Detta är galet

Miss bacill

Trådstartare
Hej, Jag undrar om en stallvärd utan vidare kan förbjuda en hyresgäst att ta ut tränare, massör, veterinär, medryttare osv? Jag står i ett stall där värden tills vidare förbjudit främmande människor på sin gård med hänvisning till att det blir rörigt. Vore bra att veta om någon känner till det juridiska kring sådana här frågor.
 
Hej, Jag undrar om en stallvärd utan vidare kan förbjuda en hyresgäst att ta ut tränare, massör, veterinär, medryttare osv? Jag står i ett stall där värden tills vidare förbjudit främmande människor på sin gård med hänvisning till att det blir rörigt. Vore bra att veta om någon känner till det juridiska kring sådana här frågor.
Veterinär kan jag garantera att denna inte kan förbjuda.
 
Låter som en besvärlig stallägare. Jag kan förstå att stallägaren inte vill att man tar med sig en massa kompisar hela tiden. Det hade jag också blivit irriterad på. Speciellt om det är flera kompisar varje gång och de inte riktigt vet hur man beter sig i ett stall. Men jag har ingen förståelse för att förbjuda tränare, massör och veterinär med hänvisning till att det blir rörigt. Ur smittsynpunkt ja. Men veterinär kan väl ändå inte förbjudas tänker jag.

Är det så att folk har haft en massa vänner i släptåg till stallet? Ett gäng ungar som inte kan uppföra sig osv?
 
Hej, Jag undrar om en stallvärd utan vidare kan förbjuda en hyresgäst att ta ut tränare, massör, veterinär, medryttare osv? Jag står i ett stall där värden tills vidare förbjudit främmande människor på sin gård med hänvisning till att det blir rörigt. Vore bra att veta om någon känner till det juridiska kring sådana här frågor.

Stallägaren kan bestämma ganska mycket. Det beror på vad som står i kontraktet. Men varför skulle stallägaren förbjuda veterinär och hovslagare?

Det blir väldigt rörigt om en eller flera hästägare ska ha med sig ett halvt entourage i stallet hela tiden - med kompisar, barn, personer som inte kan uppföra sig kring hästar, tar upp plats i stallgången, etc. Då förstår jag att stallägaren reagerar.

Vissa ridskolor kan även ha åsikter om att du ska använda klubbens tränare och inte ta ut egen.

Det kan också vara så som @Cherraduracell skriver - att stallet är satt i karantän.

Men det saknas en del info i din fråga. Har det ex kommit klagomål ifrån övriga hästägare om att vissa tar med sig väldigt mycket kompisar som stör?
 
Hej, Jag undrar om en stallvärd utan vidare kan förbjuda en hyresgäst att ta ut tränare, massör, veterinär, medryttare osv? Jag står i ett stall där värden tills vidare förbjudit främmande människor på sin gård med hänvisning till att det blir rörigt. Vore bra att veta om någon känner till det juridiska kring sådana här frågor.
Oavsett om det dom har rätt eller inte så hade jag flyttat fortast möjligt från ett sådant ställe. Att ta ut massör, veterinär och ha en medryttare är inte sunt att förbjuda.
 
Hej, Jag undrar om en stallvärd utan vidare kan förbjuda en hyresgäst att ta ut tränare, massör, veterinär, medryttare osv? Jag står i ett stall där värden tills vidare förbjudit främmande människor på sin gård med hänvisning till att det blir rörigt. Vore bra att veta om någon känner till det juridiska kring sådana här frågor.
Det handlar om att hon har tränat NH för mig tidigare och jag behandlar hästar med massage.
och hon låter min dotter rida och ta hand om hennes hästar!
Och jag vill du som tack hjälpa henne och ta han om hästarna när hon inte kan alltså mocka och så vidare!
Då förbjöd hon att jag i detta fall komma tillstallet!
Så hon tvingas bettala till stallägaren för mockning och så vidare! Jag har varit där 2 gånger och hästägare varit där 4 månader
 
Det är inte bara så att stallet är "stängt" pga smittläge?
Det handlar om att hon har tränat NH för mig tidigare och jag behandlar hästar med massage.
och hon låter min dotter rida och ta hand om hennes hästar!
Och jag vill du som tack hjälpa henne och ta han om hästarna när hon inte kan alltså mocka och så vidare!
Då förbjöd hon att jag i detta fall komma tillstallet!
Så hon tvingas bettala till stallägaren för mockning och så vidare! Jag har varit där 2 gånger och hästägare varit där 4 månader
 
Oavsett om det dom har rätt eller inte så hade jag flyttat fortast möjligt från ett sådant ställe. Att ta ut massör, veterinär och ha en medryttare är inte sunt att förbjuda.
Det handlar om att hon har tränat NH för mig tidigare och jag behandlar hästar med massage.
och hon låter min dotter rida och ta hand om hennes hästar!
Och jag vill du som tack hjälpa henne och ta han om hästarna när hon inte kan alltså mocka och så vidare!
Då förbjöd hon att jag i detta fall komma tillstallet!
Så hon tvingas bettala till stallägaren för mockning och så vidare! Jag har varit där 2 gånger och hästägare varit där 4 månader
 
Så du har inte någon stallplats där själv? Då ska det inte vara några problem för stallägaren att förbjuda dig.
Det handlar om att hon har tränat NH för mig tidigare och jag behandlar hästar med massage.
och hon låter min dotter rida och ta hand om hennes hästar!
Och jag vill du som tack hjälpa henne och ta han om hästarna när hon inte kan alltså mocka och så vidare!
Då förbjöd hon att jag i detta fall komma tillstallet!
Så hon tvingas bettala till stallägaren för mockning och så vidare! Jag har varit där 2 gånger och hästägare varit där 4 månader
 
Det handlar om att hon har tränat NH för mig tidigare och jag behandlar hästar med massage.
och hon låter min dotter rida och ta hand om hennes hästar!
Och jag vill du som tack hjälpa henne och ta han om hästarna när hon inte kan alltså mocka och så vidare!
Då förbjöd hon att jag i detta fall komma tillstallet!
Så hon tvingas bettala till stallägaren för mockning och så vidare! Jag har varit där 2 gånger och hästägare varit där 4 månader
Jo det har du kopierat och klistrat några gånger nu.
 
Jo det har du kopierat och klistrat några gånger nu.
Hej, Jag undrar om en stallvärd utan vidare kan förbjuda en hyresgäst att ta ut tränare, massör, veterinär, medryttare osv? Jag står i ett stall där värden tills förbjudit främmande människor på sin gård med hänvisning till att det blir rörigt. Vore bra att veta om någon känner till det juridiska kring sådana här frågor.
Ja det är derför jag vänder m7g hitt
 
Ja det är derför jag vänder m7g hitt
Haha. Ja Jag börjar få svårt att tolka dig.

Du har en kontakt med en person. Personen har häst hos en stallägare som säger att det inte ska komma nya människor till stallet?

I så fall har stallägaren all rätt till detta. Passar det inte din bekant är det bara att flytta.
 
Ja det är derför jag vänder m7g hitt
Visst "kan " väl ägaren bestämma över sitt stall förutom att hon inte kan neka en akut sjuk häst vård, annars kan hon eller han faktiskt bestämma över sin egen gård ihop med allemansrätten. Jag hade flyttat från ett sånt ställe igår...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 254
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 217
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 777
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp