Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Kroppen kan nog läka betydligt mer än vi tror :p med rätt förutsättningar och ev. lite hjälp på traven.

Skulle inte utgå ifrån att det är "läkt" och fritt fram, trots allt så visar hästarna hälta först när problemet blivit för stort - alltså inte nödvändigtvis "finns ingen hälta så finns inget problem".
Eftersom hästen gillar att jobba skulle jag dock inte ha dåligt samvete av att motionera den lätt utan för höga krav så länge den inte verkar ta skada av det.

Kanske en idé att prata med veterinären? Kanske åka och kolla på nytt för att se om det faktiskt blivit bättre? Få tips om eventuella alternativa behandlingar?
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Det är det som är det braiga med hästar, man lär sig hela tiden. :) Antar att lasern inte når så långt heller då? Av samma anledning. En hästägare hade dock ett ultraljud som han sa skulle gå längre in än lasern. Vi har inte fått den till stallet för att kunna prova än dock. Vet det inte är aktuellt för normala dödliga hästägare men i teorin kanske den skulle kunna hjälpa till? Starkt liniment strax ovan kronranden och lindad ända ner -> mer värme tex under natten?

/Katrin
 
Sv: Det stämmer inte! Hjälp mig kära bukare, vart är felet? -Långt-

Tack allihopa:bow:

Angående skoningen så är det som ni säger. Deras rekomendationer var att hålla tån kort och gärna "högklackad". Planen var alltså kort tå och kilklack. Men när min nya hovslagare började jobba med hennes hovar och kortade tån tills det såg ut som en riktig hov (hon hade dasslock tidigare, typ 4:or) blev hon så pass högklackad att kilklacken inte behövdes:) Nu har hon 2:or med kort tå!:d

//Maja
 
@Grazing
Jag är inte alls aktiv här längre sen jag flyttade till England, men så kikade jag in av en händelse o såg din fråga -som ju ändå var ganska ny.

Med min älskade Kenny blev det tillslut så att jag provade att hoppa, o det gick bra. Då provade jag att hopps högt, o det gick också bra!
Vi var tillslut tillbaka på tävlingsbanorna och hoppade upp till 1.30!!! Alla veterinärer o forskare som var involverade o hennes fall fattade ingenting - hon skulle ju inte ens kunna trava!

Vi hade en fantastisk comeback, ända tills hon började bete sig konstigt under sommaren 2010, och det visade sig att hon hade ett 10-tal tumörer längs nackkotorna och långsamt förlamades.... Det blev slutet på vår saga.
Hon lurade döden en handfull gånger under sitt liv, och hon kämpade för livet som ingen annan, men cancern tog henne tillslut.
:heart
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp