Bukefalos 28 år!

Det tror inte jag på!

Nafayette

Trådstartare
Eller vad säger ni?
Angående hästtandläkare.
Kan man göra en ordentlig munundersökning utan munstege?
Alltså en sådan grej som sätts på huvudet och bändar isär käkarna??

AM
 
NEJ!

Jag har någonstans i gömmorna en MYCKET talande bild. Det är ett hästhuvud (skelett) som de satt en munrulle på, och sen stuckit in en rasp och visat från sidan hur mycket tänder det är kvar BAKOM raspen när den är instucken så långt det går med munrulle.

För att komma åt ordentligt både och raspa och att se behövs munstege.

Därför låter jag inte distriktarna raspa längre, de har munrulle. Så jag gör det på klinik där de har munstege.

Hästarna brukar btw vara lugnare med munstege, den kan de inte tugga på på samma sätt som munrullen.
 
Hm, vi tog in våran ena häst til en klinik för raspning av tänder.
Han frågade om hästen någons sinn hade fått sina tänder raspade!!
Vilket hästen hade fått, men det var med munrulle, men gjort av en mkt uppsedd veterinär!!

Veterinären på kliniken klippte av STORA vassa tagar som satt längst in i munnen!
 
Min tdl kan göra en väldigt bra bedömning utan stege...han tar tag i tungan och då öppnar hästen munnen, sen tar han ficklampan och lyser överallt, han kör dessutom in handen i munnen(jag har frågat massa ggr hur han törs, men dom tuggar inte säger han)och känner över hästens mun överallt....SER eller känner han något då....så får dom munstegen på sig för mera undersökning eller behandling....
han är utbildad av Torbjörn Lundström och har kört sitt race sen 95 skulle jag tippa.

Där kommer inga skruvmejslar in i munnen.....
 
MUNRULLAR SKALL BORT :devil:
Bojkotta alla som använder sådana! Biter hästen till på rullen är det lätt hänt att tanden går sönder.
 
Det går bättre på levande hästar,med munnrulle,kil.
Det inga svårigheter att få in handen och känna över alla tänderna på den fria sidan,och följdaktningsvis även raspa, om det skulle behövas.
 
Och om hästen biter sönder tänderna på munrullen, vad gör du då?
 
Min vet använder en typ av munrulle som jag inte sett tidigare. Den har gummi där den ligger an mot tänderna. Du kan ju tänka dig hur det låter när de tuggar på den. Det skär i öronen tycker jag. :)
 
vad heter han?
(kan ju Pm om du vill) låter som våran.
Kanske e samma. han gör precis likadant vilket våra hästar tycks trivas med
 
Munstegen ser farligare ut en vad den är.

Min pålle hade munstege förra veckan och den hade hon inga problem med.
Hon fick lite, lite lugnande sedan så stod hon blixt stilla, hon tyckte inte alls den var obehaglig.

Men den avskräcker nog pa av sitt utseende, men jag tror faktiskt att hästarna tycker bättre om den.
 
Att just distriktarna skulle ha munrulle o inget annat tycker jag är "hets mot folkgrupp" all dv- stationer har faktiskt fått munstegar utdelade.
Enligt min erfarenhet accepterar hästar munstege bättre än munrulle o det går inte att komma åt den innersta molaren på ett vettigt sätt utan munstege.
PL
 
Varför skulle den göra det?

Försök att hindra hästen från att bita till, du! Jag har häst som hade TVÅ tandfrakturer pga munrulle och jag vill att andra hästar skall besparas det lidandet.
 
Det SKULLE ha stått distriktarna här faktiskt. Fast i ärlighetens namn så har jag tyvärr ännu inte mött en DV med munstege. Och jag har bott i en del olika DV-områden. och lyckats mig ta mig igenom de flesta av veterinärerna på resp station. Och alla har de haft sina munrullar. Det är iofs förstahandsvalet för alla privatpraktiserande härikring som jag haft för att raspa tänder med.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
1 006
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 454
Senast: Niyama
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp