Det var länge sedan och människan är död

Lupino

Trådstartare
Jag har ägnat två kvällar till att läsa om och titta på bilder på en kvinnomisshandlare. Jag tittar, tittar och tittar kan liksom inte förstå att en ond människa ser ut som vem som helst. Det är helt ofattbart.

Tror ni att de som misshandlat andra har någon som helst självinsikt om vad de gjort?
 
Jag har ägnat två kvällar till att läsa om och titta på bilder på en kvinnomisshandlare. Jag tittar, tittar och tittar kan liksom inte förstå att en ond människa ser ut som vem som helst. Det är helt ofattbart.

Tror ni att de som misshandlat andra har någon som helst självinsikt om vad de gjort?

I mitt arbete har ju träffat många som gjort det, och väldigt många säger att det var den som blev slagens fel att man var tvungen att slå. Personen lydde inte, beundrade inte, gjorde något som de vet att de inte får göra etc. Det är mycket sällan jag har stött på självinsikt och erkännande av skuld.
 
Jag har ägnat två kvällar till att läsa om och titta på bilder på en kvinnomisshandlare. Jag tittar, tittar och tittar kan liksom inte förstå att en ond människa ser ut som vem som helst. Det är helt ofattbart.

Tror ni att de som misshandlat andra har någon som helst självinsikt om vad de gjort?
Som hans svar framställs i tidningen är det ju precis detta vi opponerar oss emot. Mäns rätt att våldföra sig på kvinnor och sen ska vi bara godta det för att *yada yada yada* Det är så jävla normaliserat.

Nä som det framställs i tidningen tycker han inte alls att det är något speciellt problematiskt det som hänt. Lite ajabaja och sen har man sonat sitt brott och alla ska bara gå vidare.
 
Nä. Jag tror inte man har någon självinsikt. Jag har också träffat en hel del människor i jobbet som slåss och det är alltid den (oftast den fysiskt svagare) andra partens fel som har gjort något...
 
Juristen Mårten Schultz som läst domarna mot Ramberg skriver:

Hovrättens dom i påföljdsdelen innehåller en motivering som nu, med facit i hand, framstår som provocerande. Den mediala uppmärksamheten som hade riktats mot processen gjorde, enligt skådespelaren, att hans liv och förutsättningar att arbeta förändrats. Kollegorna var rädda för honom. Han kunde inte längre besöka uteställen på grund av uppmärksamheten. ”Han tvingas därför nu att leva ett stillsamt hemmaliv”, skriver hovrätten förstående. Eftersom han ”drabbats hårt av den massmediala uppmärksamhet som givits målet” lindrades påföljden.


Stillsamt hemmaliv blev följden för honom. Stackars Örjan.

https://www.svd.se/absurd-dom--om-man-lyfter-blicken-fran-juridiken
 
Juristen Mårten Schultz som läst domarna mot Ramberg skriver:

Hovrättens dom i påföljdsdelen innehåller en motivering som nu, med facit i hand, framstår som provocerande. Den mediala uppmärksamheten som hade riktats mot processen gjorde, enligt skådespelaren, att hans liv och förutsättningar att arbeta förändrats. Kollegorna var rädda för honom. Han kunde inte längre besöka uteställen på grund av uppmärksamheten. ”Han tvingas därför nu att leva ett stillsamt hemmaliv”, skriver hovrätten förstående. Eftersom han ”drabbats hårt av den massmediala uppmärksamhet som givits målet” lindrades påföljden.


Stillsamt hemmaliv blev följden för honom. Stackars Örjan.

https://www.svd.se/absurd-dom--om-man-lyfter-blicken-fran-juridiken

Man vill ju bara citera Magnus Uggla från G, det borde han ha tänkt på lite tidigare!

Vilken jäkla offerkofta! Dessutom var det inte sant, jag var ute på krogen ofta och jag såg honom ofta där under den tiden.
 
Man vill ju bara citera Magnus Uggla från G, det borde han ha tänkt på lite tidigare!

Vilken jäkla offerkofta! Dessutom var det inte sant, jag var ute på krogen ofta och jag såg honom ofta där under den tiden.
Ja, han var väl alltid ute i svängen.

Undrar om de andra tar bladet från munnen nu. Det fanns ju fler misshandelsoffer som var en lika offentlig hemlighet som Josefin Nilsson.
 
"Mannen har berättat att han har ett ”väldigt häftigt temperament”, att han behandlat Josefin Nilsson dåligt - men att det berott på att hon misstänkt honom för otrohet.

I samband med ett bråk i januari 1997 har han sagt att han gav henne ett knytnävsslag på hennes revben - för att hon skulle lugna ned sig "

Ingen jävla nyhet att misshandlande män skyller på offret, det var hennes fel, både på ett och flera sätt. Fyfan alltså.
 
Egentligen inget nytt, sådant här händer massor av kvinnor varje dag, året runt. :cry:Vreden och förtvivlan över att det är så och att ingenting görs finns inom mig hela tiden. Men den här dokumentären gick så in i hjärtat bara för att det blev så tydligt hur en livsgnista kan släckas och hur fasansfullt det är. Kanske kan detta ändå vara startskottet till att något äntligen börjar hända.

Jag försöker vara hoppfull. För visst känns det väl ändå som om vinden vänt lite efter metoo? Att det har blivit lite lättare att berätta om övergrepp, att skammen liksom har börjat glida åt rätt håll, bort från offren och i riktning mot förövarna? Jag försöker tro det.

Samtidigt har jag lagt märke till att medvetenheten om hur fruktansvärt man kan bli behandlad som brottsoffer i en rättegång vid t.ex sexuella övergrepp, våldtäkt och misshandel verkar göra att FÄRRE vågar anmäla. Det är ju i så fall en fruktansvärd utveckling.

Köpa biljetter till Dramaten kanske man kan låta bli i alla fall.
 
"Mannen har berättat att han har ett ”väldigt häftigt temperament”, att han behandlat Josefin Nilsson dåligt - men att det berott på att hon misstänkt honom för otrohet.

I samband med ett bråk i januari 1997 har han sagt att han gav henne ett knytnävsslag på hennes revben - för att hon skulle lugna ned sig "

Ingen jävla nyhet att misshandlande män skyller på offret, det var hennes fel, både på ett och flera sätt. Fyfan alltså.

Ja, men självklart är det helt legit att ge sin sambo ett knytnävsslag i revbenen för att den ska lugna ner sig. (obs ironisk)
Så jävla sjukt att ens gå ut och säga ngt sånt utan att själv reagera över det/skämmas etc.

Noll ånger uppenbarligen heller iom uttalanden idioten gjort.

Det känns ju som den där snubben som talade ut om att han misshandlat kvinnor och inte kan garantera att det inte sker igen. Men skriva bok, tjäna pengar och intervjuas för att han inte känner sig hel om han inte får berätta.. Men hans offer ska behöva se honom och hans bokkarriär.. Usch!
 
Det jag tycker är synd är att det trots skriverierna för 20 år sedan att det ändå tagit så här lång tid för många att inse vilket jävla monster han är. Varför fick han komma undan med det då? Varför har det tagit så här lång tid trots att vi är så många som visste vem han var då, varför var det så viktigt att skydda brottslingen och inte offret?

Det är ju ingen nyhet att Örjan misshandlade Josefin, att han är ett monster, kriminell och kvinnomisshandlare. Hur kan det få ta 20 år?
 
Det jag tycker är synd är att det trots skriverierna för 20 år sedan att det ändå tagit så här lång tid för många att inse vilket jävla monster han är. Varför fick han komma undan med det då? Varför har det tagit så här lång tid trots att vi är så många som visste vem han var då, varför var det så viktigt att skydda brottslingen och inte offret?

Det är ju ingen nyhet att Örjan misshandlade Josefin, att han är ett monster, kriminell och kvinnomisshandlare. Hur kan det få ta 20 år?
Förmodligen för att domen var så mild. Och ”alla” visste att han slog Ewa Fröling, Lena Ohlin och Josefin Nilsson. Men de här uppburna kulturmännen kom undan med det, precis som metoo-männen gjorde.
 
Egentligen inget nytt, sådant här händer massor av kvinnor varje dag, året runt. :cry:Vreden och förtvivlan över att det är så och att ingenting görs finns inom mig hela tiden. Men den här dokumentären gick så in i hjärtat bara för att det blev så tydligt hur en livsgnista kan släckas och hur fasansfullt det är. Kanske kan detta ändå vara startskottet till att något äntligen börjar hända.

Jag försöker vara hoppfull. För visst känns det väl ändå som om vinden vänt lite efter metoo? Att det har blivit lite lättare att berätta om övergrepp, att skammen liksom har börjat glida åt rätt håll, bort från offren och i riktning mot förövarna? Jag försöker tro det.

Samtidigt har jag lagt märke till att medvetenheten om hur fruktansvärt man kan bli behandlad som brottsoffer i en rättegång vid t.ex sexuella övergrepp, våldtäkt och misshandel verkar göra att FÄRRE vågar anmäla. Det är ju i så fall en fruktansvärd utveckling.

Köpa biljetter till Dramaten kanske man kan låta bli i alla fall.
Går våldtäktsanmälningarna ner, verkligen?
 
Först tänkte jag att det var jäkligt smart av dem att inte gå ut med artiklar om att dokumentären skulle komma förrän dagen innan den släpptes så att karln i fråga inte skulle hinna mobilisera för mycket försvar. Men nu börjar jag inse att karln helt enkelt är för dum för att begripa vad som komma skulle, och att något som hände för länge sedan kan fortsätta att påverka en människa för resten av livet.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 919
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 631
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp