Det var länge sedan och människan är död

Inte mot honom. Jag vet inte om han har uttryckt det. Det är alltså folk som skrivit på hans sida som uttryckt sig så, och jag har sett det länge i kvinnovåldsdiskussioner på andra ställen också.
Aha. Jag uppfattade att det var han som skrev så, och du diskuterade fenomenet med varför man gör så.

Jag har lite svårt för den diskussionen då jag själv inte riktigt vet var jag står. Tycker definitionen "man" och "kvinna" egentligen endast borde handla om vilket kön man har, och inte vilka attribut det medför.
Det är såklart ingen universallösning, men jag är så trött på att kvinnor är "si" och män beter sig "så". Även om jag är medveten till att jag själv bidrar med det, p.g.a. hur läget set ut nu.
 
Vid hedersmord står hela släkten, eller i alla fall stora delar av den, bakom förövaren. Det har ju också hänt att en tonårig bror/kusin eller liknande pressats att utföra dådet, eftersom de inte varit straffmyndiga

Vid misshandel/mord i de fall vi talar om här tvingar förövaren offret att tiga och ljuga, isolerar henne så hon inte ska ha någon att anförtro sig till, allting ska vara dolt. Och när det kommer fram står omgivningen som fågelholkar och säger "Han som var en sån trevlig kille!"
 
En sak jag har tänk på när jag har läst igenom tråden är det där att det skulle vara något uppenbart mentalt fel på männen som misshandlar "sina" kvinnor. Är det inte fullständigt orimligt att det skulle vara så med tanke på att det (i alla fall oftast) är så att det bara är den kvinnan de lever ihop med de är våldsamma mot. De är inte våldsamma mot alla andra kvinnor. Eller ens mot andra män. Snarare tvärtom; de är socialt välfungerande. Det är BARA den kvinnan de lever med de brukar våld mot.
 
En sak jag har tänk på när jag har läst igenom tråden är det där att det skulle vara något uppenbart mentalt fel på männen som misshandlar "sina" kvinnor. Är det inte fullständigt orimligt att det skulle vara så med tanke på att det (i alla fall oftast) är så att det bara är den kvinnan de lever ihop med de är våldsamma mot. De är inte våldsamma mot alla andra kvinnor. Eller ens mot andra män. Snarare tvärtom; de är socialt välfungerande. Det är BARA den kvinnan de lever med de brukar våld mot.
Jag tänker att det beror på vad man menar med "mentalt fel?" Kan man ha ett mentalt fel och samtidigt vara socialt fungerande?
 
En sak jag har tänk på när jag har läst igenom tråden är det där att det skulle vara något uppenbart mentalt fel på männen som misshandlar "sina" kvinnor. Är det inte fullständigt orimligt att det skulle vara så med tanke på att det (i alla fall oftast) är så att det bara är den kvinnan de lever ihop med de är våldsamma mot. De är inte våldsamma mot alla andra kvinnor. Eller ens mot andra män. Snarare tvärtom; de är socialt välfungerande. Det är BARA den kvinnan de lever med de brukar våld mot.
Alltså jag tänker att det uppenbart är något mentalt as- fel på någon som gör så!? En sådan person kan ju inte ha utvecklat empati alls tänker jag, även om han kan framstå som välanpassad. Jag tänker psykopat! ”Normala” (vad det nu är men ändå) människor beter sig inte så...
 
Alltså jag tänker att det uppenbart är något mentalt as- fel på någon som gör så!? En sådan person kan ju inte ha utvecklat empati alls tänker jag, även om han kan framstå som välanpassad. Jag tänker psykopat! ”Normala” (vad det nu är men ändå) människor beter sig inte så...
De allra flesta av de här männen saknar ju symtom på "mentala fel" i övrigt, vilket jag tycker talar emot din teori.
 
Dvs över sin kvinnliga partner.

Eller andra. Många gånger vill män ha det över en kvinnlig partner, men det finns både män och kvinnor som strävar efter att ha makt och kontroll över andra.
Jag tänker att det handlar om en inställning till omgivningen, att det är självklart att de har rätt att bestämma över andra och bestraffa de som inte lyder.
 
Eller andra. Många gånger vill män ha det över en kvinnlig partner, men det finns både män och kvinnor som strävar efter att ha makt och kontroll över andra.
Jag tänker att det handlar om en inställning till omgivningen, att det är självklart att de har rätt att bestämma över andra och bestraffa de som inte lyder.
Fast väldigt många av de kvinnomisshandlande männen verkar ju funka i andra sammanhang. De slåss inte i övrigt.
 
Fast väldigt många av de kvinnomisshandlande männen verkar ju funka i andra sammanhang. De slåss inte i övrigt.

Har jag sagt det? Det jag talar om är syftet bakom, drivkraften. Det behöver inte heller vara slag eller hot, det kan vara subtilare än så.
 
Hedersmord, som ordet används i Sverige, avser väl oftast mord på en dotter (brorsdotter el dyl), vanligen inte en fru/kvinnlig partner. Jag vet just inget om förövarna.
Jaha, jag trodde vi pratade om mäns våld mot kvinnor? Så du räknar inte hedersmord till kategorin kvinnofridsbrott? Har denna typ av brott en speciell särställning som mindre viktiga? Det finns några bukefalister som arbetar med denna typ av våld mot kvinnor som kanske inte håller med dig.
 
De allra flesta av de här männen saknar ju symtom på "mentala fel" i övrigt, vilket jag tycker talar emot din teori.
Så är det ju konstigt nog, och jag menar helker inte att ”mentala fel” i det här fallet på något sätt är förmildrande. Jag känner väl mer att själva grejen ATT någon gör så är ett ”bevis” på att det inte står rätt till i skallen. Kan inte förklara bättre än så.
 
Jaha, jag trodde vi pratade om mäns våld mot kvinnor? Så du räknar inte hedersmord till kategorin kvinnofridsbrott? Har denna typ av brott en speciell särställning som mindre viktiga? Det finns några bukefalister som arbetar med denna typ av våld mot kvinnor som kanske inte håller med dig.
Självklart handlar det om mäns våld mot kvinnor och självklart är det precis lika jävla illa, men med olika bakgrund. I partnermisshandel handlar det ju oftast om en förövare mot ett offer medan det oftast inom ”hederskulturen” finns en grupp bakom den eller de personer som ska utföra handlingarna (och de personerna kan utföra dem under hot i sin tur) och därför antar jag att man behöver gå tillväga på lite olika sätt för att t ex kunna sätta fast alla inblandade skyldiga t ex.
 
Så är det ju konstigt nog, och jag menar helker inte att ”mentala fel” i det här fallet på något sätt är förmildrande. Jag känner väl mer att själva grejen ATT någon gör så är ett ”bevis” på att det inte står rätt till i skallen. Kan inte förklara bättre än så.
Nånstans förstår jag så klart vad du menar, men jag tror att vi väljer den förklaringen för att den trots allt är mindre obehaglig än alternativen. Tyvärr tror jag att de här männens skallar är i ungefär samma skick som din och min. De misshandlar kvinnor ändå.
 
Jaha, jag trodde vi pratade om mäns våld mot kvinnor? Så du räknar inte hedersmord till kategorin kvinnofridsbrott? Har denna typ av brott en speciell särställning som mindre viktiga? Det finns några bukefalister som arbetar med denna typ av våld mot kvinnor som kanske inte håller med dig.
Jo, precis det skrev jag ju.
 
Gubben säger att män är handikappade för att de saknar en kromosom och fattar inte. Enligt detta är det då ett medfött handikapp.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 086
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
30 31 32
Svar
621
· Visningar
6 779
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 340
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 737
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp