Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

CK

Trådstartare
Bakdags.
Problemet är att jag inte sparade receptet på papper, och nu hittar jag det inte på webben.
Finns det någon vänlig som kan skriva ner det här?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Asfaltsflickan räddar julen: :D



Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel.

Ingredienser

* 50 g jäst för söta degar (1 paket)
* 150 g riktigt smör
* 5 dl gammeldags mjölk
* 250 g Kesella gourmet
* 2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
* 2 dl vit baksirap
* 1/2 tsk salt
* drygt 18 dl vetemjöl
* 3 tsk bakpulver
* russin
* ägg till pensling


Gör så här:
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).

Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.

Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat
.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Tack.
Nu ska jag se till att baka framåt kvällen!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Tack :D Lussekattsbak har pa lordag! :bump:

Kan man ta nagot annat istallet for kesella, typ grekisk youghurt eller creme fraiche eller nat?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Åh, tack så mycket :). Jag hittade en påse ultimata lussebullar från förra året för ett par dar sen, och de var fortfarande precis lika goda :love:.

*skriver ut sidan*

(vilket jag gjorde även ifjol men det är puts väck)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Men hörrni, kopiera texten och spara i ett worddokument! :idea:

Fast :eek: Har ni sett priset på saffran i år? :eek:
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Njae, risken är att bullarna blir syrliga istället, plus att det (väl?) inte är samma fetthalt?

Jag bakade en sats för två helger sedan, men det blir nog en vända till snart. Min man är helt galen i dessa bullar...!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Här kommer ett litet tips för större och saftigare bullar både vanliga och saffransbullar. När degen är klar låt den endast jäsa 10-15 min gärna under lite plastfolie innan ni bakar ut den och låt bullarna jäsa något längre på plåten.

Lycka till
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Tack! :bow:
Det här receptet borde nålas per automatik 1 november varje år. Jag sparar receptet varje år men varje år slarvar jag bort var jag sparat det och varje år tänker jag förutseende och skriver ut det eftersom jag varje år inte hittar filen, och varje år slarvar jag bort utskriften. :)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Nej? Kostar det skjortan??

Ja, det har pga vädret eller vad det var varit en usel saffransskörd både i Spanien och i Iran. Jag betalade 39 kronor för ett vanligt litet kuvert i vanlig livsmedelsbutik häromdagen (troligen spansk).

Iransk saffran i kryddbutik med orientalisk prägel är ju lite billigare men ändå rekordartat dyr. Jag fick nästan en chock häromdagen. Iransk saffran har jag mer än gärna i maten, men jag har fått för mig att det inte riktigt duger till lussekatter. Den är ju lite grövre, och mer trådig.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Asfaltsflickan räddar julen: :D



Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel.

Ingredienser

* 50 g jäst för söta degar (1 paket)
* 150 g riktigt smör
* 5 dl gammeldags mjölk
* 250 g Kesella gourmet
* 2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
* 2 dl vit baksirap
* 1/2 tsk salt
* drygt 18 dl vetemjöl
* 3 tsk bakpulver
* russin
* ägg till pensling


Gör så här:
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).

Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.

Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat
.
:d.........
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Shit - fast vad sunt ändå :). Jag gillar när man faktiskt får betala för vad det kostar att ta fram en produkt. Har vi inte råd med saffran så får vi väl vara utan?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag pröjsade 36kr/ kuvertet på ICA. Höll på att svimma... Men å andra sidan kan jag inte minnas vad den kostade förra året?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Shit - fast vad sunt ändå :). Jag gillar när man faktiskt får betala för vad det kostar att ta fram en produkt. Har vi inte råd med saffran så får vi väl vara utan?

Tack gode gud för att de inte har kravodlad saffran på Ica! ;)

Har du tillgång till en EkoStore eller liknande kan du få ditt lystmäte vad gäller att betala för vad en vara faktiskt kostar. :D

Jag är helt på din linje, som du säkert fattar.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Haha, ja funnes Krav-odlad så blev det riktigt jobbigt ;). Läser just "Rimliga stallhyror-tråden" och håller med dig till punkt och pricka (men orkar inte svara...).
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Ja, det har pga vädret eller vad det var varit en usel saffransskörd både i Spanien och i Iran. Jag betalade 39 kronor för ett vanligt litet kuvert i vanlig livsmedelsbutik häromdagen (troligen spansk).

Iransk saffran i kryddbutik med orientalisk prägel är ju lite billigare men ändå rekordartat dyr. Jag fick nästan en chock häromdagen. Iransk saffran har jag mer än gärna i maten, men jag har fått för mig att det inte riktigt duger till lussekatter. Den är ju lite grövre, och mer trådig.

Santa Maria igår, ICA, 50kr :eek:
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Haha, ja funnes Krav-odlad så blev det riktigt jobbigt ;). Läser just "Rimliga stallhyror-tråden" och håller med dig till punkt och pricka (men orkar inte svara...).

Jag är lite road av att jag som är så pass urban till min allmänna läggning är en sådan förespråkare för att landsbygdens näringar (i Sverige och utomlands) ska ta betalt för sitt arbete på ett vettigt sätt. Jag är mer så än många mer lantligt lagda personer. Är inte det lite konstigt? :D

Aldrig i historien har man lagt så lite av sina disponibla inkomster på mat. Fram tills ganska nyligen var maten de disponibla inkomsterna för många människor även i Sverige. Trots det klagas det oavbrutet över matpriserna. Jag får inte riktigt ihop det.

No1: Trots det ovanstående. Jag undrar om du inte är offer för en av de Ica-butiker som lägger på väldigt mycket på priserna överlag? Har du testat att jämföra med någon rimligt jämförbar butik?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Aldrig i historien har man lagt så lite av sina disponibla inkomster på mat. Fram tills ganska nyligen var maten de disponibla inkomsterna för många människor även i Sverige. Trots det klagas det oavbrutet över matpriserna. Jag får inte riktigt ihop det.

:love:

Tänk om fler urbana människor kunde fatta detta...
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

No1: Trots det ovanstående. Jag undrar om du inte är offer för en av de Ica-butiker som lägger på väldigt mycket på priserna överlag? Har du testat att jämföra med någon rimligt jämförbar butik?

Det är solklart!
Jag behövde bara saffran och tog en liten ICA jag i vanliga fall aldrig handlar på just för att de har onödigt höga priser.
Kommer fortsätta med att inte handla där :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
350
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 907
Senast: lingonben
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 170
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra ;). Och några få smarta, genomtänkta. Hur har...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
9 252
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp