Dethär med höpackning....

Krans

Trådstartare
Finns det ngt mer frustrerande???Packar i IKEA- kassar och trots att det inte handlar om jättemånga kg tycker jag att det är frustrerande.Att trycka ner höet och ändå spretar det på ngt vis ut fast man försöker dra ihop handtagen.Travar man påsar på varann ramlar dom förstås och hälften kommer ut...Så, har ni tips på bättre kassar med kanske annan form? Hörde om någon som packade i nånsorts lövkorgar/ påsar?Har även funderat på om det skulle bli bättre tidsvinst att ha en skitstor påse och packa för 2 hästar i samma? När dom ju är i samma hage morgon och em?Det är ju bara till natten dom behöver varsin påse i boxarna.Blir mkt packande, vägande och duttande med många påsar nu.Tips på påse/ säck man lätt får ner minst 8 kg hö i? Alla tips välkomna angående höpackning. ( Fri tillgång inget alternativ) Tråkigaste stalljobbet i vardagen!
 
Finns det ngt mer frustrerande???Packar i IKEA- kassar och trots att det inte handlar om jättemånga kg tycker jag att det är frustrerande.Att trycka ner höet och ändå spretar det på ngt vis ut fast man försöker dra ihop handtagen.Travar man påsar på varann ramlar dom förstås och hälften kommer ut...Så, har ni tips på bättre kassar med kanske annan form? Hörde om någon som packade i nånsorts lövkorgar/ påsar?Har även funderat på om det skulle bli bättre tidsvinst att ha en skitstor påse och packa för 2 hästar i samma? När dom ju är i samma hage morgon och em?Det är ju bara till natten dom behöver varsin påse i boxarna.Blir mkt packande, vägande och duttande med många påsar nu.Tips på påse/ säck man lätt får ner minst 8 kg hö i? Alla tips välkomna angående höpackning. ( Fri tillgång inget alternativ) Tråkigaste stalljobbet i vardagen!
Eller så packar du 4 kg i varje och så får de två var till kvällen?
Julas är större men deras handtag går lätt sönder.
Lövkorgar är för bökigt tycker jag numer och tar mer plats
 
Finns det ngt mer frustrerande???Packar i IKEA- kassar och trots att det inte handlar om jättemånga kg tycker jag att det är frustrerande.Att trycka ner höet och ändå spretar det på ngt vis ut fast man försöker dra ihop handtagen.Travar man påsar på varann ramlar dom förstås och hälften kommer ut...Så, har ni tips på bättre kassar med kanske annan form? Hörde om någon som packade i nånsorts lövkorgar/ påsar?Har även funderat på om det skulle bli bättre tidsvinst att ha en skitstor påse och packa för 2 hästar i samma? När dom ju är i samma hage morgon och em?Det är ju bara till natten dom behöver varsin påse i boxarna.Blir mkt packande, vägande och duttande med många påsar nu.Tips på påse/ säck man lätt får ner minst 8 kg hö i? Alla tips välkomna angående höpackning. ( Fri tillgång inget alternativ) Tråkigaste stalljobbet i vardagen!

Om du som jag tolkar det enbart packar till dina egna hästar och sköter dem själv så hade jag inte packat öht utan portionerat ut givorna för hand . Man känner ju vikten av vana när man gör det inkl packar påsar , behövs sällan konttollvägas.

Ha skottkärra med fodret lassat för hela dygnet och fodra ur den vid givorna .

Självklart om du måste ha påse för hagen att packa allt i samma .
 
Gekås stora gula för 25 kr styck är bra och går med lätthet när 10 kg torrhö utan att trycka, bara att slänga i. :) stabila och hållbara dessutom.
Jag har packat 12 kg torrt hö i Gekås gula påsar, tycker de är suveräna. Det bästa med dom är att de har dragkedja och man kan stänga dom om man ska iväg på t ex tävling eller liknande, och slipper ha hö som "läcker" ut.
Verkligen värda pengen de kostar. :up:
 
Jag säger som jag sagt tidigare:

Om nu ska packa säckar med foder, så rekommenderar jag Julas stora gröna lövsäckar på 270 liter.

De har en stor öppning, och ett plastband runt öppningen, är i ett stadigare material än "Ikea-kassar", och står upp av sig själva även som tomma.

De rymmer ca 10-14 kilo hö, och mera i vikt om man har fuktigare ensilage/hösilage, men då blir de tunga att hantera, och man ökar risken för att de ska gå sönder.

Det är extremt lätt att fylla dem, och de är inte större än att det känns vettigt att hantera dem.

De kostar 49.90/styck.

Kvaliteten är något varierande, som den ofta är på billiga "Kina-prylar", ibland slarvigt sydda, och går sönder fort, men de flesta exemplaren håller minst en-två säsonger vid hård och regelbunden användning. Det vanligaste är att handtagen lossnar, men dessa kan sys fast med kapelltråd igen, om det inte råkade bli stora hål där handtagen suttit.

Vi använder dem huvudsakligen till att fylla dem med "portioner" av ensilage till våra får, och har ca 20-25 stycken igång samtidigt.

De används också till hästarna, men dessa får i huvudsak hösilage/hö i hel rundbal.
 
Jag har i år fått väldigt stort behov av att packa och inte bara hö utan även halm. P g a torkan så är den så kort att den lika gärna kunde varit hackad.
Jag började i stor stil med IKEA-kasse, efter att ha burit in fem stycken och det knappt syntes när jag skulle strö upp fölboxar var det bara att inse att det inte skulle funka en hel vinter.

Jag har nu provat lite olika lövkorgar/påsar. Stora från Jula, fungerar bra till grovfoder och går lätt att få i mer än 15 kg i en. Nackdelen är att dom är stora hela tiden oavsett om dom är fulla eller tomma. Från samma ställe köpte jag en mindre rund sort, rymmer inte så mycket men har fördelen att den går att fälla ihop. Ihopfäld tar den ingen plats alls.
Bäst för mig har det visat sig vara en variant av den mindre men köpt på Biltema. Den är något större och rymmer nog minst lika mycket som en IKEA-kasse. Tyvärr köpte jag bara en och nu är dom slut i min butik.
 
Förstår inte allt gnäll från alla hästmänniskor om stt packa höpåsar? :D
Jag packar till många hästar varje dag och det går ju hur snabbt som helst. Använder hööks höpåsar. Stora och rymmer säkert 6-8 kg torrt hö per påse.
 
Förstår inte allt gnäll från alla hästmänniskor om stt packa höpåsar? :D
Jag packar till många hästar varje dag och det går ju hur snabbt som helst. Använder hööks höpåsar. Stora och rymmer säkert 6-8 kg torrt hö per påse.

Att packa i påsar tar helt klart extra tid . Men allt är ju relativt hur man tycker saker tar tid s.a.s 👍
 
Köpte Finn tacks påsar hos Horze! Har dem och Hööks stora XL påsar. Finntacks är stora och står stabilt!
 

Bifogade filer

  • 79A86EEF-4717-415A-8DA0-CCC64BC3C079.png
    79A86EEF-4717-415A-8DA0-CCC64BC3C079.png
    65,9 KB · Visningar: 67
Dollarstore har gigantiska shoppingkassar som jag tror skulle funka bra. Nästan en meter höga. Med JAWSmotiv dessutom. Passar väl i stallet. :-)
 
Hööks kassar gillar jag bäst- Kraffts och Granngårdens har usel kvalité, har dragit av hur många handtag som helst när jag pressat ner hö.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp