Det var bättre förr

fejko

Trådstartare
Det fanns en tid när man kunde handla i riktiga affärer. Jag skojar inte - det fanns massor med affärer i centrum där man kunde köpa allt ifrån goda ostar till kläder. Kläderna kunde man prova innan och se om de passade, känna på kvalitén etc. Och man kunde avsluta shoppningrundan på ett trevligt kafé.

Idag får man beställa på nätet. Har man tur får man leveransen efter ett par dagar. Har man otur får man inte leveransen alls. Bor ni på landet? Nä men då är det inte så konstigt att vi inte hittar säger någon snipig tjej när man tagit ledigt från jobbet och väntat en hel dag. Och ibland blir det fel. Det ser inte alls ut som på bilden och man får omaket att skicka tillbaka paketet igen.

Enda fördelen är att man slipper trängas med folk och man kan shoppa när man ligger vaken mitt i natten.
 
Känner igen det där. Jag avskyr dock att gå i klädbutiker, så i det fallet är det skönt med nätshopping. Men, som du säger så blir det fel ibland och man blir inte så ofta nöjd. Kan man känna på material, sömmar och prova ut storlek så att den verkligen blir bra så får man mycket igen, det är sant. Tror jag ska återgå till att åka till affären och handla trots att jag tycker det är pest. Det händer inte så ofta i alla fall :D
 
Det fanns en tid när man kunde handla i riktiga affärer. Jag skojar inte - det fanns massor med affärer i centrum där man kunde köpa allt ifrån goda ostar till kläder. Kläderna kunde man prova innan och se om de passade, känna på kvalitén etc. Och man kunde avsluta shoppningrundan på ett trevligt kafé.

Idag får man beställa på nätet. Har man tur får man leveransen efter ett par dagar. Har man otur får man inte leveransen alls. Bor ni på landet? Nä men då är det inte så konstigt att vi inte hittar säger någon snipig tjej när man tagit ledigt från jobbet och väntat en hel dag. Och ibland blir det fel. Det ser inte alls ut som på bilden och man får omaket att skicka tillbaka paketet igen.

Enda fördelen är att man slipper trängas med folk och man kan shoppa när man ligger vaken mitt i natten.

Jag handlar fortfarande ost (och andra specialdelikatesser) och kläder i riktiga affärer. Och tar en espresso på kafé (undantaget har varit under restriktionstiden som varit). Det finns fortfarande med gott utbud i mina två närmaste städer.

Nätshopping passar bra för vissa saker som inte kräver att man ser, klämmer o känner, provar eller doftar och som inte ger ombudet en dålig arbetsmiljö när det ruttnar i boxen för att det fastnar över helgen. Där det är lätt att leverera enligt förväntan, eftersom förväntan är lätt att skapa en korrekt.
 
Det fanns en tid när man kunde handla i riktiga affärer. Jag skojar inte - det fanns massor med affärer i centrum där man kunde köpa allt ifrån goda ostar till kläder. Kläderna kunde man prova innan och se om de passade, känna på kvalitén etc. Och man kunde avsluta shoppningrundan på ett trevligt kafé.

Idag får man beställa på nätet. Har man tur får man leveransen efter ett par dagar. Har man otur får man inte leveransen alls. Bor ni på landet? Nä men då är det inte så konstigt att vi inte hittar säger någon snipig tjej när man tagit ledigt från jobbet och väntat en hel dag. Och ibland blir det fel. Det ser inte alls ut som på bilden och man får omaket att skicka tillbaka paketet igen.

Enda fördelen är att man slipper trängas med folk och man kan shoppa när man ligger vaken mitt i natten.
Jag älskar att handla via internet. Handlar det mesta den vägen. Kan sitta i lugn och ro hemma och välja och jämföra oavsett tidpunkt på dygnet och får det oftast hemkört. Snabbt, lätt, effektivt. Har absolut noll utbyte av att åka omkring, trängas i affärer och leta efter saker. Det är dock en konst som allt annat att lära sig att hitta rätt, vad det är en söker i form av material etc. Sen flyter det.
 
Om man bodde i stan på 1800-talet fick man handla sin mjölk på torget. Den kördes dit från bondgård med häst och vagn. Den gick inte att kyla, vare sig före eller efter köp, och höll sig bara för dagen. Nästa dag fick man gå tillbaka till torget och göra om samma sak igen..... Om vi nu ska tala om kontraster.... :D
 
Jag älskar att handla via internet. Handlar det mesta den vägen. Kan sitta i lugn och ro hemma och välja och jämföra oavsett tidpunkt på dygnet och får det oftast hemkört. Snabbt, lätt, effektivt. Har absolut noll utbyte av att åka omkring, trängas i affärer och leta efter saker. Det är dock en konst som allt annat att lära sig att hitta rätt, vad det är en söker i form av material etc. Sen flyter det.
Jag håller med, även om jag just nu är rätt sur på att jag fortfarande väntar på att få en ny klänning i utbyte mot den som var felsydd. De mottog min retur i början av denna månaden, och jag väntar fortfarande.... :cautious:
 
Jag handlar också i riktiga affärer. De finns iaf här.

Vi har en riktigt trevlig liten delikatessbutik i stan där man kan köpa allt möjligt gott och få smaka osten innan man köper.

Kläder köper jag oftast i riktiga butiker.
 
Det är tråkigt att stadskärnorna avfolkas, men jag är också helt ok med att handla mycket på nätet och har personligen jättesvårt för stora köpcentra med kedjor som finns över hela landet.

Men sedan är jag nog lyckligt lottad att ha underbara gårdsbutiker i närområdet; bageri, ost- och delikatessbutik, grönsaker, fiskaffär och viltkött. Till och med en del klädaffärer. Jag blir helt matt av en dag på ett stort köpcentrum, men njuter av att besöka de här mindre affärerna med charmig atmosfär och personlig service. Gynnar gärna de mindre närbutikerna och hoppas på mer sådan utveckling!
 
På början av 90 talet fanns det här 2 mat affärer, ett bageri, en kiosk för spel, en dyr krimskrams butik och apotek i centrum utöver post, bank och polis.

Nu finns en mataffär, kiosk kvar, krimskrams butik kvar och apotek kvar. Tillkommit är pizza, gym ×2, fruktbutik, sushi, restaurang, secondhand och säkert något jag missat

Vid stationen fanns vid början av 90 talet en mataffär och 2 tappar.
Nu finns mataffär, thai×2, pizzeria, restaurang, gatukök×2 och en godisbutik.

Så är uppvuxen med att åka in till Göteborg eller Kungsbacka för att åka och shoppa och fika.
Nu har ju Mölndal rustat upp sitt centrum så det blivit fint med ostbutik, fik, affärer mm men glömmer ofta det då jag inte är van vid att det finns något där.
 
Jag köper det mesta i fysisk affär. Kläder, inredning, konsthantverk och sånt köper jag ofta på second hand och ibland i affär. Gillar att gå runt i affärer och kolla på saker.
 
På början av 90 talet fanns det här 2 mat affärer, ett bageri, en kiosk för spel, en dyr krimskrams butik och apotek i centrum utöver post, bank och polis.

Nu finns en mataffär, kiosk kvar, krimskrams butik kvar och apotek kvar. Tillkommit är pizza, gym ×2, fruktbutik, sushi, restaurang, secondhand och säkert något jag missat

Vid stationen fanns vid början av 90 talet en mataffär och 2 tappar.
Nu finns mataffär, thai×2, pizzeria, restaurang, gatukök×2 och en godisbutik.

Så är uppvuxen med att åka in till Göteborg eller Kungsbacka för att åka och shoppa och fika.
Nu har ju Mölndal rustat upp sitt centrum så det blivit fint med ostbutik, fik, affärer mm men glömmer ofta det då jag inte är van vid att det finns något där.

Samma här! Under min uppväxt åkte man alltid någon annanstans för att shoppa.

När jag växte upp här i min stad (80-90-tal) fanns det Lindex, Kappahl och en liten lokal klädaffär som man som ung tjej inte vågade gå in i själv för det jobbade en man där som gärna kikade in i omklädningsrummet medan man bytte om för att fråga om kläderna passade (och "råkade" han se nåt så såg han det nog inte som en nackdel). En skoaffär och några väskaffärer. Några kinarestauranger (väldigt försvenskade) och massor med pizzerior.

Nu finns det fler klädbutiker, fler skoaffärer, bra sushi, bra kaféer, bra thairestaurang och flera andra trevliga restauranger av olika typ. Det finns en delikatessbutik som håller mycket bra kvalitet. På stranden på sommaren fanns på sin höjd en glasskiosk som även hade lite lösgodis. Nu finns det flera trevliga restauranger som serverar lunch vid badstranden.

Nä, i min stad var det definitivt INTE bättre förr! Tvärtom!
 
Nu har ju Mölndal rustat upp sitt centrum så det blivit fint med ostbutik, fik, affärer mm men glömmer ofta det då jag inte är van vid att det finns något där.
Och, litet OT, Mölndals centrum (läs: Mölndals bro) hade ett väldigt bra utbud med butiker redan på 80-talet. Sen kom svackan på 90- och framför allt 00-talet, där kundunderlaget inte räckte till för lokalhyrorna. Det bidrog bl a etableringarna i Kållered till. Och Jungfruplatsen var ett levande stadsdelscentrum med två matbutiker, konditori, fruktaffär, kiosk, blomsteraffär, post, bank, apotek, tandläkare, garnaffär, videobutik mm långt in på 90-talet.
 
Och, litet OT, Mölndals centrum (läs: Mölndals bro) hade ett väldigt bra utbud med butiker redan på 80-talet. Sen kom svackan på 90- och framför allt 00-talet, där kundunderlaget inte räckte till för lokalhyrorna. Det bidrog bl a etableringarna i Kållered till. Och Jungfruplatsen var ett levande stadsdelscentrum med två matbutiker, konditori, fruktaffär, kiosk, blomsteraffär, post, bank, apotek, tandläkare, garnaffär, videobutik mm långt in på 90-talet.
80 talet har jag inget minne av hur det såg ut i Mölndal. Mitt minne är att Mölndal ekar tomt.

Kållered köpcentrum har ju funnits tack vare ikea som legat där sedan 1972 och sedan ljud och bild som blev k-center sedan 1986 och finns nu mer inte. Stakars Eken hade det tungt med tomma lokaler tills senaste ombyggnaden.
 
80 talet har jag inget minne av hur det såg ut i Mölndal. Mitt minne är att Mölndal ekar tomt.

Kållered köpcentrum har ju funnits tack vare ikea som legat där sedan 1972 och sedan ljud och bild som blev k-center sedan 1986 och finns nu mer inte. Stakars Eken hade det tungt med tomma lokaler tills senaste ombyggnaden.
Om jag ser till mig själv så ser jag heller att butiker finns i Kållered köpcentrum än inne i Mölndal eller i Lindome centrum då jag har närmast till Kållered köpcentrum från där jag bor.
 
För mig är inte argumentet att vara närmast rent geografiskt något som bär någon större vikt när jag väljer vem jag handlar hos. Jag vill ha riktigt bra, snabb och effektiv service, kundfokus, bra utbud etc. Jag har inget problem med att åka förbi en eller fler butiker för att handla hos någon annan längre bort - eller beställa online - om det bättre uppfyller det jag förväntar mig.
Det här har tagit somliga på sängen i närheten; uppenbart chockade över att jag inte automatiskt stöttade de som låg närmast. Som att jag skulle nöja mig med det de behagade sälja, acceptera deras obefintliga kundfokus och frånvaro av service. Andra har uppenbart hängt med i utvecklingen och ser inget som helst problem med att ha kunder såväl nära som långt bort.
 
Det fanns en tid när man kunde handla i riktiga affärer. Jag skojar inte - det fanns massor med affärer i centrum där man kunde köpa allt ifrån goda ostar till kläder. Kläderna kunde man prova innan och se om de passade, känna på kvalitén etc. Och man kunde avsluta shoppningrundan på ett trevligt kafé.

Idag får man beställa på nätet. Har man tur får man leveransen efter ett par dagar. Har man otur får man inte leveransen alls. Bor ni på landet? Nä men då är det inte så konstigt att vi inte hittar säger någon snipig tjej när man tagit ledigt från jobbet och väntat en hel dag. Och ibland blir det fel. Det ser inte alls ut som på bilden och man får omaket att skicka tillbaka paketet igen.

Enda fördelen är att man slipper trängas med folk och man kan shoppa när man ligger vaken mitt i natten.
I min lilla stad finns allt det där, delikatess butik, kedjor och fristående klädaffärer, cykel och fritidsutrustning. Caféer i mängder, hantverksbutiker och leksaksbutik. Den större staden är centrum ganska dött men det finns saluhall med ett bra utbud och det skapas mindre centrum vilket jag upplever mysigare.
Jag handlar både i butik och online.
 
Det fanns en tid när man kunde handla i riktiga affärer. Jag skojar inte - det fanns massor med affärer i centrum där man kunde köpa allt ifrån goda ostar till kläder. Kläderna kunde man prova innan och se om de passade, känna på kvalitén etc. Och man kunde avsluta shoppningrundan på ett trevligt kafé.

Idag får man beställa på nätet. Har man tur får man leveransen efter ett par dagar. Har man otur får man inte leveransen alls. Bor ni på landet? Nä men då är det inte så konstigt att vi inte hittar säger någon snipig tjej när man tagit ledigt från jobbet och väntat en hel dag. Och ibland blir det fel. Det ser inte alls ut som på bilden och man får omaket att skicka tillbaka paketet igen.

Enda fördelen är att man slipper trängas med folk och man kan shoppa när man ligger vaken mitt i natten.
Förr kunde jag köpa vanlig ost att hyvla på smörgås i ostdisken eller i ostaffären.

Nu är man hänvisad till efterrättsostar eller extra lagrade ostar. :arghh: (som jag också tycker om såklart, men inte vill hyvla till frukostmackan) och vill man ha en ost att hyvla till smörgås måste man köpa ett plastpaket. Dessutom tror jag att mild grevé har ändrat smak lite sedan "förr":cautious:.

Och det fanns bagerier i många hörn och det bara doftade helt underbart när man gick in i dem. Helt otroligt. Finns fortfarande bagerier här men de doftar inte lika underbart och där vi är ibland på somrarna har de försvunnit ett efter ett.
 
80 talet har jag inget minne av hur det såg ut i Mölndal. Mitt minne är att Mölndal ekar tomt.

Kållered köpcentrum har ju funnits tack vare ikea som legat där sedan 1972 och sedan ljud och bild som blev k-center sedan 1986 och finns nu mer inte. Stakars Eken hade det tungt med tomma lokaler tills senaste ombyggnaden.
Nejdå, Mölndal hade betydligt mer levande och varierat butiksliv då än idag och framför allt mer småskaligt. Men det gäller nog många motsvarande städer.
Och Eken center var ju i stort sett fullbelagt med ett tjugotal butiker de första 5-10 åren, det fanns någon enstaka butikslokal vakant. Sen var det förstås tragiskt hur länge det stod nästan helt tomt innan det revs. :(
 
Om man bodde i stan på 1800-talet fick man handla sin mjölk på torget. Den kördes dit från bondgård med häst och vagn. Den gick inte att kyla, vare sig före eller efter köp, och höll sig bara för dagen. Nästa dag fick man gå tillbaka till torget och göra om samma sak igen..... Om vi nu ska tala om kontraster.... :D
Tuberkulos kunde man få på köpet också.
 

Liknande trådar

M
Ekonomi & Juridik Ska nu försöka få ner lite så ni förstår.. Jag skulle beställa täcken på en sida på nätet som är ganska stora. Sidan var lite luddig...
2
Svar
26
· Visningar
3 662
Senast: M-Meduza
·
Övr. Hund I onsdags kväll började min färd ner mot Tyskland för att få se lite "riktig" hundträning. Vår resa började 21 på kvällen, vi åkte i...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 793
Senast: sammi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp