Detta är galet

Haha. Ja Jag börjar få svårt att tolka dig.

Du har en kontakt med en person. Personen har häst hos en stallägare som säger att det inte ska komma nya människor till stallet?

I så fall har stallägaren all rätt till detta. Passar det inte din bekant är det bara att flytta.
Haha blev fel! Har letat efter svar på nätet men hitta inget om man kan göra så! Är mer för hästägare som jag försöker hjälpa då hon är frustrerande över att hon inte får låta någon komma ut mer än henne
Hon ska flytta men det är sjukt
 
Visst "kan " väl ägaren bestämma över sitt stall förutom att hon inte kan neka en akut sjuk häst vård, annars kan hon eller han faktiskt bestämma över sin egen gård ihop med allemansrätten. Jag hade flyttat från ett sånt ställe igår...
Hon kommer självklart flytta
 
Haha. Ja Jag börjar få svårt att tolka dig.

Du har en kontakt med en person. Personen har häst hos en stallägare som säger att det inte ska komma nya människor till stallet?

I så fall har stallägaren all rätt till detta. Passar det inte din bekant är det bara att flytta.
Klart hon flyttar! Men har alldrig varit med om något sånt under alla år
 
Det handlar om att hon har tränat NH för mig tidigare och jag behandlar hästar med massage.
och hon låter min dotter rida och ta hand om hennes hästar!
Och jag vill du som tack hjälpa henne och ta han om hästarna när hon inte kan alltså mocka och så vidare!
Då förbjöd hon att jag i detta fall komma tillstallet!
Så hon tvingas bettala till stallägaren för mockning och så vidare! Jag har varit där 2 gånger och hästägare varit där 4 månader

Ja det låter märkligt - och du har inte haft nån konflikt med stallägaren eller liknande?

Oavsett så sätter stallägaren reglerna, det är hens mark och stall. Det låter som om det enklaste är att hästägaren flyttar om hon vill att du ska fortsätta behandla hennes hästar.

edit - ser att du redan skrivit att hästägaren ska flytta.
 
Visst "kan " väl ägaren bestämma över sitt stall förutom att hon inte kan neka en akut sjuk häst vård, annars kan hon eller han faktiskt bestämma över sin egen gård ihop med allemansrätten. Jag hade flyttat från ett sånt ställe igår...
Vad har allemansrätten med detta att göra?
 
Det handlar om att hon har tränat NH för mig tidigare och jag behandlar hästar med massage.
och hon låter min dotter rida och ta hand om hennes hästar!
Och jag vill du som tack hjälpa henne och ta han om hästarna när hon inte kan alltså mocka och så vidare!
Då förbjöd hon att jag i detta fall komma tillstallet!
Så hon tvingas bettala till stallägaren för mockning och så vidare! Jag har varit där 2 gånger och hästägare varit där 4 månader

Det kan ju vara så att stallägaren inte vill ha just dig eller din dotter i stallet, alternativt att hon tycker att ni mockar dåligt eller slarvar på annat sätt. Och det har hon rätt att göra eftersom stallet är hennes.
 
Hej, Jag undrar om en stallvärd utan vidare kan förbjuda en hyresgäst att ta ut tränare, massör, veterinär, medryttare osv? Jag står i ett stall där värden tills vidare förbjudit främmande människor på sin gård med hänvisning till att det blir rörigt. Vore bra att veta om någon känner till det juridiska kring sådana här frågor.

Det är rätt stor skillnad på att inte tillåta tränare, veterinär, medryttare osv. och det du senare redovisar att det specifikt handlar om dig själv och din dotter i relation till stallägaren.
Vart blir det sant att veterinär inte får komma ut?

Uppenbarligen har ni någon intern konflikt er sinsemellan. Om stallägaren inte vill ha dig där står det i dennes fulla rätt att så välja.
 
Så länge stallägaren inte nekar veterinär vid sjuk häst så har ägaren full rätt att bestämma vem som har på dennes gård att göra.

Vet många stall där endast tränare som fått okej från stallägaren får hålla träning eller klubbar som har egna tränare och inga utomstående får komma.
Känner inte många som tar veterinär/alternativare till stallet utan lastar och åker om det inte är akut (kolik eller liknande) eller rutin (tandkoll/ vaccin).
Även vanligt att lasta och åka till tränare här.
 
Det handlar om att hon har tränat NH för mig tidigare och jag behandlar hästar med massage.
och hon låter min dotter rida och ta hand om hennes hästar!
Och jag vill du som tack hjälpa henne och ta han om hästarna när hon inte kan alltså mocka och så vidare!
Då förbjöd hon att jag i detta fall komma tillstallet!
Så hon tvingas bettala till stallägaren för mockning och så vidare! Jag har varit där 2 gånger och hästägare varit där 4 månader
Hon? Vem är hon? Stallägaren? En hästägare? Din dotter? Eller är "hon" olika personer du syftar på i de olika meningar? Alltså, vem syftar du på när du skriver "hon"?
Det blir svårt att svara på din frågeställning när du skriver så rörigt. Klart är iallafall att stallägaren har rätt att neka vem som helst att uppehålla sig/komma till hens gård. Däremot har hen inte rätt att neka någon inhyrd att åka till veterinären med sin häst. Varför du blandar in veterinärer är dock också väldigt oklart.
 
Det handlar om att hon har tränat NH för mig tidigare och jag behandlar hästar med massage.
och hon låter min dotter rida och ta hand om hennes hästar!
Och jag vill du som tack hjälpa henne och ta han om hästarna när hon inte kan alltså mocka och så vidare!
Då förbjöd hon att jag i detta fall komma tillstallet!
Så hon tvingas bettala till stallägaren för mockning och så vidare! Jag har varit där 2 gånger och hästägare varit där 4 månader

Du skriver väldigt rörigt. Tänk igenom vad du skriver innan du lägger upp det så att det blir begripligt. T.ex. använd inte hon för att beskriva flera olika personer i samma text på det sätt du gjort här. Skriv istället stallägaren eller hästägaren, min vän eller liknande.

Jag tolkar det som att du har en vän (som tidigare tränat NH för dig, du behandlar hennes hästar med massage och vännen låter din dotter rida och ta hand om hennes hästar). Stämmer det?

Sen tolkar jag det som att du, som tack för hjälpen, vill hjälpa din vän att ta hand om hästarna bl.a. mockning. Och då har stallägaren (som är en annan person än hästägaren/vännen) förbjudit dig personligen att komma till stallet. Stämmer det? Eller är det alla icke-hästägare som är förbjudna? Eller bara du?

Eftersom du inte äger en häst i det stallet så får du nog bara acceptera stallägarens beslut (oavsett om du förtjänar det eller inte).
 
Hej, Jag undrar om en stallvärd utan vidare kan förbjuda en hyresgäst att ta ut tränare, massör, veterinär, medryttare osv? Jag står i ett stall där värden tills vidare förbjudit främmande människor på sin gård med hänvisning till att det blir rörigt. Vore bra att veta om någon känner till det juridiska kring sådana här frågor.
Efter att ha läst resterande inlägg så stämmer ju inte utgångsfrågan öht? Det är ju inte du som står i stallet, utan din vän? Du har med andra ord blivit avvisad från stallet med motiveringen att det blir rörigt med främmande människor, vilket bara är att acceptera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 688
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 090
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 843
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 352
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp