Det var länge sedan och människan är död

Om någon ”muttrade” något, som Brodrej skriver, så kan inte så många ha hört det. Det låter sannolikare med en kedja till någon som påstår sig ha hört det - eller att folk bara läste det på fb.

Hon kan namnge personen.. men som sagt jag var ej där. Har inte hunnit prata mer med henne idag än som hastigast. Allt är ju ganska rörigt nu minst sagt.
 
Vad har mer rensats bort?

Alltså vanliga inlägg, allt typ.

Jag tycker det är trist på ett vis med allmän hets men jag tycker faktiskt ännu mer att det är stärkande och rörande att det faktiskt börjar bli reaktioner. Tystnad är nog min största skräck (efter våldet som ju faktiskt skapar dessa reaktioner).

Reaktionerna handlar fortfarande inte i närheten av samma kaliber som det de är just reaktioner på. Det är viktigt för mig att ha i bakhuvudet (som själv varit en sådan vars första tanke faktiskt varit tvivel när jag hört om våldsbrott utan tydliga bevis).
 
Förresten, @tornblomma, så gjorde jag mig skyldig till en liknande grej längre upp i tråden, jag förde vidare en grej från facebook (om Rambergs wikipedia) utan att själv ha koll på om det faktiskt stämde. Det hade en annan bakgrund, visade det sig. Det är lätt att dras med.
 
Dokumentärern om Josefines liv ( fick äntligen tid att se den ) är väldigt upprörande. Dels var de jobbigt att se hennes syster prata om Josefines liv och vad hon fick utstå och att människan som utsatte henne för de kom undan med villkorlig dom. Jag är mest rädd för den tystnad som råder när kvinnor blir misshandlade, kanske lite att folk valde att se åt ett annat håll.
Jag tycker de var hemskt när hennes syster berättade om att ingen ska behöva göra de här för sin syster, att välja en plats där askan ska spridas ut. Att hon faktiskt i slutändan dog av sviter från sin misshandel men fram tills dess levde hon i ett personlig helvete som han hade skapat åt henne 💔
Jag tänker på alla kvinnor som får utstå den sortens behandling varje dag.
 
Vilket trams. Du anser inte att förtryckta ska få protestera? Hur tror du vi fick rösträtt? Genom att be snällt?
Du kanske tycker det är trams men jag gör inte det. Jag tror inte heller de efterlevande till Dramatenchefen som tog sitt eget liv efter att ha blivit utsatt tycker som du. Så kort kan inte minnet vara. Blanda inte in allmän rösträtt som inte har ett dugg med detta att göra.

Dokumentärer som den här kan vara, och är, viktiga men när det går över i mediala hatdrev och folkjustis utan någon som helst rättssäkerhet är man inne på en mycket farlig och obehaglig väg.
 
Du kanske tycker det är trams men jag gör inte det. Jag tror inte heller de efterlevande till Dramatenchefen som tog sitt eget liv efter att ha blivit utsatt tycker som du. Så kort kan inte minnet vara. Blanda inte in allmän rösträtt som inte har ett dugg med detta att göra.

Dokumentärer som den här kan vara, och är, viktiga men när det går över i mediala hatdrev och folkjustis utan någon som helst rättssäkerhet är man inne på en mycket farlig och obehaglig väg.

Tänker du på chefen för Stadsteatern Benny Fredriksson?
 
Senast ändrad:
Ja, jag skrev fel.
Skillnaden är att detta är en i två instanser dömd förövare.

Kritiken är egentligen enorm mot rättsystemet som inte skyddade Josefine Nilsson. Kritiken är alltså mot staten som driver rättsystemet. Förändringar har guskelov skett i rättsystemet som tydligen bara om händelsen hade skett ett halvår senare så hade förövaren hamnat i fängelse.

Detta var en duktig tjej, hon förtjänade inte att bli slängd in i en vägg. Det är grovt våld.
 
Skillnaden är att detta är en i två instanser dömd förövare.

Kritiken är egentligen enorm mot rättsystemet som inte skyddade Josefine Nilsson. Kritiken är alltså mot staten som driver rättsystemet. Förändringar har guskelov skett i rättsystemet som tydligen bara om händelsen hade skett ett halvår senare så hade förövaren hamnat i fängelse.

Detta var en duktig tjej, hon förtjänade inte att bli slängd in i en vägg. Det är grovt våld.
Ingen förtjänar väl iofs att bli slängd in i en vägg.
Förutom möjligen förövaren.
 
Skillnaden är att detta är en i två instanser dömd förövare.

Kritiken är egentligen enorm mot rättsystemet som inte skyddade Josefine Nilsson. Kritiken är alltså mot staten som driver rättsystemet. Förändringar har guskelov skett i rättsystemet som tydligen bara om händelsen hade skett ett halvår senare så hade förövaren hamnat i fängelse.

Detta var en duktig tjej, hon förtjänade inte att bli slängd in i en vägg. Det är grovt våld.
Kritik mot rättssystemet är en helt annan sak och fullt legitimt och, kan jag tycka, får ibland även passera gränsen för vad som är lagligt och bli civil olydnad.

Jag uppfattar inte mediedrevet i det här fallet som främst kritik mot rättssystemet utan mot en enskild person. Jag kan tycka att han förtjänar det och att det blir en senkommen "rättvisa" men det är rättsväsendet som skall utdöma och verkställa straff i ett demokratiskt samhälle.
 
Kritik mot rättssystemet är en helt annan sak och fullt legitimt och, kan jag tycka, får ibland även passera gränsen för vad som är lagligt och bli civil olydnad.

Jag uppfattar inte mediedrevet i det här fallet som främst kritik mot rättssystemet utan mot en enskild person. Jag kan tycka att han förtjänar det och att det blir en senkommen "rättvisa" men det är rättsväsendet som skall utdöma och verkställa straff i ett demokratiskt samhälle.
Kritiken nu är väl ändå mot någon som faktiskt har dömts för ett brott, och att folk försvarar kräket.
 
Kritik mot rättssystemet är en helt annan sak och fullt legitimt och, kan jag tycka, får ibland även passera gränsen för vad som är lagligt och bli civil olydnad.

Jag uppfattar inte mediedrevet i det här fallet som främst kritik mot rättssystemet utan mot en enskild person. Jag kan tycka att han förtjänar det och att det blir en senkommen "rättvisa" men det är rättsväsendet som skall utdöma och verkställa straff i ett demokratiskt samhälle.

Det är ett drev mot hur chefer och institutioner sveper det under mattan och försvarar förövarna. Han miste inga jobb, hon fick ha livvakt på jobbet. Sen är han dömd, det var inte Benny. Som dömd får man tåla kritik för sitt agerande.
 
Jag vill bara påminna om att tråden jättegärna får användas till att diskutera faktiska fakta och tankar om ämnet, men att div. spekulationer bör undvikas.

/Mod
 
Vi kanske skall avskaffa rättsväsendet helt och låta en medial lynchjustis stå för rättskipande?
Men så är det väl redan och har varit i x antal år? Media styr ju allt (även politik) iom att dom ej är opartiska längre i något som skrivs, alla ska ha en åsikt inte vara journalist. Tidningarna är de värsta, men nätets andra kanaler kommer ikapp snabbt.
Oroväckande tycker jag.
 
Kritiken nu är väl ändå mot någon som faktiskt har dömts för ett brott, och att folk försvarar kräket.
Det är ett drev mot hur chefer och institutioner sveper det under mattan och försvarar förövarna. Han miste inga jobb, hon fick ha livvakt på jobbet. Sen är han dömd, det var inte Benny. Som dömd får man tåla kritik för sitt agerande.
Det här kanke borde vara en egen tråd, men jag tar det här så får vi se.
OBS! Jag försvarar inte mannen i tråden på något sätt, utan detta är en objektiv fråga som kom i mina tankar om ett rättssäkert samhälle.

Om man begår ett brott, döms och avtjänar sitt straff. Är man inte fri då?
Enligt lagen så har man då sonat sitt straff.
Om man kommer ut som en bättre människa, som ångrar sig och vill "starta om", ska man inte kunna göra det då?
Är man alltid skyldig och citat: "Som dömd får man tåla kritik för sitt agerande"?

Är det så vi vill ha det i samhället?
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 243
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 579
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp