”Det var 100 procent hans sista start...”

Propulsion vann Elitloppet i söndags – på femte- och sista försöket.
Under måndagen livetv-chattade stjärntränaren Daniel Redén med Sportbladets läsare.
– Det här var 100 procent hans sista start i Elitloppet, klargör han i sändningen.
 
Jag vet inte, jag håller inte med, hur kan en häst som har en skada prestera på den nivån under så många år "bara" för att man snittat nerverna så att hästen inte känner skadan? Skadan försvinner ju inte för att känseln gör det. Att en häst kan gå bra något enstaka lopp med en skada nervsnittad känns sannolikt. Men att den ska kunna prestera på den nivån under så lång tid känns märkligt.

Smärta skyddar ju en från att skada sig än värre. Smärta räddar oss när vi sätter handen på en varm spisplatta. Om man inte hade känt hettan från plattan hade ju handen skadats rejält innan man upptäckte att plattan var het!

Ja, håller med här. P har tränat på Redéns tunga banor och startat i både PdA och Elitloppet många år i rad. En häst som inte är i toppform fysiskt skulle aldrig klara av det han har gjort.
 
Eftersom att hästen nu har känsel så skulle den ju ha skitont om den hade gått sönder tidigare.
Det talar emot att det skulle ha varit till någon fördel för hästens prestation.

Nu ja. Men utifrån vad jag har läst återkommer känseln efter en viss tid.
 
Jag såg tränaren verkade ganska ”ny” , ung på tv. Han kan vara lurad av klassiska hästskojare utan samvete.
 
Nej precis. Hade han inte varit snittad hade han inte tävlat. Kanske?

Men säg att han hade ont pga en skada, nervsnittats och tävlats vidare. Då borde väl skadan blivit värre av all träning och tävling och han borde gått sönder ännu mer. Vilket inte verkar ha hänt eftersom han tävlat så framgångsrikt flera år efter.
 
Jag tycker du konspirerar oerhört faktiskt. Det verkar ganska tydligt vad som hänt tycker jag. Men så väldigt tragiskt.
Det som verkligen inte stämmer är att det skulle dröja 5 år och komma upp först efter en elitlopps-seger.
Rent erfarenhetsmässigt så brukar mina konspirationsteorier stämma i de flesta fall.
Oftast så är de t.o.m. mycket värre än jag tror.
De dyker upp när det inte går att få ihop mönstret rent logiskt.
Men det kan ju vara så att säljarna lyckades med att mörka nervsnittningen och att de aldrig trodde att hästen skulle märkas så mycket efter exporten som den gjorde.
Något är det som inte stämmer. Jag skulle börja med att kontrollera om alla kopior på exportpappren ser likadana ut.
 
Det som verkligen inte stämmer är att det skulle dröja 5 år och komma upp först efter en elitlopps-seger.
Rent erfarenhetsmässigt så brukar mina konspirationsteorier stämma i de flesta fall.
Oftast så är de t.o.m. mycket värre än jag tror.
De dyker upp när det inte går att få ihop mönstret rent logiskt.
Men det kan ju vara så att säljarna lyckades med att mörka nervsnittningen och att de aldrig trodde att hästen skulle märkas så mycket efter exporten som den gjorde.
Något är det som inte stämmer. Jag skulle börja med att kontrollera om alla kopior på exportpappren ser likadana ut.

Har du läst detta?

https://linnandersson.org/2020/06/0...fCVeL8wPU4ROfpFbKvK0Uv61a8kBL8KtGV4CXOnSk2J3c
 
Hästen har gjort fantastiska prestationer och får säkert den bästa vård och omsorg en häst kan få
Vad han än nervsnittades för måste ju ha läkt ut annars hade han aldrig kunnat göra de lopp han har gjort
Hans avkommor kommer säkert bli bra Men det är ett brott mot den djurskyddslag vi har som många anser ska vara den bästa i världen och någon/några måste väl befinnas skyldiga
För egentligen skulle han aldrig fått tävla eller betäcka i Sverige
 
Hästen har gjort fantastiska prestationer och får säkert den bästa vård och omsorg en häst kan få
Vad han än nervsnittades för måste ju ha läkt ut annars hade han aldrig kunnat göra de lopp han har gjort
Hans avkommor kommer säkert bli bra Men det är ett brott mot den djurskyddslag vi har som många anser ska vara den bästa i världen och någon/några måste väl befinnas skyldiga
För egentligen skulle han aldrig fått tävla eller betäcka i Sverige

Det tror jag ingen säger någonting om och jag tror alla i travvärlden välkomnar den utredning som ST var snabba att tillsätta. Det blir intressant att se vad som kommer fram när de börjar nysta i det.
 
Det tror jag ingen säger någonting om och jag tror alla i travvärlden välkomnar den utredning som ST var snabba att tillsätta. Det blir intressant att se vad som kommer fram när de börjar nysta i det.
Ja
Men oavsett är det redan en skandal tyvärr
Och en jävla soppa ska nu alla resultat korrigeras och prispengar betalas
tillbaka
Jösses vilken röra det blev :crazy: bara för att ingen verkar ha läst export intyget
Propulsion tror jag mår utmärkt idag däremot Han är nog lika glad som han var innan Elitloppet
 
Ja
Men oavsett är det redan en skandal tyvärr
Och en jävla soppa ska nu alla resultat korrigeras och prispengar betalas
tillbaka
Jösses vilken röra det blev :crazy: bara för att ingen verkar ha läst export intyget
Propulsion tror jag mår utmärkt idag däremot Han är nog lika glad som han var innan Elitloppet

Vi får se vad som händer. Men ja, en soppa är det definitivt. Och tråkigt smolk i bägaren efter den makalösa prestationen i söndags.
 
Nu läste jag att Redén hade nåtts av ryktet redan förra året och då kallade han ut veterinärer osm kontrollerade. Jättekonstigt att han inte kollade med den amerikanska travorganisationen och kollade importpapper och allt sånt också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Han har inte startat sedan Prix d’Amérique när han går rakt i Elitloppet – för att försöka vinna storloppet på femte- och sista...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Femte försöket. Då tog stjärnhästen Propulsion hem Elitloppet – efter en superspurt. – Jag är så jävla glad. Det är mycket tårar nu...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: MayGrace
·
  • Artikel
Hästnyheter Ska det bli femte gången gillt för Propulsion i Elitloppet? Daniel Redéns 31-faldige miljonär startar som favorit till slutsegern i...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Propulsion jagar sin första seger i Elitloppet – i sitt femte försök. Då fick han mardrömsupplägg i försöket – men tog sig till final. –...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp