Detektivjobb vid köp av ponnygrisen i säcken

Blueberry

Trådstartare
Hej Buke, jag har saknat er. ⭐

Om en bekant nyligen har köpt ett par rescue/djurrättsärende-/omhändertagna ponnyer via förmedlare – finns det något sätt att snoka reda på NÅGOT om de här ponnyerna?

Det finns inte så mycket att gå på, men eftersom hen frågade om hjälp och jag är rätt bra på att hitta saker på internet så har jag hittat andra hästar som har bott på samma ställe, och de har ett registreringsnummer. Kan jag använda de andra hästarnas registreringsnummer för att ta reda på 1) var kompisens ponnyer bodde (tidigare ägare eller annan historik) och 2) andra hästar som registrerats hos samma person?

Mitt säpo-läge säger att de här ponnyerna inte är födda hos tidigare ägare, därmed borde det finnas en uppfödare, säljare eller importör som kan ha sett skymten av ett pass någon gång.

Det här med registrerad anläggning, ordning och reda osv kan vi kallt räkna med att det inte existerar. Det finns inga säkra uppgifter på någonting här. Jag vet inte om de är chippade, men det ska hen undersöka nästa vecka.
 
Hur gamla är ponnysarna? Det har ju varit lag på pass länge nu och infördes inte krav på chipmärkning (frysmärkning fortsatte väl på travare rätt länge) för föl i samband med det? Är det inte lastgamla så borde de väl vara märkta?
 
Hur gamla är ponnysarna? Det har ju varit lag på pass länge nu och infördes inte krav på chipmärkning (frysmärkning fortsatte väl på travare rätt länge) för föl i samband med det? Är det inte lastgamla så borde de väl vara märkta?

Om de är födda utomlands eller på ett ställe som helt enkelt skitit i reglerna så behöver detta inte alls vara fallet.
 
Jag har aldrig varit med om en importerad häst som haft pass, men inte varit chippad. Tycker att vi i Sverige var väldigt sena på den bollen faktiskt.

Min förra (född 08 i Tyskland) var precis sådan. Pass, men inget chip. Eftersom det inte var krav i Tyskland (då, i alla fall, vet inte hur det är i dagsläget)
 
Min förra (född 08 i Tyskland) var precis sådan. Pass, men inget chip. Eftersom det inte var krav i Tyskland (då, i alla fall, vet inte hur det är i dagsläget)
Från 2009 måste alla hästar inom EU ha pass och vara chippade. Det är EU-regler inte landens egna regler som bestämmer.
 
Min förra (född 08 i Tyskland) var precis sådan. Pass, men inget chip. Eftersom det inte var krav i Tyskland (då, i alla fall, vet inte hur det är i dagsläget)
Jag har också en tysk import född 2005 med pass, med signalemetsbeskrivning men utan chip. Och eftersom hon är född före 2009 behöver hon inte chippas.
 
Facit:

Den med pass är född i Danmark (är chippad).

De utan pass har inte heller chip. Veterinären bedömer att de är födda 2014 och 2015. Mer än så har jag inte i nuläget.

Jag lyckades spåra hästarna till rätt län och har även pratat med länsstyrelsen i det länet. Jag vet var och hos vem de har stått – men jag vet inte hur länge, om de är födda där eller var de kommer från innan det. :cautious:

Har en tråd kvar att dra i, så håll tumme!
 
Facit:

Den med pass är född i Danmark (är chippad).

De utan pass har inte heller chip. Veterinären bedömer att de är födda 2014 och 2015. Mer än så har jag inte i nuläget.

Jag lyckades spåra hästarna till rätt län och har även pratat med länsstyrelsen i det länet. Jag vet var och hos vem de har stått – men jag vet inte hur länge, om de är födda där eller var de kommer från innan det. :cautious:

Har en tråd kvar att dra i, så håll tumme!
Vafan, nu känner jag mig dålig men bra att du kommit framåt utan att jag genomfört min del av detektivuppdraget :D.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 486
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp