta hästen gå till livsmedel. Jag säger även till veterinärerna när det blivit tillkallade att inte använda preparat med livstidskarantän.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Det kom tårar när jag läste tråden!
Ger dig massor av kramar och hoppas
att du kommer ihåg alla glada minnen!

Lycka till i fortsättningen!!!

Kram Kram
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

När nåt sånt här går fel gäller bara en sak: Lös situationen! Vilket de gjorde på ett föredömligt sätt!

Att hästen skulle lida.. ptjaa.. asså. de fanns väl säkert en väldigt bra anledning till att TS skulle avliva hästen. Jag har varit med och avlivat många av mina djur, har dock inte haft nån häst. Och man avlivar ALDRIG för skoj skull. Vi har avlivat pga skada, sjukdom/ålderdom (min älskade katt hade inte längre den livskvalitet vi ville hon skulle ha). Vi har även avlivat en katt för att den var för dominant mot våra andra djur så de inte ens vågade äta eller gå på kattlådan.. Med andra ord, de finns många själ för avlivning, sällan är något dåligt.

Jag skulle hellre avliva min älskade katt Baileys än att inte veta hur han skulle ha de resten av sitt liv! Skulle också utan att tveka döda honom själv om han led i den grad så de skulle behövts!

Tycker jägaren, TS och alla andra nämnda i denna tråd har gjort rätt. Att avliva en vän är bland de svåraste man kan göra, men att se dem lida är ännu svårare.

Vem vet om de gör ont när de skjuts, bultas eller avlivas med spruta? Men de gör iaf bara ont i en liten stund i så fall. Tror inte en häst med ett brutet ben tänker "aj de dära gjorde lite ont" när de skjuts. För de första är kropparna fulla med endorfiner vid såna akuta avlivningar, för de andra så är hästar väldigt smärttåliga. Hade som sagt haft större problem med att vänta i ett okänt antal timmar på att någon tillgänglig hade kunnat komma ut och avliva med bult eller spruta, som då kanske ändå inte blir helt "rätt".

Till dig som inte fattade bättre, tror nog du har anledningen till att du "har" jobbat som vet ass å inte gör de längre i ditt inlägg.. Man kan aldrig ifrågesätta en ägares beslut, man kan bara stötta dem i det!

När jag blir gammal, knappt kommer ihåg något, inte kan gå, å har ont i hela kroppen så hoppas jag verkligen att dödshjälp är tillåtet i sverige!
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

fy fan! lider verkligen med dig att det blev så här:cry:...
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

och hur ska hunden ha det med gips runt ett ben? kan hunden gå då menar du?

nej, även om jag själv hellre skulle se en gips-lösning på brutna ben så är nog avlivning det bästa för djuret.

Det finns hur många hundar o katter som helst som får brutna ben "lagade" o gipsade och har det alldeles utmärkt sen? Fattar inte vad som skulle vara konstigt med det? De lider ju bara en kort stund och sen är de återställda? Jag har brutit massa saker i min kropp och det gör ju fruktansvärt ont, men det går ju över och sen har man inga problem efter det?? :confused:

Att avliva över en sån sak är HELT onödigt. Till och med om det skulle vara så illa att det inte går att lappa ihop så är hundar o katter fantastiska på återhämtning och klarar även amputation alldeles utmärkt och lever ett bra liv därefter.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Nä fy. Det måste ju vara varje hästägares värsta mardröm! :cry:
*tröstkramar*

Avlivade en häst för några veckor sen hon skulle bultas. Jag var inte med men tydligen så frös hon och stod inte helt still så avlivaren vågade inte bulta henne utan sköt henne med revolver istället. 3 gånger. Tydligen var hon död på första men han sköt 2 till för att vara säker. Smidigt och smärtfritt.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Herregud, din stackare! Tårarna kommer när jag läser detta. Kan bara skicka en cyberkram och mitt deltagande.:(
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Fy så obehagligt, jättetråkigt att det hände.

Själv var jag med när en shire avlivades på klinik med bult, dock ej min egen häst. Hästen fick lugnande innan så den var lugn, bara det att det behövdes flera bultar innan den var helt bedövad. Den föll ihop efter första bulten, avbloding påbörjades, men den rosslade och skakade så att man fick ta till två bultar till innan den slutade, det kändes som en evighet, men det var ca 10 minuter. De som gjorde detta var utbildade och vana vid avlivningar, ändå fungerade det ej optimalt.

Man kan inte förutse vad som ska hända, tyvärr blir det fel ibland trots att man försöker göra så rätt som möjligt. Du försökte ändå göra det bästa för din häst ända in i slutet, mer kunde du inte ha gjort.

När jag skulle avliva min foderhäst blev jag rekommenderad av avlivaren att INTE ge lugnande till min häst, trots han var huvudskygg. Just för det kunde gå snett sa gubben.
Han avslutade sina dagar med bult, och det gick snabbt. Han blev lite nervös men lät gubben komma hela vägen till huvudet med bultpistolen, när jag höll i honom. Sen gick allt bra och som det skulle. Jag skulle använda av mig bultpistol igen, absolut! Tyvärr händer det misslyckande saker överallt, men det kändes trots allt säkrast med bultpistol. Ägaren ville avliva med spruta, men hon var 42 mil härifrån så jag fick välja.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Men tanke är bara vilken oproffsig slaktgubbe, det får fan inte hända. Jag blilr så arg på sånt!

Tråkigt att det blev precis tvärtom från vad du hade tänkt dig. Det blev stressigt och ont i stället.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

guud så sorligt att det blev som det blev, gråter jätte mycket av att läsa detta:cry:!! Tänker på er båda!!!
fick själv ta bort min 8:åriga valack för två år sen(dock med spruta) och minns än idag känslan och förtvivlan... Och när jag läser om dig & din häst så kan jag bara tänka på hur jobbigt det måste ha varit, att allt som skulle bli bra gick så fel... Hoppas iaf att hon har det bra med alla andra änglahästar!!!
Hoppas att du återhämtar dig från detta! Din häst och dig kommer alltid att finnas med i mina tankar!! Det är aldrig ett slut man önskar!!! Massa kramar från mig!!!
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Men tanke är bara vilken oproffsig slaktgubbe, det får fan inte hända. Jag blilr så arg på sånt!

Tråkigt att det blev precis tvärtom från vad du hade tänkt dig. Det blev stressigt och ont i stället.

Ja, usch. Fast det kan iofs varit en jävla hemsk olycka, "bara", och kanske inte berodde på okunskap eller att han inte var proffsig.

Min ridlärare sa en gång att den ultimata döden för en galoppör (efter jag tog bort mitt fullblod) vore att anlita en riktigt bra snyper (kommer inte ihåg va det heter på svenska...) som sköt när hästen var i full galopp på ett gärde. Men det lär väl aldrig hända? ;)
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Fy så fruktansvärt detta måste kännas för dig. :(
Massor av tröstkramar

// Anna
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Usch vilken hemsk upplevelse!
Och vilken otur att missa.. De borde väl ändå ha någon slags "reservplan", om något sånt händer..

Hur som helst, när jag skulle ta bort min ponny, så valde jag att inte medverka. Jag sa adjö och lät en man hon kände leda henne innan hon försvann. Jag hade aldrig klarat av att se det du gjorde.. :cry: Ville du verkligen det?
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Det är knappast bättre med spruta, det händer ganska ofta att hästen får panik av att tappa kontrollen över sin kropp och "kämpar" tills den dör när den sprutas. Jag sprutade min häst men vill helst bulta nästa gång en häst ska tas bort. Det finns alltid en risk med allt!

TS, vilken fruktansvärd händelse. Jag hoppas dock att du inser att det inte var ditt fel. Det är bara så synd att detta skulle hände just dig:(

jag håller med. hellre bult än spruta! har ni inte läst om hästarna som inte dött o.s.v? inte för att jag har några erfarenheter av sprutor, men jag tycket spruta verkar osäkrare än bult.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 639
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 456
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 635
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp