Det var länge sedan och människan är död

En sak jag har tänk på när jag har läst igenom tråden är det där att det skulle vara något uppenbart mentalt fel på männen som misshandlar "sina" kvinnor. Är det inte fullständigt orimligt att det skulle vara så med tanke på att det (i alla fall oftast) är så att det bara är den kvinnan de lever ihop med de är våldsamma mot. De är inte våldsamma mot alla andra kvinnor. Eller ens mot andra män. Snarare tvärtom; de är socialt välfungerande. Det är BARA den kvinnan de lever med de brukar våld mot.
Ja det är orimligt. Det håller jag helt med dig om. De misshandlande män jag känt/känner har en sak gemensamt. De är väldigt rädda för att stöta sig med omgivningen. Dvs. de vänder kappan efter vinden och försöker ofta fjäska in sig hos de som de ser en poäng med att ligga väl till hos. Kanske är det därför så många blir förvånade när misshandeln kommer fram. De ser den där mannen som socialt fungerande, harmlös, möjligtvis lite löjlig på ett sätt just för deras ständiga försök att ställa sig in.
Det "sjuka", alltså sjukt som i märkligt, inte som någon sjukdom, tycker jag är att de just ses som så ofarliga för att de inte är farliga mot andra än den de lever med/har en relation med. Inte så att någon hade vunnit på att gå omkring och vara rädd men han borde ses som så farlig som han faktiskt är!
En person som har begått brott mot en annan individ i nära relation skulle banne mig inte få leva med/ha en relation med någon mer. Såklart omöjligt att kontrollera men det gör mig vansinnig att misshandla och/eller försöka ha ihjäl den man säger sig älska inte ses som ett större socialt stigma än vad det gör. Folk hittar gärna på diverse historier runt istället så att de i slutänden kan skylla på henne. Det är ett större socialt stigma för många om någon är snål än om han har misshandlat sin partner! Helt vansinnigt är vad det är.
 
Nånstans förstår jag så klart vad du menar, men jag tror att vi väljer den förklaringen för att den trots allt är mindre obehaglig än alternativen. Tyvärr tror jag att de här männens skallar är i ungefär samma skick som din och min. De misshandlar kvinnor ändå.
Fast för mig är det lika obehagligt vilket som, det finns liksom ingen ursäkt och de borde spärras in för gott... och inte är det ett ”friskt” beteende...
Tror vi tycker ganska lika men värderar orden på olika sätt...
 
Det skrivs av flera i tråden att det är män som, fysiskt och psykiskt, misshandlar kvinnor i relationer. Trots att det är väl belagt att det lika ofta är kvinnor som gör det. Vågar man inte se det är det väldigt svårt att kunna förbättra situationen, för det är sannolikt samma mekanismer som ligger bakom.

Att som några gör bara se till de grövre fallen av partnervåld där män är kraftigt överrepresenterade, är det inte samma sak som att säga att om en kvinna slår sin partner är det inget att bry sig om eftersom hon oftast inte slår så hårt att att det orsakar allvarligare skador? Gäller samma i så fall också när det är en man som misshandlar, att om det är mindre allvarligare former av våld så är det något som kan accepteras?

Jag tycker det är stor skillnad eftersom män nästan alltid är så mycket fysiskt starkare vilket gör att det fysiska hotet blir på en annan nivå men argumentet skaver ändå lite för mig, det känns inte helt rätt att resonera så.
 
När det gäller dödligt partnervåld så är det så få fall, och samtliga fall undersöks noga och leder i de fall där gärningspersonen inte tagit sitt eget liv till rättegång och oftast rättspsykiatrisk undersökning, att man vet bakomliggande historik. Drygt hälften är så psykiskt sjuka att de antingen inte anses kunna dömas till fängelse eller tar sitt eget liv. Det motsvarar ungefär 7 personer av de i genomsnitt 13 män som dödat sin kvinnliga partner. Av resterande 6 anses den absoluta majoriteten var psykiska sjuka eller personlighetsstörda men inte i den grad att de inte kan dömas till fängelse. Man vet också att personer med utländsk bakgrund och personer med låg social status är kraftigt överrepresenterade.

Påståendet att det är socialt välanpassade "vanliga" män som begår de här brotten är så fel det kan bli.
 
Senast ändrad:
En sak jag har tänk på när jag har läst igenom tråden är det där att det skulle vara något uppenbart mentalt fel på männen som misshandlar "sina" kvinnor. Är det inte fullständigt orimligt att det skulle vara så med tanke på att det (i alla fall oftast) är så att det bara är den kvinnan de lever ihop med de är våldsamma mot. De är inte våldsamma mot alla andra kvinnor. Eller ens mot andra män. Snarare tvärtom; de är socialt välfungerande. Det är BARA den kvinnan de lever med de brukar våld mot.
Exakt vad alla mina senare inlägg handlar om, vårt behov att sätta etiketter - psykstörd/sjuk/psykopat/narcissist osv - för att skilja ut dem från de vanliga hyggliga män vi har omkring oss.
 
Exakt vad alla mina senare inlägg handlar om, vårt behov att sätta etiketter - psykstörd/sjuk/psykopat/narcissist osv - för att skilja ut dem från de vanliga hyggliga män vi har omkring oss.
Ja men precis. För att det är lite jobbigt att inse att det går väldigt bra att kombinera det där med att vara en vanlig hygglig man och att misshandla sin partner. I fallet med Josefin Nilsson var ju "pojkvännen" uppenbart våldsam även mot andra människor, men i de flesta fallen verkar det inte vara så. Det måste ju bero på att det uppenbarligen ses som okej av samhället att slå sin fru lite. Bara man inte är våldsam mot andra.
 
Ja men precis. För att det är lite jobbigt att inse att det går väldigt bra att kombinera det där med att vara en vanlig hygglig man och att misshandla sin partner. I fallet med Josefin Nilsson var ju "pojkvännen" uppenbart våldsam även mot andra människor, men i de flesta fallen verkar det inte vara så. Det måste ju bero på att det uppenbarligen ses som okej av samhället att slå sin fru lite. Bara man inte är våldsam mot andra.
Det anses nog inte okej, men som en väldigt besvärande privatsak som man inte riktigt vet om man vågar lägga sig i (vilket naturligtvis är åt helvete).
 
Det anses nog inte okej, men som en väldigt besvärande privatsak som man inte riktigt vet om man vågar lägga sig i (vilket naturligtvis är åt helvete).
Jag tror inte heller att det anses okej. Direkt. Men som en privatsak, med tillägg att man nog tänker sig att kvinnan är rätt jäklig hon också, mot honom. Man möter ju ibland någon idé om att kvinnors psykiska våld är väl så illa som män fysiska våld. Och att det fysiska våldet närmast är ett självförsvar mot det psykiska våld mannen antas vara utsatt för.
 
Jag tror inte heller att det anses okej. Direkt. Men som en privatsak, med tillägg att man nog tänker sig att kvinnan är rätt jäklig hon också, mot honom. Man möter ju ibland någon idé om att kvinnors psykiska våld är väl så illa som män fysiska våld. Och att det fysiska våldet närmast är ett självförsvar mot det psykiska våld mannen antas vara utsatt för.
Ja jag tror det är vanligt att tänka att kvinnan nog är gnällig tjatar och är jobbig. Och att hon väljer att provocera honom och tillslut så orkar han inte längre och då smäller det.
 
Jag tror inte heller att det anses okej. Direkt. Men som en privatsak, med tillägg att man nog tänker sig att kvinnan är rätt jäklig hon också, mot honom. Man möter ju ibland någon idé om att kvinnors psykiska våld är väl så illa som män fysiska våld. Och att det fysiska våldet närmast är ett självförsvar mot det psykiska våld mannen antas vara utsatt för.
Ja, kanske det. Och ”De borde inte dricka, det är ju då sånt där händer”.
 
Jag tror inte heller att det anses okej. Direkt. Men som en privatsak, med tillägg att man nog tänker sig att kvinnan är rätt jäklig hon också, mot honom. Man möter ju ibland någon idé om att kvinnors psykiska våld är väl så illa som män fysiska våld. Och att det fysiska våldet närmast är ett självförsvar mot det psykiska våld mannen antas vara utsatt för.
Nä, okej kanske var att ta i, men ibland känns det så. När det kommer fram så måste alla ursäkta det med att hon förmodligen är jobbig (eller att det faktiskt finns kvinnor som misshandlar sina män också. SÅDETSÅ) så det är inte så konstigt. Och om han nu slår henne så är det väl bara att lämna (för då upphör ju problemet. Eller inte).
 
Men det framgår väl väldigt tydligt av mitt inlägg att det handlar om fysisk misshandel och inget annat? Vilket fick 29% av kvinnorna att söka vård och 2% av männen. Alltså var männens skador mer hanterbara.
Det kändes inte så tydligt som det kunde vara, men skönt att du menade så :up:
 
Jag känner igen såna resonemang från verkligheten.
Jag känner verkligen inte igen det. De jag har pratat med om liknande tycker att det finns ingen ursäkt för att slå. De har alltid valet att gå därifrån, även om de skulle bli provocerade.

Edit: Blir bara så paff att de finns de som resonerar så. Då verkar de tycka att det finns giltiga anledningar till att slå. WTF liksom.
 
Jag känner verkligen inte igen det. De jag har pratat med om liknande tycker att det finns ingen ursäkt för att slå. De har alltid valet att gå därifrån, även om de skulle bli provocerade.
Bra det.

Jag kan inte påstå att jag hört sådant särskilt.många gånger, men jag känner igen det.
 
Jag såg några inlägg på Facebook i trådar om Josefin Nilsson där män skrev att
"Det vore ju bra om detta innebär att kvinnor väljer oss snälla män istället."

Jag blir så trött på den synen. Alla de fall jag känner till där det funnits fysiskt eller psykisk misshandel har ju varit fall med "snälla män". När jag hade en relation som blev osund var det också en person som ansågs vara så snäll.
Och eftersom han såg dig själv som så snäll så såg han inte när han betedde sig illa eller att det var fel att säga åt mig att jag inte borde ha vänner.
 
Jag känner verkligen inte igen det. De jag har pratat med om liknande tycker att det finns ingen ursäkt för att slå. De har alltid valet att gå därifrån, även om de skulle bli provocerade.

Edit: Blir bara så paff att de finns de som resonerar så. Då verkar de tycka att det finns giltiga anledningar till att slå. WTF liksom.
Jag har hört det många gånger speciellt i de fall då männen " är snällast i världen" men kvinnan "ju är lite bitchig."
 
Jag har hört det många gånger speciellt i de fall då männen " är snällast i världen" men kvinnan "ju är lite bitchig."
Jag säger inte att det är ok att vara bitchig, men hur kan man tycka att det är motsvarigheten till att slå? Slår man någon har man själv ALLTID skyldighet att gå. Sen fattar jag att det inte funkar så. Men det låter ju nästan som att de från utsidan "hejjar på" och tycker kvinnan behöver uppfostras.
Det blir bara mer vidrigt när jag tänker på det.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 914
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 993
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 624
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp