Det väntade men fruktansvärda.

Har kämpat med hälta hos Fröken i nästan ett halvår. Igår fanns det inte längre något att göra. Hon är hur fräsch och fin i kroppen som helst, utom i vb kota. Där finns någon form av brosskada som aldrig kommer att bli bättre.

Min lilla häst. Hon som skulle bli min tävlingspartner. Som skulle låta mig komma ut och tävla och kanske till och med klättra lite i klasserna (målet var att få starta MVSA. Min lilla rallyräka som inte var inhoppad när hon kom och sedan visade sig ha stor talang för detta. Lilla Örat som bara (i alla fall mest) har varit godmodig, snäll och lätt.

Jag har två val, nu.

Ta bort eller triangelmärka och avla.

Jag hade inte haft något alls emot att ta föl på henne. Hon har en hel del förtjänster. Men det tar tid. Massor av tid innan jag har en ridbar häst igen. Jag måste också flytta från stallet jag står nu, och trivs jättebra i. Det är fantastiskt som träningsanläggning men inte för dräktigt sto/sto med föl.

Eller så tar jag bort henne med en gång och köper en ny häst. En unghäst kanske?

Eller ta bort och bara sluta med hästar, för tydligen är jag ju sämst.

Att triangelmärka och sälja är inget alternativ, tror jag. Skulle iofs kunna sälja till någon som också ville avla på henne, tex men iom att hon inte har några föl sen tidigare blir det nog svårt. Och jag vill inte riskera att någon försöker 'rida igång henne' igen.

Jag har ett par veckor på mig att välja, men hur väljer man?
 

Det är sjukt svårt. Men ofta brukar man landa i ett "korrekt" beslut. Frågan är om du vill avla på ett sto som inte håller för ridning på den nivå du vill rida på?
 
Det är sjukt svårt. Men ofta brukar man landa i ett "korrekt" beslut. Frågan är om du vill avla på ett sto som inte håller för ridning på den nivå du vill rida på?

Det är antagligen yttre trauma av något slag som satt igång det hela. Enligt vet så bör det inte ärvas av avkomma.
 
Usch, det är verkligen ett svårt val! Om du försöker se till bara dig själv och ditt intresse (svårt att bortse från den häst man har, jag vet, men försök) - är det ridning, träning och tävling som motiverar dig? Eller är det samvaron och utveckling av hästen, även om ni inte kommer till tävling? Eller något helt annat?

För att försöka tänka alternativ - Om du har möjlighet, kan du betäcka och låta henne bo någon annanstans, med full skötsel och koll? Och kan du då ha en annan häst under tiden, kanske på foder om du inte vill/kan köpa en till? Om hon då visar sig ge fina föl så kan det vara lättare att sälja eller leasa ut henne som avelssto senare.

Om hon är ett sto som du skulle kunna tänkt dig att ta föl på även utan skada vill säga... och under förutsättning att hon skulle må bra under dräktighet och med den extra belastning som det innebär såklart.

Och kom ihåg att det är inte fel att ta bort en häst med de förutsättningar du anger, det är ditt beslut när det är dags.
 
Men kan hon leva ett gott liv som typ promenadhäst låter det ju drastiskt att ta bort?

Hon skulle kunna ridas ut, en gång i veckan. Hon är för explosivt för att det skulle vara roligt för någon och i kombination med att hon är en arbetsnarkoman av rang sä tror jag inte det livet passar henne. Hon står och attackerar boxväggarna i ren frustration för tillfället.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 496
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp