Detta är galet

Det var första gången jag räknade igenom alla som hörde till den ponnyn, pga att det diskuterades i denna tråden. Vad är det för konstigt med det? Det blev fler personer än vad jag trodde t o m 🙈

2-3 personer per häst i medeltal låter väldigt lite. 2 personer lär ju vara något slags minimum; ägaren + en hovslagare/veterinär/massör per månad. Om det vore medel så skulle alltså i princip ingen ägare någonsin ta med sig varken kompis eller partner till stallet, ingen har medryttare eller extern "hästvakt" när ägaren åker bort. Det verkar högst otroligt att medelantalet skulle vara så lågt.
De flesta i vårt stall har mer än en häst, de flesta använder samma hovslagare, vissa åker dessutom iväg.
Likadant för vet.vård/ massage eller liknande.
Så ska man räkna med att fyra hästar har en hovslagare var åttonde vecka så blir det inte så mycket? Tre åker iväg med sina hästar och skor på klinik.
Vi har samma hovslagare på våra fem, vi är dessutom bara 3 ägare på de fem. Vi åker iväg på träning istället för att rida hemma.
Åker till tandläkare på klinik, har vet. med kiroutbildning som vi åker till.
En har medryttare och en har en som betalas för att rida till hästen.
Är någon på semester så hjälps vi åt i stallet/ stallägaren tar ett par extra pass.
De flesta har samma tränare + rider efter varandra, tränaren är väldigt sällan i stallet. De kan ju inte räknas som "en person" per häst om fler använder den samtidigt?
De som tar ut tandläkare/ massör ser till att göra det på förmiddagen då de flesta är på jobb så det är inget som direkt märks.
 
Folk har tyvärr en tendens till att ta sig större friheter än vad man normalt kan förvänta sig som stallägare, typ "äta hela armen om man ger ena handen". Tex så bör ju en stallägare förvänta sig (och acceptera) att hästägaren kommer till stallet en gång per dag och då ibland har med sig en eller två kompisar som uppför sig normalt. Inget konstigt med det.

Men ofta drar det iväg till väldigt mycket mer än så. Hästägaren har två olika medryttare per häst som i sin tur tar med någon kompis vardera på sina dagar, hästägarens dotter som tar dit pojkvänner och olika kompisar. Dessutom vill man använda ridbanan till olika hokuspokustränare närhelst man har lust osv. Alla "extramänniskor" får givetvis se var sadelkammaren är, hur den låses upp och vad som finns i den. Ibland tar man dessutom med sig hela familjen plus några vänner och har picknick på gräsmattan, barnen leker och stojar, man har en heldag på landet (dvs på stallägarens gård). Givetvis är även familjens och vännernas hundar med på alla små och stora förekomster.

Det är inte helt ovanligt att ca 10-15 personer per inackorderad häst kommer till gården inom en månads period och "känner sig som hemma" i stallet (inkl sadelkammaren) och på markerna runt omkring. Om man har några hästar inackorderade så blir det ett enormt antal personer som cirkulerar hos stallägaren...

Jag som stått inackorderat på flera ställen har tyvärr fått se det gränslösa beteende du beskriver. På något vis verkar vissa tycka att de kan ta sig friheter eftersom de har någon form av anknytning till stallet/gården.

En gång hade man tänkt sig att mitt föl skulle ingå i söndagsutflykten och tyckte att jag var en elak människa som inte lät barnen få gå in i hagen och klappa fölet. Att jag förklarade att stoet beskyddade sin unge och skulle kunna skada deras ungar nådde inte alls fram...
 
Aldrig varit med om detta heller, har varit hundar i dom flesta stall jag varit med och inget av detta har hänt där. Mina egna hundar är också med i stallet och dom går runt och mockar eller ligger på stallplanen medans jag gör annat 😂 det du beskriver låter som hundar som antagligen har enorm överskottsenergi och inga regler/stallvana alls.
Så du har alltså dina hundar lösa på någon annans gård. "Snäll" stallägare som låter dig göra så. Tänk om det kommer en besökare som är hundrädd.
 
Jag tror inte många som har sina hästar inackorderade ser det som vi stallägare ser. Man lägger märke till vem och hur många som är på den gård som är ens hem.
För inackorderade är det bara en hobby att åka till hästen men för oss som bor där är det vårt hem och ingen fritidsgård.
Jag har inte länge inackordering. Det blev ett för stort intrång i mitt hem och privatliv.
 
Så du har alltså dina hundar lösa på någon annans gård. "Snäll" stallägare som låter dig göra så. Tänk om det kommer en besökare som är hundrädd.
Ja det har jag haft i många stall, inga problem :) ja då får man väl sätta in hundarna i en box under tiden :)
 
Så du har alltså dina hundar lösa på någon annans gård. "Snäll" stallägare som låter dig göra så. Tänk om det kommer en besökare som är hundrädd.
Jag hade folk som släppte sina hundar lösa jämt, trots att jag sagt att de inte fick och att jag bara öppnade dörren och släppte ut mina hundar som inte är snälla mot andra hundar på sitt revir. Fattar inte ens att de vågar utsätta sina hundar för det.
 
Jag hade folk som släppte sina hundar lösa jämt, trots att jag sagt att de inte fick och att jag bara öppnade dörren och släppte ut mina hundar som inte är snälla mot andra hundar på sitt revir. Fattar inte ens att de vågar utsätta sina hundar för det.
Dom kanske var trötta på sina hundar :D
 
Det var första gången jag räknade igenom alla som hörde till den ponnyn, pga att det diskuterades i denna tråden. Vad är det för konstigt med det? Det blev fler personer än vad jag trodde t o m 🙈

2-3 personer per häst i medeltal låter väldigt lite. 2 personer lär ju vara något slags minimum; ägaren + en hovslagare/veterinär/massör per månad. Om det vore medel så skulle alltså i princip ingen ägare någonsin ta med sig varken kompis eller partner till stallet, ingen har medryttare eller extern "hästvakt" när ägaren åker bort. Det verkar högst otroligt att medelantalet skulle vara så lågt.
Undrar verkligen varför du har inhyrda ... att räkna hovslagare som spring i stallet .. som kommer en gång varannan månad..
 
Jag hade folk som släppte sina hundar lösa jämt, trots att jag sagt att de inte fick och att jag bara öppnade dörren och släppte ut mina hundar som inte är snälla mot andra hundar på sitt revir. Fattar inte ens att de vågar utsätta sina hundar för det.
Själv hade jag min hund i koppel, tills stallägaren så ett flertal gånger/ eller frågade varför jag hade henne kopplad. Hon får mer än gärna gå lös, så då gör hon det.
Annars har jag gärna henne på långlina då det inte finns andra hundar där.

Det är väl klart att man är mer uppmärksam/ det blir skillnad om man har inackorderingar som stallägare än vad det är för dem som står uppstallat. Tror ingen motsätter sig det?
Däremot så förstår jag inte behovet som inackorderad att ha behov av att ha stenkoll på de andra i stallet.
 
Undrar verkligen varför du har inhyrda ... att räkna hovslagare som spring i stallet .. som kommer en gång varannan månad..
Vem har sagt att jag har inackorderingar? Oavsett så är det ju inte BARA hovslagare som kommer till stallet som gör att det upplevs som "spring"...

I mitt exempel så var det en lista på 21 personer + en hund som hörde till en enda ponny 😎 Visst, det var ovanligt många runt just den ponnyn, men 5-10 personer per häst är verkligen inget ovanligt, och när vissa har över 20 olika personer med sig till stallet så blir ju medelantalet runt 10 per häst.

Så därmed känns det inte konstigt alls att stallägare sätter stopp för att vem som helst får tillträde till stallet (för att återknyta till trådstarten).
 
Vem har sagt att jag har inackorderingar? Oavsett så är det ju inte BARA hovslagare som kommer till stallet som gör att det upplevs som "spring"...

I mitt exempel så var det en lista på 21 personer + en hund som hörde till en enda ponny 😎 Visst, det var ovanligt många runt just den ponnyn, men 5-10 personer per häst är verkligen inget ovanligt, och när vissa har över 20 olika personer med sig till stallet så blir ju medelantalet runt 10 per häst.

Så därmed känns det inte konstigt alls att stallägare sätter stopp för att vem som helst får tillträde till stallet (för att återknyta till trådstarten).
Jo det är ovanligt med så många du räknar upp.
 
Ett exempel som jag nyss upplevt:
En ponny som har följande personer som kommer till stallet under en månads tid:
Fodervärd
Fodervärdens dotter
Dotterns pojkvän
Dotterns vän nr 1
Dotterns vän nr 2
Dotterns vän nr 3
Fodervärdens man
Fodervärdens son
Fodervärdens vän nr 1
Fodervärdens vän nr 2
Medryttare nr 1
Medryttare nr 1 s man
Medryttare nr 1 s son
Medryttare nr 1 s dotter
Medryttare nr 2
Massör
Laserbehandlare
Hovslagare (var 7 e vecka)
Ponnyns ägare
Ponnyns ägares man
Tränare, ej utbildad
Dessutom; fodervärdens hund.

Totalt 21 personer + en hund! Alla har givetvis inte medryttare osv, oftast följer det med fler människor till en ponny än till en stor häst. Men ett medelvärde på runt 10 personer per häst/ponny är nog inte helt ovanligt. Inte enligt min erfarenhet.
Det var första gången jag räknade igenom alla som hörde till den ponnyn, pga att det diskuterades i denna tråden. Vad är det för konstigt med det? Det blev fler personer än vad jag trodde t o m 🙈

2-3 personer per häst i medeltal låter väldigt lite. 2 personer lär ju vara något slags minimum; ägaren + en hovslagare/veterinär/massör per månad. Om det vore medel så skulle alltså i princip ingen ägare någonsin ta med sig varken kompis eller partner till stallet, ingen har medryttare eller extern "hästvakt" när ägaren åker bort. Det verkar högst otroligt att medelantalet skulle vara så lågt.

Jag har inte extern hästvakt. Hovslagaren kommer varannan månad ja, mannen är med i stallet väldigt sällan. Har visserligen ungen (bebis) med mig varje vecka men han går inte lös direkt.

Veterinär och annat (kiropraktor, massör) sällan.

Så vi är inte alls många kring min häst.
Standard en vanlig månad är jag och bebis.

Visst mamma kanske hälsar på en gång om året och pappa hjälper till att byta däck på släpet, men enstaka besök kan väl knappast vara "spring" på gården?
 
Jag har inte extern hästvakt. Hovslagaren kommer varannan månad ja, mannen är med i stallet väldigt sällan. Har visserligen ungen (bebis) med mig varje vecka men han går inte lös direkt.

Veterinär och annat (kiropraktor, massör) sällan.

Så vi är inte alls många kring min häst.
Standard en vanlig månad är jag och bebis.

Visst mamma kanske hälsar på en gång om året och pappa hjälper till att byta däck på släpet, men enstaka besök kan väl knappast vara "spring" på gården?
Fast bara för att du har väldigt få människor med dig till stallet så betyder ju inte det att andra inte har med sig många olika personer. Eftersom en hel del hästägare har med sig många olika personer så är det inte konstigt att vissa stallägare vill begränsa antalet människor som kommer till gården.
 
Fast bara för att du har väldigt få människor med dig till stallet så betyder ju inte det att andra inte har med sig många olika personer. Eftersom en hel del hästägare har med sig många olika personer så är det inte konstigt att vissa stallägare vill begränsa antalet människor som kommer till gården.

Jag har bara aldrig varit med om att någon skulle ha så mycket fler. Av alla de stall jag stått i har enstaka har haft med partner regelbundet eller haft medryttare.

Du menar att det var normalt för den hästen och inte helt exceptionellt?

Och att räkna in hovslagare, veterinär eller massör som 'spring på gården'? Svårt att undvika liksom (och det hade gjort mig orolig som stallägare!)
 
Jag har bara aldrig varit med om att någon skulle ha så mycket fler. Av alla de stall jag stått i har enstaka har haft med partner regelbundet eller haft medryttare.

Du menar att det var normalt för den hästen och inte helt exceptionellt?

Och att räkna in hovslagare, veterinär eller massör som 'spring på gården'? Svårt att undvika liksom (och det hade gjort mig orolig som stallägare!)
Över 20 personer är nog mindre vanligt ja, men runt 5-10 personer förekommer betydligt oftare.

De jag räknade upp kom regelbundet, medryttarna hade ju varsin dag i veckan tex. Tror inte att det var just massören och hovslagaren som gjorde att det upplevdes som att det var många människor runt ponnyn ;) Någon veterinär är inte medräknad bland de 21 personerna på listan.
 
Ett exempel som jag nyss upplevt:
En ponny som har följande personer som kommer till stallet under en månads tid:
Fodervärd
Fodervärdens dotter
Dotterns pojkvän
Dotterns vän nr 1
Dotterns vän nr 2
Dotterns vän nr 3
Fodervärdens man
Fodervärdens son
Fodervärdens vän nr 1
Fodervärdens vän nr 2
Medryttare nr 1
Medryttare nr 1 s man
Medryttare nr 1 s son
Medryttare nr 1 s dotter
Medryttare nr 2
Massör
Laserbehandlare
Hovslagare (var 7 e vecka)
Ponnyns ägare
Ponnyns ägares man
Tränare, ej utbildad
Dessutom; fodervärdens hund.

Totalt 21 personer + en hund! Alla har givetvis inte medryttare osv, oftast följer det med fler människor till en ponny än till en stor häst. Men ett medelvärde på runt 10 personer per häst/ponny är nog inte helt ovanligt. Inte enligt min erfarenhet.
Jag påstod inte att det var omöjligt, bara att jag inte stött på det och därmed tvivlade på att det var vanligt. Jag tvivlar också på att alla dessa människor kommit inom samma månad och regelbundet varje månad. Jag har dock aldrig varit med om något liknade eller ens i närheten även om det är ett par personer extra runt de flesta ponnyryttare.

Jag räknar också på annat vis, i de flesta stall har personer med samma tränare, hovslagare alternativbehandlare och ofta också vänner. De följer då snarare med stallet/med att ha häst än som någon kring hästen. När hästen försvinner kommer en ny som tar över (eller en annan) av stallets hovslagare, tränare osv och kanske tillför en ny person eller 2 som andra även hakar på.

En ej utbildad tränare tvivlar jag på någon tagit ut, det innebär i min värld att tränaren inte har någon utbildning alls inom hästar utan är självlärd. Däremot finns det gott om folk utan utbildningsbevis med tveksam bakgrund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 128
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 487
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp