Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Docka

Trådstartare
Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd så tappade hon höger framsko över sista hindret på träningen och dagen efter var hon halt. Hon fick på en ny sko och vilade i några dagar och sedan var hon ohalt och fräsh igen. Jag skrittade henne i ytterligare några dagar och började sedan trava och så småningom galoppera (då hon var i sin bästa kondition innan hältan och bara vilat några dagar). Men dagen efter hennes första "ordentliga" galopparbete var hon halt igen. Jag misstänkte att skadan kan ha varit en sträckning som kanske behövt längre tid på sig att läka och lät henne vila igen (dagen efter hon visat hälta igen var hon betydligt bättre och efter ytterligare en dag var hon ohalt igen). Vi gick på promenader i 1½ vecka och sedan började jag skritta uppsuttet på henne igen. När det gått två veckor av ohälta började jag jogga henne igen och travade i en vecka innan jag lät henne galoppera. Efter första dagens galopparbeta var hon halt och då åkte vi till veterinären.
Hos veterinären kom vi fram till att det var en låghälta och röntgenbilder ur alla vinklar och vrår togs. De visade ingenting. Vi åkte på 3 återbesök med 2-3 veckors mellanrum med samma resultat alla gånger; Hon blev ohalt när höger framhov bedövades men röntgenbilderna visade inget. Allt pekade på att det var något ligament eller annan mjukdel som det var fel på, så vi skickades till Skara på en magnetundersökning, en MRI. På andra försöket lyckades undersökningen genomföras och bilderna som togs analyserades av veterinär+läkare LÄNGE innan jag fick denna diagnosen:
Kronisk bursit med adherensbildning strålbensbursa
Lindrig djupa böjsenetendinit

Kommentar: Min bedömning är att prognos för brukbarhet torde vara dålig med tanke på de omfattande bursitreaktionerna. Behandling medicinskt pga adherenser svår. Kirurgi tveksamt.

Kost sagt så ser det mörkt ut...
Så som jag förstod det var det en promilles chans att hon ens skulle gå att kosta tyglarna på. Skritta henne fick jag göra så mycket jag ville - Försök säga det till ett fullblod:mad:
Så som jag förstått veterinären så ville dom helst att hon skulle gå i en liten, liten hage så att hon säkerligen inte skulle springa någonting, då ett enda rus i hagen skulle göra henne blockhalt igen.
Jag var helt förstörd i ett halvår och försökte komma på den bästa lösningen för henne. Släkt, vänner och veterinärer tyckte absolut att hon skulle betäckas och bli avelsto, då det är en väldigt fin häst, rent exteriörtmässigt och med tanke på hennes hoppkapacitet. Detta var alltså planen, förhoppningsvis skulle också ett föl lugna ner hennes sinne och få henne att acceptera "mulle-livet" lite lättare.

Nu har det dock uppstått ett problem: Jag började sitta på henne igen i november. Alltså jag skrittade henne på mjukt underlag, på korttygel och lät henne arbeta då det var det hon ville mest av allt i hela vida världen. Hon blev så lycklig! Nu gnäggar hon när man kommer ut från sadelkammaren med sadel och träns mot henne..! Innan hade vi rätt stora problem med att hon inte riktigt ville acceptera bettet och mest bara ville galoppera så fort och mycket som möjligt. Nu suger hon på bettet, är helt tillfreds med det, avslappnad och har en sådan aktion genom hela groppen att jag vet inte vad..!
Så småning om började jag lägga in några travsteg här och var, då hon tyckte det blev jobbigt i skritten efter ett tag och bärde upp sig så himla mycket bättre i traven. Travstegen övergick sakta till ett varv åt båda hållen på en stor volt. Vi övade på våra öppnor, slutor och skänkelvikningar i framförallt skritt, men också lite i traven och dom sitter nu som ett smäck! Eftersom hon var så samarbetsvillig och glad åt tränigen fick hon sakta men säkert börja trava lite mer, och vi började rida ut allt mer.
Nu, när jag ritit henne i 11 veckor har vi börjat lägga in lite mer galopp då hon egentligen avlastar benet mer då än i traven, och hon älskar det..!
Innan varje ridpass ser jag till att massera de muskler jag vet att hon fått problem med under den långa vilan, så att de är mjuka och har en ordentlig blodgenomförsel innan vi börjar.
Nu ser våra ridpass ut ungefär såhär: Skritt 10-15 min följt av minst 5 min skritt på korta tyglar. Sen travar vi, bara lösgörande arbete, så som sidvärtsrörelsen, stora och mellanstora volter, tempoväxlingar, serpentiner mm, och galopperar längs fyrkantspåret och på stora volter när jag bara står i lättsits och låter henne galoppera på rätt fritt rund och låg. Detta i ungefär 20-25 min med en skrittpaus i mitten följt av 15min skritt inne eller ute. Sen strechar vi!

Även om det inte är ett speciellt krävande ridpass, så är det ju betydligt mer ansträngande än det rus i hagen som skulle göra henne blockhalt?

Vad är det jag inte förstår? Varför är min häst inte halt? Varför har hon inte ont?
Jag har planerat att åka tillbaka till veterinären med henne och fråga dom vad det här är för något fuffens. Men jag känner mig jättekluven!
Några tycker att jag borde betäcka henne i vilket fall som helst, så hon verkligen fått vila ordentligt innan jag gör något åt saken. Problemet där är bara att då kommer fölet mitt i min sista termin på gymnasiet! Jag vill ju att hennes lilla parvel ska få kärlek och omtanke, tänk, ve och fasa, om jag inte har tid med två hästar då? Speciellt inte när en av dom är bäbis!
Andra tycker att jag ska ringa och göra ett djungelvrål hos de veterinärerna som satt diagnosen och höra med dom vad de tycker.
Ytterligare en part tycker att jag ska åka till hen helt annan klinik, med diagnosen i handen och fråga "De har ipc. dömt ut henne, vad kan ni göra"? Men då finns ju risken att de gör om hela prusiduren en gång till, och jag vill inte utsätta henne för det då det nästan tog livet av henne förra gången... Men samtidigt så kanske denna "andra kliniken" har nån specialkur som kan fixa henne. Men om hon nu, mot ALLA odds, är frisk, då behövs ju ingen mirakelkur?
Jag har accepterat, och försöker få henne att acceptera, att hon aldrig mer blir den stjärna till hopphäst som hon var menad att bli. Men man kan kanske ha kul som dressyrekipage också?
JAG ÄR SÅ KLUVEN!:confused:

Snälla, ge mig något förslag. Vad skule ni gjort om det var eran häst? Eran bästa vän?

//Maja
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Hoppas ni orkar läsa igenom allt.
Tänkte bara snabbt förklara lite av de "grekiska" orden i hennes diagnos:


Bursit: inflammation i en slemsäck, bursa, orsakad av skada, infektion eller reumatisk sjukdom.

Tendinit: vanligen detsamma som senskideinflammation. Termen betyder egentligen inflammation i själva senan, vilket är sällsynt.

Adherenser: Sammanväxter (i Kennys fall sammanväxten från blödningar som bildades då hon på något vis sträckte ut sin bursa)
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Kan vara så att dom akuta skadorna har läkt ut med tiden . En skadad sena tar det ca ett år för att få normal hållfasthet igen. vad det gäller strålbensbesvär så är det typiskt med en hälta som kommer och går. Kanske din häst klarar lättare ridning med korrekkt skoning och underlag. Jag hade åkt till klinik igen för att se hur läget är nu.
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Om du orkar med en till klinikutredning (och har råd) är det väl absolut inget fel alls att göra det.
Spontant har jag dock svårt att tro att hon kommer klara hård träning igen. Att rida henne och känna efter vad hon klarar och tar det lungt ser jag inga problem med, men jag tror att det är en alldeles för stor chansning att tro att hon kommer att hålla fullt ut.
Eftersom det låter som att det är en bra häst med bra egenskaper som hon kan nedärva hade jag nog satt henne i avel, och däremellan ridit lite på henne. Att du skulle få ett föl sista terminen på gymnasiet ser jag inte som några större problem. Du ska inte rida stoet och fölet ska uppfostras av hästar. Sen att man blir sittande att titta på mor och föl timtal är en annan sak :angel:

Om jag var du skulle jag nog ställa in mig på att behöva hitta en annan ridhäst och fundera över om du har råd att ha ett avelssto också.
Hur är det försäkringsmässigt? Hon är inte triangelmärkt? Det kanske skulle vara bra med klinikbesök för den delen.

Hur som helst, lycka till med hästen!

/Jonaz
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Oj, förstår om du är kluven! Jag skulle ringt vet kliniken som gjort undersökningen och sakligt fråga vad de tror och hur de ställer sig till denna förbättring. Men sen är det kanske inte heller fel att åka till en klinik till, men om DU känner att din häst är ok nu, så tycker inte jag att det finns någon som helst anledning att mer eller mindre ge upp.

Jag tycker du ska fortsätta på det här noggranna sättet med massagen innan ridning, men stretching m.m. Är hon hoppad något sedan skadan än?
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Vad kul att det går bra att rida igen!!

Vad ni gör i framtiden är upp till dig, men jag har en reflektion ang MRI-undersökningen.
Det går att dra paraleller till Ultunas projekt för några år sedan.
De annonserade i den stora hästtidningen i landet efter 50 "friska" hästar. Alltså hästar som fungerar i arbete, träning och tävling i olika disipliner och nivåer. Dessa hästar undersöktes från topp till tå, scintades och röntgades.

Man utredde även 50 hästar som hade mer eller mindre diffusa problem, hältor.

Kliniska fel, röntgen förändringar mm hittades på lika mång hästar ur varje grupp!! Om jag inte minns fel så hittades det fel på 48 hästar ur varje grupp.
De i den friska gruppen fungerade enl deras ägare torts "defekterna"...

Det känns som du är lyhörd för hästen och att hästen trivs bra nu.
Jag ser inget fel eller problem i att rida vidare. Vem vet, det kanske håller!! Det verkar ju som ditt uppbyggnadsarbete är helt rätt!

Det är klart att går det att undvika rus i hagen är det ju bra.

Lycka till!!
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Ring till vet och kolla vad som är normalt för en häst med den typen av skada, helst till den klinik där hon utreddes. Berätta om era framsteg. Vet kan sedan ge dig betydligt bättre råd än någon av oss hur du bör fortsätta.

Det händer ju faktiskt att vet har fel om prognoser. Min pappas häst fick en senskada som enligt vet skulle innebära att allt arbete tyngre än att skritta i skogen resten av livet skulle vara omöjligt. Han verkade dock bli bättre efter en tid så ett nytt ultraljud gjordes vilket visade att skadan läkt betydligt bättre än vad som är normalt. Han kommer aldrig gå några gp-hoppningar, men som dressyrhäst fungerar han utmärkt. Han är idag 26 år och en riktig tuffing som mer en gärna jobbar på ridbanan.
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

*KL*

Hon har ju uppenbarligen farit väl av vilan. Adhersionen är ju där den är, dock så kan det ju vara så att när du fick bort tendiniten och bursiten så fick du bort det som var hältutlösande, och på den nivån ni är så är adhersionen inga större problem. Däremot skulle även jag vara högst tveksam till full brukbarhet igen, tyvärr =/

Däremot så kan det ju utefter hur hon fungerat nu mycket väl vara så att ni kan bli ett glatt dressyrekipage =)
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Tack för svaren allihopa, ni har lugnat mig lite!:bow:
Nu ska jag försöka svara era frågor:
- Jag har valt att inte triangelmärka henne, dels eftersom hon ännu inte blivit utdömd och dels eftersom jag fortfarande vill hålla hoppet vid liv. Kommer nog inte triangelmärka henne även om hon tillslut blir utdömd då pengarna inte skulle göra mig direkt lyckligare.

- Jag har inte vågat utmana ödet genom att hoppa eftersom det är svårt att hoppa "med måtta" på denna häst. Även om hindret bara är 50cm överhoppar hon sig såpass att belastningen på frambenen blir betydligt större än vad jag vågar utsätta henne för. Jag är glad bara hon kan gå som dressyrhäst

Alexandra_w - Hon blev aldrig behandlad för tendiniten och bursiten. Först, innan de analyserat bilderna ordentligt sa dom att det antagligen skulle gå att lösa med kortisonbehandlingar, det var antagligen då de endast såg dessa problemen. Men, vad jag har förstått behandlades hon aldrig med kortison eftersom det bara skulle hjälpa delar av hennes skada. Är detta problem som kan lösas utan medicinsk behandling? Kan dom läka ut av sig själva?

Återigen, tack alla för svaren!:bow:
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Jag ska inte svära på att bursiten kan det, däremot tendinit kan det. Adhersionerna kan ju dock aldrig bli bra av sig själva tyvärr, de måste ju rättas till kirurgiskt i sådana fall, och ingen garanti då heller (hade ju ett sto med tendinit i en tåsträckare, en kroniskt inflammerad senskida och adhersioner mellan senskidevägg och sträcksena), de kommer gärna tillbaka.

Så, jag spekulerar mest, men om tendiniten och bursiten har blivit bättre, och ni håller er inom en nivå där adhersionen inte begränsar, så kan ju det vara svaret på varför hon är fräsch nu. Sen, en adhersion i sig behöver inte vara hältutlösande (men kan det), utan 'bara' restrikterande.
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

kl

Bursit hos människa kan mycket väl läka ut av sig själv, skulle gissa att detsamma gäller hästar, men säker är jag inte.
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Tack igen för svaren :)
Det låter klokt det ni säger, ska nog kolla med vet också - de ska ju ha svaret.
Saken blir väl då den att hon nog skulle kunna funka som dressyrhäst. Jag ska sakta men säkert öka trav och galopparbetet ytterligare så att hon så småningom, eventuellt skulle kunna starta några lättare dressyrklasser! Detta efter att vi varit hos veterinären, vem det nu blir. Adherenserna kommer ju antagligen sätta stopp för steget upp till msv och ytterligare samling (Piaff, passage och ordentliga ökningar vågar jag nog inte drömma om). Men om vi kan pallra oss ut på lite lätta tävlingar ibland så vore det toppen..!:love:
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Jag skulle fråga vet om lämpliga underlag också, jag skulle kunna tänka mig att djupa underlag skulle vara sämre, och lite fastare bättre, men jag är inte säker.
Skoningen borde också kunna spela roll, korta tår skulle jag gissa är bra. Det kanske finns specialskoning som kan öka chansen att hon håller?
Njut av din häst!
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Åh, lil'sis, vilka härliga svar du får :love:
Glöm inte att Lotte har bokat en tid åt dig den 28:e, ring mamma och prata om det..!
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Håller för närvarande på med travhästar och där är just förebyggande vård det viktigaste jag gör, samt det som tar längst tid. Min erfarenhet säger mig att är hästen glad och samarbetsvillig så mår den bra. Känns den lite ovillig att göra något även om den är glad så har den antagligen lite ont. Dyker det upp något nytt beteende som inte är helt hundra så får man "felsöka".

Kan det vara så att inflammationen läkt ut och inte kommer tillbaka så länge benet inte blir överansträngt? Om det sedan kroniskt inte är lika "bra" som förut och tål mindre är en annan sak.

Tips på förebyggande:
Kyla 10-20 min efter jobb med kallt vatten, kyla med snöbandage (lättast när det finns snö). Efter kylning arnika+kyllera+tidningspapper+pad+bandage (fungerar väldigt bra ihop) Kylleran ska egentligen också kyla men då bör man ju inte ha bandage. Har funderat på varför det fungerar så bra med bandage och kommit fram till att kylleran värmer när den blir instängd och att den dessutom förlänger arnikans verkan iochmed att den är fuktig längre. Inte vetenskapligt bevisat men.. Vill någon lära sig ta hand om kroppar och ben så kom till ett travstall (finns naturligtvis bättre och sämre som i alla hästbrancher men en travhäst travar inte så ofta så bra om den är halt, oftast galopperar den då)

Det är väl inte så komplicerat. Du verkar ha rätt inställning. Är ni båda glada så är det väl bra? Lita på dig själv! Gör det som känns bra bara!

/Katrin
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Fast kyla strålbensområdet är milt sagt knepigt..

Till TS: Ang skoningen, så hör med veterinären, men min dam med strålbensproblem blev markant bättre med ringsko. Och beroende på var adhersionen sitter och hur kanske en kil kan hjälpa med? När man har skador på böjsenan där den löper över strålbenskanten så kan ju en kil ge hästen 'extraår' med användbarhet eftersom en frisk del av senan (iom kilningen) löper över den skadade/förändrade kanten.

Så beroende på hur adhersionen sitter kanske man kan minska/undvika risken för att det drar för mycket i den genom kilning eller liknande.
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Jag skulle fråga vet om lämpliga underlag också, jag skulle kunna tänka mig att djupa underlag skulle vara sämre, och lite fastare bättre, men jag är inte säker.
Skoningen borde också kunna spela roll, korta tår skulle jag gissa är bra. Det kanske finns specialskoning som kan öka chansen att hon håller?
Njut av din häst!

Javisst! Djupa underlag är i stort sett alltid sämre. Med eller utan skada på hästbenen.
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Du har rätt. Jag var nog mer ute allmänt där. Travet har ju inte så ofta strålbensproblem pga underlag och skoning mm.

En duktig hovslagare i samråd med veterinär kanske? Finns hovslagare som har specialutbildning och är hur duktiga som helst.

Kyla går ändå. Hov i hink, kylslangar långt ner, snö lindad långt ner.

/Katrin
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Jo, fast det är svårt att få kylan så 'lång in' som det krävs. Man kyler ju mer de yttre strukturerna tyvärr. Sen ska kyla rent allmänt inte underskattas, men just det området är jäkla knivigt att kyla utan att 'frysa hoven av dem'. Däremot kan man med kylning påverka blodflödet dit.

POsitivt är ju att det finns en hel del kunskap om beslag etc för just strålbensproblematik, som TS kan dra nytta av =)
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

HEjsan!

Kul att det går så bra för er! :)

Jag tycker att du skall rida henne så länge det känns bra och hon är glad och villig. Lita på magkänslan!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp