Det var länge sedan och människan är död

Syrran har haft oturen att hamna i två misshandelsförhållanden. I det senare fallet är det en MAN som jag aldrig gillat, inte ens innan de hade ett förhållande. Tyvärr var han hennes stora tonårskärlek, han dumpade henne, förlovade sig och fick barn med en annan kvinna men sen flera år senare tog det slut och de träffades igen och syrran flyttade drygt 100 mil för hans skull. Det är det monstret som hon fick två barn med och varken hon eller ungarna kommer nog någonsin att läka ihop helt. :cry:

Den förste djäveln slog henne första gången på hennes födelsedag när de var hemma hos vänner. Hon försökte ta sig därifrån medan han försökte släpa upp henne i trapphuset igen, tack och lov ringde någon i huset polis och när de kom ner på gatan kunde hon ta sig hem men gjorde ingen anmälan. Han lurade oss totalt, vi tyckte han var jättetrevlig, rolig och omtänksam men syrran har berättat om misshandeln och jag skulle inte ens spotta på honom om han brann! Visade sig även att han var efterlyst av Interpol pga bedrägerier, hamnade i fängelse och hans far har hela tiden ljugit för hans skull så hans mamma har inte ens vetat om att varit fängslad.

En släkting träffade en kille när vi började gymnasiet. Jag tyckte illa om honom redan första gången jag träffade honom, men när de blev tillsammans tänkte jag att jag kanske hade fått fel intryck. Han var notorsikt otrogen, otrevlig mot henne och efter att han skar henne "av misstag" gjorde hon slut men var så rädd att om hon visste han skulle komma så var jag alltid hos henne för då vågade han inte göra något. Han sped rykten om henne, hotade sina vänner med stryk om de pratade med henne, förstörde det hon hade hos honom när hon inte ville hämta det och skakade om henne mitt på dansgolvet och hotade med att ta livet av sig och det skulle vara hennes fel, ingen utom jag gjorde något. :mad:

En fd väninnan var helt blåslagen efter en natt med en MAN ur hennes bekantskapskrets. Jag fotade hennes skador och uppmanade henne att anmäla men hon backade och jag visste inte vem han var. Övriga VÄNNER som kände honom menade på att hon ljög. :banghead:

Av de fysiskt våldsamma MÄN jag känner till så är det en som duperat mig och två som jag tyckte illa om redan innan jag visste vilka odjur de är, men jag har aldrig någonsin tvivlat på att alla har slagit.
 
Jag känner verkligen inte igen det. De jag har pratat med om liknande tycker att det finns ingen ursäkt för att slå. De har alltid valet att gå därifrån, även om de skulle bli provocerade.

Edit: Blir bara så paff att de finns de som resonerar så. Då verkar de tycka att det finns giltiga anledningar till att slå. WTF liksom.


Mitt ex sa:
Jag vill inte slå dig, men du ger mig snart inget val.
Du vill att jag ska slå dig.

Tror du att han skulle svara dig att han tycker det är ok att slå någon för att man blir provocerad?
Nej. Han skulle säg exakt samma sak som dina vänner sagt till dig.
 
Mitt ex sa:
Jag vill inte slå dig, men du ger mig snart inget val.
Du vill att jag ska slå dig.

Tror du att han skulle svara dig att han tycker det är ok att slå någon för att man blir provocerad?
Nej. Han skulle säg exakt samma sak som dina vänner sagt till dig.
Jag förstår det också. Men jag tycker attityden uttåt är som ett extra påhopp.
 
Jo fast jag tänkte mer på de som inte slår, utan passar på i misahandelsdiskussioner att marknadsföra sig som snälla killar.
Nej jag hängde med i svängen. Blir så sjukt provocerad. Det handlar ju om att killar tror att alla tjejer vill ha en Alfa-hane och är man snäll och ensam så är det alla andras fel. Tänker framförallt på de rundgångar en viss användare dragit 70-11 varv i diverse trådar.
 
Jag tror inte heller att det anses okej. Direkt. Men som en privatsak, med tillägg att man nog tänker sig att kvinnan är rätt jäklig hon också, mot honom. Man möter ju ibland någon idé om att kvinnors psykiska våld är väl så illa som män fysiska våld. Och att det fysiska våldet närmast är ett självförsvar mot det psykiska våld mannen antas vara utsatt för.
Jag inser nu att mitt förra inlägg kunde tolkas som detta. Det var inte alls vad jag menade med det, så jag vill förtydliga. De fallen jag skrev om var där männen inte misshandlar kvinnan också, utan där bara kvinnan är förövaren. Att de misshandelfallen innebär också allvarliga konsekvenser för offren, även om psykologiska såna.

För självklart har fysisk misshandel högre risk för dödligare resultat, och på så vis är det allvarligare i de fall där båda personerna utsätter varandra för fysisk/psykisk våld. Och då är det större risk för kvinnan på grund av att mannen oftast har större fysisk styrka. De fallen där båda parterna utsätter varandra för våld är dock rätt speciella, jag har ingen koll på hur vanligt det är.
 
Då vet man åtminstone var man har folk.
Du har ingen aning om vad de som svarat dig faktiskt gör när det kommer till kritan.
Tycker du?
Att om en person som är utsatt, sitter runt fikabordet och diskussionen kom upp, hade det känts bra om alla instämmer i att det är den slagna kvinnans fel?
Sen betackar jag mig kommentarer om mina falska vänner.
Jag förstår också att man inte vet allt bakom stängda dörrar. Men så länge fler och fler tycker att det är fel, så måste det ses som positivt?
 
Tycker du?
Att om en person som är, satt runt fikabordet och diskussionen kom upp, hade det känts bra om alla instämmer i att det är den slagna kvinnans fel?
Sen betackar jag mig kommentarer om mina falska vänner.
Jag förstår också att man inte vet allt bakom stängda dörrar. Men så länge fler och fler tycker att det är fel, så måste det ses som positivt?

Jag säger inte att det känns bra. Jag tog diskussionen senast häromdagen. Jag har däremot en möjlighet att göra just det, ta en diskussion. Jag har en möjlighet att dela med mig av min historia. Jag har en möjlighet att påverka.

Jag vet hur duktiga dessa individer är på att dupera sin omgivning. Hur duktiga de är på att framstå som empatiska individer som aldrig skulle tolerera att en kvinna blev slagen.

Jag har inte sagt att dina vänner är falska. Jag säger att du inte vet hur de faktiskt är. Som med alla andra människor. Du vet inte mer om dina vänner än du gör om folk du inte känner.


Givetvis är det positivt ju fler som tycker det är fel att ta till våld bara för att man känner sig provocerad.
 
Det skrivs av flera i tråden att det är män som, fysiskt och psykiskt, misshandlar kvinnor i relationer. Trots att det är väl belagt att det lika ofta är kvinnor som gör det. Vågar man inte se det är det väldigt svårt att kunna förbättra situationen, för det är sannolikt samma mekanismer som ligger bakom.

Att som några gör bara se till de grövre fallen av partnervåld där män är kraftigt överrepresenterade, är det inte samma sak som att säga att om en kvinna slår sin partner är det inget att bry sig om eftersom hon oftast inte slår så hårt att att det orsakar allvarligare skador? Gäller samma i så fall också när det är en man som misshandlar, att om det är mindre allvarligare former av våld så är det något som kan accepteras?

Jag tycker det är stor skillnad eftersom män nästan alltid är så mycket fysiskt starkare vilket gör att det fysiska hotet blir på en annan nivå men argumentet skaver ändå lite för mig, det känns inte helt rätt att resonera så.
Jag håller med att det skaver sett till attityden i samhället, det ses lättare över när kvinnor slår "lätt" sina manliga partners än tvärtom. De psykologiska effekterna tar ju sin del på de männen. Jag minns en brittisk dokumentär om kvinnors våld där de genomförde ett experiment med två skådespelare, en man och en kvinna, som öppet bland ovetande människor genomförde ett skådespeleri där en partner anklagade den andra för otrogenhet och slog till sin partner på kinden. Och bytte roller. Det var uppenbart att när kvinnan var offret så reagerade omgivningen mer, vilket var bra och förståeligt då det är så sant att mäns våld oftare leder till allvarligare och dödligare konsekvenser. Men när mannen var offret så satt alla kvar och sa inget även om de efteråt sa att de reagerade på det, min åsikt är att folk reagerade helt rätt och förståeligt på det kvinnliga offret men att man bör även reagera på det manliga offret.

Men sett till den juridiska straffskalan så är det helt rätt, allvarligare skador ska ha allvarligare straff. Det är så det ska vara.
 
Alkohol och missbruk är väl en stor orsak till misshandel.

Sen vet jag inte om de där ”snälla” männen är så väldigt ”snälla” det är inte min erfarenhet. De är mindre karismatiska men ofta har fler problem som de inte vill kännas vid. De där ” snälla” männen väljer inte de ” snälla” kvinnorna.
 
Jag håller med att det skaver sett till attityden i samhället, det ses lättare över när kvinnor slår "lätt" sina manliga partners än tvärtom. De psykologiska effekterna tar ju sin del på de männen. Jag minns en brittisk dokumentär om kvinnors våld där de genomförde ett experiment med två skådespelare, en man och en kvinna, som öppet bland ovetande människor genomförde ett skådespeleri där en partner anklagade den andra för otrogenhet och slog till sin partner på kinden. Och bytte roller. Det var uppenbart att när kvinnan var offret så reagerade omgivningen mer, vilket var bra och förståeligt då det är så sant att mäns våld oftare leder till allvarligare och dödligare konsekvenser. Men när mannen var offret så satt alla kvar och sa inget även om de efteråt sa att de reagerade på det, min åsikt är att folk reagerade helt rätt och förståeligt på det kvinnliga offret men att man bör även reagera på det manliga offret.

Men sett till den juridiska straffskalan så är det helt rätt, allvarligare skador ska ha allvarligare straff. Det är så det ska vara.
Obs med reservation för att jag inte vet exakt hur vanliga de olika fallen är pga mörkertalen. Men jag tror att de manliga förövarna är mera vanliga och att folk reagerar helt korrekt i tex den här tråden på den sortens våld.
 
Jag håller med att det skaver sett till attityden i samhället, det ses lättare över när kvinnor slår "lätt" sina manliga partners än tvärtom. De psykologiska effekterna tar ju sin del på de männen. Jag minns en brittisk dokumentär om kvinnors våld där de genomförde ett experiment med två skådespelare, en man och en kvinna, som öppet bland ovetande människor genomförde ett skådespeleri där en partner anklagade den andra för otrogenhet och slog till sin partner på kinden. Och bytte roller. Det var uppenbart att när kvinnan var offret så reagerade omgivningen mer, vilket var bra och förståeligt då det är så sant att mäns våld oftare leder till allvarligare och dödligare konsekvenser. Men när mannen var offret så satt alla kvar och sa inget även om de efteråt sa att de reagerade på det, min åsikt är att folk reagerade helt rätt och förståeligt på det kvinnliga offret men att man bör även reagera på det manliga offret.

Men sett till den juridiska straffskalan så är det helt rätt, allvarligare skador ska ha allvarligare straff. Det är så det ska vara.
Min släkting blev ju skakad mitt på dansgolvet av sitt ex som hon var rädd för utan att någon gjorde något öht, varför tror du att utomstående reagerar mer på att en kvinna får en örfil än att en man får det? Vad är det för reaktion du efterlyser? Jag som inte ens såg det inträffade utan bara fick trösta henne efteråt letade i timmar tills jag hittade honom och upplyste honom om vilka konsekvenser det skulle bli om han inte gav fan i att bråka mer med henne. :devil:
 
Senast ändrad:
Jag såg några inlägg på Facebook i trådar om Josefin Nilsson där män skrev att
"Det vore ju bra om detta innebär att kvinnor väljer oss snälla män istället."

Jag blir så trött på den synen. Alla de fall jag känner till där det funnits fysiskt eller psykisk misshandel har ju varit fall med "snälla män". När jag hade en relation som blev osund var det också en person som ansågs vara så snäll.
Och eftersom han såg dig själv som så snäll så såg han inte när han betedde sig illa eller att det var fel att säga åt mig att jag inte borde ha vänner.
Om man ser sig själv som snäll så kan man ju inte begå något elakt... Det går emot självbilden som dessutom ofta bekräftas av andra. 'Han är ju så snäääääll, inte kan han göra något sånt' Ärligt talat blir jag alltid vaksam och försiktig om jag träffar någon som beskriver sig själv som snäll. De ser sällan fel hos sig själva utan det beror alltid på andra.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 921
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 631
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp