Det var länge sedan och människan är död

Förlåt men det gör lite ont i magen på mig att läsa det sista. Det är uppenbart att den fysiska misshandeln är långt värre för majoriteten av kvinnliga offer, men vad om den psykologiska misshandeln? Den är inte mindre hanterbar än fysisk misshandel. Och även om det är klart att det finns långt fler kvinnliga offer så tror jag att man bör vara försiktig med att vifta med de manliga offren med att deras upplevelser är "betydligt mer hanterbara". Alla kvinnliga offer vet nog hur svårt det kan vara att gå ifrån psykisk misshandel också, det gäller nog de manliga offren också (plus skammen över att vara just ett manligt offer).

Alltså jag håller med om att det finns långt fler kvinnliga offer, jag vill bara att man ska vara försiktig med att säga att bara pga den fysiska misshandeln är mindre allvarlig så är det mer hanterbart. Det skulle du nog inte säga till ett kvinnligt offer som utsatts för psykisk misshandel och inte någon fysisk misshandel, det påverkar nog även dem att läsa sånt.
Men det framgår väl väldigt tydligt av mitt inlägg att det handlar om fysisk misshandel och inget annat? Vilket fick 29% av kvinnorna att söka vård och 2% av männen. Alltså var männens skador mer hanterbara.
 
Jodå, visst finns det könskodade egenskaper och visst kan det finns en flytande rörelse. Men det jag reagerat på är det där att Jaha, han är kvinnomisshandlare, då är han ingen man.
Men är inte det något som är positivt att se det så? En misshandlare, oavsett kön den är född med, är ingen bra medmänniska överhuvudtaget. Strippa den på sina egna föreställningar om vad som kulturellt har prackats på honom om vad 'manlighet' (eftersom vi pratar om män här) innebär.
 
Och finns det något motsvarande för kvinnor, när blir man fråntagen kvinnoskapet? Det enda jag kan komma på är i barnsammanhang, det kanske finns de som anser att man inte är KVINNA om man inte vill ha barn. Men något annat sammanhang kan jag inte komma på.
Jag personligen anser inte att valet att avstå barn är okvinnligt - alls. Evolutionärt hade vi haft en överbefolkningskatastrof beyond allt vi kan föreställa oss om varenda kvinna hade valt att skaffa barn. Ibland kan jag tycka att det på individnivå kan kännas lite tragiskt när unga tjejer bestämmer sig för att aldrig skaffa barn när de inte ens har mött livet än så att säga, men det har föga med kvinnlighet eller inte att göra imho.

Däremot är kvinnor mer vårdande, några kvinnliga egenskaper är att vara mer kommunikativa och familjeorienterade. Kvinnor lever längre, och det finns många faktorer i det. Kvinnor har benägenhet att få mer reumatuoida sjukdomar, och fler kroniska sjukdomar.
 
Men är inte det något som är positivt att se det så? En misshandlare, oavsett kön den är född med, är ingen bra medmänniska överhuvudtaget. Strippa den på sina egna föreställningar om vad som kulturellt har prackats på honom om vad 'manlighet' (eftersom vi pratar om män här) innebär.
Jag uppfattar inte att de där Då är han ingen man är ute efter det du skriver. Utan de menar att MAN är en positiv egenskap och gör man något negativt, då är man inte man. De ser det som en social bestraffning att ta ifrån honom egenskapen man.
 
Men är inte det något som är positivt att se det så? En misshandlare, oavsett kön den är född med, är ingen bra medmänniska överhuvudtaget. Strippa den på sina egna föreställningar om vad som kulturellt har prackats på honom om vad 'manlighet' (eftersom vi pratar om män här) innebär.
Jag håller med du, det är så jag läste det. Sedan om det är positivt eller negativt säger jag inget om.
Men jag förstår vad Morgan A. försöker göra, oftast så är det ju riktiga "karlakarlar" som är "manliga" och kan absolut inte ses som något annat. Att försöka stripa dem från deras identitet i en form av "social uppläxning".
 
Jag personligen anser inte att valet att avstå barn är okvinnligt - alls. Evolutionärt hade vi haft en överbefolkningskatastrof beyond allt vi kan föreställa oss om varenda kvinna hade valt att skaffa barn. Ibland kan jag tycka att det på individnivå kan kännas lite tragiskt när unga tjejer bestämmer sig för att aldrig skaffa barn när de inte ens har mött livet än så att säga, men det har föga med kvinnlighet eller inte att göra imho.

Däremot är kvinnor mer vårdande, några kvinnliga egenskaper är att vara mer kommunikativa och familjeorienterade. Kvinnor lever längre, och det finns många faktorer i det. Kvinnor har benägenhet att få mer reumatuoida sjukdomar, och fler kroniska sjukdomar.
Nej, jag har naturligtvis själv heller inte funderat om barnfrihet är ”okvinnligt” eller inte, jag försökte bara komma på ett scenario där kvinnor kunde tänkas bli fråntagna kvinnoskapet på motsvarande sätt som det jag beskrev för män.
 
Jag uppfattar inte att de där Då är han ingen man är ute efter det du skriver. Utan det menar att MAN är en positiv egenskap och gör man något negativt, då är man inte man. De ser det som en social bestraffning att ta ifrån honom egenskapen man.
Men då måste du förklara varför det är negativt att vara en MAN. Vad är det i manlighet som du stör dig på, vad är det som skiljer det från att vara en KVINNA?
 
Jag tycker att min favoritkomiker som nu är avrättad av #metoo har en ganska bra förklaring på en grundläggande skillnad mellan män och kvinnor (kom ihåg att detta är humor med vissa poänger)
 
Men då måste du förklara varför det är negativt att vara en MAN. Vad är det i manlighet som du stör dig på, vad är det som skiljer det från att vara en KVINNA?
Jag tycker att det finns stora problem med båda könsstereotyperna, förstås. Men det är inte det jag främst funderar på, utan just att när de jag läst ska ta avstånd från en misshandlande man så gör de det genom att proklamera att han inte är en man.

KL KL KL

Läser just att kriminologen Nina Rung säger att hälften av de män som har ihjäl sin kvinnliga partner/expartner är tidigare ostraffade. Deras första brott är alltså mord, till skillnad från män som har ihjäl män, de har ofta ett kriminellt förflutet. Det tyder på att kvinnomördarna i större utsträckning är socialt välfungerande.
 
Jag tycker att det finns stora problem med båda könsstereotyperna, förstås. Men det är inte det jag främst funderar på, utan just att när de jag läst ska ta avstånd från en misshandlande man så gör de det genom att proklamera att han inte är en man.

KL KL KL

Läser just att kriminologen Nina Rung säger att hälften av de män som har ihjäl sin kvinnliga partner/expartner är tidigare ostraffade. Deras första brott är alltså mord, till skillnad från män som har ihjäl män, de har ofta ett kriminellt förflutet. Det tyder på att kvinnomördarna i större utsträckning är socialt välfungerande.
Det är nog inte deras första brott. De har nog misshandlat kvinnor utan att dömas för det innan de mördar. Det känns orimligt för mig att första våldstillfället skulle vara ett mord, jag föreställer mig att de här männen tänjerna gränserna lite mer pö om pö (som är vanligt för många typer av kriminella).
 
Det är nog inte deras första brott. De har nog misshandlat kvinnor utan att dömas för det innan de mördar. Det känns orimligt för mig att första våldstillfället skulle vara ett mord, jag föreställer mig att de här männen tänjerna gränserna lite mer pö om pö (som är vanligt för många typer av kriminella).
Nina Rung uttrycker det såhär:

– Det är uppseendeväckande att deras första brott är ett mord. Jämför man med män som dödar andra män, så har de ett större kriminellt förflutet. Men här rör det sig alltså ofta om män som har jobb, som har ett socialt sammanhang och som har ett hem. Män som har allt, men ändå begår brott. Det är viktigt att vi får mer kunskap om dessa personer, säger Nina Rung.”

Då i kontexten att de är tidigare ostraffade. Hon hade säkert kunnat vara ännu tydligare med typ ”det första brott de straffats för”. Till skillnad från män som mördar män och som hunnit ge avtryck i belastningsregistret innan dess.
 
Nina Rung uttrycker det såhär:

– Det är uppseendeväckande att deras första brott är ett mord. Jämför man med män som dödar andra män, så har de ett
Nina Rung uttrycker det såhär:

– Det är uppseendeväckande att deras första brott är ett mord. Jämför man med män som dödar andra män, så har de ett större kriminellt förflutet. Men här rör det sig alltså ofta om män som har jobb, som har ett socialt sammanhang och som har ett hem. Män som har allt, men ändå begår brott. Det är viktigt att vi får mer kunskap om dessa personer, säger Nina Rung.”

Då i kontexten att de är tidigare ostraffade. Hon hade säkert kunnat vara ännu tydligare med typ ”det första brott de straffats för”. Till skillnad från män som mördar män och som hunnit ge avtryck i belastningsregistret innan dess.

större kriminellt förflutet. Men här rör det sig alltså ofta om män som har jobb, som har ett socialt sammanhang och som har ett hem. Män som har allt, men ändå begår brott. Det är viktigt att vi får mer kunskap om dessa personer, säger Nina Rung.”

Då i kontexten att de är tidigare ostraffade. Hon hade säkert kunnat vara ännu tydligare med typ ”det första brott de straffats för”. Till skillnad från män som mördar män och som hunnit ge avtryck i belastningsregistret innan dess.
Jag förstår. Det där med att få män dömda för brott mot kvinnor i (så kallade) nära relationer, har ju visat sig ha sina sidor. Vid mord, dock, MÅSTE ju samhället reagera. Det finns ju en död kvinna då.

Det här att män som slår kvinnor inte skulle vara RIKTIGA MÄN blir ju än mer obegripligt mot bakgrund av hur smidigt sådan kriminalitet uppenbarligen ryms i en i övrigt välfungerande mansroll.
 
Jag förstår. Det där med att få män dömda för brott mot kvinnor i (så kallade) nära relationer, har ju visat sig ha sina sidor. Vid mord, dock, MÅSTE ju samhället reagera. Det finns ju en död kvinna då.

Det här att män som slår kvinnor inte skulle vara RIKTIGA MÄN blir ju än mer obegripligt mot bakgrund av hur smidigt sådan kriminalitet uppenbarligen ryms i en i övrigt välfungerande mansroll.
1 Sant!

2 My point exactly :up:
 
Det är nog inte deras första brott. De har nog misshandlat kvinnor utan att dömas för det innan de mördar. Det känns orimligt för mig att första våldstillfället skulle vara ett mord, jag föreställer mig att de här männen tänjerna gränserna lite mer pö om pö (som är vanligt för många typer av kriminella).
Inryms hedersmord i den teorin? Och i så fall, vad beror det på?
 
Jag håller med du, det är så jag läste det. Sedan om det är positivt eller negativt säger jag inget om.
Men jag förstår vad Morgan A. försöker göra, oftast så är det ju riktiga "karlakarlar" som är "manliga" och kan absolut inte ses som något annat. Att försöka stripa dem från deras identitet i en form av "social uppläxning".
För säkerhets skull bara: det jag skrivit tolkas väl inte som kritik av Morgan Alling? Jag skrev om jag sett folk skriva i trådar på hans fb, och även på helt andra ställen än där.
 
För säkerhets skull bara: det jag skrivit tolkas väl inte som kritik av Morgan Alling? Jag skrev om jag sett folk skriva i trådar på hans fb, och även på helt andra ställen än där.
Jag uppfattade ditt inlägg som kritik (eller som starkt ifrågasättande till varför man uttrycker sig så).
 
Jag uppfattade ditt inlägg som kritik (eller som starkt ifrågasättande till varför man uttrycker sig så).
Inte mot honom. Jag vet inte om han har uttryckt det. Det är alltså folk som skrivit på hans sida som uttryckt sig så, och jag har sett det länge i kvinnovåldsdiskussioner på andra ställen också.

Detta är vad jag skrev i första inlägget: I hans trådar, liksom på andra ställen, ser jag många män, men även kvinnor, som raskt konstaterar att män som slår kvinnor inte är män.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 337
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 725
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 341
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 793
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp