Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Asfaltsflickans recept var verkligen jättegott men i år ska jag höja nivån, precis som jag gjort med vanliga bullar, att göra en fördeg. Det blir så otroligt gott av det! Matgeek är min nya idol :love:
http://matgeek.se/2013/11/13/recept-pa-saftiga-lussekatter/

Gjorde detta recept och de blev sjukt goda! Bästa jag har gjort, och då har jag alltid svurit på det ultimata receptet från denna tråd innan. Gjorde dock allt samma dag (vilket också går bra enligt receptet) och bytte standardmjölken mot den fetare lantmjölken. Saffran marinerade jag i rom i 4-5 dagar och det blev vanlig saffran och inte pistiller men funkar det också. Ska dock ta ett paket extra nästa gång (hade 3 paket nu!).

Det här med att göra fördeg är verkligen grejen som gör bullarna ännu saftigare och vaniljen är pricken över i:t! Extra bra med film på hur man ska göra också :)
 
Kul att du också gillar! Jag har inte testat saffransbak ännu men har gjort flera kardemummabullar och det är inte klokt vad gott det blir!
 
Gjorde min bästa lussebullsdeg någonsin i lördags :love:. Den blev så där fantastiskt perfekt och var sinnessjukt kletig vid utbaket. Blev ingen knådning, fick vända den ett par gånger innan den kavlades.
Synd att alla bullar redan är slut :o

Blev bara riven choklad i den här gången och kan konstatera att de blir snäppet grymmare med lite större hackade bitar av vit choklad.
 
Så var det dags i år igen då! Jag gör nog lite olika recept hela tiden. För mig är det viktigt att ha ordentligt med socker och att degen är lite kletigare än till vanliga bullar. Just nu testat jag att låta saffran marinera lite i Likör 43, slängde dock precis ihop det och ska baka strax så det blir ingen långvarig marinad. Men i brist på mortel, plus att jag är lat, så... :D

Kom precis på att jag ska blöta mina russin också. Och efter att ha läst i tråden ångrar jag att jag inte har mandelmassa hemma, saffransbullar med mandelmassa är ju det godaste!
 
Jag testade receptet på första sidan idag, jag bakar normalt lussebullar på ett gammalt recept utan kesella. Ska bli kul att se hur de smakar.
 
Bakade enligtreceptet på sid 3, och de blev jättesaftiga o goda! :D

Gjorde halva degen med fyllning: mandelmassa o riven vit choklad, hjälp så gott!!!
 
11910311_1686866571537129_709191992_n.jpg


Detta råkade hända hos mig idag :angel:
Finns inga godare lussebullar än denna varianten!
 
11910311_1686866571537129_709191992_n.jpg


Detta råkade hända hos mig idag :angel:
Finns inga godare lussebullar än denna varianten!

OMG!
Jag dog just. Idag kom det upp ett minne på fb, ett lussebullsbak för 3 år sedan. Kollegorna påminde mig om mina bullar i tisdags. En del av mig tycker att det är på tok för tidigt, den andra bara vill springa ut till bilen, åka till Ica Maxi och shoppa. Dra igång bullbak mitt i natten för att sen äta lussebulle tills jag dör sötebrödsdöden i soffan med skyhögt blodsocker.
 
Är rebell och bakade nu i veckan, andra året i rad jag använder det ultimata receptet. Men jag är inte imponerad? Helt okej, men de vi sålde på macken som kom frysta smakar bättre, mer :o Trodde att jag kanske råkade bränna saffranet förra året men nä, prickfritt enligt recept men ingen trillar av stolen. Efterlyser fler recept som ger bullar som osar saffran!
 
Är rebell och bakade nu i veckan, andra året i rad jag använder det ultimata receptet. Men jag är inte imponerad? Helt okej, men de vi sålde på macken som kom frysta smakar bättre, mer :o Trodde att jag kanske råkade bränna saffranet förra året men nä, prickfritt enligt recept men ingen trillar av stolen. Efterlyser fler recept som ger bullar som osar saffran!

Om du kan tänka dig att frångå traditionella lussekatter så vågar jag påstå att mina är godast i världen :D
  • 100g smör
  • 2 påsar saffran
  • 5 dl mjölk
  • 50g jäst
  • 250g kesella
  • 2 dl strösocker
  • 1 msk kardemumma
  • 0,5 tsk salt
  • ca 15 dl vetemjöl
  • Smör, vaniljsocker, russin och pärlsocker till utbakning samt 2 uppvispade ägg.
  1. Smält smör i en kastrull tillsammans med saffran. Häll i mjölken och värm tills det är fingervarmt.
  2. Smula ner jäst i en bunke och rör ut den i lite av mjölkblandningen. Tillsätt resten av mjölkblandningen, kesella, socker, kardemumma, salt och det mesta av mjölet.
  3. Arbeta degen tills den blir blank, smidig och släpper kanten på bunken.
  4. Jäs med bakduk i 40 minuter.
  5. Arbeta degen på mjölat bakbord och dela i två delar.
  6. Kavla ut varje del till en stor rektangel (med samma form som en platt-tv :D) och bred på smör på hela rektangeln. Noga att ha smör ut i hela kanterna! Pudra över vaniljsocker, ev. strösocker och häll på russin.
  7. Rulla ihop rektangeln till en lång rulle och skär rullen i ca 2 cm tjocka skivor.
  8. Lägg bullarna i bullformar och jäs i ytterligare 40 min under bakduk.
  9. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Snåla inte! Häll på pärlsocker.
  10. Grädda lussekatterna i mitten av ugnen i 8-10 minuter tills de är gyllenbruna.
  11. Låt svalna under bakduk. Lägg i plastpåsar utan luft och frys in genast.
Sååå gott!
 
Hjäääälp!

Tänkte testa att göra lussebullar med mandelmassafyllning.
Hur gör ni? River ni mandelmassan och strör över den utbakade degen? Något mer ni har i smeten? Smör? Vaniljsocker? :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
350
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 907
Senast: lingonben
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 170
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra ;). Och några få smarta, genomtänkta. Hur har...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
9 252
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp