Det var ju fel?!

Lupino

Trådstartare
Vad har du uttalat på ett sätt som du långt senare förstod var helt ”fel”? Eller som du uttalar ”fel” trots du vet det borde uttalas på annat sätt?

Jag kom att tänka på den lilla sugrörstetran jag drack när jag var yngre - ”sunkist” som jag alltid sagt - men insåg såhär 30 år senare att den nog ska
uttalas Sun-kissed (stavningen till trots)?!

Många företag har ju fyndiga engelska namn som helt gått svenskarna förbi, jag tänker t.ex på Q8 som nog de flesta kallar kuåtta.

Vad har ni för exempel?:D
 
Jag trodde (fram tills väldigt nyligen) att det hette jämnvikt och inte jämvikt :laugh:

Sen finns det flera ord som jag bara uttalar fel. Tillexempel kebab. Jag säger inte liksom "ke-babb" (eller hur man nu ska säga det) utan snarare "keebaab", jag vet att det är helt fel men det är så jag alltid sagt det :laugh:
 
Glukosamin (tillskott som hundarna får för lederna) - jag brukade säga/tänka gluko-samin tills jag plötsligt hörde en veterinär säga glukos-amin och det gick upp ett ljus för mig. Med tanke på hur mycket kemi jag ändå läst på universitetet så kan jag själv tycka att jag var något trög som inte kom på vad det hette tidigare :p
 
Uttalar egentligen som "ejenklien" tror jag. Rätt säker på att det är dialektalt så det är inget jag reflekterar över.

Både säger och skriver omständigt trots att jag vet att det heter omständligt.
 
En klassiker som även jag råkat ut för är ju att Apotekarnes Julmust hela tiden hetat apotekarens ända fram till jag var typ 20 år och helt plötsligt såg att det inte alls stod apotekarens på etiketten...
Det upptäckte jag när jag var typ 12. Det tog ett tag innan jag lärde mej säga det åxå. Kan fortfarande säga fel ibland av bara farten. Det är ett sånt där namn där jag måste tänka till innan jag säger det
 
Beror på vad man avser - det kan vara omständligt att var i omständigheter ;-)
Omständlig: invecklad, komplicerad
Omständig: sakförhållande som har betydelse i sammanhanget (men det är ålderdomligt och används väl bara angående graviditeter - om ens det?)

Det fetade; du tänker nog på uttrycket att vara i/befinna sig i omständigheter = gravid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
503
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 420
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 493
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 771
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp