Det svåraste av allt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det svåraste var inte att ringa samtalet på morgonen för att boka en tid, även om rösten darrade.

Det svåraste var inte heller att sitta där med honom i rummet och se hur hans liv sakta försvann. Borra in huvudet i hans stora päls och inse att han inte längre var där, trots att kroppen fortfarande var varm.

Det svåraste var att formulera orden, när han märkte att vi började klä på oss ytterkläderna och han blev sådär pockande och undrande, som han alltid blir när han märker att vi är på väg nånstans. “Får jag följa med?! Snälla säg att jag får följa med! Jag VILL följa med!!”
Jag fick försöka flera gånger.
Jag skulle bara formulera orden “Du ska få FÖLJA MED och ÅKA BIIIILEN!”
Orden som han förstått så länge, och som alltid gjorde honom överlycklig så att han började hoppa jämfota och snurra runt och gläfsa av glädje. Han älskade att följa med, älskade att åka bil.

Det svåraste av allt den dagen var att få fram de orden. Jag försökte flera gånger, men det kom inte fram något ljud, bara oceaner av tårar. Tillslut lyckades jag pipa fram nåt nästan ohörbart om “följa med” och “åka biiiilen”. Visste inte om det ens hördes vad jag sa. Men han hörde. Och han blev överlycklig.
Mattes hjärta blev alldeles överlycklig av att få följa med och åka bilen, även denna gång - förväntansfull som om vi skulle göra något roligt.
Medans min värld försvann i ett töcken av tårar.

image1584713735253.png

*2007 †2020
R.I.P.
Jag älskar dig

 
Senast ändrad:

Vet precis. För mig brast det i receptionen när jag skulle anmäla oss. Fick inte fram ett ord. Dom frågade mig om det var Fiffi och jag lyckades nicka.
Det blir aldrig lättare. Och ändå får en göra det så många gånger om en har djur. Knasigt egentligen.
:heart
 
Beklagar sorgen :heart

Känner så väl igen känslan. Enda gången jag riktigt gråtit i vuxen ålder var när vi var tvungen ta bort vår gamla cocker. Mamma ringde det där jobbiga samtalet medan jag bröt ihop i mitt gamla pojkrum. Ironiskt nog grät jag inte alls lika mycket när föräldrarna själva gick bort några år senare...
 
Stort tack allihopa!! 💙💙💙 Jag uppskattar alla era ord och er omtanke! 💜

Det är så tomt. Så oändligt tomt.
Det känns som att huset numera bara är en meningslös samling döda träväggar. Som att hans lilla kropp och stora själ var det som fyllde huset med liv.
Jag tycker att jag hör honom ibland. Och ser honom i ögonvrån. Sen tittar jag till lite extra och då är det ingen där.
Jag har inte kunnat förmå mig att plocka undan hans sovkorg och matskålar än. Det känns skönt att de står där. Som att han bara är borta tillfälligt.
Hjärnan vet vad som har hänt, men hjärtat vägrar acceptera det. Jag kan inte låta bli att öppna ytterdörren ibland och se om han inte står där trots allt. Spana ut i trädgården och se om han inte kommer lunkade nånstans.
Men det gör han förstås inte.
Jag vill inte att det ska vara såhär.
Jag vet att det var väntat. Att han var gammal. Att han har fått leva ett härligt långt och lyckligt liv. Att det för hans skull var det bästa.
Men jag säger som Mattis: "Han fattas mig så det skär i bröstet"

💔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 152
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ja, varför skriver jag här egentligen? Jag har skrivit här tidigare och slutat flera gånger om, men så kommer jag tillbaks igen. Varför...
Svar
6
· Visningar
725
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 411
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp