Detta är horribelt oseriöst

Sv: Detta är horribelt oseriöst

Nu är jag inte beredd att direkt tro på AB. Men ligger det ngn sanning i det här så är det viktigt att de svenska uppfödarna blir avstängda för all framtid. Det går att kolla men det kostar.
PL
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Nä, man ska väl inte tro allt som skrivs men detta kändes som att det kan vara sant :eek: :crazy:
Hoppas det görs en ordentlig utredning och att de eventuella skyldiga uppfödarna får stå till svars för sina handlingar :mad:
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Jag får också hoppas på att SKK gör en utredning, men det är inte alltid som dom verkar villiga att lägga ner tid och pengar på sådant, tyvärr.

Är fallet som AB skriver är det oerhört oseriöst. Vill man ha kuperat får man importera på rätt sätt, eller flytta utomlands så att man kan kupera sina egna uppfödningar.

Sen är jag visserligen inte emot kuperingen i sig, men att inte följa reglerna för uppfödare gillar jag verkligen inte.
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Min inbyggda godtrogenhet gör det svårt för mig att tro på det här!
Samtidigt räcker det att läsa kuperingstrådarna här på buke för att se hur viktigt det verkar vara med kupering. Visst ökar folks vilja att importera hundar just för att de är kuperade marknaden för sånt här!
PL
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

om det stämmer så är jag faktiskt inte så förvånad.

Nu får gärna en en annan person säga sin åsikt.Men jag satt en dag för länge sen ihop med min mamma och kollade på rottweiler-ringen på en inofficell utställning. Då dömde ena uppfödare av Rottrivers kennel (dom födde upp rottweiler, den mest kände är Rottriver´s Gaston som vann massor på sin tid).

Då fanns det både kuperade och okuperade rottisar, jag tycker personligen att dom som var kuperade fick bättre steg och rörde sig bättre med bakbenen. Synvilla?


Vet även en rottweiler kennel som hade en veterinär som kuperade vissa rottisars svansar och sen skrev intyg på att dom var födda så.
Kan rottweiler födadas "korrekt kuperad"??
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Jag tror inte ett dugg på det om jag ska vara ärlig. Det kan aldrig löna sej att föda upp valpar i Sverige, frakta ner de till Spanien, operera de där nere och sedan frakta hem de igen.
När valparna väl är i Sverige så borde de i så fall kosta runt 30.000:-/st och det finns ingen människa som betalar det för en hund som har papper men är insmugglad. Tacka vet jag de nya EU-passen som gjort det så enkelt att frakta och handla med hundar....de behövs inte smugglas längre.

Dessutom tar ju veterinären blodproverna från valparna när man gör antikropps testet för rabies, så hur kan de lämna in blodprover från andra hundar??!!
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Instämmer. den enda anledningen till att mixtra borde ju vara att man vill ha en hund med den svenska härstamningen o då håller det ju inte.
Men visst går det att få tillbaka dom utan problem, småvalpar från en godkänd kennel behöver inte vacc o blodprov. Äldre valpar tar man ju blodprov på i utförsellandet.
PL
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Ja, kupering är ju helt klart väldigt eftertraktat. Men uppfödarna borde förlora mycket pengar på att göra så.. Det kostar nog som det är att föda upp ju, och att sen frakta två långa resor. Ja, det blir dyrt det! Och kuperingskostnader, och alla dessa blodprov, vacc etc.

Jag vet hur dyrt det är att importera en hund på vanligt vis bara..
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Precis det jag menar!!
Och till råga på allt så kostar det 400:- extra på SKK att regga in sin import när man väl har den hemma.
Många summor små blir en stor å!!
Det är i den frågan artikeln inte håller. Kostnaderna blir för höga om valparna ska säljas på den svenska marknaden!
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

ramonarunds skrev:
När valparna väl är i Sverige så borde de i så fall kosta runt 30.000:-/st och det finns ingen människa som betalar det för en hund som har papper men är insmugglad.

Kan folk betala strax under det priset för en insmugglad vavva utan papper så visst finns det de som betalar runt 30000:- för en reggad valp.

Men som sagt, man får hoppas att det blir en ordentlig utredning av det hela.
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Jaa. Jag räknade på hur mycket det skulle kosta att importera en hund från USA. Då måste ju hunden vara rabiesvaccinerad, och således tillkommer ju kostnader för hundens uppehälle i det landet innan den kan komma hit. Därtill kostar detta;
Hundens inköpspris
Kupering tillkommer oftast
Rabiesvaccinet, samt blodprovet
Speciella intyg för exporten/importen
Flygresa
Bur att flyga i
Kostnader hos JSV och SKK

Det landar lätt på över 20 000 kr allt som allt..
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Sorligt nog så finns det gott om folk som faktiskt betalar sådna summor, bara för att få en kuperad doberman....
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Men jag har samtidigt svårt att förstå varför folk skulle betala extra för en svensk hund utan svensk stamtavla.
PL
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

om man lämnar kuperingsämnet lite..

Så finns det faktiskt folk som köper renrasiga hundar utan stamtavla. Min mormors schäfer är renrasig med har ingen stamtavla, och ja hennes föräldrar hade stamtavla.

Eller som jag vet en som sålde renrasiga papillons (som visade sig vara blandras papillon/shipperke) utan stamtavla.

Vissa människor bryr sig inte om en stamtavla.
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Här är det fråga om registrerade hundar fast ev med fejkad härstamning.
Det som jag har svårt att förstå vitsen med är att man först föder uppvalparna i sverige för att sedan ta ner dem till sydeuropa.
Det är ju på alla sätt enklare att ta ner de tikar man vill ha valpar på.
PL
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Visst är det horribelt!!!:mad:

Men jag förstår inte varför en del blir så förvånade?

jag har flertalet gånger försökt påpeka att hundhållningen på många håll i sverige är katastrofal och inte följer några som helst lagar och moraliska/etiska regler- detta är för mig bara ett ytterligare bevis för att det vi kämpar mot stämmer...

"kunde inte låta bli..."
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Ja hur mkt el lite man väljer att tro på artikeln, o även om verksamheten sker helt lagligt o är välskött, så är det förhållandet att svenska uppfödare av kuperingsraser flyttat sin verksamhet utomlands för att sedan sälja sina kuperade hundar till sverige ett tecken på att det är dags för ett utställningsförbud för kuperade hundar.
PL
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Nja, stubbsvans förekommer ju inom rasen. Till exempel är Masatis Nora är inte kuperad utan född med stubbsvans. Det kan i princip se ut som kuperad svans, men också var lite längre.
 
Sv: Detta är horribelt oseriöst

Jadzia skrev:
Nja, stubbsvans förekommer ju inom rasen. Till exempel är Masatis Nora är inte kuperad utan född med stubbsvans. Det kan i princip se ut som kuperad svans, men också var lite längre.

hur vanligt är det ??
För jag har aldrig hört talas om att rottweiler kan födas med stubbsvans..
 

Liknande trådar

Tjatter Ja ibland när det känns trist så kan det vara skönt att få lite positiva nyheter.... Så här kommer en...
Svar
4
· Visningar
413
Senast: _Taggis_
·
Svar
95
· Visningar
7 958
Senast: Sirap
·
Katthälsa https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6G3j2/22-overgivna-katter-hittade-i-kalix-flera-fastfrusna-i-isen?fbclid=IwAR2UV404SW7Y6ZRvaxmSBrZp...
Svar
12
· Visningar
1 387
Samhälle Vad i helvete? Hur kan detta inte få stora rubriker och hur kan vi som samhälle ens ha sådana domare? Vad kan vi, vanliga medborgare...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
22 316
Senast: Lillgrådis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp